Kan det være??

af Thyge, Rønnede, 13/11 2012, 13:02 (4179 dage siden)

Hej!
Sidder med en stak 6x6 negativer fra perioden 1960-1964, og er ved at scanne ind!
imellem en bunke fra NPMB dukker nedenstående op!
En ting er helt sikkert det er IKKE fra NPMB!
Men hvor så? jeg har gennemgået alle noter-ingen forklaring!
Alle mine turer i perioden er gennemgået! eneste tænkelige sted
er Ringkøbing! RØHJs indkørsel; men er det den????
Hjælp modtages meget gerne!
Med venlig hilsen
Thyge
[image]

Avatar

Kan det være??

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/11 2012, 14:16 (4179 dage siden) @ Thyge

[image]

Jeg synes, det lugter lidt af Sjællandske Midtbane. Men det kan da ikke passe, at det har fået lov til at stå urørt i så mange år.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jo! det var !

af Thyge, Rønnede, 14/11 2012, 11:12 (4178 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej!
Jo det var, fastslået i en privat mail, og der kan så
sættes dato på også! iflg. mit gamle vandrerkort ,overnattede jeg i
Ringkøbing, 20-06-1962.
I får lige dagens andet foto fra Ringkøbing
Remiseanlægget ser ud som det netop er forladt!
[image]
mvh.
Thyge

Avatar

Kan det være??

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/11 2012, 11:35 (4178 dage siden) @ Thyge

[image]

Nu hvor "mysteriet" er opklaret og jeg står skamfuld tilbage med bøjet nakke, skal vi da lige se en specialitet. RØHJ er en af de ganske få, hvis ikke den eneste, bane, der i "1976"-udgaven af Historisk Atlas har signaturen "nedlagt jernbane".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Kan det være??

af jiko, Struer, 14/11 2012, 23:50 (4178 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

For et stykke tid siden var der noget i vores lokale tv-station (TV-Midtvest)

Der var i nogle lokalplaner nævt Ørnhøjbanen, skønt banen blev nedlagt i 1961. Man
snakkede med en lokal mand. Der havde været med til at udarbejde disse planer, han havde slet ikke tænkt over det med Ørnhøjbanen.

Kan det være??

af UTJ, 15/11 2012, 07:11 (4177 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu hvor "mysteriet" er opklaret og jeg står skamfuld tilbage med bøjet nakke, skal vi da lige se en specialitet. RØHJ er en af de ganske få, hvis ikke den eneste, bane, der i "1976"-udgaven af Historisk Atlas har signaturen "nedlagt jernbane".

[image]

Der er flere eksempler på "brudt nedlagt jernbanelinje' på den pågældende udgave af 4 cm kort. Jeg kan ikke huske de andre præcist, men de findes. Men måske er de årgange ikke med i Historisk Atlas, da det jo kun er "enkelte rettelser" og dermed ikke et helt nytegnet kort, for jeg gætter på at du ikke kan finde alle hånde udgaver at kortene i historisk atlas, selv om det ville være godt.

Avatar

Om geodætiske kort

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/11 2012, 08:56 (4177 dage siden) @ UTJ

Nu hvor "mysteriet" er opklaret og jeg står skamfuld tilbage med bøjet nakke, skal vi da lige se en specialitet. RØHJ er en af de ganske få, hvis ikke den eneste, bane, der i "1976"-udgaven af Historisk Atlas har signaturen "nedlagt jernbane".


[image]

Der er flere eksempler på "brudt nedlagt jernbanelinje' på den pågældende udgave af 4 cm kort. Jeg kan ikke huske de andre præcist, men de findes.

Ja. Umiddelbart efter at have skrevet mit indlæg kom jeg i tanke om, at tilsvarende vist nok er tilfældet med Ryomgård-Gjerrild-Grenaa. Jeg har netop kigget efter og den er go' nok. Det "sjove" ved den strækning er, at kun nogle/ét af målebordsbladene har den nedlagte jernbane med - andre målebordsblade er nyere og her er strækningen helt væk, hvilket får det til at se ud som om, jernbanen stopper ude i den blå luft.

Men måske er de årgange ikke med i Historisk Atlas, da det jo kun er "enkelte rettelser" og dermed ikke et helt nytegnet kort, for jeg gætter på at du ikke kan finde alle hånde udgaver at kortene i historisk atlas, selv om det ville være godt.

Enig. De enkelte målebordsblade findes jo i flere forskellige udgaver, der så igen er blevet enten nytegnet eller har fået efterfølgende "rettelser" eller "enkelte rettelser". Så den "1976"-udgave, der ligger på Historisk Atlas, er jo netop slet ikke en 1976-udgave men et sammensurium af "alt muligt". Og det ville netop være helt fint, om man ad åre fik et mere "dynamisk" kort, hvor man kunne se de enkelte udgaver af de enkelte målebordsblade. Det ville være yderst interessant for de af os, der interesserer sig for jernbanearkæologi. Jeg har selv en 20-30 målebordsblade og på disse er der mange interessante ting at se, som ikke er med i den "udgave", der ligger på Historisk Atlas. Det er min erfaring, at mange folkebiblioteker ligger inde med mange forskellige og dermed interessante udgaver.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak