Ukendte lokomotiver.

af Bent Hansen, 5/10 2018, 11:47 (2001 dage siden)

Hej.

Mine to spørgsmål om Rømø fik ingen svar. Tak, hvis der skulle have været nogle, der har ofret tid på at søge. Selv har jeg ikke svar.

I mellemtiden er der på bentsbane.dk udlagt to indlæg fra Rømø, Sporvejen nu i tredje udgave og Værnemagtens baner. Brug søgefunktionen på åbningssiden, hvis du vil se nærmere.

Her får du så yderligere et par spørgsmål, der længe har pint mig. Hidtil har ingen, selv ikke syd for grænsen kunnet bidrage andet end ved at nedskyde alle forslag til løsninger.

Nu er Herreværelset jo ikke tabt bag en vogn…… Så måske?

Begge lokomotiver er tyske. Begge er Henschel sikkert nyere modeller fra 30’erne. Begge har formentlig sporvidden 600 mm eller i hvert fald smalspor. Begge er medbragt til Danmark af tyske entreprenører, der byggede fæstningsanlæg her. Begge foto er taget efter krigen, hvor lokomotiverne nyttiggør sig formentlig i brunkullene. De mig ukendte billedejere, der var førere af lokomotiverne, har udtalt med mere eller mindre overbevisning, at billederne var fra Statens Leje Søby II, der fra august 1945 til november 1946 havde B. U. Ramsing, Esbjerg som entreprenør. Det ene foto blev i sin tid reddet af Alfred Hansen, som dog har benægtet, at billedet skulle være fra Søby II. Det andet foto stammer fra Evald Eybye, der blot har sat ?

Når Alfred Hansen kunne benægte, var det fordi, lokomotivet ikke ses hos Kedeltilsynet, og det er jo i og for sig mærkeligt. Tyskerne havde deres eget tilsyn, men lokomotiverne burde være noterede i dansk tid.

Det ene har nr. 46. Selv i Tyskland var der vel ikke mange entreprenører med så mange lokomotiver. I Danmark er vi før stødt på Phillip Holzmann, Frankfurt og Hermann Möller, Wilhelmshaven, men der var andre. Hidtil er det ikke lykkedes at finde nogen lokomotiver med nr. 46. Kender du nogen industribaneseksogfyrrere? Mit håb er et byggenummer og -år, for så er det lettere at komme videre også i Danmark.

Det andet har nr. 2075. Muligvis står der noget foran 2075. Skiltet ser officielt ud, som var det et jernbanelokomotiv fra en offentlig bane, hvor OT har rekvireret lokomotivet og sendt det til Danmark. Det er ikke lykkedes at finde nummeret i Tyskland, heller ikke selv man antog, at driftsnummeret var afledt af byggenummeret! Er du stødt på en 2075 med det udseende og har yderligere data?

Vedføjet to foto uden tekst.
[image]

[image]

Mvh. BH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak