1967: Direkte tog Fredensborg-København H

af Svend, Storkøbenhavn, 10/11 2018, 11:15 (1987 dage siden)

Tilbage i 1967 var der to gange om morgenen direkte tog fra Fredensborg til København. Skulle man fra Fredensborg til Nørreport kunne man gøre det 3 minutter hurtigere end i dag, hvis man tog iltoget kl 7.05 eller 8.05. Meget behageligt standsede toget kun få steder undervejs. Om eftermiddagen kørte der et tilsvarende tog tilbage til Fredensborg

Men nu til spørgsmålet: Er der nogen her i herreværelset der er i besiddelse af oprangeringplaner for disse tog? Noget indikerer, at togene 7.05 og 8.05 var styrevognstog, da vendetiden i Fredensborg kun var 3 minutter. På den anden side har togene også været attraktive for de der stod på i Hillerød, så de har vel alligevel haft en vis størrelse.

[image]

1967: Direkte tog Fredensborg-København H

af Claus E. Hansen, 10/11 2018, 11:31 (1987 dage siden) @ Svend

Gæt; MO + CLs.

Mvh
Claus

1967: Direkte tog Fredensborg-København H

af AVZ, Hillerød, 10/11 2018, 12:49 (1987 dage siden) @ Claus E. Hansen

Typisk Mo-3Cll-Mo.

Jeg referer tit til en vinterdag, hvor de lokomotivtrukne tog var aflyst på stribe. Da måtte dette tog (lidt forsinket) tage passagerne fra i hvert fald 3 tog, hver på 9-10 vogne. Det var ikke nødvendigt at holde fast i noget, så tæt stod man!

Vh Allan

1967: Direkte tog Fredensborg-København H

af Tovli ⌂, Ballerup, 10/11 2018, 21:04 (1986 dage siden) @ AVZ

Desværre har jeg ingen togplan på lager, men i følge tjenstekøreplanen er de sat op som MO 185.

1967: Direkte tog Fredensborg-København H

af Svend, Storkøbenhavn, 11/11 2018, 14:58 (1985 dage siden) @ Tovli

Desværre har jeg ingen togplan på lager, men i følge tjenstekøreplanen er de sat op som MO 185.

.
Interessant. Havde der stået "MX 185" havde det givet større mening, idet det så havde være MX med en belastning på 185 t, hvilket havde betydet MX + 5 CL (vognvægt for CL blev sat til 37 t).
Nu bliver det lidt teknisk, idet der for lokomotivtrukne tog blev regnet med belastningen (=vægten af de tilkoblede vogne), mens der for tog fremført af motorvogne blev (og bliver) anvendt togvægten, hvor motorvognens vægt indgår i togvægten. En MO-vogns vægt var (er) 62 t. Uanset hvordan man kombinerer de enkelte køretøjers vægt med en mulig oprangering med en eller to MO, kan det ikke gå op med 185 t. Ikke på min regnemaskine i hvert fald.

1967: Direkte tog Fredensborg-København H

af Tovli ⌂, Ballerup, 11/11 2018, 17:04 (1985 dage siden) @ Svend

185 tons er maksimal belastningen for MO og giver sikker plads til 3 personvogne. Det vil sige at toget kunne fremføres af 1 MO + 2 CLL + 1 CLS. Når man så vælger at bruge 3 CLL og så en ekstra MO er der kraftoverskud. Det er sjældent at man udfra belastningen kan sige præcis hvad oprangering der er blevet brugt. De fleste tog på Lille-Nord fremførtes det år som MO 102 - dvs 40 tons til en vogn. I Jylland fremføres mange MO tog som MO 173 og så passer det jo fint med de 37 tons.

--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner

1967: Direkte tog Fredensborg-København H

af Svend, Storkøbenhavn, 11/11 2018, 21:05 (1985 dage siden) @ Tovli

185 tons er maksimal belastningen for MO og giver sikker plads til 3 personvogne. Det vil sige at toget kunne fremføres af 1 MO + 2 CLL + 1 CLS. Når man så vælger at bruge 3 CLL og så en ekstra MO er der kraftoverskud. Det er sjældent at man udfra belastningen kan sige præcis hvad oprangering der er blevet brugt. De fleste tog på Lille-Nord fremførtes det år som MO 102 - dvs 40 tons til en vogn. I Jylland fremføres mange MO tog som MO 173 og så passer det jo fint med de 37 tons.

.
Det er helt korrekt at højeste samlede togvægt for et tog oprangeret af MO (enkeltkørende) + vogne er 185 tons. Da MO-vognen (i TIB) er sat til 62 tons, må vægten af de tilkoblede vogne være på højst 123 tons.
Man (eller i hver fald jeg) kan forestille sig (mig), at køretidstabellerne indeholder tog med faste belastninger/togvægte. Det finder jeg ud af, når jeg får gravet mig frem til det eksemplar, jeg har stående et eller andet sted (reddet ved et tilfælde fra at blive kasseret).
Men vi mangler stadig en FO/oprangeringsplan for de pågældende tog.

1967: Direkte tog Fredensborg-København H

af Ole Dinesen ⌂ @, 11/11 2018, 22:19 (1985 dage siden) @ Svend

I K 66 Vinter Motorvognsløbet er 4708 (afg. kl 07.05) sat til 2 MO og 4714 (afg. kl. 08.05) til 1 MO.

1967: Direkte tog Fredensborg-København H

af gamle ole2, 13/11 2018, 18:48 (1983 dage siden) @ Svend

Jeg har en eriindring både MY/MX og S-maskiner har været på banen.
Som omtalt i andre tråde var der derimod MO i forspand med myldretidstog-typisk med afgang 39 og 59 som suplement til-19- og iøvrigt oftest AC og ikke AL hhvis 1. kl.

Ole

1967: Direkte tog Fredensborg-København H

af gamle ole2, 29/11 2018, 17:50 (1967 dage siden) @ gamle ole2

Er dette mon helst skævt husket?

Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak