DSB - en grim - Arbejdsmotorvogn

af Peter M, søndag 26. marts, 2017, 16:42 (816 dage siden)

På e-bay ses disse 2 fotos - har DSB virkelig haft sådan en grim motorvogn ?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=dsb+foto&rt=nc&_...

[image]

hilsen Peter

DSB - en grim - Arbejdsmotorvogn

af Baumann, søndag 26. marts, 2017, 17:19 (816 dage siden) @ Peter M

Jeg tror nok at DSB havde sådan
Jeg har en foto fra modeludstilling dengang i Vojens, hvor den var udstillet ved indgangen.
Om det er tegnet ekstra på den, tør jeg ikke svare på.

[image]
Vojens, 13/3-2010 Foto: Baumann

Men sådan dyt, har de også stående i Ryomgård Remise, bare uden DSB- logo.

DSB - en grim - Arbejdsmotorvogn

af Jan-Eddie Mathiasen @, søndag 26. marts, 2017, 17:38 (816 dage siden) @ Peter M

På e-bay ses disse 2 fotos - har DSB virkelig haft sådan en grim motorvogn ?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=dsb+foto&rt=nc&_...

[image]

hilsen Peter

Jo da!
Jeg har endda været ud at køre i en. Men kun en kort tur. Det var signalformanden og signalmontøren fra Vejle der var i Brejning i begyndelsen af 60erne for at smøre og efterse signaler og sikringsanlæg. Køretøjet holdt i læssesporet og var ved hjælp af håndsvinget der kan ses mellem akslerne (på farvebillet) blevet hævet så det kunne vendes med næsen mod Vejle inden returkørslen. Motoren blev startet ved at en snor blev lagt om svinghjulet der stikker ud af næsen på køretøjet og så blev der trukket hårdt til. Så tøffede vi baglæns ud i hovedsporet ( det venstre) mod Vejle. Motoren blev standset og snoren lagt den modsatte vej om svinghjulet så køretøjet nu kunne køre forlæns. Signalfolkene havde fået fribaneordre (eller hvad det nu hedder) til Vejle, så nu gik det pruttende ud ad sporet. Desværre blev jeg sat af efter en kilometers kørsel. Køretøjet havde ikke presenning og sideruder, så det har været en kold tur om vinteren i den åbne "tjenestebil".
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

DSB - en grim - Arbejdsmotorvogn

af arne jørgensen, søndag 26. marts, 2017, 18:38 (816 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

et sådant køretøj findes også på Museumsbanen , i troljeskuret på Bandholm station

DSB - en grim - Arbejdsmotorvogn

af Niels Munch @, søndag 26. marts, 2017, 18:51 (816 dage siden) @ Peter M

Tak for både billeder og beretninger.

Den runde motor samt den skrå udformning af fronten (som kunne være enten presenning eller plade) røber en motordræsine fra det svenske firma Berg & Co, Lindesberg (Bergbolagen).

En nærmere beskrivelse af denne type motordræsiner m.fl. findes i artiklen "Motorfordon vid SJ" i Teknisk Tidskrift 20.11.1937 (side 138): http://runeberg.org/tektid/1937m/0139.html .

Efter krigen anskaffede DSB lidt mere solide motordræsiner (inspektionsbiler) fra Meulengracht-Jensen og Frederiksberg Karosserifabrik.


M.v.h.
Niels

DSB - en grim - Arbejdsmotorvogn

af Remisekat, Hc, søndag 26. marts, 2017, 21:11 (816 dage siden) @ Peter M

På Silkeborg station fandtes på nordsiden - ved havnebanen - et skur, som indeholdt en sådan. Horsens Privatbaner havde oprindelig 2 sådanne: BM 119 og 219; den ene fandtes til det sidste. Dog har jeg aldrig set nogen i brug.
venlig hilsen

DSB - en grim - Arbejdsmotorvogn

af disavelo, søndag 26. marts, 2017, 21:31 (816 dage siden) @ Remisekat

Ryomgård Jernbanemuseums eksemplar af en såkaldt ildflue ses hér på museets hjemmeside (scroll ned til sidste billede) :

http://www.djbm.dk/aktivside.php?fid=105

Venlige hilsner
Søren

DSB - en grim - Arbejdsmotorvogn

af Peter M. Thomsen, søndag 26. marts, 2017, 21:40 (816 dage siden) @ Peter M

DBJ havde også sådan en trolje, den er bare helt åben.
Den har kun beklædning foan og kan ses på DBJ museet i Nexø
Peter

DSB - en grim - Arbejdsmotorvogn

af Jens MO-Møller, mandag 27. marts, 2017, 01:56 (816 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Jeg mener fra min barndom at kunne huske, at der i nogle år i 1960`erne henstod en sådan trolje på remiseområdet hos HTJ i Tølløse.

Venlig hilsen
Jens Møller

DSB - en grim - Arbejdsmotorvogn

af Peter M, mandag 27. marts, 2017, 14:40 (815 dage siden) @ Peter M

Tak for opmærksomheden om emnet - det må da ha´været en tung en
og løfte af sporet ? ca. 300 kg måske.
jeg så på tidligere viste link en skinne motor cykel og vi kender jo alle skinnebiler og
skinnebusser som oprindelig var en bus - der er vist ikke det man ikke har forsøgt sig med.

hilsen Peter

DSB - en grim - Arbejdsmotorvogn (+ 5 illustrationer)

af Niels Munch @, mandag 27. marts, 2017, 15:59 (815 dage siden) @ Peter M

Den i Sverige ret udbredte Berg'ske motordræsine vejede 275 - 300 kg alt efter udrustning/anvendelse.

[image]En Banmästare poserer ved sin motordræsine (arkivfoto).


En dansk importør af britisk materiel var ikke imponeret af den Berg'ske løsning, jf. denne satire:

[image]Fra en annonce i "det røde Jernbane-Blad" december 1962.


En DSB-afart af den lette motordræsine:

[image]Distriktets (?) smøredræsine, formentlig i Hellerup. Foto 24.8.1959 (arkiv: Henning Petersen).


[image]DSB Ford Skinnebil, Strib 1978 (foto: Preben Nørgaard).

I stedet for engelske dræsiner blev denne Ford Popular-agtige skinnebil (formentlig fra Frederiksberg Karosserifabrik) ret udbredt hos DSB - sammen med Meulengracht Jensen bilerne med det lille lad bagpå:

[image]”Nykonstrueret motordræsine fremstillet af Meulengracht Jensen efter sporkontorets krav”. Foto 9.9.1954 på København L. (Arkiv: Henning Petersen).


M.v.h.
Niels

DSB - en grim - Arbejdsmotorvogn

af arne jørgensen, tirsdag 28. marts, 2017, 19:41 (814 dage siden) @ Peter M

DEN ER LIGESOM MANGE ANDRE SMÅ TROLJER OG BILER FORSYNET MED EN DONKRAFT DER SÆNKES NED PÅ EN SVELLE OG LØFTER DRÆSINEN OP OVER SPORET OG KAN SÅ DREJES RUNDT. 4 STÆRKE MAND KAN OGSÅ LØFTE DEN AF SPORET

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen