CM 3400-3405

af Børge Sundahl, 7/12 2018, 20:56 (1938 dage siden)

Hej

Der skulle vel ikke være en der tilfældigvis har fotograferet en af CM-vognene med nummer 3400-3405

Vognene med disse numre eksisterede ikke ret længe

Mvh Børge

CM 3400-3405

af Portsol2, København, 9/12 2018, 14:47 (1937 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej BS
Da Heljan udsendte CM-vognene blev den fulgt op af en lang artikel om de mange varianter. Desværre kan jeg ikke huske om det foergik på Signalposten Forum eller om den var trykt i Lokomotivet. Måske dette kan hjælpe dig. Hilsen herfra

CM 3400-3405

af Steffen Dresler, 9/12 2018, 15:12 (1937 dage siden) @ Portsol2

Kære Børge

I Lokomotivet nr. 108 maj 2012 er ”kun” anført at:

”Da den moderne sidegangsvogn litra B gjorde sit indtog i 1960´erne var det definitivt slut med CM. Men for at skaffe plads i nummerrækken til B-vognene blev seks CM-vogne (2063, 2067, 2074, 2077, 2095 og 2112) i efteråret 1965 omnummereret til 3400-3405. De forblev dog kun idrift til året efter”.

I slutningen af artiklen er henvist til nr. 78 maj 2004, hvor der er tegninger og andet.

Håber det hjalp lidt.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

CM 3400-3405

af UTJ, 9/12 2018, 16:35 (1937 dage siden) @ Børge Sundahl
redigeret af UTJ, 9/12 2018, 17:04

Mener jeg har noget liggende. Nogle af vognene var faktisk i brug med disse numre, men var i øvrigt ikke ændret. CM 2095 fik vist aldrig 34xx-nummer, men blev udrangeret inden da - tror også der er billede af det........

3405 havde hvælvet tag, mens de andre var træbeklædte tagryttervogne, men det er jo velkendt stof.....

CM 3400-3405

af Jens Bruun-Petersen, 9/12 2018, 20:03 (1937 dage siden) @ UTJ

Kun kort tid var de fem CM i drift. Niels Krøyer var på pletten den 12. juli 1966 i Silkeborg, hvor CM 3402 indgik i et tog. Så sandelig nåede de at køre med de seneste numre. CM 3402 var tidligere CM 2074.
Den 11. oktober 1964 rejste Niels og jeg i CM 2095 fra Nyborg til Odense i anledning af en DJK-tur på NFJ. CM 2095 var helt nyrevideret og derfor i meget fin stand. 2095 blev senere til CM 3404, og min konklusion er, at de fem sidste CM nok var i så god stand, at de havde fortjent en længere levetid.
CM 3405 var ex 2112, som var moderniseret i 1954 med indvendig beklædning med finér og med delte vinduer - altså en helt moderne vogn.

[image]
CM 3402 i Silkeborg 12. juli 1966 (Niels Krøyer).

Venlig hilsen
Jens

CM 3400-3405

af UTJ, 10/12 2018, 14:07 (1936 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Ja, det er korrekt hvad du erindrer. Det viste sig billedet viste CM 2094 som netop ikke nåede af blive omnummereret, ikke 2095. Beklager den mørke kopi. 2094 ser dog også ud til at være i god stand på udrangeringstidspunktet.....

[image] CM 2094, 1965/66, foto Erik Borg/arkiv UTJ

[image] udsnit af ovenstående

CM 3400-3405 OT vedr. detalje

af esni, Frederikssund, 9/12 2018, 22:20 (1936 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej

Der skulle vel ikke være en der tilfældigvis har fotograferet en af CM-vognene med nummer 3400-3405

Vognene med disse numre eksisterede ikke ret længe

Mvh Børge

Jeg blev nysgerrig og slog en af vognene (CM3400 ex CM 2063) op i Tommys database:

2 wc. Spejlglasruder.

Bygget af Scandia 1925. Trykluftbremse fra 1942. Egenbelysningsanlæg Pintsch 24 Volt fra 1947. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1957. Westinghouseapparater fjernet 1957. Omlitreret 1965 til CM 3400.

Hvad er 'Westinghouseapparater' for nogle tingester?
Forsøger man at følge vognene tilbage, ser man intet iøvrigt om disse tingester...

CM 3400-3405 OT vedr. detalje

af Børge Sundahl, 9/12 2018, 23:50 (1936 dage siden) @ esni

Hej

Tak for diverse svar og for fotoet fra Jens Bruun-Petersen.

Tommy har ingen foto af disse i databasen, så her var måske en mulighed

Mvh Børge

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak