Hjælp, hvor er jeg?

af Lkf-Bw, 2/2 2016, 02:41 (2996 dage siden)

Dette er ikke nogen gættekonkurrence, for jeg aner virkelig ikke hvor billederne er taget. Igennem en årrække har jeg og min nu pensionerede kollega Finn Fahnøe vandret en del af de nedlagte privatbaner tynde. Ikke forbi vi fik taget særlig mange billeder men vi en del gode historier fra borgere vi mødte undervejs der kunne huske da deres bane stadig eksisterede. Men de tre fotos jeg viser jer nu er ikke af den bedste kvalitet og den blå mand skal i ta notits af. ;-).
Men er der nogen der kan finde ud af hvor vi har været må det være eksperterne i herreværelset.

På forhånd tak for hjælpen.

De bedste hilsner
Bo

P.s. Kan måske indskrænke det lidt ved at nævne de baner hvor vi har været. NPMB, KB, SNNB, NKJ, NRJ, MTJ, OMB, NFJ og OKMJ

Billed nr 1. SNNB????
[image]


Billed nr 2. OMB????
[image]


Billed nr 3. ?????
[image]

Hjælp, hvor er jeg?

af Poul Andersen, 2/2 2016, 08:01 (2996 dage siden) @ Lkf-Bw

Billede nr. 2: Stationen med det flotte tag, viser at det er OMB.

Mvh.
Poul.

Hjælp, hvor er jeg?

af Lkf-Bw, 2/2 2016, 14:29 (2996 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Ja det kunne meget vel være Kassemose. Og man kan godt sige at Brenderup - Bogense også var Finns hjemmebane for han var tit fører på denne strækning, selvom den var en del af OMB. NFJ stod for personalet, OMB havde sporet og tit var det en motorvogn fra OKMJ der var trækkraft. Man må sige at de udnyttede hinandens resurcer.

[image]
For dokumentation ses her OKMJ MH 11 i Bogense inden turen til Brenderup, 1965. ;-) .
Foto : Finn Fahnøe.

Nogle bud på de to andre fotos? Ved godt at der ikke er meget at gå efter.

De bedste hilsner
Bo

Hjælp, hvor er jeg?

af Niels Munch, 2/2 2016, 14:48 (2996 dage siden) @ Lkf-Bw

Hej Bo,

Først "den rygende pistol":

[image]OMB Kassemose station fra vejsiden, 11. marts 2013. Foto: Beethoven9 - Wikimedia Creative Commons.

Nogle bud på de to andre fotos? Ved godt at der ikke er meget at gå efter.


Din påklædning, belysningen samt det manglende løv tyder på, at billederne kan være taget samme dag og inden for et relativt begrænset tidsrum, og dermed i samme geografiske område - på Nordvestfyn. Da jeg aldrig har været ad de pgl. baner, kommer jeg det ikke nærmere.


Bedste hilsener
Niels

Hjælp, hvor er jeg?

af Poul Andersen, 2/2 2016, 15:02 (2996 dage siden) @ Niels Munch

Som Niels skriver, samme påklædning og derfor kan billederne været taget samme dag i samme område.

- Derfor disse gæt, fortsat fra OMB.

Nr. 1, kan være ved Asperup hvor banen gik gennem en større gennemskæring med meget vandrige grøfter.
Nr. 3, må være broen, der førte banen over vejen i Kærby mellem Brenderup og Asperup.

Mvh.
Poul.

Hjælp, hvor er jeg?

af Niels Munch, 2/2 2016, 15:46 (2996 dage siden) @ Poul Andersen

Hej Poul,

Jeg er ganske enig i dine udsagn, der også støttes af et par fotos på side 59 i Lars Viinholts OMB-bog.

Desuden har jeg fundet et billede af underføringen for Kærbyholmvej, taget i næsten samme vinkel som Bo's billede: http://www.railtrails.dk/galleri/displayimage.php?album=141&pid=1902#top_display_media .

Det var på denne del af banen, man ved anlægget udførte de største jordarbejder.


Bedste hilsener
Niels

Hjælp, hvor er jeg?

af Lkf-Bw, 2/2 2016, 21:05 (2995 dage siden) @ Niels Munch

Jeg vidste at det var herinde jeg kunne få svar. I er godt nok skrappe. Havde hr Fahnøe i røret alt imens i skød jer ind på lokationen og sjovt nok mente han også det var på Asperup-egnen. Skulle hilse jer begge mange gange.

Der er vist ikke noget der er for svært for jer i herreværelset. :-) . Og dog, det skulle lige være nogle smalsporede industri-damplokomotiver foran en remise et sted syd for grænsen. ;-)

De bedste hilsner
Bo

Hjælp, hvor er jeg?

af Niels Munch, 2/2 2016, 21:25 (2995 dage siden) @ Lkf-Bw

Der er vist ikke noget der er for svært for jer i herreværelset. :-) . Og dog, det skulle lige være nogle smalsporede industri-damplokomotiver foran en remise et sted syd for grænsen. ;-)


Er det dem her, du tænker på, Bo?

[image]Ukendte industrilok, antagelig et Birger Wilcke-foto fra o. 1960.

..... så er den gåde ikke knækket endnu :-( .

Hils hr. Fahnøe mange gange!

Bedste hilsener
Niels

Hjælp, hvor er jeg?

af Lkf-Bw, 2/2 2016, 21:35 (2995 dage siden) @ Niels Munch

Ja lige præcis de to. :-). Mon den gåde nogensinde bliver knækket, efterhånden har jeg mine tvivl.

Hilser Finn ved først kommende lejlighed. ;-)

Hilsen
Bo

Hjælp, hvor er jeg?

af Lkf-Bw, 2/2 2016, 21:40 (2995 dage siden) @ Niels Munch

Ang de to damplok så tænker jeg Polen. Den store lanterne, kløver i græsset og træsortene. De ligner noget nordeuropæisk.

Avatar

Remiser med buet tag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/2 2016, 05:33 (2995 dage siden) @ Niels Munch

[image]Ukendte industrilok, antagelig et Birger Wilcke-foto fra o. 1960.

Det bliver remisens buede tag, der en dag vil give os det rigtige svar. Der findes meget - meget - få remiser med buet tag.

Så alle opfordres til at holde øje med remiser med buet tag, når man bladrer i diverse litteratur eller surfer på nettet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kuusankosken–Voikan rautatie

af UTJ, 3/2 2016, 09:38 (2995 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af UTJ, 3/2 2016, 09:56

Dag Bonnedal kommer med dette bud på Järnvägshistoriskt Forum:
"Borde vara:
Kuusankoski - Voikka, 600 mm järnväg i Finland, 4,5 km, 1922-61.
Som det stod i danska forumet: tunntak på lokstallär mycket ovanliga.
Loken har jag dock inte sett bild på."

Indlægget

Billede af remisen:
[image]
Wiki om banen (finsk)

Et billede der viser lokomotivet (?):
[image]
Fra: http://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=2552.0
.....hvor der også er meget tekst om banen (tror jeg!).

Kuusankosken–Voikan rautatie

af Niels Munch, 3/2 2016, 10:24 (2995 dage siden) @ UTJ

Dag Bonnedal kommer med dette bud på Järnvägshistoriskt Forum:
"Borde vara:
Kuusankoski - Voikka, 600 mm järnväg i Finland, 4,5 km, 1922-61.
Som det stod i danska forumet: tunntak på lokstallär mycket ovanliga.
Loken har jag dock inte sett bild på."

Indlægget

Billede af remisen:
[image]> Wiki om banen (finsk)

Et billede der viser lokomotivet (?):
[image]> Fra: http://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=2552.0
.....hvor der også er meget tekst om banen (tror jeg!).


[image]

Hej Ulrik,

Industribanen er identificeret, tak!

Remisen er nok den samme, selv om portene er ændret, og de flotte buer er væk. Og jeg er ikke i tvivl om, at lokomotivet er fundet, idet alle detaljer passer, incl. "knasten" på kedlen mellem de 2 domer!

Finsk er ikke min stærke side, ej heller Google Translate's. Men man taler om finske (Tampella) og belgiske lokomotivfabrikater, hvor jeg vurderer "vores" som belgisk.

Vi kom langt omkring med Nordvestfynske Jernbane :-D !

Bedste hilsener
Niels

Kuusankosken–Voikan rautatie

af Lkf-Bw, 3/2 2016, 11:42 (2995 dage siden) @ UTJ

Wow, et det sidste årti's største gåder er blevet løst. Jeg er i den grad imponeret.

De bedste hilsner
Bo

Kuusankosken–Voikan rautatie

af Niels Munch, 3/2 2016, 12:43 (2995 dage siden) @ Lkf-Bw

Wow, et det sidste årti's største gåder er blevet løst. Jeg er i den grad imponeret.


Jeg har rundet den gamle tråd i det andet forum af med supplerende oplysninger om bl.a. lokomotivernes byggested, -år og -nummer, se http://jernbanen.dk/forum/index.php?id=107262 .

Tak til Bo for at have fremprovokeret denne gamle sag, til Thomas for at huske det hvælvede remisetag og til Ulrik for hans "nordiske næse"!

Der er en sag mere, der trænger til løsning, men den kommer i en ny tråd.


Bedste hilsener
Niels

Kuusankosken–Voikan rautatie

af UTJ, 3/2 2016, 16:58 (2995 dage siden) @ Niels Munch

Hvis du kigger efter på Wilckes (?) billede ser skoven til højre ud som en typisk finsk/svensk/russisk fyrreskov med blåbærris i skovbunden. Det er selvfølgelig en efterrationalisering, for jeg regnede heller ikke med at der var "bid" så hurtigt. Men Wilcke rejste og fotograferede en hel del tidligt i både Sverige og Finland, dvs før 1960.

Kuusankosken–Voikan rautatie

af UTJ, 3/2 2016, 17:49 (2995 dage siden) @ PLH

Du må meget gerne skrive hvilket billednummer du refererer til!

Kuusankosken–Voikan rautatie

af PLH, 3/2 2016, 17:52 (2995 dage siden) @ UTJ

Billede nr på samlingpotalen? Eller hos AGJ?

Kuusankosken–Voikan rautatie

af UTJ, 3/2 2016, 17:53 (2995 dage siden) @ PLH

Billede nr på samlingpotalen? Eller hos AGJ?

Samlingsportalen, da linket ikke rigtigt fanger billedet.

Kuusankosken–Voikan rautatie

af Niels Munch, 3/2 2016, 18:17 (2994 dage siden) @ PLH

Hej Peter,

Tak for tippet. HBA 8 (Orenstein & Koppel, Berlin, f.nr. 9199/1920) ligner som trekoblet med udvendige rammer de finske lok, der dog er bygget i Belgien: KVR Nr. 10" (Tubize 2366/1947) og Nr. 11 (Tubize 2389/1948) og således er noget nyere.

M.v.h.
Niels

Kuusankosken–Voikan rautatie (+ 1 foto)

af Niels Munch, 10/4 2016, 10:10 (2928 dage siden) @ Lkf-Bw
redigeret af Niels Munch, 10/4 2016, 11:01

Wow, et det sidste årti's største gåder er blevet løst. Jeg er i den grad imponeret


Hej Bo og øvr., der læser med her.

Den tyske forlægger Ludger Kenning, hos hvem Birger Wilckes "tyske billedsamling" beror, har som kvittering for, at Jernbanehistorisk Forum løste denne 10 år gamle gåde, sendt følgende foto:

[image]Dampakkumulatorlok "No. 7". Foto: Birger Wilcke (< 1960).

Også dette billede er uden nogen form for noteringer; men da det optræder i sammenhæng med "gåde-billedet", er det nærliggende at antage, at det også stammer fra Wilckes Finlandstur samt den offentlige industribane Kuusankosken–Voikan rautatie, KVR.

KVR lokomotiv nr. 7 var netop et - for 600 mm sporvidde - ret kraftigt, trekoblet dampakkumulatorlokomotiv med indvendige cylindre og Joy-styring, bygget af Hohenzollern i 1927 (f.nr. 4575). Efter driftens indstilling blev lokomotivet hensat i remisen med det buede tag, og blev som det sidste af KVRs damplokomotiver ophugget i 1966.

KVR 7 anvendtes på papirindustriens spornet, men også lejlighedsvis på KVRs strækningsspor, hvor det kunne klare en tur på én "optankning".

Hohenzollern producerede en del "Dampfspeicherloks" (ca. 500, stort set alle med indvendige cylindre), f.eks. de 4 normalsporede, der kørte ved Rjukan i Norge.


Bedste hilsener
Niels

Hjælp, hvor er jeg?

af Lkf-Bw, 3/2 2016, 12:25 (2995 dage siden) @ Poul Andersen

Hej Poul

Tror måske, efter at ha gransket lidt ekstra, at billed nr 1 er fra Brenderup og udkørslen imod Odense. Det passer meget godt med det kraftige sving og skoven i baggrunden hvor banen til Bogense gik.

De bedste hilsner
Bo.

Hjælp, hvor er jeg?

af Poul Andersen, 3/2 2016, 15:09 (2995 dage siden) @ Lkf-Bw

Hej Poul

Tror måske, efter at ha gransket lidt ekstra, at billed nr 1 er fra Brenderup og udkørslen imod Odense. Det passer meget godt med det kraftige sving og skoven i baggrunden hvor banen til Bogense gik.

De bedste hilsner
Bo.

Det kunne det godt være, idet banen netop gik i en mindre udgravning på dette sted.

Mvh.
Poul.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak