Fra Hårlev til Fakse ladeplads i juli 1978

af kbayer, søndag 06. marts, 2016, 14:33 (2058 dage siden)

Denne del af turen starter også i Hårlev, som jeg har et par fotos mere fra. I mine notater kan jeg se, at mine datoangivelser i del1 var forkerte. Turen til ØSJS foregik i juli 1978.

[image]

Jeg har desværre ikke data på skinnebusserne på de efterfølgende billeder. Men på Hårlev station holdt bl.a. "gamle" David fra SKRJ. På ØSJS hed den M1

[image]

Også ØSJS M2 var at finde i Hårlev. Gad nok vide, om den stadig var driftsklar?

[image]

[image]

Så kom Karise station med togkrydsning!

[image]

[image]

Næste station på min tur var Fakse.

[image]

[image]

Og Stubberup.

[image]

[image]

For så at slutte i Fakse Ladeplads.

[image]

[image]

De kommende weekender vil jeg lægge fotos fra en række DSB stationer i den københavnske omegn op på forum.

Fra Hårlev til Fakse ladeplads i juli 1978

af kbayer, søndag 06. marts, 2016, 14:36 (2058 dage siden) @ kbayer

Altså, så kom jeg alligevel til at lægge fotoet fra Rødvig ind som Stubberup, selvom I havde hjulpet mig med genkendelse af billedet, som rettelig var fra Rødvig. Nå, nevermind:-)

Fra Hårlev til Fakse ladeplads i juli 1978

af Poul Andersen, søndag 06. marts, 2016, 15:02 (2058 dage siden) @ kbayer

Altså, så kom jeg alligevel til at lægge fotoet fra Rødvig ind som Stubberup, selvom I havde hjulpet mig med genkendelse af billedet, som rettelig var fra Rødvig. Nå, nevermind:-)

Dejlige billeder fra Østbanen, - første billede er dog fra Odder, men absolut heller ikke dårligt.

Mvh.
Poul.

Avatar

Fra Hårlev til Fakse ladeplads i juli 1978

af Ove Nygaard @, søndag 06. marts, 2016, 16:49 (2058 dage siden) @ Poul Andersen

Altså, så kom jeg alligevel til at lægge fotoet fra Rødvig ind som Stubberup, selvom I havde hjulpet mig med genkendelse af billedet, som rettelig var fra Rødvig. Nå, nevermind:-)


Dejlige billeder fra Østbanen, - første billede er dog fra Odder, men absolut heller ikke dårligt.

Mvh.
Poul.

Kære Poul.

Korrekt, første billede er fra Odder. Også i Niels Munck's tid var HHJ sommetider "forbillede for Østbanen". :-D
Duk og væk

Bedste hilsener

Ove af Erritsø m. v.

Fra Hårlev til Fakse ladeplads i juli 1978

af Niels Munch @, søndag 06. marts, 2016, 17:03 (2058 dage siden) @ kbayer

Også ØSJS M2 var at finde i Hårlev. Gad nok vide, om den stadig var driftsklar?

[image]


Atter tak for fine billeder, Kai.

Jo, ØSJS M 2 var skam driftsklar, også da den i 1989 blev overdraget til Østsjællandske Jernbaneklub.

Den Y-togs bemalede daddelæske på dit Odder-billede er HHJ YBM 25.

M.v.h.
Niels

Fra Hårlev til Fakse ladeplads i juli 1978

af Niels Munch @, søndag 06. marts, 2016, 17:26 (2058 dage siden) @ kbayer

Næste station på min tur var Fakse.

[image]

[image]


Kære Kai, er du sikker på årstallet 1978? På dine fotos fra Fakse st. er stationen tilsyneladende stadig i brug, og skiltet, der henviser til stationsbilen til Fakse By, ses tydeligt.

Imidlertid flyttedes busbetjeningen til Stubberup (Fakse S) allerede den 22.05.1977 og Fakse station nedlagdes. Stationsbygningen blev udmatrikuleret og frasolgt i løbet af 1977.

M.v.h.
Niels

Fra Hårlev til Fakse ladeplads i juli 1978

af kbayer, søndag 06. marts, 2016, 17:41 (2057 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle

Tak for jeres positive tilbagemeldinger. Jeg sidder og snorksover, når jeg lettere automatisk lægger fotos ind på forum, må jeg erkende:-)

Billederne fra ØSJS er optaget den 27/7 1976 - jeg kiggede forkert i mit arkiv. I juli 1978 var jeg i Sakskøbing og også i Rødby Havn, hvor der stadigvæk var station og skinner fra Lollandsbanen. Eller er det også helt galt?

[image]

[image]

Rødby Havn

af UTJ, mandag 07. marts, 2016, 02:10 (2057 dage siden) @ kbayer

Billederne fra ØSJS er optaget den 27/7 1976 - jeg kiggede forkert i mit arkiv. I juli 1978 var jeg i Sakskøbing og også i Rødby Havn, hvor der stadigvæk var station og skinner fra Lollandsbanen. Eller er det også helt galt?

[image]

[image]

Billederne her er fra Rødby Havn, så den er god nok :-)

Når du lægger billeder ind fra andre steder annoncerer du jo bare at vi kan komme til at se mere?!

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Søndenfjords, lørdag 06. juni, 2020, 08:01 (505 dage siden) @ kbayer

[image]

Sad lige og nød nogle herlige gamle kbayer-fotos fra 1978 og opdager så, at malerværkstedet på Østbanen har været i tvivl om, hvad vej logoet skulle vende … At dømme efter skiltet på muren er det svenskeren, der er gal på den ;-)

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Niels Munch @, lørdag 06. juni, 2020, 12:27 (505 dage siden) @ Søndenfjords

Sad lige og nød nogle herlige gamle kbayer-fotos fra 1978 og opdager så, at malerværkstedet på Østbanen har været i tvivl om, hvad vej logoet skulle vende … At dømme efter skiltet på muren er det svenskeren, der er gal på den ;-)


Hej Søndenfjords,

Det hænger vist sammen med, at lågen på svenskeren er hængslet i venstre side, og når den er åbnet, vil logoet "pege fremad".

Logoet på Y-togsfronten vender samme vej som f.eks. på banens brevpapir og andre tryksager, skilte m.v.


M.v.h.

[image]
Niels

Avatar

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Morten Flindt Larsen @, København K, søndag 07. juni, 2020, 12:59 (504 dage siden) @ Niels Munch

Sad lige og nød nogle herlige gamle kbayer-fotos fra 1978 og opdager så, at malerværkstedet på Østbanen har været i tvivl om, hvad vej logoet skulle vende … At dømme efter skiltet på muren er det svenskeren, der er gal på den ;-)

Hej Søndenfjords,

Det hænger vist sammen med, at lågen på svenskeren er hængslet i venstre side, og når den er åbnet, vil logoet "pege fremad".

Ahvaba?!?! Da, kun når toget kører den ene vej. Kører Y-toget så sidelæns?

(duk og MEGET hurtigt væk fra sparkehøje)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Niels Munch @, søndag 07. juni, 2020, 13:36 (504 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ahvaba?!?! Da, kun når toget kører den ene vej. Kører Y-toget så sidelæns?

(duk og MEGET hurtigt væk fra sparkehøje)


Snup du dig en karantæne, inden jeg tager rigtig til genmæle!

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, søndag 07. juni, 2020, 14:08 (504 dage siden) @ Niels Munch

Sad lige og nød nogle herlige gamle kbayer-fotos fra 1978 og opdager så, at malerværkstedet på Østbanen har været i tvivl om, hvad vej logoet skulle vende … At dømme efter skiltet på muren er det svenskeren, der er gal på den ;-)

Hej Søndenfjords,

Det hænger vist sammen med, at lågen på svenskeren er hængslet i venstre side, og når den er åbnet, vil logoet "pege fremad".

Logoet på Y-togsfronten vender samme vej som f.eks. på banens brevpapir og andre tryksager, skilte m.v.


M.v.h.

[image]
Niels

.
--------------------
.

Logoet kunne vel også være påsat af en værkstedsmedarbejder, der var modelbygger og vant til at arbejde med sine vogne liggende med hjulene i vejret -- således også her.

Problemet opstd derfor først, da de vendte vognen retvendt, men det tænkte de ikke på den dag ! ! !

Jeg dukker mig ikke -- jeg holder bare corona-afstand :-)

Erik V.
www.evp.dk

.

Avatar

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Morten Flindt Larsen @, København K, søndag 07. juni, 2020, 14:38 (504 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Sad lige og nød nogle herlige gamle kbayer-fotos fra 1978 og opdager så, at malerværkstedet på Østbanen har været i tvivl om, hvad vej logoet skulle vende … At dømme efter skiltet på muren er det svenskeren, der er gal på den ;-)

Hej Søndenfjords,

Det hænger vist sammen med, at lågen på svenskeren er hængslet i venstre side, og når den er åbnet, vil logoet "pege fremad".

Logoet på Y-togsfronten vender samme vej som f.eks. på banens brevpapir og andre tryksager, skilte m.v.


M.v.h.

[image]
Niels


.
--------------------
.

Logoet kunne vel også være påsat af en værkstedsmedarbejder, der var modelbygger og vant til at arbejde med sine vogne liggende med hjulene i vejret -- således også her.

Problemet opstd derfor først, da de vendte vognen retvendt, men det tænkte de ikke på den dag ! ! !

Jeg dukker mig ikke -- jeg holder bare corona-afstand :-)

Erik V.
www.evp.dk

.

Jojo, men der må da have været en ansvarlig ledelse hos selskabet. :-D :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Ventrikel, søndag 07. juni, 2020, 17:14 (504 dage siden) @ Niels Munch

Sad lige og nød nogle herlige gamle kbayer-fotos fra 1978 og opdager så, at malerværkstedet på Østbanen har været i tvivl om, hvad vej logoet skulle vende … At dømme efter skiltet på muren er det svenskeren, der er gal på den ;-)

Hej Søndenfjords,

Det hænger vist sammen med, at lågen på svenskeren er hængslet i venstre side, og når den er åbnet, vil logoet "pege fremad".

Logoet på Y-togsfronten vender samme vej som f.eks. på banens brevpapir og andre tryksager, skilte m.v.


M.v.h.

[image]
Niels

Lidt svært at se på dette grynede foto, men er hængslerne til "lågen" ikke placeret i togets højre side?
Hvis det er tilfældet, vil de 2 ender på logoet vende forkert.

Og foto er ikke vendt - se Østbanen på side af toget.

Men var der 2 låger ppå samme tog? Så den ene dækkede over den anden eller havde hvert tog kun en låge?
[image]

[image]
[image]

Men andre tog på Østbanen
har også haft logo den "forkerte" vej. [image]

[image]
[image]

Og Heljan har også haft problemer med retning af logo.[image]

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Niels Munch @, søndag 07. juni, 2020, 17:32 (504 dage siden) @ Ventrikel

Anskuet forfra er lågen hængslet i venstre side, hvilket så er i vognens højre side ("heraldisk højre"). Den "åbne del" af logoet vil vende ind mod vognen, når lågen er åben, hvilket er idéen.

I mit svar til Søndenfjords har jeg anført, at når lågen er åben, vil logoet "pege fremad". Med velberåd hu sat i anførselstegn, thi i vognens anden ende, hvor der også er en låge, vil "fremad" så være "bagud". Men det er vel tilladt med lidt fantasi?

Hvis EVP stadig læser med, så må "den ged vist være barberet".


M.v.h.
Niels

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Ventrikel, søndag 07. juni, 2020, 17:35 (504 dage siden) @ Niels Munch

Anskuet forfra er lågen hængslet i venstre side, hvilket så er i vognens højre side ("heraldisk højre"). Den "åbne del" af logoet vil vende ind mod vognen, når lågen er åben, hvilket er idéen.

I mit svar til Søndenfjords har jeg anført, at når lågen er åben, vil logoet "pege fremad". Med velberåd hu sat i anførselstegn, thi i vognens anden ende, hvor der også er en låge, vil "fremad" så være "bagud". Men det er vel tilladt med lidt fantasi?

Hvis EVP stadig læser med, så må "den ged vist være barberet".


M.v.h.
Niels

Men så mangler forklaring på logo på M9 og M10?

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Niels Munch @, søndag 07. juni, 2020, 17:48 (504 dage siden) @ Ventrikel

Skal du ikke have M 8 med også?

Som bekendt er "forenden" på den type diesellokomoriver "motorenden"; altså peger logoet "fremad" på begge sider af førerhuset.

Og med hensyn til rutebilerne, når vi nu er i gang, så peger logoet på begge bussens sider i kørselsretningen, og navneteksten står efter logoets åbne del.

Analogien kan følges på banens lastbiler.

M.v.h.
Niels

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Ventrikel, søndag 07. juni, 2020, 18:07 (504 dage siden) @ Niels Munch

Skal du ikke have M 8 med også?

Som bekendt er "forenden" på den type diesellokomoriver "motorenden"; altså peger logoet "fremad" på begge sider af førerhuset.

Og med hensyn til rutebilerne, når vi nu er i gang, så peger logoet på begge bussens sider i kørselsretningen, og navneteksten står efter logoets åbne del.

Analogien kan følges på banens lastbiler.

M.v.h.
Niels

Nu hopper kæden af for mig!

Hvis logoet skal give mening bør det vende samme vej hver gang når det vises med navnet - Østbanen.
Ser man på M10 og M 9 er det ikke tilfældet.
Ser man på de svenske persontog er logoet "rigtigt" på siderne.
Ser man på rutebilerne er logoet retvendt når det står FØR Østbanen men omvendt når det står efter Østbanen.

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Niels Munch @, søndag 07. juni, 2020, 18:17 (504 dage siden) @ Ventrikel

Nu hopper kæden af for mig!

Hvis logoet skal give mening bør det vende samme vej hver gang når det vises med navnet - Østbanen.
Ser man på M10 og M 9 er det ikke tilfældet.
Ser man på de svenske persontog er logoet "rigtigt" på siderne.
Ser man på rutebilerne er logoet retvendt når det står FØR Østbanen men omvendt når det står efter Østbanen.


Kan det trøste dig, at Y-togene - og Mx 41, C 50 og C 51 - således også må være "rigtige"?

At kæden hopper af for dig, er ikke mit problem. Jeg har blot redegjort for et design, som jeg mere eller mindre "arvede" efter min forgænger. Og det har faktisk sin egen logik. Take it - or leave it.


M.v.h.
Niels

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Krabsen, mandag 08. juni, 2020, 14:12 (503 dage siden) @ Ventrikel

Skal du ikke have M 8 med også?

Som bekendt er "forenden" på den type diesellokomoriver "motorenden"; altså peger logoet "fremad" på begge sider af førerhuset.

Og med hensyn til rutebilerne, når vi nu er i gang, så peger logoet på begge bussens sider i kørselsretningen, og navneteksten står efter logoets åbne del.

Analogien kan følges på banens lastbiler.

Nu hopper kæden af for mig!

Hvis logoet skal give mening bør det vende samme vej hver gang når det vises med navnet - Østbanen.

Ser man på M10 og M 9 er det ikke tilfældet.
Ser man på de svenske persontog er logoet "rigtigt" på siderne.
Ser man på rutebilerne er logoet retvendt når det står FØR Østbanen men omvendt når det står efter Østbanen.

Det er så din mening. Banen mener/mente åbenbart at pilen så vidt muligt altid bør 'pege fremad' - fortrinligt illustreret på rutebilerne, som Niels linker til.

Logoet på rutebilerne er altid retvendt, nemlig pegende fremad i kørselsretningen. Faktisk ret kreativt tænkt :-) .

Logoproblemer på Østbanen i december 1989

af Niels Munch @, mandag 08. juni, 2020, 16:50 (503 dage siden) @ Krabsen
redigeret af Niels Munch, mandag 08. juni, 2020, 17:12

Hej Krabsen,

Vi fik engang en vogn leveret, hvor skiltemanden havde sat logo "forkert" på højre side, hvilket sikkert ses på dette i forvejen halvdårlige foto:

[image]
Østbanens BUS 143 på Gl. Køgegård i december 1989 (nm).

Og det ser da forkert ud!

Det blev ret hurtigt rettet og således, at bussen fremstod "rigtig" i f.m. LDBs delegeretmøde i Slagelse maj 1990 (jf. linket).

Men nu er det alt sammen historie .....


Bedste hilsener
Niels

Logoproblemer på Østbanen i december 1989

af Krabsen, mandag 08. juni, 2020, 17:17 (503 dage siden) @ Niels Munch

Hej Krabsen,

Vi fik engang en vogn leveret, hvor skiltemanden havde sat logo "forkert" på højre side, hvilket sikkert ses på dette i forvejen halvdårlige foto:

[image]
Østbanens BUS 143 på Gl. Køgegård i december 1989 (nm).

Og det ser da forkert ud!

Til gengæld har han undgået et dilemma ved ikke at sætte logoet på fronten :-P

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Steen Nielsen, lørdag 06. juni, 2020, 22:13 (504 dage siden) @ Søndenfjords

[image]

Sad lige og nød nogle herlige gamle kbayer-fotos fra 1978 og opdager så, at malerværkstedet på Østbanen har været i tvivl om, hvad vej logoet skulle vende … At dømme efter skiltet på muren er det svenskeren, der er gal på den ;-)


Kan de have "forbyttet" dørene på Værkstedet :-D

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Niels Munch @, lørdag 06. juni, 2020, 22:56 (504 dage siden) @ Steen Nielsen

Kan de have "forbyttet" dørene på Værkstedet :-D


Sludder, sådan sad logoet på de 3 svenske MB og 1 BDS, som fik banens design.

Logoproblemer på Østbanen i juli 1978

af Krabsen, søndag 07. juni, 2020, 10:01 (504 dage siden) @ Steen Nielsen

[image]

Sad lige og nød nogle herlige gamle kbayer-fotos fra 1978 og opdager så, at malerværkstedet på Østbanen har været i tvivl om, hvad vej logoet skulle vende … At dømme efter skiltet på muren er det svenskeren, der er gal på den ;-)


Kan de have "forbyttet" dørene på Værkstedet :-D

Og hvilken forskel skulle det så gøre? ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen