Avatar

DSB +box

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/11 2012, 21:49 (4181 dage siden) @ Nicolai Pulkkinen

kan nogen fortælle mig lidt uddybene om hvad ideen var med dem og hvornår de blev brugt ?

Lidt fra arkivdybet om +box.

Klik på artiklerne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]
[image]
DSB gods, godsbladet, 1988, nr. 4, side 4-9. Klik på artiklerne for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

DSB +box

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/11 2012, 22:41 (4181 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DSB +box var grundlæggende en god ide og det kunne være lidt interessant hvis der var lavet en redelig analyse hvorfor det ikke gik - men jeg kunne umiddelbart tro at den måske bare kom for sent....

DSB +box

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/11 2012, 08:53 (4181 dage siden) @ Michael Deichmann

DSB +box var grundlæggende en god ide og det kunne være lidt interessant hvis der var lavet en redelig analyse hvorfor det ikke gik - men jeg kunne umiddelbart tro at den måske bare kom for sent....

Ideen var god nok, men et af problemer med +boxen var vist den, at alle transporterne på jernbane skulle ske som UT (Usædvanlig Transport) idet +boxen overskred læsseprofilet - den var kort sagt for bred til vognene.

/Henrik

DSB +box

af Svend, Storkøbenhavn, 13/11 2012, 09:46 (4181 dage siden) @ Henrik Hansen

Ideen var god nok, men et af problemer med +boxen var vist den, at alle transporterne på jernbane skulle ske som UT (Usædvanlig Transport) idet +boxen overskred læsseprofilet - den var kort sagt for bred til vognene.

Det er jo ikke anderledes end ved kørsel med sættevogne/løstrailerer på jernbane i dag. Problemet opstår først, når der ikke må køres ad bestemte spor eller hastigheden skal nedsættes ved passage af signaler og andre faste genstande.

DSB +box

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/11 2012, 10:00 (4181 dage siden) @ Svend

Ideen var god nok, men et af problemer med +boxen var vist den, at alle transporterne på jernbane skulle ske som UT (Usædvanlig Transport) idet +boxen overskred læsseprofilet - den var kort sagt for bred til vognene.


Det er jo ikke anderledes end ved kørsel med sættevogne/løstrailerer på jernbane i dag. Problemet opstår først, når der ikke må køres ad bestemte spor eller hastigheden skal nedsættes ved passage af signaler og andre faste genstande.

Mht. til +boxen så kan jeg bare huske, at der kom et UT-meddelse på fjernskriveren når godstoget til/fra Esbjerg havde +boxe med. Jeg har desværre ikke gemt nogen af disse UT-meddelse, men årsag var profiloverskridelse og der var vist nok også krav om nedsat hastighed ved kørsel af bestemte spor.

Hvorledes overskrider sættevogne/løstrailere profilet i dag ? - er det i højden, for bredden for en sættevogne (2.55 m) er da væsentlig mindre en læsseprofilet.

/Henrik

Avatar

+Box kan stadig findes rundt omkring (1 billede)

af Morten Larsen, Nørresundby, 17/11 2012, 14:12 (4177 dage siden) @ Michael Deichmann

Levnet fra "+Box-tiden" kan stadig ses, rundt omkring.
Blandt i Gug i Aalborg:

[image]

Billige jernbane T-shirts

Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak