Røgplader på HII?

af Jens, 30 cm fra skærmen, 19/11 2012, 18:59 (4148 dage siden)

Er der nogen i dette forum som kan svare mig på hvornår at HII'erne fik påbygget røgplader? var det under krigen eller lige umiddelbart efter med den lidt forbedrede materialesituation?

På forhånd tak;
Med venlig hilsen
Jens

Røgplader på HII?

af Steffen Dresler, 19/11 2012, 20:25 (4148 dage siden) @ Jens

Kære Jens

”Le Maître”-udgangen på H II-maskinerne gjorde, at dampslaget i skorstenen ikke blev så hårdt som ønsket, hvorfor maskinerne fik spildedampsnedslag over kedlen ved kørsel. For at hindre dampnedslag måtte lokomotiverne derfor udstyres med de såkaldte ”Røgnedslagsskærme” efter den tyske type "Wagner". Indledningsvis ville man gøre forsøg med H nr. 794, der jo kørte med forsøgsskorsten. Men ved en skrivelse af 22. april 1942 bestemtes det, at første forsøg skulle være med H nr. 785. Ud over røgnedslagsskærmene blev der monteret en skrå plade under røgkammeret. Efter montering af dette udstyr blev spildedamp- og røg tvunget op og fri af kedlen under kørsel. Alle H II-maskinerne blev herefter gradvist udstyret med denne anordning.
Litra H II fik altså røgnedslagsskærme gradvist fra ca. 1943 og frem.
Håber det gav det svar du søgte.

Med venlig hilsen

Steffen

Røgplader på HII?

af Jens, 30 cm fra skærmen, 19/11 2012, 20:37 (4148 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Det var faktisk lige præcis de informationer jeg søgte. Jeg faldt i snak med en på et tidspunkt om H-maskinerne, og der blev jeg blandt andet spurgt om samme spørgsmål, hvilket jeg jo som sagt ikke kunne svare på. Det satte jeg mig så i hovedet at finde ud af bagefter.

Du skal have mange tak for hjælpen ;-)

Med venlig hilsen
Jens

Røgplader på HII?

af Triangel, 19/11 2012, 22:34 (4148 dage siden) @ Jens

Hej

Fik H maskinerne så også ændret fordpladen samtidig med at de fik Røgskærme ?. Jeg mener at have set at det gamle vinkel jern, der danner buen som maskinen er født med, stadig sidder der.

Mvh Mikkel

Røgplader på HII?

af Steffen Dresler, 19/11 2012, 23:04 (4148 dage siden) @ Triangel

Go´aften Mikkel.

Hvis man ser på hovedtegning HL 44 af litra H II, kan man tydeligt se, at fodpladen bliver snævret ind umiddelbart foran røgkammeret og er smallere over cylinderne.
Dette ses måske mere tydeligt på det nedenfor viste billede fra Frichs.
[image]

Efter montering af røgnedslagspladerne, blev fodpladen "rettet ud" og havde nu samme bredde hele vejen. Dette ses tydeligt på dette billede fra DSB. Hvor forpladen er "rettet ud", ses hvor kabler/ledninger forsvinder ind under denne lige ved "bagkanten" af røgnedslagspladen.
[image]

Samtidig hermed, blev der som tidligere omtalt, også monteret en skrå plade under røgkammeret ned mod pufferplanken, for yderligere at tvinge luften opad mellem røgnedslagspladerne under kørsel.

Med venlig hilsen

Steffen

Avatar

Røgplader på HII?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/11 2012, 23:51 (4148 dage siden) @ Steffen Dresler

Oven i købet samme lokomotiv på bege billeder :-)

Røgplader på HII?

af Jens, 30 cm fra skærmen, 20/11 2012, 12:47 (4147 dage siden) @ Triangel

Det kan bekræftes at de gamle buede vinkeljern stadig sidder på rammen til 783, så de har sandsynligvis også siddet på de andre H-maskiner. Se evt. billede 23 i dette galleri på 783's hjemmeside: http://h783.dk/galleri-4.htm

Med venlig hilsen
Jens

Røgplader på HII?

af Steffen Dresler, 20/11 2012, 15:39 (4147 dage siden) @ Jens

Godeftermiddag.

Der var vel heller ikke brug for at fjerne disse beslag, de var ikke ivejen og gjorde ingens skade ved at blive siddende. Tror, at det var ganske almindeligt.
F. eks. på den sovevogn, der er ved at blive restoreret på Vk Kh, findes der om end nok ikke mængder, da flere "efterladenskaber" fra tidligere tideres ophæng, rør- og ledningsføring samt dele af monteringsbeslag. Ved godt at det ikke var tanken dengang, men nu hjælper det faktisk, med at kunne bringe vognen tilbage til så godt som muligt hvorledes den så ud.
Det samme KUNNE jo være med damperen i Rorkilde, at bringe den tilbage til, hvordan den så ud ved leveringen og ca. resten af krigen. Det behøver jo ikke altid at være udrangeringsdatoens udseende, der er retningsgivende vel? Men jeg ved godt at man ønsker lokomotivet, som da det sidst var idrift og det er vel også OK. Bare den bliver bevaret for eftertiden.

Fortsat god eftermiddag.

Steffen

Avatar

Røgplader på HII?

af Morten Beck, Græsted, 20/11 2012, 16:15 (4147 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen med flere.

Jeg kunne forestille mig at sjakket i Roskilde, havde planer om at H 783 får Wagner pladerne på igen. Ud fra den betragtning, at maskinen vel må påtænkes bla. at skulle køre gennem "røret"

Jeg har ikke selv prøvet at køre med en damper i "røret", så jeg ved kun hvordan røgnedslag og spilddamp opfører sig, gennem det jeg har læst mig til.

Altså ingen praktisk erfaring..;-)

Men i den sidste ende er det jo holdet bag restaureringen, der tager de individuelle beslutninger, om hvorvidt maskinen skal tage sig ud når den igen bliver fyret op.

Det kunne være ganske interessant, at se maskinen som den tog sig ud ved leveringen fra Frichs. Men skal vi ikke lade det blive en form for overraskelse.:-P

Røgplader på HII?

af UTJ, 20/11 2012, 16:18 (4147 dage siden) @ Morten Beck

Jeg er ganske sikker på at de karakteristiske røgplader er en af årsagerne til at netop H 783 er ganstand for en istandsættelse - og husk nu at "tilbageførelse" er det samme som at tilføre endnu mere uoriginalt, så man skal tænke sig om mange gange inden man gør et køretøj til en gang "tivoli". Og jo det kan forsvares, når det er gjort med omtanke.

Røgplader på HII?

af Peter Roland Hansen @, 20/11 2012, 16:38 (4147 dage siden) @ UTJ

Mon ikke at Jernbanemuseet har en restaureringspolitik, der beskriver hvad man må og ikke må i forbindelse med restaureringer ?

Røgplader på HII?

af Steffen Dresler, 20/11 2012, 16:45 (4147 dage siden) @ UTJ

God eftermiddag!

Jeg ved da godt at lokomotivet skal have røgnerdslagspladerne på og se ud som ved udrangeringen. Det ER vel også som de fleste (;-) efterhånden ganske få) kender denne type H.
Min tankevirksomhed gik vel bare på, at der VAR en anden mulighed, nemlig som damperen så ud under krigen efter leveringen.
Og HER er det vel IKKE tale om tilføjelser af noget mere uoriginalt, men fjernelse af noget senerekommende og tilføjelse af noget nu manglende (ex. vakuum slanger) etc.
Om damperen kommer til at ud som 1941 eller 1956 er mig fuldstændigt ligemeget, som tidligere skrevet, bare den bliver bevaret! Og hér er det vel på sin plads at sige tak til dem der bruger tid på dette - og generelt alle de andre arbejdsbier i klubberne også:-) .

Steffen

Røgplader på HII?

af Jens, 30 cm fra skærmen, 20/11 2012, 16:49 (4147 dage siden) @ Morten Beck

Jeg kan vidst uden at træde nogen over tæerne bekræfte at 783 bliver genopbygget med de karakteristiske røgplader. Ikke så meget fordi det er det vi nødvendigvis vil, man kunne jo sagtens have lavet den original hvis det ønskedes, men lige nu fordi al pladearbejdet på forenden efterhånden er ved at være afsluttet, og det er altså lavet med de skrå plader til at tvinge luften op af... :-P

Med venlig hilsen
Jens

Røgplader på HII?

af Egon Schmidt, 20/11 2012, 17:43 (4147 dage siden) @ Morten Beck

Man skal ikke fyrer lige inden man kører ind det kan jeg tale med om
Egon:-P

Røgplader på HII?

af K564, 21/11 2012, 12:21 (4146 dage siden) @ Morten Beck

Ved kørsel i "Røret" har røgskærmene ikke den store betydning. Røgen kan ikke presses op pga den lave høje til loftet.
Hilsner Keld

Røgplader på HII?

af KimC, 21/11 2012, 13:41 (4146 dage siden) @ K564

Ved kørsel i "Røret" har røgskærmene ikke den store betydning. Røgen kan ikke presses op pga den lave høje til loftet.
Hilsner Keld

Jeg går ud fra at damplokomotiver ikke må køre for egen kraft i "røret", men bliver trukket af noget der ikke kører på damp, og selv kun kører på smøredamp?

Røgplader på HII?

af Filip Gram, 21/11 2012, 14:02 (4146 dage siden) @ KimC

Ved kørsel i "Røret" har røgskærmene ikke den store betydning. Røgen kan ikke presses op pga den lave høje til loftet.
Hilsner Keld


Jeg går ud fra at damplokomotiver ikke må køre for egen kraft i "røret", men bliver trukket af noget der ikke kører på damp, og selv kun kører på smøredamp?

Det kommer an på hvilket "rør" der snakkes om: Det Keld snakker om er ved nørreport, mens du nok taler om storebælt. Begge har ret i så fald...

/Filip

Avatar

Røgplader på HII?

af Morten Beck, Græsted, 21/11 2012, 15:50 (4146 dage siden) @ Filip Gram

Jeg har hele tiden ment "røret" ved Nørreport, det kunne jeg selvfølgelig bare have skrevet.;-)

Jeg har hele tiden været fuldstændig klar over at der er afbrændingsforbud under storebælt, men igen. Man må jo formulere sig, så alle kan følge med:-)

Nu er jeg så selv lidt på den, for hvis ikke det er ved Nørreport der er behov for elefantørerne. Hvor er det så på vejen mellem hovedbanegården og nordpå??.

Røgplader på HII?

af UTJ, 21/11 2012, 16:37 (4146 dage siden) @ Morten Beck

Jeg har hele tiden ment "røret" ved Nørreport, det kunne jeg selvfølgelig bare have skrevet.;-)

Jeg har hele tiden været fuldstændig klar over at der er afbrændingsforbud under storebælt, men igen. Man må jo formulere sig, så alle kan følge med:-)

Nu er jeg så selv lidt på den, for hvis ikke det er ved Nørreport der er behov for elefantørerne. Hvor er det så på vejen mellem hovedbanegården og nordpå??.

Røret er selvfølgelig Boulevardbanen og ingen anden. Det er en misforståelse af tale om Storebælt som "røret". Så der var ingen grund til yderligere forklaring.

Røgplader på HII?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/11 2012, 19:16 (4146 dage siden) @ Morten Beck

Jeg husker et eller andet om at S-maskinerne fik "elefantører" pga. røgnedslag, og det mener jeg også omfattede kørsel i Boulevardbanetunnelen.

Ligner S-maskinens røgnedslagsplader ikke meget dem som H II fik?

Røgplader på HII?, kørsel i "Røret" eller Storebælt.

af Steffen Dresler, 21/11 2012, 19:20 (4146 dage siden) @ Morten Beck

Godaften.

Nu er talen om røgnedslagsplader på litra H II ændret sig lidt derhen, at der nu skrives om lokomotivets eksempelvise anvendelse på Boulevardbanen (Røret) samt i Storebæltsforbindelsen. Men jeg synes man lige skal se på virkemåden og effekten af pladerne.
Røgnedslagsplader, skrå plader på fronten m.v. virker ikke, hvis ikke der er en vis fart på lokomotivet og luftstrømmen mellem pladerne, sammen med kraftige dampslag op ad skorstenen, er med til at tvinge røg og damp op og skråt væk over kedlen med en sådan kraft, at vindhastigheden – på grund af togets fart - ikke igen lægger røg og damp ned over lokomotiv og vogne.
Så med lokomotivets store profil sammenholdt med størrelsen (bredde og højde eller diameter) af både ”Røret” som tunellen i Storebæltsforbindelsen, er det en faktisk en fysisk umulighed, ikke at få damp- og røgnedslag begge steder, når der køres med åben regulator.
Da man ændrede litra S i sin tid, således at man kunne lede spildedampen tilbage i vandkasserne, var det altså kun spildedampen man kunne gøre noget ved, røggasserne var der stadig. Ideen var så at lade være med at åbne for meget ved start fra Nørreport og lade toget langsomt glide væk fra perronen, inden der blev lukket mere op. Ved kørsel ind i røret, skete det for afspærring fra Østerport eller med et meget, meget lille spjæld fra Hovedbanegårdssiden.
Problemer med røgnedslag kom faktisk – meget populært – ved at kedlernes størrelse blev så stor, at skorstenen måtte bygges ned i røgkammeret for ikke at overskride fritrumsprofilet. Selvfølgelig er der flere faktorer såsom dampslag, cylinderstørrelse og kedeltryk mv., der sørger for at røg og damp bliver sendt op i en kraftig ”riskost”. Men det kræver jo plads/rum OVER lokomotivet.
Så om Litra H II eller S for den sags skyld har røgnedslagsplader, hjælper det ikke begge steder. Men man kunne MINDSKE generne for både besætningen som de rejsende ved at lede spildedampen tilbage i vandkasserne og åbne med FORSIGTIGHED. At denne leden dampen tilbage havde bivirkninger er jo forståligt, da dampen ikke kunne være med til at skaffe træk i røgkammeret, ligesom fødevandet efterhånden blev så varmt, at almindelige ejektorer ikke kunne anvendes og man måtte erstatte den ene ejektor med en Worthington stempelpumpe (den som den gode Maskinmester savner i S/S Martha).

Med venlig hilsen og fortsat –forhåbentlig – god aften.

Steffen

NB: De ældre læsere kan muligvis stadig huske Nørreport station en eftermiddag med en afgang til både Nord- som Kystbanen med litra S, altså "begge sider".
Idag ville det højst sansynligt medføre erstatningskrav på alverdens sygdomme og defekter samt mænds dårlige ...kvalitet og landbrugets- og fiskeriets manglende afsætningsmuligheder;-) .

NB, NB:
Ser lige EO´s skriv. Jeg har ikke kunnet finde noget i det jeg har, om at pladerne blev påsat p.g.a. kørslen i Røret, men har fået fortalt, at det var p.g.a. lokomotivets ikke så hårde udgang, der ofte medførte røg- og dampnedslag på fri strækning. Men man skal jo aldrig sige aldrig, vel? Desværre er der jo nok ingen af læserne, der kan bidrage med egne oplevelser pro- eller contra p.g.a. "manglende" alder. Men det kunne da være interessant at få at vide, hvis nogen ligger inde med en eller anden form for skrivelser så vi også kan få dette på plads i dette udmærkede diskussions- vidensdelingsforum.

Røgplader på H 794......

af UTJ, 20/11 2012, 09:20 (4147 dage siden) @ Steffen Dresler

Så mangler vi vel blot at se et billede af H 794 med forsøgsskorstenen, for 794 fik vel ikke røgplader?

Røgplader på H 794?, desværre uden billede.....

af Steffen Dresler, 20/11 2012, 11:34 (4147 dage siden) @ UTJ

Go´formiddag UTJ med forhåbentlig flere.

Nej, jeg kan desværre ikke hjælpe med et sådan billede. Jeg har set et par stykker, et hos nu desværre afdøde Erik Hellesen og vistnok et på museet i meget lille størrelse. Det jeg husker er, at skorstenen ikke gør sig mange anstrængelser for at blive bemærket.
M.h.t. røgnedslagsplader errindrer jeg ikke disse fra billederne og har ej heller noget skriftligt. Hvor lang tid 794 beholdt den specielle udgang ("Le Maîtra") med de skråtstillede legemer i skorstenen - se "Damplokomotivets og dets betjening" - er jeg ikke sikker på. De blev dog fjernede senere, men lokomotivet beholdt den noget videre skorsten. Dette fremgår af en skrivelse fra Maskinafdelingen til 2. Distrikt af 16. august 1950, hvor der gives tilladelse til at (gen)indbygge Le Maîtra udgangen i den noget videre skorsten igen. Om lokomotivet beholdt denne udgang hele dets resterende driftsperiode ved jeg ikke. Lokomotivet blev hensat 22-11-1957 og udrangeret 01-08-1961.

Med venlig hilsen

Steffen

Avatar

Røgplader på H 794?, desværre uden billede.....

af cz, 20/11 2012, 17:06 (4147 dage siden) @ Steffen Dresler

Til Morten:

Dampnedslag m.v. under Storebaelt kommer nok ikke på tale overhovedet, fordi maskinerne ikke må være opfyret under passage af Storebælt. Vi bliver trukket under passagen. Og som noget nyt produceret varmekedlen i MY1101 (når den er lavet) smøredamp til cylinderne.

Generelt: Der er vistnok ikke taget stilling til, hvilket år H783 skal restaureres til. Leveringstilstanden (uden røgplader) ville efter min smag betyde, at den lignede H800 for meget. Andre bud har været 1955 eller de sidste driftsår. En tredje mulighed _kunne_ jo være (og igen: det er ikke besluttet og jeg "væver" kun), at man førte den tilbage til udseendet ved krigens slutning - dvs. med røgplader og krigsbemaling, hvad det måtte medføre.....

--
[image]

Avatar

Røgplader på H 794?, desværre uden billede.....

af Morten Beck, Græsted, 20/11 2012, 19:49 (4147 dage siden) @ cz

Jeg ved godt der ikke må være ild i fyret under passage af storebælt, når jeg hentyder til "røret" mener jeg i København;-) :-P

Men jeg synes det lyder som en kanonide, med at MY 1101 skal kunne lave smøredamp med varmekedlen:-P

Røgplader på HII?

af Georg Schmidt, 20/11 2012, 19:53 (4147 dage siden) @ Jens

Iflg. noget papir på Rigsarkivet skulle montering af røgskærme på 783-788 være gennemført pr. 10/3 1945.
[image]
Århus H 1958 (H 788) man ser de skrå plader foran.
Mvh
Georg

Røgplader på HII?

af re20000, 21/11 2012, 22:29 (4146 dage siden) @ Georg Schmidt

Undskyld jeg spør, men hvorfor denne snak om H-maskiner igennem røret? Jeg troede de kørte på Fyn og Jylland dengang?

Nold

Røgplader på HII?

af Steffen Dresler, 21/11 2012, 23:16 (4146 dage siden) @ re20000

Kære Nold!

Du har så ganske ret i, at i H II maskinernes oprindelige tjenestetid kørte de udelukkende i 2. Distrikt (Jylland og Fyn).
Men nu revideres/stor reparation en H II i Roskilde hos DSB museumstog og man KUNNE måske forestille sig, at dette lokomotiv OGSÅ skulle kunne trække tog på Sjælland-Falster, da det jo kniber gevaldigt med store dampere. De er jo alle (RI, R II, P og E) henstillede, eller der bliver repareret på dem. Så der er kun Pr og S af de store tilbage til et f.eks. ordentligt juletog med masser af stålvogne. Som reserve for disse findes litra K, der alt andet lige, måske er lidt for lille til rigtig store tog (og holde en 80 km/t plan).
Derfor KUNNE det blive aktuelt med en H II gennem røret. Under storebælt er det udelukket, men jeg kender ikke status mellem Kh og Kk. Det KUNNE jo være at der er kommet ændringer og at damp ikke mere må køre igennem selvstændigt bl.a. p.g.a. mulige miljøårsager, samt at Nørreport er ved at gennemgå en total reparation.

Med venlig hilsen

Steffen

Om H II i den forbindelse (Røret) har plader på er fuldstændigt ligeyldig, som tidligere skrevet.

Røgplader på HII?

af Filip Gram, 22/11 2012, 09:37 (4145 dage siden) @ Steffen Dresler

Men nu revideres/stor reparation en H II i Roskilde hos DSB museumstog og man KUNNE måske forestille sig, at dette lokomotiv OGSÅ skulle kunne trække tog på Sjælland-Falster, da det jo kniber gevaldigt med store dampere. De er jo alle (RI, R II, P og E) henstillede, eller der bliver repareret på dem.

Hej Steffen

Jeg må desværre skuffe dig og forlænge din liste: Pr 908 er også hensat, det eneste der kan køre hos museumstog er 736 (hvis man ser bort fra et lille gliderhaveri) og K 563...
- I øvrigt tror jeg roligt du kan regne med at 783 primært kommer til at køre på sjælland og sekundært på fyn, da det er her Roskilde-maskinerne primært opererer.

Venlig hilsen
Filip

Røgplader på HII?

af Peter Roland Hansen @, 22/11 2012, 16:10 (4145 dage siden) @ Steffen Dresler

"Røret" bør ikke blive det store problem. Hvis man kører ind i Røret med et godt gennembrændt fyr og ellers kører stille og roligt, bør det ikke være nødvendigt at fyre i røret.

Røgplader på HII?

af K564, 23/11 2012, 18:01 (4144 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Af hensyn til sin egen sikkerhed, åbner man ikke til fyret i "røret". Der kan hurtigt komme nogle grimme stikflamer i førehuset. Jeg har set en fyrbøder forsøge, men stod heldigvis, så jeg kunne sparke fyrdøren i.

Hilsner Keld

HectorrailSvenska-lok

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak