Glostrup ca 1991: Vognbjørn m.m.

af Svend @, Storkøbenhavn, tirsdag 13. november, 2012, 00:49 (3268 dage siden)

Alting bliver historie:
For omkring 20 år siden - jeg har ikke optegnelserne lige ved hånden - var der heftig aktivitet på godspladsen i Glostrup. Kort tid efter var en stor del af aktiviteterne flyttet til Høje Tåstrup.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Glostrup ca 1991 ©SBJ

--
Svend

[image]

Glostrup ca 1991: Vognbjørn m.m.

af Holger Sørensen @, Hedehusene, tirsdag 13. november, 2012, 21:00 (3267 dage siden) @ Svend

Fantastisk dokumentation fra en tid ikke så langt tilbage.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Glostrup ca 1991: Vognbjørn m.m.

af Svend @, Storkøbenhavn, tirsdag 13. november, 2012, 22:42 (3267 dage siden) @ Holger Sørensen

Fantastisk dokumentation fra en tid ikke så langt tilbage.

Og du har sikkert skrevet datoen ned, for jeg mener vi kørte derud sammen i den røde bil (det var vist samme dag vi hentede det tabte skilt fra den russiske sovevogn) ;-)

--
Svend

[image]

Glostrup ca 1991: Vognbjørn m.m.

af togkælderen, onsdag 14. november, 2012, 08:02 (3267 dage siden) @ Svend

Dejlige billeder.
Har du, eller andre, billeder hvor man kan se trækkeren til vognbjørnen bagfra, så man kan se opbygningen på ladet.
Jeg vil prøve at lave en til modelbanen.
Det må også gerne være de ældre trækkere.

Leif

Buddinge 1959: Vognbjørn (+ 1 foto)

af Niels Munch @, onsdag 14. november, 2012, 09:14 (3267 dage siden) @ togkælderen

Det må også gerne være de ældre trækkere.

Jamen, så får du et foto fra vognbjørntransporternes tidlige dage:

[image]

Vognmand E. Sand med Dora-vognbjørn, Gladsaxe Ringvej primo 1959 (nm).

Inden DSB selv udførte vognbjørntransporter, benyttede man vognmand E. Sand & Co., Valby, hvis vogntog ses på ovenstående foto. Det er taget ved Ringvej B3 i Gladsaxe ud for højttalerfabrikken Peerless A/S, som senere blev HNGs domicil. Om lidt svinger vogntoget til venstre op ad Gladsaxevej. Målet er S. Dyrup & Co., farve- og lakfabrikker, hvor den tyske tankvogn med kemikalier skal afsættes på en sporstump.

Tankvognen var ved hjælp af Volvo-trækkerens spil - via et par løse skinnestykker - blevet hevet op på vognbjørnen ved læssevejen på Buddinge Station, og den samlede transportstrækning androg ca. 1,5 km.

E. Sand havde, foruden den viste "Dora" også en "Kässbohrer" vognbjørn, og der kørtes ud fra Godsbanegården samt Nørrebro, Glostrup og Buddinge stationer.

Vognmand Sand's Volvo-trækker havde et førerhus m.v., der var malet i en varm gul farve. Firma og materiel blev overtaget af DSB i 1962, da "man selv ville", og lastbilens førerhus m.v. blev lakeret rødt.

Læs evt. JB-P's illustrerede artikel "1956: Vognbjørnen indføres" i "Jernbanehistorisk Årbog '06" (bane bøger 2006 ISBN 87-91434-07-6).

M.v.h.
Niels

Buddinge 1959: Vognbjørn (+ 1 foto)

af togkælderen, onsdag 14. november, 2012, 10:03 (3266 dage siden) @ Niels Munch

Tak, den artikel i årbog 06 er studeret mange gange.
Hvordan trak man togvognen af vognbjørnen, ved at kører trækkeren ned bagved bjørnen ??

Leif

Buddinge 1959: Vognbjørn (+ 1 foto)

af Svend @, Storkøbenhavn, onsdag 14. november, 2012, 12:48 (3266 dage siden) @ togkælderen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen