Teglværk med tipvognsspor til Holte Station

af Søndenfjords, 23/3 2018, 09:47 (2219 dage siden)

[image]
Her, mellem 1-tallet (Den Hvide Bro over Kollemosen) og 2-tallet (Ryvej) i området mellem Holte og Virum har der angiveligt ligget et teglværk.
Jeg er aldrig stødt på den oplysning før, og for det tilfælde, at der er andre, der heller ikke har, så følger oplysningerne om teglværket her.
Jeg har fundet dem i bogen "Det gamle Virum - og det nye", der er skrevet af Jeppe Tønsberg og udgivet af Greens Forlag i 2006 (ISBN 87-87831-65-1).
I billedteksten til luftfotoet herover skriver forfatteren bl.a.:
Til venstre ses Brovænget med Den Hvide Bro (1) over mosen til Ryvej (2). Øverst i billedet den lille skov Tyvekrogen (3), hvor i dag bebyggelsen Vejlesøparken ligger, og en del af Geels Skov. Mellem broen og Ryvej lå i årene 1875-83 bygningerne til et teglværk, der tilhørte Hummeltofte. Herfra førtes stenene ad tipvognsspor gennem Tyvekrogen op til Holte Station.
I bogen er der ikke angivet nogen copyright til billedet. Tallene er mine, og 4-tallet angiver Nordbanen, der til venstre fører mod Holte station og til højre mod Virum.

Avatar

Teglværk med spor til Holte Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/3 2018, 11:32 (2219 dage siden) @ Krabsen

Luftfoto (DKB) fra 1965, uden blade på træerne. Om det er dæmningsrester, der aftegner sig, er ikke til at se. Der må man tage på skovtur:

[image]

Teglværk med spor til Holte Station

af Krabsen, 23/3 2018, 12:19 (2219 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det ser besnærende ud, men opførelsen af Vejlesøparken har nok ret effektivt fjernet alle rester - måske bortset fra i krattet mod sydvest.

Avatar

Teglværk med spor til Holte Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/3 2018, 13:16 (2219 dage siden) @ Krabsen

Det ser besnærende ud, men opførelsen af Vejlesøparken har nok ret effektivt fjernet alle rester - måske bortset fra i krattet mod sydvest.

Ja, givetvis, du har ret, så det er nok ikke en skovtur, der skal til, men noget gedigent kratluskeri. ;-)

Teglværk med spor til Holte Station

af re20000, 23/3 2018, 22:48 (2219 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Luftfoto (DKB) fra 1965, uden blade på træerne. Om det er dæmningsrester, der aftegner sig, er ikke til at se. Der må man tage på skovtur:

Dæmningsrester tror jeg ikke, hvis det er noget er det en gennemskæring, Tyvekrogen lå på en bakke. At føre sporet denne vej ville ikke give mening. Det er nok bare en skovsti. Er der en der har adgang til et gammelt Kraks eller Politikenskort fra før 70-erne da Vejlesøparken opførtes? HVIS der har været et spor er det nok gået til hjørnet af Ryvej og Grønnevej og så et skarpt sving mod Holte. Men her går Nordbanen også ind i en gennemskæring så måske har der skulle graves ud her?

Teglværk med spor til Holte Station

af Georg Schmidt, 23/3 2018, 23:58 (2219 dage siden) @ re20000

Lyder interessant med teglværk der. Jeg boede i en periode i 1967 på lejet værelse på Kollevænget. Man kunne skyde genvej fra Vejlesøvej gennem Tyvekrogen om til enden af Malmmosevej. Skovstien gik op over bakken og jeg husker ikke gennemskæringer. På Kraks kort over København og omegn fra 1967 ses stierne gennem Tyvekrogen.
.[image]
Her ser man lige kanten af skoven, lidt usikker på årstal for billedet men omkring 1970-71.

Mvh
Georg

Teglværk med spor til Holte Station

af ChrBrun ⌂, Helsingør, 24/3 2018, 00:49 (2219 dage siden) @ re20000

Luftfoto (DKB) fra 1965, uden blade på træerne. Om det er dæmningsrester, der aftegner sig, er ikke til at se. Der må man tage på skovtur:

Dæmningsrester tror jeg ikke, hvis det er noget er det en gennemskæring, Tyvekrogen lå på en bakke. At føre sporet denne vej ville ikke give mening. Det er nok bare en skovsti. Er der en der har adgang til et gammelt Kraks eller Politikenskort fra før 70-erne da Vejlesøparken opførtes? HVIS der har været et spor er det nok gået til hjørnet af Ryvej og Grønnevej og så et skarpt sving mod Holte. Men her går Nordbanen også ind i en gennemskæring så måske har der skulle graves ud her?

Her er et udsnit af et kort i størrelsen 1:20.000, som jeg har arvet fra min morfar. Jeg formoder at kortet er fra ca 1900-1905, idet Lyngby-Vedbæk Banen er med på et tilsvarende nabokort, og Slangerupbanen er på dette kort, tegnet med en anden signatur, som viser en projekteret bane.
Her ses intet spor af teglværk eller tipvognsspor, men de skulle jo også være forsvundet 15-20 år tidligere!

[image]

[image]

Teglværk med spor til Holte Station

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/3 2018, 01:04 (2219 dage siden) @ re20000
redigeret af Erik V. Pedersen, 24/3 2018, 01:34

Luftfoto (DKB) fra 1965, uden blade på træerne. Om det er dæmningsrester, der aftegner sig, er ikke til at se. Der må man tage på skovtur:

Dæmningsrester tror jeg ikke, hvis det er noget er det en gennemskæring, Tyvekrogen lå på en bakke. At føre sporet denne vej ville ikke give mening. Det er nok bare en skovsti. Er der en der har adgang til et gammelt Kraks eller Politikenskort fra før 70-erne da Vejlesøparken opførtes? HVIS der har været et spor er det nok gået til hjørnet af Ryvej og Grønnevej og så et skarpt sving mod Holte. Men her går Nordbanen også ind i en gennemskæring så måske har der skulle graves ud her?

------------------------

Hermed KRAK, Holte-Virum, 1947:
[image]

[image]

Eller måske dette:

POLITIKEN, Holte, 1954.
[image]

[image]
(Sådanne kort skiller næsten altid lige dér, hvor det man skal se, er trykt.)

Stien der går næsten diagonalt gennem Tyvekrogen til Holte station.

Erik V.
[image]
.

Avatar

Teglværk med spor til Holte Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/3 2018, 11:09 (2219 dage siden) @ Søndenfjords
redigeret af Morten Flindt Larsen, 23/3 2018, 11:33

Hejsa,

Ifølge Sjællandske Jernbaners driftsberetning fra 1875 er der dette år på Holte station anlagt et spor "i tilslutning til et nyanlagt teglværksspor". Om teglværkssporet var normal- eller smalspor oplyses ikke, men har det været normalsporet, har man da kunne spare den besværlige omlæsning, selv om man jo den gang havde folk til den slags arbejde. De øvrige teglværker ved Nordbanen (Allerød, Bloustrød og Hammersholt) havde normalspor ført ind på værkets område, så det lkan også have været tilfældet her. "Tipvogne" har det næppe været, godsets karakter taget i betragtning, men det kan jo selvfølgelig været derfor, at teglværket ikke holdt så længe.

Teglværk med spor til Holte Station

af UTJ, 24/3 2018, 04:11 (2219 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af UTJ, 24/3 2018, 04:40

Hejsa,

Ifølge Sjællandske Jernbaners driftsberetning fra 1875 er der dette år på Holte station anlagt et spor "i tilslutning til et nyanlagt teglværksspor". Om teglværkssporet var normal- eller smalspor oplyses ikke, men har det været normalsporet, har man da kunne spare den besværlige omlæsning, selv om man jo den gang havde folk til den slags arbejde. De øvrige teglværker ved Nordbanen (Allerød, Bloustrød og Hammersholt) havde normalspor ført ind på værkets område, så det lkan også have været tilfældet her. "Tipvogne" har det næppe været, godsets karakter taget i betragtning, men det kan jo selvfølgelig været derfor, at teglværket ikke holdt så længe.

.
Muligvis Hummeltofte Teglværk

[image]

Området omkring Kollemose/Virum Mose blev udstykket af A/S Holte nye Villakvarter i 1910-1935. Mosen/moserne var oprindelig opdelt i englodder tilhørende bønderne i Virum.

Teglværk med spor til Holte Station

af R 950, 24/3 2018, 16:24 (2218 dage siden) @ UTJ

Jeg tvivler på at der har været spor gennem Tyvekrogen. Jeg kom der tit som barn ovre fra Mosebakken til Ryvej gennem Tyvekrogen til det nordøstlige hjørne, hvor der var fin udsigt ned over stationen og selvfølgelig togene. Der er betydelige højdeforskelle og et betydeligt fald ned til stationsarealet oppe fra skoven. Jeg vil snarere tro at et spor har fulgt Ryvej ned til Grønnevej og Nordbanen.
Nils-Erik

Avatar

Teglværk med spor til Holte Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/3 2018, 16:52 (2218 dage siden) @ R 950

Jeg tvivler på at der har været spor gennem Tyvekrogen. Jeg kom der tit som barn ovre fra Mosebakken til Ryvej gennem Tyvekrogen til det nordøstlige hjørne, hvor der var fin udsigt ned over stationen og selvfølgelig togene. Der er betydelige højdeforskelle og et betydeligt fald ned til stationsarealet oppe fra skoven. Jeg vil snarere tro at et spor har fulgt Ryvej ned til Grønnevej og Nordbanen.

Hej Nils-Erik,

Det tror jeg meget vel kan være tilfældet, for punktet hvor Ryvej, Krogvej og Grønnevej mødes, var tidligere anderledes udformet, end det er i dag. Der var tidligere en relativt blød kurve fra Grønnevej over i Ryvej, og her kan der godt have gået et smalspor. Med datidens korte normalsporsvogne in mente, så tror jeg også, at disse har kunnet klare kurven uden problemer, men kun trukket af heste naturligvis. På et tidspunkt dukker der måske en sporplan op over stationen, som rammer teglværkssporets korte levetid. Så får vi se, om det var normalspor eller smalspor. Eller måske har bogkilden til oplysningen om sporet set en sådan plan.

[image]
[image]

Teglværk med spor til Holte Station

af UTJ, 25/3 2018, 01:50 (2218 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg tror kun der har været et sidespor på selve stationen. Der kan have været et spor til hestetrukne vogne i tilknytning til dette gennem Tyvekroven. Det har intet med lokomotiver at gøre på dette tidspunkt. Teglværket lukkede jo også inden 1900 og har ikke været ret stort og formentlig baseret sig på gravning i et mindre lerlag under mosetørven, nøjagtig som man en overgang gjorde i Allerød Sø til Blovstrød Teglværk.

Et skovspor er faktisk ikke en skinnevej og et "teglværksspor" kan sagtens blot have været en "vej".

De veje som nævnes var ikke anlagt på teglværkets tidspunkt.

Jeg tror at det med rødt indtegnede kan være gjort af de geologiske undersøgelser i samtiden, men for at få det på det rene skal man have fat i originalmaterialet.

Ryvej mm var ikke anlagt på tidspunktet for teglværket.

Avatar

Teglværk med spor til Holte Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/3 2018, 10:54 (2217 dage siden) @ UTJ


Et skovspor er faktisk ikke en skinnevej og et "teglværksspor" kan sagtens blot have været en "vej".

Det tror jeg ikke er tilfældet her, hvor driftsberetningen udtrykkeligt oplyser, at det er "et spor i tilslutning til et nyanlagt teglværksspor". Sidstnævnte er ikke en vej.

De veje som nævnes var ikke anlagt på teglværkets tidspunkt.

Nej, men de kan være anlagt så at sige oven på resterne af tegværkssporets forløb, ved den senere udstykning af byggegrunde i området, eventuelt først som en gangsti til stationen oven på en banedæmning, senere som en vej. Den slags var ofte "selvgroende" i ældre tid.

Ryvej mm var ikke anlagt på tidspunktet for teglværket.

Netop, jf. ovenstående.

Teglværk med spor til Holte Station

af UTJ, 25/3 2018, 16:21 (2217 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Med den beskedne udstrækning dette teglværk har haft er der nok ikke tale om et meget omfattende anlægsarbejde for et spor til hestetrukne vogne til befordring af teglværksprodukter. Eventuel linjeføring kan absolut ikke afgøres på baggrund af senere villavejes forløb. Vi må se hvad "tipvognseksperterne" kan komme frem til. Vi kan være heldige at der dukker en eller anden arkivsag op eller at det er aftegnet på en sporplan, men det bliver vist nok som et tilfældighedsfund ;-)

Avatar

Teglværk med spor til Holte Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/11 2022, 19:01 (533 dage siden) @ UTJ

Hejsa,

Ifølge Sjællandske Jernbaners driftsberetning fra 1875 er der dette år på Holte station anlagt et spor "i tilslutning til et nyanlagt teglværksspor". Om teglværkssporet var normal- eller smalspor oplyses ikke, men har det været normalsporet, har man da kunne spare den besværlige omlæsning, selv om man jo den gang havde folk til den slags arbejde. De øvrige teglværker ved Nordbanen (Allerød, Bloustrød og Hammersholt) havde normalspor ført ind på værkets område, så det lkan også have været tilfældet her. "Tipvogne" har det næppe været, godsets karakter taget i betragtning, men det kan jo selvfølgelig været derfor, at teglværket ikke holdt så længe.

.
Muligvis Hummeltofte Teglværk

[image]

Området omkring Kollemose/Virum Mose blev udstykket af A/S Holte nye Villakvarter i 1910-1935. Mosen/moserne var oprindelig opdelt i englodder tilhørende bønderne i Virum.

Kan det være dette? Ingen oplysninger haves.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Teglværk med spor til Holte Station

af re20000, 3/11 2022, 23:30 (533 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvis det er, skulle det passe med at overgangen er der, hvor den nuværende gangtunnel fra Egholmsvej er. Men det passer dårligt med terrænet på den fjerne side af sporene på billedet, da det stiger stærkt op mod nord lige her.

Nold

Avatar

Teglværk med spor til Holte Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/11 2022, 23:43 (533 dage siden) @ re20000

Hvis det er, skulle det passe med at overgangen er der, hvor den nuværende gangtunnel fra Egholmsvej er. Men det passer dårligt med terrænet på den fjerne side af sporene på billedet, da det stiger stærkt op mod nord lige her.

Nold

Yap! Men hvor mon det så er henne?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Teglværk med spor til Holte Station

af UTJ, 4/11 2022, 00:04 (533 dage siden) @ re20000

Hvis det er, skulle det passe med at overgangen er der, hvor den nuværende gangtunnel fra Egholmsvej er. Men det passer dårligt med terrænet på den fjerne side af sporene på billedet, da det stiger stærkt op mod nord lige her.

Nold

Det skulle passe med den skovvej som krydsede banen, omtrent lige nord for den gamle omformerstation. Det har intet med Egholmsvej at gøre. Men hvordan banens nøjagtige forløb var før dobbeltsporet er lidt vanskeligt uden en nøjagtig sporplan mm.

Tvivler, men vil ikke udelukke det.

--
ئۇلغىك

Avatar

Teglværk med spor til Holte Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/11 2022, 00:30 (533 dage siden) @ UTJ
redigeret af Morten Flindt Larsen, 4/11 2022, 01:09

Hvis det er, skulle det passe med at overgangen er der, hvor den nuværende gangtunnel fra Egholmsvej er. Men det passer dårligt med terrænet på den fjerne side af sporene på billedet, da det stiger stærkt op mod nord lige her.

Nold


Det skulle passe med den skovvej som krydsede banen, omtrent lige nord for den gamle omformerstation. Det har intet med Egholmsvej at gøre. Men hvordan banens nøjagtige forløb var før dobbeltsporet er lidt vanskeligt uden en nøjagtig sporplan mm.

Tvivler, men vil ikke udelukke det.

Der kan være gravet i dybden og udjævnet, da der blev anlagt dobbeltspor i 1891, men så gammelt er museets fotografi vist ikke. Næste større roderi på stedet har vel været ved elektrificeringen, da der skulle udvides til sporenes indføring til nye perronanlæg og bygning af omformerstationen.

Og telegrafpælen på fotoet er af samme primitive type (én tråd, nærmere endepunkterne var der to), som anvendtes på Nordbanen i de første år.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Teglværk med spor til Holte Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/11 2022, 01:22 (533 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Ifølge Sjællandske Jernbaners driftsberetning fra 1875 er der dette år på Holte station anlagt et spor "i tilslutning til et nyanlagt teglværksspor". Om teglværkssporet var normal- eller smalspor oplyses ikke, men har det været normalsporet, har man da kunne spare den besværlige omlæsning, selv om man jo den gang havde folk til den slags arbejde. De øvrige teglværker ved Nordbanen (Allerød, Bloustrød og Hammersholt) havde normalspor ført ind på værkets område, så det lkan også have været tilfældet her. "Tipvogne" har det næppe været, godsets karakter taget i betragtning, men det kan jo selvfølgelig været derfor, at teglværket ikke holdt så længe.

.
Muligvis Hummeltofte Teglværk

[image]

Området omkring Kollemose/Virum Mose blev udstykket af A/S Holte nye Villakvarter i 1910-1935. Mosen/moserne var oprindelig opdelt i englodder tilhørende bønderne i Virum.


Kan det være dette? Ingen oplysninger haves.

[image]

Her er indkørslen til Holte fra syd ca. 1910:

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station - Nordbanen 1915

af Søndenfjords, 27/3 2018, 07:48 (2216 dage siden) @ Søndenfjords

[image]
Sådan så der ud på Nordbanen ca. 1915, lige syd for Holte station. Det er Tyvekrogen til venstre og Geels Skov til højre. Postkortet indgår i bogen "117 Postkort og små historier fra Virum, Sorgenfri og Frederiksdal" af Niels-Kristian Petersen, udgivet 2014 på Greens Forlag (ISBN 978 87 92588 16 6).
"Det er her kommunegrænsen mellem Rudersdal og Lyngby-Taarbæk er. Postkort ca. 1915. Ubrugt. Holte Boghandel. L-TS", hedder det bl.a. i billedteksten.
På baggrund af postkortet har jeg vanskeligt ved at forestille mig, at der har gået et teglværksspor langs med Nordbanen, enten oppe på eller langs med banedæmningen, sådan som nogle foreslår.
Jeg hælder mere til at tro, at forfatteren til bogen "Det gamle Virum - og det nye" har ret, når han bl.a. skriver, at stenene fra teglværket førtes "ad tipvognsspor gennem Tyvekrogen op til Holte Station."
Jeppe Tønsberg, hedder forfatteren, og som stadsarkivar i Lyngby-Taarbæk kommune må han formodes at vide, hvad han taler om.

Avatar

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station - Nordbanen 1915

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/3 2018, 12:11 (2215 dage siden) @ Søndenfjords

Da teglværket eksisterede, var der ikke dobbeltspor mellem Lyngby og Holte, så et nyere postkort fra 1915 beviser kun, at der var to spor i 1915, ikke hvordan forholdene var på teglværkets tid.

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/5 2019, 01:25 (1813 dage siden) @ Søndenfjords

[image]
Her, mellem 1-tallet (Den Hvide Bro over Kollemosen) og 2-tallet (Ryvej) i området mellem Holte og Virum har der angiveligt ligget et teglværk.
Jeg er aldrig stødt på den oplysning før, og for det tilfælde, at der er andre, der heller ikke har, så følger oplysningerne om teglværket her.
Jeg har fundet dem i bogen "Det gamle Virum - og det nye", der er skrevet af Jeppe Tønsberg og udgivet af Greens Forlag i 2006 (ISBN 87-87831-65-1).
I billedteksten til luftfotoet herover skriver forfatteren bl.a.:
Til venstre ses Brovænget med Den Hvide Bro (1) over mosen til Ryvej (2). Øverst i billedet den lille skov Tyvekrogen (3), hvor i dag bebyggelsen Vejlesøparken ligger, og en del af Geels Skov. Mellem broen og Ryvej lå i årene 1875-83 bygningerne til et teglværk, der tilhørte Hummeltofte. Herfra førtes stenene ad tipvognsspor gennem Tyvekrogen op til Holte Station.
I bogen er der ikke angivet nogen copyright til billedet. Tallene er mine, og 4-tallet angiver Nordbanen, der til venstre fører mod Holte station og til højre mod Virum.

.
--------------
.

Ved et tilfælde kom jeg fredag til at tale med en mand, der for nylig havde udført noget jordarbejde i området. Han fortalte, at der var en masse teglværksaffald i jorder i området. Det skulle skyldes, at der engang havde ligget et teglværk dér ! ! !

Jeg kom straks til at tænke på denne tråd. Der er ingen tvivl om, at det er samme teglværk, han talte om, ---men hvad hed teglværket ?

Gennemsyn af tråden mener jeg ikke giver svaret. Der skrives hele tiden kun "Teglværket", og der står intet på kortene. Det kunne vel sagten have heddet Kollemose teglværk, ---men ?

Hvad hed teglværket ?

Erik V.
www.evp.dk

.

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/5 2019, 11:14 (1812 dage siden) @ Erik V. Pedersen

[image]
Her, mellem 1-tallet (Den Hvide Bro over Kollemosen) og 2-tallet (Ryvej) i området mellem Holte og Virum har der angiveligt ligget et teglværk.
Jeg er aldrig stødt på den oplysning før, og for det tilfælde, at der er andre, der heller ikke har, så følger oplysningerne om teglværket her.
Jeg har fundet dem i bogen "Det gamle Virum - og det nye", der er skrevet af Jeppe Tønsberg og udgivet af Greens Forlag i 2006 (ISBN 87-87831-65-1).
I billedteksten til luftfotoet herover skriver forfatteren bl.a.:
Til venstre ses Brovænget med Den Hvide Bro (1) over mosen til Ryvej (2). Øverst i billedet den lille skov Tyvekrogen (3), hvor i dag bebyggelsen Vejlesøparken ligger, og en del af Geels Skov. Mellem broen og Ryvej lå i årene 1875-83 bygningerne til et teglværk, der tilhørte Hummeltofte. Herfra førtes stenene ad tipvognsspor gennem Tyvekrogen op til Holte Station.
I bogen er der ikke angivet nogen copyright til billedet. Tallene er mine, og 4-tallet angiver Nordbanen, der til venstre fører mod Holte station og til højre mod Virum.


.
--------------
.

Ved et tilfælde kom jeg fredag til at tale med en mand, der for nylig havde udført noget jordarbejde i området. Han fortalte, at der var en masse teglværksaffald i jorder i området. Det skulle skyldes, at der engang havde ligget et teglværk dér ! ! !

Jeg kom straks til at tænke på denne tråd. Der er ingen tvivl om, at det er samme teglværk, han talte om, ---men hvad hed teglværket ?

Gennemsyn af tråden mener jeg ikke giver svaret. Der skrives hele tiden kun "Teglværket", og der står intet på kortene. Det kunne vel sagten have heddet Kollemose teglværk, ---men ?

Hvad hed teglværket ?

Erik V.
www.evp.dk

.

.
-------
.

PS: Jeg har set muligheden af navnet Hummeltofte Teglværk, men det kunne måske være, at nogen kunne bekræfte det. En til "det grønt indrammede kort" knyttet mail-adresse, gav desværre ikke noget resultat.

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/5 2019, 14:41 (1812 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,
du har nok allerede googlet "Hummeltofte Teglværk"? Jeg gjorde det og fandt denne side, der omtaler en publikation fra GEUS om geologien i den nordlige del af Sokkelund Herred. Der er en oversigt over teglværker bl.a, Hummeltofte Teglværk. Jeg ser også Frydenlund Teglværk nævnt, og dets efterladenskaber stødte jeg på ved gravearbejde på ejendommen Skovringen 15, som var min adresse på et tidspunkt. I skoven bagved ud til "Grisestien" var der også tydelige spor efter menneskeskabte ændringer i skovbunden som bl.a. kunne antyde en smalsporsbane op til Frydenlund Trinbrædt (Tennisklubbens baner idag) tæt ved.
På Grundejerforeningen "Kollelev mosepark"s hjemmeside finder vi kortet i UTJs indlæg længere oppe, hvor det påstås at være Hummeltofte Teglværk.

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/5 2019, 15:15 (1812 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Erik,
du har nok allerede googlet "Hummeltofte Teglværk"? Jeg gjorde det og fandt denne side, der omtaler en publikation fra GEUS om geologien i den nordlige del af Sokkelund Herred. Der er en oversigt over teglværker bl.a, Hummeltofte Teglværk. Jeg ser også Frydenlund Teglværk nævnt, og dets efterladenskaber stødte jeg på ved gravearbejde på ejendommen Skovringen 15, som var min adresse på et tidspunkt. I skoven bagved ud til "Grisestien" var der også tydelige spor efter menneskeskabte ændringer i skovbunden som bl.a. kunne antyde en smalsporsbane op til Frydenlund Trinbrædt (Tennisklubbens baner idag) tæt ved.
På Grundejerforeningen "Kollelev mosepark"s hjemmeside finder vi kortet i UTJs indlæg længere oppe, hvor det påstås at være Hummeltofte Teglværk.

.
-------
.

Hej Michael.

Nej, --den havde jeg ikke set. Det har jeg nu, men nærmere studie må lige vente til lidt senere.

Den anden side, den lokale side med kortet, har jeg forsøgt at skrive til (nu to gange), men med resultatet "Not Found". Der er til gengæld heller ikke "bevægelser" siden 2008, så den er vel "død" ("halvdød" - siden virker, men udenfor skriftlig rækkevidde).

Hilsen,
Erik V.
www.evp.dk

.

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station

af Lars, 4/5 2019, 15:29 (1812 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Prøv grundejerforeningen direkte.

Der står på foreningens forside kollelevmosepark.dk

"Du kommer i kontakt med foreningen ved at skrive til: info@kollelevmosepark.dk"

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station / Tak.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/5 2019, 20:19 (1812 dage siden) @ Lars

Hej Lars.

Tak for mail - det er gjort.

Erik V.
www.evp.dk

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/6 2019, 17:48 (1777 dage siden) @ Lars

Hej Erik

Prøv grundejerforeningen direkte.

Der står på foreningens forside kollelevmosepark.dk

"Du kommer i kontakt med foreningen ved at skrive til: info@kollelevmosepark.dk"

---------------------------------------------

Hej Lars.

Tak for mail - det er gjort.

Erik V.
www.evp.dk

--------------------------------------------

Dette blot for at oplyse, at der ikke er modtaget svar på min forespørgsel fra først i maj måned. (Mon de er bange for at blive "rodet ind i" en forureningssag eller så ??? )

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/5 2019, 20:51 (1812 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Den anden side, den lokale side med kortet, har jeg forsøgt at skrive til (nu to gange), men med resultatet "Not Found". Der er til gengæld heller ikke "bevægelser" siden 2008, så den er vel "død" ("halvdød" - siden virker, men udenfor skriftlig rækkevidde).

Det bemærkede jeg også. Jeg tror der har været en "web-ildsjæl" som bestyrelsesmedlem, som så er stoppet af den ene eller anden grund (fraflyttet?) og så sker der jo ikke mere. :-) Og så er der jo heller ikke nogen at skrive til.

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station - OT: Tyvekrogen

af Søndenfjords, 5/5 2019, 09:49 (1811 dage siden) @ Søndenfjords

[image]
Her, mellem 1-tallet (Den Hvide Bro over Kollemosen) og 2-tallet (Ryvej) i området mellem Holte og Virum har der angiveligt ligget et teglværk.
Jeg er aldrig stødt på den oplysning før, og for det tilfælde, at der er andre, der heller ikke har, så følger oplysningerne om teglværket her.
Jeg har fundet dem i bogen "Det gamle Virum - og det nye", der er skrevet af Jeppe Tønsberg og udgivet af Greens Forlag i 2006 (ISBN 87-87831-65-1).
I billedteksten til luftfotoet herover skriver forfatteren bl.a.:
Til venstre ses Brovænget med Den Hvide Bro (1) over mosen til Ryvej (2). Øverst i billedet den lille skov Tyvekrogen (3), hvor i dag bebyggelsen Vejlesøparken ligger, og en del af Geels Skov. Mellem broen og Ryvej lå i årene 1875-83 bygningerne til et teglværk, der tilhørte Hummeltofte. Herfra førtes stenene ad tipvognsspor gennem Tyvekrogen op til Holte Station.
I bogen er der ikke angivet nogen copyright til billedet. Tallene er mine, og 4-tallet angiver Nordbanen, der til venstre fører mod Holte station og til højre mod Virum.

Tyvekrogen har ikke noget med tyve at gøre. Ifølge ordbog over det danske sprog er en tyvekrog det sted i skoven, hvor man skar tyve eller tveger, altså gaffelgrene som benyttedes i skovarbejdet. En lokalitet med det navn kendes også i Gribskov.

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station

af Peter Andersen, Hedehusene, 9/7 2021, 18:20 (1015 dage siden) @ Søndenfjords

Hej.
Jeg stødte tilfældigt ind i en artikel i Dags-Telegraphen 24-4-1876 om udvidelser på Nordbanen på dette om teglværket ved Holte:

.... Ved Holte er der i den sidste Tid udført et lille Anlæg for at lette Afsendelsen af Mursten, idet Proprietær Friis til Hummeltoft har anlagt en Trækbane fra sit Teglværk til Stationen. Denne Bane, der ved Stationen ender som en Rutschbane, befares af egne smaa Vogne, fra hvilke Stenene læsses over paa de egentlige Jernbanevogne. ....

Det kan vel kun udlægges som om, at der var tale om en smalsporbane. Ingen af de kort, jeg har set, har nogen bane indtegnet.
Hvis banen har krydset en sognevej eller andres jorder, burde det vel kunne ses af matrikelkortene?

Avatar

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/7 2021, 18:50 (1015 dage siden) @ Peter Andersen

Hej.
Jeg stødte tilfældigt ind i en artikel i Dags-Telegraphen 24-4-1876 om udvidelser på Nordbanen på dette om teglværket ved Holte:

.... Ved Holte er der i den sidste Tid udført et lille Anlæg for at lette Afsendelsen af Mursten, idet Proprietær Friis til Hummeltoft har anlagt en Trækbane fra sit Teglværk til Stationen. Denne Bane, der ved Stationen ender som en Rutschbane, befares af egne smaa Vogne, fra hvilke Stenene læsses over paa de egentlige Jernbanevogne. ....

Det kan vel kun udlægges som om, at der var tale om en smalsporbane. Ingen af de kort, jeg har set, har nogen bane indtegnet.
Hvis banen har krydset en sognevej eller andres jorder, burde det vel kunne ses af matrikelkortene?

Ja, det stemmer godt overens med, at der på stationen anlagdes et normalsporet læssespor for teglværkstransporterne i 1875.

Teglværk med tipvognsspor til Holte Station

af UTJ, 9/7 2021, 20:23 (1015 dage siden) @ Peter Andersen

Hej.
Jeg stødte tilfældigt ind i en artikel i Dags-Telegraphen 24-4-1876 om udvidelser på Nordbanen på dette om teglværket ved Holte:

.... Ved Holte er der i den sidste Tid udført et lille Anlæg for at lette Afsendelsen af Mursten, idet Proprietær Friis til Hummeltoft har anlagt en Trækbane fra sit Teglværk til Stationen. Denne Bane, der ved Stationen ender som en Rutschbane, befares af egne smaa Vogne, fra hvilke Stenene læsses over paa de egentlige Jernbanevogne. ....

Det kan vel kun udlægges som om, at der var tale om en smalsporbane. Ingen af de kort, jeg har set, har nogen bane indtegnet.
Hvis banen har krydset en sognevej eller andres jorder, burde det vel kunne ses af matrikelkortene?

Du skal nok i forstvæsenets arkiv for at finde en overenskomst på linjen gennem Geelskov.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak