DBJ P 71-77 - søger dokumentation

af Langelandsbanen, 13/11 2018, 11:43 (1985 dage siden)

Hej i Herreværelset.

Jeg prøver at finde hoved og hale i disse åbne godsvogne, eller mere præcist deres bremshuse.

Til det har jeg en tegning af RNJ 71-77, tegnet af J. Reinfeldt og trykt i JMJK´s udgivelse DBJ nr. 1.
Samt dette foto af DBJ 71. Jeg har ikke kunne opspore andre fotos af vognene.

[image]
DBJ 71 - Fotograf ukendt

Mine frustrationer ligger i at tegningen viser at bremsehuset har indgangen fra vognens ende, hvorimod foto viser at det er i siden/siderne?

Hverken tegning eller foto giver et fuldstændigt billede af bremsehuset, da jeg til dels mangler en side på tegningen (den mod lastrummet), og på fotoet mangler tre sider.

Hverken tegning eller foto syntes heller at kunne give et billede af hvad der egentlig sker hvor bremsehuset går over lastrummet. I hvert fald ikke noget jeg kan gengive, uden en masse gætterier.

Er jeg så heldig at nogle i herreværelset, tilfældigvis har noget viden/materiale eller måske ligefrem et foto i arkivet?

DBJ P 71-77 - søger dokumentation

af Niels Munch, 13/11 2018, 12:10 (1985 dage siden) @ Langelandsbanen

På Rønne Byarkiv under søgning på "godsvogn" fandt jeg åbne godsvogne nr. 72 samt nr. 421 med hver sin type bremsehus.

M.v.h.
Niels

DBJ P 71-77 - søger dokumentation

af Langelandsbanen, 13/11 2018, 14:24 (1985 dage siden) @ Niels Munch

Man kan ikke andet end at elske det her forum!

Jeg anede ikke at Rønne byarkiv havde en så dejlig hjemmeside, så der er en tidsrøver gemt der!

Det foto af P 72, besvarer vanvittig mange spørgsmål, tilbage er kun hvordan forenden af bremsehuset så ud, men måske jeg kan finde et foto mere derinde :-P

Mange tak for hjælpen!

DBJ P 71-77 - søger dokumentation

af Jesper Reinfeldt, 15/11 2018, 01:17 (1984 dage siden) @ Langelandsbanen

Til LB !
Har forsøgt at svare dig på det andet forum.
Nu er det jo ikke hver dag, jeg beskæftiger mig med DBJ længere og jeg havde da også glemt alt om, at DBJ 71 havde et uægte bremsetårn. Hvorfor den har det, ved jeg ikke, men det er sikkert enten efter et uheld eller bare råd og alderdom. Tegningen er rigtig og er rekonstrueret efter DBJ´s salgstegninger fra 1949, hvor mit billede af nr 71[image] iøvrigt også stammer fra. Det bekræfter det dejlige billede fra Øernes kaj da også. Et sikkert kendetegn ved BJ´s ældste vogne (Nexøbanen) er de skrå brædder i dørene. Jeg erindrer i de salgsfortegnelser, at i rubrikken "vognens tilstand", at ordet "rådden" går igen for de flestes vedkommende. På billedet kan man også se, at vacumbremsecylinderen er fjernet, men at skruebremsen er bevaret.
Hilsen Jesper

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak