Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog

af PeterFrost, torsdag 14. januar, 2016, 14:18 (2110 dage siden)

Hej,

Jeg har brug for lidt hjælp omkring bogierne på ovennævnte, jeg er mener at vide der var tale om to forskellige sæt, henholdsvis Wegmann og Schlieren-Schindler. Nu er det jo noget småt med billeder af mere teknisk karakter, som af f.eks. bogierne på disse tog. Derfor tænker jeg at efter som det er en "standard" bogie, må de samme sidde på andet materiel, som f.eks. 3. generation S-tog, Litra FC/MC.

Kan det bekraftes der er tale om samme konstruktion, som på Litra FC/MC ?

Kan der linkes til vogne der kørte med samme konstruktion Wegmann bogie ?

Kan der linkes til vogne der kørte med samme konstruktion Schlieren-Schindler bogie ?

Alternativ noget information der kan hjælpe mig videre i min research ?

På forhånd mange tak.

-Peter

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog

af Rolf Berg, torsdag 14. januar, 2016, 15:52 (2110 dage siden) @ PeterFrost

Du har måske set denne oversigt på forumet ?

http://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=4

mvh Rolf Berg

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog

af Niels Munch @, torsdag 14. januar, 2016, 16:53 (2110 dage siden) @ PeterFrost

Jeg har brug for lidt hjælp omkring bogierne på ovennævnte, jeg er mener at vide der var tale om to forskellige sæt, henholdsvis Wegmann og Schlieren-Schindler.


Det er korrekt, de 2 prototypetog kørte på forskellige bogiefabrikater, nemlig fra Firma Wegmann (luftaffjedrede) hhv. fra Schindler-Schlieren (mekanisk affjedrede (skruefjedre)).

Jeg har ikke tilgang til litteratur om emnet, men mener at erindre en grundig beskrivelse i samtidige tidsskrifter, muligvis DSB Bladet.

Andre forister må komme os til hjælp!

M.v.h.
Niels

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog

af ojk37, torsdag 14. januar, 2016, 17:50 (2110 dage siden) @ Niels Munch

Kan dette være en hjælp??[image]
[image]
[image]
[image]

Ole-Jørn

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog

af kka-dk, torsdag 14. januar, 2016, 18:23 (2110 dage siden) @ PeterFrost

Jeg har brug for lidt hjælp omkring bogierne på ovennævnte, jeg er mener at vide der var tale om to forskellige sæt, henholdsvis Wegmann og Schlieren-Schindler. Nu er det jo noget småt med billeder af mere teknisk karakter, som af f.eks. bogierne på disse tog. Derfor tænker jeg at efter som det er en "standard" bogie, må de samme sidde på andet materiel, som f.eks. 3. generation S-tog, Litra FC/MC.

Kan det bekraftes der er tale om samme konstruktion, som på Litra FC/MC ?

Kan der linkes til vogne der kørte med samme konstruktion Wegmann bogie ?

Kan der linkes til vogne der kørte med samme konstruktion Schlieren-Schindler bogie ?

Alternativ noget information der kan hjælpe mig videre i min research ?

Som baggrundsinfo kan enten artiklen i Jernbanehistorisk årbog '02 eller DSB Bladet nr. 1 1982 anbefales.

Schindler-Schieren-bogierne er stort set magen til Eurofima-vognene af type Z (á la DSB Ckm/WRm), og Wegmann-bogierne sidder under nyere tyske nærtrafikvogne, dog i den danske udgave med lidt ekstraudstyr såsom slingredæmpning og blokeringsbeskyttere. Afm-vognene i begge sæt havde i øvrigt Schindler-Schieren-bogier. Hvis du spørger i model-øjemed, fås begge typer fra Roco i H0 (dog uden "ekstraudstyret").

Der er lidt mere info et stykke nede i denne tråd: http://www.sporskiftet.dk/forum/proto-lyn

Mvh. Klaus K

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog

af PeterFrost, torsdag 14. januar, 2016, 18:40 (2110 dage siden) @ kka-dk

Hej alle sammen,

Først et tak for de der gider bruge tiden på at hjælpe mig, det er netop med henblik på at fremstille et 95% korrekt tog i model, først 3D, senere forhåbentlig i H0 til mig selv og en Spor 1 til min gode ven.

Jeg vil kikke om jeg har omtalte DSB Bladet, samtidig har jeg også DSB's DRM tegninger, SJA's tegninger og et sæt i 1:10 der desværre er uden bogier, så min store udfordring er lige nu Schlieren bogierne, jeg er dog nået så langt at jeg kan læse de hedder Type 76II, og har ved at trave gennem en masse billeder af personvogne, se de sidder under nogle SBB Eurofima vogne, nærmere bestemt bla. Bpm 500, som der kan findes et par nogenlunde billeder af, både som model og forbilledet.

Så for at summe det hele op, mangler jeg gode billeder af bogierne til at bygge efter.

Projektet kan faktisk følges på min facebook side, https://www.facebook.com/Gregand.dk/

-Peter

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog

af Lars @, torsdag 14. januar, 2016, 19:23 (2110 dage siden) @ PeterFrost

Her er Bfs 74100-2 i Esbjerg i januar 1990

[image]

--
mvh
Lars
Esbjerg

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog

af henning h087 ⌂ @, Græsted, torsdag 14. januar, 2016, 19:50 (2110 dage siden) @ Lars

:-)

fra arkivet h087

[image]

mvh
henning h087

skal få kigget efter om der er mere - mener jeg har en mappe på APOen ( i kælderarkivet i en eller anden kasse - men hvad og hvor meget er jeg ikke helt sikker på ) har dog få fotos fra intreøret i vogne samt førerbord i nærarkivet + en midlertidig førerhåndbog styrevogn litra Bfs + noget cirkulære om protolyntog gf 21051982 samt indsættelse i daglig drift gf 17051982

scannes og lægges på www.rundremisen.dk i JPEG 2000pixel og PDF/TIFF i løbet af nogle dage

--
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk, ex Rundremisen-ex arkivet for jernbaner - Mjkf-h087

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog

af PeterFrost, torsdag 14. januar, 2016, 20:04 (2110 dage siden) @ henning h087

Hej Lars og Henning,

Fantastiske billeder, de burde kunne få mig i gang med en "prototype" på bogierne. Kan billederne sendes i høj opløsning på mail@peterfrost.dk ?

Mon det er til at skaffe konstruktionstegninger hos fabrikkerne, har nogen gode erfaringer med dette ?

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog

af henning h087 ⌂ @, Græsted, torsdag 14. januar, 2016, 20:44 (2110 dage siden) @ PeterFrost

:-)

ja da - har scannet i 600dpi TIFF og sender - giv lige tilbagemelding om de er gode nok - ellers scanner jeg i 1200 dpi Tiff og sender

mvh
henning h087

--
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk, ex Rundremisen-ex arkivet for jernbaner - Mjkf-h087

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog

af Steffen Dresler @, torsdag 14. januar, 2016, 22:27 (2110 dage siden) @ PeterFrost

Kilde: "Det nye lyntog, Maj 1982, særtryk af DSB bladet nr. 1/1982.

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog - foto

af Asger Christiansen, fredag 15. januar, 2016, 10:58 (2109 dage siden) @ Steffen Dresler

Schindler-Schlieren bogie til protolynet, fotograferet på Scandia februar 1981. - Vognen i baggrunden er en personvogn til Bangla Desh

[image]

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog - foto

af PeterFrost, fredag 15. januar, 2016, 15:41 (2109 dage siden) @ Asger Christiansen

Hej Asger,

Fantastisk billede ! Glæder mig at jeg i den grad tog fejl, mht antallet af billeder der ude. Kan du overtales til at sende det i høj opløsning på min mail ? mail@peterfrost.dk

-Peter

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog

af re20000, torsdag 14. januar, 2016, 21:23 (2110 dage siden) @ PeterFrost

Derfor tænker jeg at efter som det er en "standard" bogie, må de samme sidde på andet materiel, som f.eks. 3. generation S-tog, Litra FC/MC.

Kan det bekraftes der er tale om samme konstruktion, som på Litra FC/MC ?

Det er i hvert fald ikke samme bogietype som på MC/FC. De blev skrottet pga revner i bogierne efter at de havde været hastighedsbegrænsede til 80kmt i håb om at det ville hjælpe. Når man tænker på hvad protolynet vejede er det helt usandsynligt at det skulle være samme type.

Nold

Avatar

Bogier på IC5 / APO / Prototype lyntog

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, mandag 18. januar, 2016, 21:01 (2106 dage siden) @ PeterFrost


Alternativ noget information der kan hjælpe mig videre i min research ?

På forhånd mange tak.

-Peter

Hej Peter

I Driftsmateriel 1981 af Per Topp Nielsen (Dansk Jernbanearkiv) beretter billedteksterne på side 11 og 12 om følgende sammenhænge:
Afm 000 - Schlieren-bogier
Bfs 102 - Schlieren-bogier
Bfs 103 - Wegmann-bogier
Cfm 201 - Wegmann-bogier

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen