En kortlivet og særegen tipvogsbane

af Steen Larsen @, Søborg DK, søndag 07. oktober, 2018, 15:39 (65 dage siden)

Det Kongelige Bibliotek havde indtil 1906 til huse i den nuværende Rigsarkiv bygning på Slotsholmen i København. I sidste halvdel af 18oo tallet begyndte Det Kongelige Bibliotek at lide voldsomt under pladsproblemer. Man havde på dette tidspunkt ca 800.000 bind fordelt på 18 hyldekm, plus tegninger og andre arkivalier. Biblioteket var regnet som Europas 6te største nationale bibliotek. I 1895 besluttede Kulturministeriet endeligt at fremlægge forslag til en ny bygning og efter et par års debat om placering og budget, blev der endeligt i 1901 vedtaget at bygge en ny bygning på Slotsholmen tæt på den eksisterende lokalitet. Bygningen var færdig i 1906 og nu forestod det store arbejde at flytte alle bøger og materialer til den ny bygning.

Hertil konstruerede militæret en højbane til tipvogne ca 8 meter over niveau som løb fra mellemetagen i den gamle bygning til første sal i den nye bygning, en strækning på ca 150 meter. Vognene blev trukket af en endeløs wire via en el-motor, og banen var dobbeltsporet så fyldte og tomme vogne kunne passere hinanden. Banen endte i det nye biblioteks nuværende forhal hvor vognene kunne skubbes ind til magasinhylderne hvor bøgerne blev fordelt. Arbejdet foregik med militærets assistance på godt en måned fra 5. juli til 8. august 1906 og der flyttedes i alt 3.228 vognlæs.
Efter endt flytning blev banen pillet ned.

[image]

Banen set mod den nye biblioteksbygning

[image]

En vogn sendes retur til opfyldning i Rigsarkivet.

[image]

Pakning og støvsugning af bøger i det gamle bibliotek.

[image]

Forhallen i den nye biblioteksbygning

[image]

En vogn afgår fra den gamle bygning og der føres regnskab med transporten.

Mvh
Steen

Referencer:

Alle billeder Det Kongelige Bibliotek.
København før og nu - og aldrig, redaktion Bo Bramsen. Bind 1 Slotsholmen,
Det Kongelige Biblioteks hjemmeside: www.kb.dk/da/kb/historie
Jørgen Marcussen: Faktuelle noter om Det Kongelige Bibliotek

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen