Avatar

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/6 2012, 00:10 (4297 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 23/6 2012, 00:40

Enhver "rask jernbanedreng" ved, at der aldrig har været jernbanefærgeleje i Aarhus.

Men se nu bare her, hvad der dukker op i et notat, som embedsmændene i 2. distrikt den 12. marts 1946 overrækker til distriktschef Humle "til Brug for den kst. Generaldirektør".

De to lokomotivoverførsler findes der næppe billeder af. Men mon der findes billeder af færgelejet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Uddrag af notat af 12. marts 1946 fra DSB 2. distrikt. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-468/Thomas Boberg Nielsen.

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Asger Christiansen, 23/6 2012, 00:50 (4297 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har set rigtigt mange fotos fra Århus havn, også enkelte fra de første måneder efter besættelsen i april 1940. Men derefter blev det meget vanskeligt at fotografere i smug på havnen - og udskibningen af lokomotiverne, eller færgelejet har jeg ikke set fotos fra. Det har været nødvendigt med en slags færgeleje, da ingen af havnens kraner kunne løfte lokomotiver, hvis de da ikke var adskilt i mange dele.

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Asger Christiansen, 23/6 2012, 01:18 (4297 dage siden) @ Asger Christiansen

I et af datidens illegale blade fandt jeg engang denne notits:

16. marts 1945
6 lokomotiver af type 52 ankommer til Århus på vej til Norge

Avatar

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/6 2012, 08:13 (4297 dage siden) @ Asger Christiansen

Men derefter blev det meget vanskeligt at fotografere i smug på havnen - og udskibningen af lokomotiverne, eller færgelejet har jeg ikke set fotos fra.

Det er muligt at vi i dag ser afslappet på det, bl.a. fordi trusselsbilledet er lavt og enhver kan se hvor der er jernbaner overalt på jorden i Google maps.

Før satelitfoto var det en anden sag for enhver fotograferen af jernbaneanlæg blev af myndigheder betragtet som oplagte potentielle spionaktiviteter.

Det har helt klart været værnemagtens syn på dette og registrering af transport af lokomotiver fra Norge til Tyskland har været klassificerede oplysninger, som de allierede givetvis gerne ville kende til.

Derfor er der næppe taget nogen billeder af denne aktivitet eller i det hele taget af havnen på den tid.

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Steffen Dresler, 23/6 2012, 09:47 (4296 dage siden) @ Michael Deichmann

God formiddag til alle!

Lidt supplement til Asgers bemærkning.

Rent transportmæssigt behøvede de allierede jo absolut ingen ”spionfoto”, eller satellitter, da jernbanerne jo heldigvis dengang som nu, dokumenterer alt. Og det var da også tilfældet med dette ”Lok-zug”. Der skulle jo udfærdiges planer med hvad, hvem, hvorfra, hvortil o.s.v.
Som Asger også skrev, overførtes 6 lokomotiver. Kan yderligere tilføje at det drejede sig om BR 52 nr. 2863, 6204, 324, 5032, 6081 og 2843, der ankom i tog 9269 og med Lkf. C. H. Søby som DSB lods. Den tyske Lkf. hed Otto til efternavn.
Ved ikke helt, men har på fornemmelsen, at der på togkontoret også var en ”udbakke” med påskriften ”For allied forces only”.

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Asger Christiansen, 23/6 2012, 09:58 (4296 dage siden) @ Steffen Dresler

Notitsen fundet af Thomas Boberg nævner, at det midlertidige færgeleje blev etableret ved Pier II. Det er den brede kaj, der ligger ud for Nørrebrogades tilslutning til Kystvejen. Nu om stunder bruges Pier II bl.a. til anløb af krydstogtskibe.

Bobergs notits nævner, at der to gange udskibedes 6 lokomotiver. Via Stefen kender vi nu identiteten på de 6 maskiner. Kendes der detaljer om de andre 6 ?

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Steffen Dresler, 23/6 2012, 10:15 (4296 dage siden) @ Asger Christiansen

Hej!

Ka´ desværre ikke hjælpe med sidste ombæring:-( , da jeg faktisk kun har kendskab til de første seks.

Steffen

Avatar

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/6 2012, 10:19 (4296 dage siden) @ Steffen Dresler

de første seks

Overskriften "januar-maj" er min "opfindelse". Januar fordi det fremgår af sagsakten, maj fordi det var befrielsesmåneden.

Men i teorien kunne de af Steff nævnte 6 lokomotiver måske være de sidste 6?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Flemming Jakielski, Rødovre, 23/6 2012, 14:06 (4296 dage siden) @ Steffen Dresler

Ja, men hvormange af disse maskiner blev i Norge efter maj 1945 ? Kan der drages nogen paraleller m.h.t. lokonumre ?

Flemming J

Hej!

Ka´ desværre ikke hjælpe med sidste ombæring:-( , da jeg faktisk kun har kendskab til de første seks.

Steffen

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Steffen Dresler, 23/6 2012, 14:59 (4296 dage siden) @ Flemming Jakielski

Godeftermiddag!

Modsat Danmark, og uden at dette skal være genstand for en diskussion hér, havde Norge jo noget at have englændernes ankomst i den 07. maj 1945. I England havde man jo under hele krigen haft en regering med kongehus og en selvstændig flåde, flyvevåben og hær.
Det blev ganske enkelt bestemt, at INTET måtte tilbageføres til Tyskland og at det værende materiel, jernbane som militært, forblev statens ejendom. Der blev på næsten alt jernbanemateriel påsat skilte med ordlyden "Må ikke udføres (eller var det fjernes) af Norge.
Derfor så man efter krigen et stort antal lokomotiver og vogne i tjeneste hos NSB. Det, der ikke var noget værd, blev skrottet og delene indvundne til andet formål.
Derfor er jeg sikker på, at der helt klart er lister over hvilket jernbanemateriel, der blev overtaget kvit og frit af NSB som norsk krigsbytte. Og således kan man sikkert også her se, hvornår og hvordan det er kommet til Norgen.
Skal dog her til sidst ikke undlade at bemærke, at der med Norges befrielse også lå nogle kæmpestore udenrigspolitiske aspekter til mulig udførelse senere. Men det har jo intet at gøre med "Stortyskerne".

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Asger Christiansen, 23/6 2012, 16:05 (4296 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Ja, den liste havde jeg set på - den rejser vist lige så mange spørgsmål som svar

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Holger Cordtz, 23/6 2012, 23:07 (4296 dage siden) @ Asger Christiansen

Ja, den liste havde jeg set på - den rejser vist lige så mange spørgsmål som svar

Har set efter i bogen "Damplokomitiver i Norge" og der kan man set at:
324, 2843, 2863, 5032, 6081 og 6204 alle blev i Norge og blev til NSB type 63
ifølge den så kom alle maskiner idrift i Norge, marts 1945.
Alle maskiner har beholdt sine tyske nr.(uden type "52" foran)

Ifølge samme bog så kom 2572, 2724, 5113, 5865, 5116 og 6266 idrift april 45, passer med 6 maskiner, kan det være sidste overførelse ???.

Mvh
Holger Cordtz

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Asger Christiansen, 23/6 2012, 23:34 (4296 dage siden) @ Holger Cordtz

nååårh ja, de norske numre er selvfølgelig de tyske uden 52 foran - hvorfor fik jeg ikke den indlysende tanke - det må hjerneblødningen, der kom ind over dér

skylder jeg en omgang ?

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 24/6 2012, 11:17 (4295 dage siden) @ Asger Christiansen

det må hjerneblødningen, der kom ind over dér

Lad være med at spøge med hjerneblødninger.

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Asger Christiansen, 23/6 2012, 22:54 (4296 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Den norske liste har flere modstridende oplysninger, hvilket ikke er overraskende krigstiden tagt i betragtning.
Hvis man klikker på oplysninger om hvert enkelt lokomotiv, kan man se at:

Marts 1945 ankom 6 stk BR 52 til Norge (der nævnes ikke noget om, at de kom via Århus)der senere fik disse norske driftsnumre = 324, 2843, 2863, 5032,6081, 6204

April 1945 ankommer disse 6 lokos, norske driftsnumre = 2572, 2724, 5113, 5116, 5865 (nu bevaret i England),6266.

Den norske liste nævner ikke lokomotivernes driftsnumre hos Deutsche Reichsbahn. Derimod nævnes byggenumrene - så det er bare at gå igang med yderligere søgning.
Skriv gerne resultatet (haha)

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Holger Cordtz, 23/6 2012, 23:12 (4296 dage siden) @ Asger Christiansen

Den norske liste har flere modstridende oplysninger, hvilket ikke er overraskende krigstiden tagt i betragtning.
Hvis man klikker på oplysninger om hvert enkelt lokomotiv, kan man se at:

Marts 1945 ankom 6 stk BR 52 til Norge (der nævnes ikke noget om, at de kom via Århus)der senere fik disse norske driftsnumre = 324, 2843, 2863, 5032,6081, 6204

April 1945 ankommer disse 6 lokos, norske driftsnumre = 2572, 2724, 5113, 5116, 5865 (nu bevaret i England),6266.

Den norske liste nævner ikke lokomotivernes driftsnumre hos Deutsche Reichsbahn. Derimod nævnes byggenumrene - så det er bare at gå igang med yderligere søgning.
Skriv gerne resultatet (haha)

Du kom 16 min. før mig :-)
Men vi har de samme nr.

Mvh
Holger Cordtz

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af morten t, 23/6 2012, 11:48 (4296 dage siden) @ Asger Christiansen

ifølge historisk atlas på kortet fra 45 er pier 2 slet ikke lavet.
Idag er pier 2 en stor byggeplads og krydstogtskibene er forvist til Mellemarmen.

Hilsen Morten

Avatar

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/6 2012, 13:31 (4296 dage siden) @ morten t

ifølge historisk atlas på kortet fra 45 er pier 2 slet ikke lavet.

Pier II er med i Den danske Havnelods 1940.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Den danske Havnelods 1940. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Den danske Havnelods 1948. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Asger Christiansen, 23/6 2012, 22:58 (4296 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Royal Air Force genemfotograferede Danmark fra luften i september 1945. På et af disse fotos ses tydeligt, at Pier II er færdiganlagt med pakhuse m.m.
Historisk Atlas 1945 er et herligt kort - men altså ikke ufejlbarligt.

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af morten t, 24/6 2012, 08:16 (4296 dage siden) @ Asger Christiansen

ja det kan jeg godt se.

De historiske kort er ellers et godt opslagsværk, men åbenbart ikke helt fejlfri
:-)

Hilsen Morten

Rettelser på kort

af UTJ, 24/6 2012, 10:14 (4295 dage siden) @ morten t

ja det kan jeg godt se.

De historiske kort er ellers et godt opslagsværk, men åbenbart ikke helt fejlfri
:-)

Hilsen Morten

Geodætisk Institut var mange gange mange år bagud med rettelser, da disse tidligere foregik manuelt. Så fejl kan man ikke ligefrem påstå, men et tidssnit ved hjælp af gamle kort kan være lidt svært at opnå. Husk på at man jo heller ikke besejler en havn ved hjælp af landkort.........så et moleanlæg har ikke den store betydning.

Noget af det hurtigste de fik rettet var i øvrigt at fjerne nedlagte baner, formentlig fordi militæret havde brug for at vide om der var jernbane eller ej.

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Asger Christiansen, 23/6 2012, 13:37 (4296 dage siden) @ morten t

Jeg har i flere tilfælde konstateret, at Historisk Atlas anno 1945 ikke svarer til de faktiske forhold i 1945. - Det er ganske korrekt, at Pier II for tiden er en stor byggeplads

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Georg Schmidt, 24/6 2012, 20:13 (4295 dage siden) @ morten t

Ikke pier 2, men 4. Til højre for S/S Nevasa ses begyndende sporlægning til den dengang nye containerhavn. Det må have været 1974 jeg mente at have hørt en dampfløjte og ganske rigtigt. Tænk at være på kydstogt med sådan en cruise liner helt uden motorstøj.:-)
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

Jernbanefærgeleje i Aarhus januar-maj 1945

af Steffen Dresler, 24/6 2012, 21:38 (4295 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg m. fl.

Jeg kan godt huske disse - efter min mening - kæmpestore skibe, når de lagde til på Langelinje. Senere fandt jeg ud af, at alle disse store skibe (vi taler om slutningen ag 1960´erne og begyndelsen af 1970´erne) nu slet ikke mere sejlede med almindelige passagerer, men var flydende skoler. S/S Nevasa var på ca. 20.000 tons og også anvendt som skoleskib i ordets bogstaveligste forstand.
[image]
Skibet var vistnok oprindeligt en P&O og efter at have været lagt op, ombygget og indsat som flydende skole. Det blev vistnok hugget op i midten af 1970´erne.
Intet med jernbaner at gøre, men ualmindelig ikke brugbar viden:-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak