Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af Holger Sørensen, Hedehusene, 21/4 2016, 17:31 (2925 dage siden)

Så lykkedes det at komme til Kragenæs - håber I har været med hele vejen...
Billederne i dag er fra d. 19/6-61 og 1/8-64 (færgebillederne)

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)





Tidligere vist på vores lille udflugt:

Nakskov-Tårsvej (billeder fra Thyge)
Tårsvej og Branderslev
Harpelunde, Tjørnevang & Købelev
Onsevig og Kastager
Horslunde og Ørsløkkevej
Svinsbjerg, Egholm & Torrig

og husk selvfølgelig at se her hos EVP, hvor der findes meget mere fra NKJ








Kragenæs
Vi ser mod øst, i bagrunden kan anes nogle bygninger ved havnen
[image]



[image]


Gadesiden
[image]


med pakhuset set mod vest
[image]



[image]


Remisen
[image]


med lidt jernbanemiljø
[image]


Og så helt ud i østenden
[image]


Set tilbage mod stationen - bemærk selvfølgelig den lille perron til venstre
[image]


Samme sted, nu blot d. 1/8-1964
[image]



[image]


Færgehavnen med to opmarchbaner - til venstre mod Fejø og højre mod Femø
[image]


På rutebilen står vistnok Fejø-Femø-Kragenæs-Maribo
[image]


M/F Femøsund afgår mod Femø
[image]


Færgelejet med M/F Vester
[image]



[image]



[image]


Dagens sidste billede: Vester på vej mod Fejø
[image]Alle fotos HBDS

Avatar

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/4 2016, 18:19 (2925 dage siden) @ Holger Sørensen

Set tilbage mod stationen - bemærk selvfølgelig den lille perron til venstre
[image]

Samme sted - næsten - på Google Streetview
[image]
Gå selv på opdagelse her

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af Niels Munch, 21/4 2016, 18:52 (2925 dage siden) @ Holger Sørensen

På rutebilen står vistnok Fejø-Femø-Kragenæs-Maribo
[image]


Atter tak for en god torsdagsserie!

Rutebilen må være en Volvo B715-14 tilhørende Bjørns Busser, Kragenæs.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 21/4 2016, 19:48 (2925 dage siden) @ Holger Sørensen

[image]

[image]

Avatar

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/4 2016, 07:44 (2925 dage siden) @ Holger Sørensen

Nåh - det forventes vel at jeg lige kommenterer den fine Morris 8E som stationsforstanderen har parkeret ved siden af stationen den dag Holger kom forbi. Modellen kom i 1938 og blev genoptaget efter krigen frem til 1948. Man kan ikke læse nummerpladen, men den har størrelse efter en 5 cifret så det kan være en vanteplade fra før 1950, en 1-bogstavs fra 1950 - 1958 eller en 2 bogstavsplade. I 1960'erne var en Morris 8E en "Youngtimer" - dvs. en vogn, der ikke rigtig regnedes for veteranbil. Den ser jo fin ud her, så den har nok været brugt som fint søndagskøretøj.

[image]
med pakhuset set mod vest
[image]

Og den fine garage som Morrissen lige er kørt ud af.

God bededagsferie! Er du på Sjælland kan du jo tage en tur "Rundt husene" med Nordsjællands Veterantog.

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af Svend, Storkøbenhavn, 22/4 2016, 08:13 (2925 dage siden) @ Michael Deichmann

Vi må have luppen frem:
[image]

Avatar

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/4 2016, 14:22 (2924 dage siden) @ Svend

Vi må have luppen frem:
[image]

LU er et Nakskovnummer. Man er startet 1. april 1958 med LU 20.000, så 19. juni 1961 hvor billedet er fra, er man nået i hvert fald 2.857 numre længere frem. Man vurderes at have nået til omkring LU 29.000 ved overgangen til Centralregisteret 1. oktober 1967.
På den baggrund tror jeg sgu vi har med en Veteranbilspioner at gøre her her. :-)

Avatar

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af T. Rithmester @, Struer, 22/4 2016, 23:24 (2924 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]

Og den fine garage som Morrissen lige er kørt ud af.


Som findes endnu :-)


[image]Garage ved Kragenæs station, sammenbygget med anden garage, 15. oktober 2015 (thr)

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af Anders Madsen, 24/4 2016, 16:52 (2922 dage siden) @ T. Rithmester

Nutids fotos fra strækningen mellem Torrig og Kragenæs, hvor man tydeligt fornemmer banetracéet fra NKJ i det sydlige hjørne af Torrig skov.

Efter Torrig station drejede Kragenæsbanen mod nordøst og gennem en udgravning i Torrig skov. Vi går i retning mod Kragenæs.

[image]

Der er fortsat banegrøfter på begge sider af udgravningen, men i dag er det gamle banetracé omdannet til en ufremkommelig skovvej, der i retning mod Torrig ender i et vildnis af væltede træer, selvsåede træer på banetracéet og brombærranker.
[image]

Alle fotos 24. april 2016

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af Anders Madsen, 25/4 2016, 17:07 (2921 dage siden) @ Holger Sørensen

Så lykkedes det at komme til Kragenæs - håber I har været med hele vejen...
Billederne i dag er fra d. 19/6-61 og 1/8-64 (færgebillederne)

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)

[image]


Remisen
[image]


Det er meget godt med alle disse billeder fra vores nuværende tidsalder, der nu er lagt ud i denne tråd, men Holgers enestående billeder fra Kragenæs fortjener også at blive krydret med lidt historie - det er trods alt et jernbanehistorisk forum.

Derfor skal vel nok banens største hændelse i Kragenæs nævnes i forbindelse med Holgers billeder af remisen. Det var nemlig en katastrofe for banen, da en motorvogn brændte i Kragenæs remise den 20. december 1940. Foruden brændselsproblemer under krigen (benzin), var der nu også vanskeligheder med jernbanemateriellet. NKJ var praktisk talt tvunget til at køre samtlige tog med damp.

[image]
Lolland-Falsters Venstreblad 20. december 1940

Avatar

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af T. Rithmester @, Struer, 25/4 2016, 20:10 (2921 dage siden) @ Anders Madsen


Det er meget godt med alle disse billeder fra vores nuværende tidsalder, der nu er lagt ud i denne tråd, men Holgers enestående billeder fra Kragenæs fortjener også at blive krydret med lidt historie - det er trods alt et jernbanehistorisk forum.

Derfor skal vel nok banens største hændelse i Kragenæs nævnes i forbindelse med Holgers billeder af remisen. Det var nemlig en katastrofe for banen, da en motorvogn brændte i Kragenæs remise den 20. december 1940. Foruden brændselsproblemer under krigen (benzin), var der nu også vanskeligheder med jernbanemateriellet. NKJ var praktisk talt tvunget til at køre samtlige tog med damp.

[image]
Lolland-Falsters Venstreblad 20. december 1940


For os med knap så godt syn har jeg tilladt mig at afskrive artiklen ;-) :


Voldsom Brand paa Kragenæs Station i Morges.

Banens Motorvogn og Remise gaaet op i Luer.
Morgentoget gennemførtes med et Kvartes Forsinkelse.

Nakskov: I Morges tidlig lidt før Kl. 5, vaagnede Stationsmester Nielsens Søn i Kragenæs ved at hans Værelse, som ikke er mørklagt, var helt oplyst. Det viste sig at hidrøre fra, at Jernbanens Remise stod i Flammer. Drengen kom hurtigt ud af Sengen og fik alarmeret sin Far, hvorefter der blev slået Alarm baade til Falck og Zonen. Stationsmester Nilesen løb straks hen til Remisen for at se om han kunde få Motorvognen ud. Det viste sig dog at være umuligt. Ilden var aabenbart opstået i Motorvognen, der var omspændt af Flammer. Ydermere var denne af Hensynet til Snefoget kørt med Motoren indad og Haandbremsen var paa.

100 kg Benzin i Flammerne.

Endelig vidste Nielsen, at der var 100 kg Benzin i Vognens Tank, saaledes at der kunde være Fare for, at denne kunde eksplodere. Det viste sig dog lidt efter, at dette ikke skete. Maaleglasset paa Tanken er aabenbart sprængt, saaledes at Benzinen er løbet ud, og den gav naturligvis voldsom Næring til Ilden. Alt hvad der kunde brænde gik op i Luer. Af Motorvognen er kun Jernunderstellet tilbage, og af Remisebygningen staar kun de nøgne Mure. Hele Taget, Portene og Vinduerne er brændte. Ligeledes er den elektriske Vandpumpe ødelagt, hvilket foreløbig vil berede en Del Vanskeligheder. I øvrigt var der kun lidt Brænde og Koks i den store Remise, der har Plads til 2 Vogne.

Ingen i Personaleværelserne.

Sammenbygget med Remisen ligger to Personaleværelser, hvor Banens Lokomotivpersonale overnatter, naar det falder til. Der var ikke nogen i disse Værelser sidste Nat, og det lykkedes at redder Sengene og Bordene ud af det. Heldigvis var Vindretningen saa gunstig, at intet andet var truet. Med nordvestlig Vind vilde Kragenæs Savværk have været i alvorlig Fare. Der var ikke meget at stille op for Sprøjterne, og der skete ikke væsentlig ved at der kom Vanskligheder med Vandtilførslen kort efter man var kommet i Gang.
Om Ildens Opstaaen
Vides forløbig intet. Der kan være Tale om Kortslutning og om Antændelse paa en eller anden Maade fra Vognens Kakkelovn. Den brændte Motorvogn var 5—6 Aar gammel og kostede i sin Tid godt 40.000 Kr. Den er naturligvis forsikret. Det samme gælder den brændte Remise, og det tilhørende Vandtaarn, som Taget ogsaa brændte af, men alt det tilbageværende Murværk kan bruges igen, saa Skaden kan hurtig udbedres og vil næppe beløbe sig til mange Tusinde Kroner.

Lolland-Falsters Venstreblad, 20. december 1940

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af Anders Madsen, 26/4 2016, 11:37 (2921 dage siden) @ Rolf Berg

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=119&lokid=121

Ifølge ovenstående link skete NKJ M7 branden 20 dec 1940 .
Og i Triangelbogen står der at den er brændt i 1940 , men ingen dato .

mvh Rolf Berg


Jeg er opmærksom på, at datoen for branden er opført som 29. december 1940 i diverse jernbanebøger. Jeg har imidlertid ikke kunne finde omtale af branden i tre forskellige aviser. Derimod er branden nævnt i alle aviserne den 20. december 1940.
Jeg forholder mig dermed til tre artikler i tre forskellige aviser, der skriver om branden den samme dag. Aviserne er bestemt ikke et sandhedsvidne, men det er dog altid en god ide at undersøge datidens aviser ved historieskrivning, altså det originale kildemateriale, frem for oplysninger i bøger eller på nettet.


[image]
Vestlollands Avis den 20. december 1940

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af UTJ, 26/4 2016, 11:53 (2921 dage siden) @ Anders Madsen

Mon Vestlollands Avis kunne forudse hændelsen som et andet stjerneskud i den mørke tid?

Så det er jo nok sket den 19. eller 20. december 1940.

Avatar

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 26/4 2016, 12:56 (2921 dage siden) @ Anders Madsen

Jeg er opmærksom på, at datoen for branden er opført som 29. december 1940 i diverse jernbanebøger. Jeg har imidlertid ikke kunne finde omtale af branden i tre forskellige aviser. Derimod er branden nævnt i alle aviserne den 20. december 1940.
Jeg forholder mig dermed til tre artikler i tre forskellige aviser, der skriver om branden den samme dag. Aviserne er bestemt ikke et sandhedsvidne, men det er dog altid en god ide at undersøge datidens aviser ved historieskrivning, altså det originale kildemateriale, frem for oplysninger i bøger eller på nettet.


Det er nok bare mig, der har tastet forkert - jeg ændrer datoen til den 20.

Avatar

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/4 2016, 15:18 (2920 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg er opmærksom på, at datoen for branden er opført som 29. december 1940 i diverse jernbanebøger. Jeg har imidlertid ikke kunne finde omtale af branden i tre forskellige aviser. Derimod er branden nævnt i alle aviserne den 20. december 1940.
Jeg forholder mig dermed til tre artikler i tre forskellige aviser, der skriver om branden den samme dag. Aviserne er bestemt ikke et sandhedsvidne, men det er dog altid en god ide at undersøge datidens aviser ved historieskrivning, altså det originale kildemateriale, frem for oplysninger i bøger eller på nettet.


Det er nok bare mig, der har tastet forkert - jeg ændrer datoen til den 20.

19. Hvis det står i avisen den 20. som "I aftes" var det nok den 19. det brændte :-)

Torsdagsbilleder - NKJ - Kragenæs

af Rolf Berg, 27/4 2016, 18:28 (2919 dage siden) @ Anders Madsen

Tak for svaret .

mvh Rolf Berg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak