Kalenderlåge 14.

af Carsten, Valby, 14/12 2018, 07:54 (1950 dage siden)

Jeg kunne ikke beslutte mig for om det skulle være normal- eller smalspor, så det blev begge muligheder:

[image]

Vi skal bruge navnet og sporvidden på den bane, man ser en stump af til venstre, samt navnet på det operatørselskab der trafikerer banen til højre i billedet
og navnet på den station der befinder sig få hundrede meter bag fotografen.

Med venlig hilsen

Carsten

PS: De andre deltagere på denne udflugt er naturligvis inhabile;-)

Kalenderlåge 14.

af Lars Henning Jensen, 14/12 2018, 08:44 (1950 dage siden) @ Carsten

Jeg kunne ikke beslutte mig for om det skulle være normal- eller smalspor, så det blev begge muligheder:

[image]

Vi skal bruge navnet og sporvidden på den bane, man ser en stump af til venstre, samt navnet på det operatørselskab der trafikerer banen til højre i billedet
og navnet på den station der befinder sig få hundrede meter bag fotografen.

Med venlig hilsen

Carsten

PS: De andre deltagere på denne udflugt er naturligvis inhabile;-)


God morgen!

Mon ikke vi er ret langt mod vest ...?
Mener du det nuværende operatørselskab eller det, der trafikerede strækningen indtil for ikke så længe siden? ;-)

/LH

Kalenderlåge 14.

af Niels Munch, 14/12 2018, 10:33 (1950 dage siden) @ Carsten

Hej Carsten,

Jeg var ikke med på turen, men jeg gætter på Wales og sporvidden 2 ft 3 in.


M.v.h.
Niels

Kalenderlåge 14.

af Lars Henning Jensen, 14/12 2018, 10:49 (1950 dage siden) @ Niels Munch

Hej Carsten,

Jeg var ikke med på turen, men jeg gætter på Wales og sporvidden 2 ft 3 in.


M.v.h.
Niels

Og jeg tør godt - da vi nu er nået et stykke op ad dagen, og da andre opgaver er blevet løst, længe førend solen er gået ned - supplere:

Stedet er Wales, lokaliteten Tywyn, sporvidden på smalsporsbanen er (ganske som Niels "gætter") 2 ft 3 in, og banen er Talyllyn Railway, åbnet i 1951 som verdens første veteranjernbane.
Selskabet der drev trafikken på normalsporsbanen til højre var tidligere "Arriva Trains Wales", men nu er det selskabet "Transport for Wales".
Billedet er taget fra vejbroen i sydenden af normalsporsstationen, smalsporsstationen ligger lige udenfor billedet til venstre, og perronsporet ender brat vinkelret på og lige før normalsporet ...

Så er det sagt - undskyld ...!

Men det skal ikke afholde andre fra at tilføje oplysninger, og sidst på dagen skal jeg nok uploade et billede eller to fra mit besøg op stedet for nogle år siden.

God dag!

vh
LH

Kalenderlåge 14.

af Carsten, Valby, 14/12 2018, 11:48 (1950 dage siden) @ Niels Munch

Hej Lars Henning og Niels

I er jo spot on!
Og dog, billedet er taget fra en altan:-)
Vil i selv trække lod, eller skal jeg pege?

Mvh

Carsten

Kalenderlåge 14.

af Niels Munch, 14/12 2018, 12:05 (1950 dage siden) @ Carsten

Hej Carsten,

Det var L.H., der "slog sømmene i" - jeg hintede blot .....

PS: Hvornår var IBK-udflugten?

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge 14.

af Lars Henning Jensen, 14/12 2018, 13:17 (1950 dage siden) @ Niels Munch

Hej Carsten,

Det var L.H., der "slog sømmene i" - jeg hintede blot .....

PS: Hvornår var IBK-udflugten?

M.v.h.
Niels

OK, tak - der kommer en "låge 15-opgave" fra mig i aften, inden jeg går i seng.
Lad mig citere "Bøffen":
"Jeg ved lige præcis hvordan" :-)

vh
LH

Kalenderlåge 14.

af Carsten, Valby, 14/12 2018, 15:39 (1950 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Det var en IBF-rejse fra d 8. til 11. juni 2018.

Mvh

Carsten

Avatar

Kalenderlåge 14.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/12 2018, 13:55 (1950 dage siden) @ Niels Munch

[image]Talyllyn Railway, Tywyn Wharf 06.1997 (nm).

Bortset fra farven og sporvidden, så minder det lokomotiv godt nok rigtig meget om "Skildpadden" aka ØG 1. Stammer de fra samme "smedje"?
[image]

Kalenderlåge 14.

af Niels Munch, 14/12 2018, 15:02 (1950 dage siden) @ Michael Deichmann

Bortset fra farven og sporvidden, så minder det lokomotiv godt nok rigtig meget om "Skildpadden" aka ØG 1. Stammer de fra samme "smedje"?


Hej Michael;

Det friske svar er, "Så'n ser alle engelske saddeltanklokomotiver sq ud!"

Og de gør de langt hen ad vejen uanset, at forskellige fabrikker byggede saddeltanklokomotiver og gennem flere årtier. "Mit" er no. 3 "Sir Haydn", et 0-4-2ST bygget af Hughes, Falcon Works, Loughborough f.nr. 323/1878.

"Dit" er som bekendt ØG nr. 1, et 0-4-0ST bygget af Hudswell, Clarke & Co. Ltd., Railway Foundry, Hunslet, Leeds f.nr. 498/1899.

Om rullende materiel fra Talyllyn: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Talyllyn_Railway_rolling_stock .


M.v.h.
Niels

Avatar

Kalenderlåge 14.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/12 2018, 21:31 (1949 dage siden) @ Niels Munch

Tak for et altid grundigt svar!

Det friske svar er, "Så'n ser alle engelske saddeltanklokomotiver sq ud!"

Den tanke strejfede mig :-)

Kalenderlåge 14.

af Georg Schmidt, 14/12 2018, 22:24 (1949 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Køreplanseksempel fra 1973, ganske meget trafik.

Kalenderlåge 14.

af Lars Henning Jensen, 14/12 2018, 23:18 (1949 dage siden) @ Lars Henning Jensen
redigeret af Lars Henning Jensen, 14/12 2018, 23:41

, og sidst på dagen skal jeg nok uploade et billede eller to fra mit besøg op stedet for nogle år siden.

Nuvel, det er svært at begrænse sig, for det er en både spændende og hyggelig bane med en helt fantastisk historie. Så det bliver til en halv snes billeder i alt - alle fra august 2010 :

[image]
Tog er netop ankommet til Tywyn Wharf

[image]

"The end of the line" - lokomotiv under omløb. Rampen benyttedes tidligere til omlæsning af skiferplader (som var banens vigtigste gods) fra smalspors- til normalsporsvogne. Altanen må være den, Carsten stod på, da han tog sit billede :-)


[image]
Klar til afgang fra Tywyn Wharf. Den store røde bygning er den nye stationsbygning fra 2008, der supplerer den oprindelige bygning, der anes bag det bagerste af de to toglokomotiver ("Tom Rolt", bygget i 1991!)

[image]
Grønne græsgange, skove og levende hegn dækker Wales' skiferbjerge

[image]
Ankommet til Abergynolwyn - den største mellemstation på banen

[image]
Som det fremgår, var det "Young members day", hvor alle tjenester blev udført af banens unge medlemmer under 25 år - tænk om noget tilsvarende lod sig gøre på en dansk veteranbane ...:-|

[image]
Banens nuværende endestation Nant Gwernol. Tidligere fortsatte sporet som "incline" (stejl kabelbane - ses nu som sti i baggrunden), der forbandt stationen med skiferbrudene.

[image]
Banens eneste overkørsel med håndbetjente led - typisk britisk …

[image]
Tywyn Wharf station set fra broen i østenden af stationen. Alt er "koncentret" på meget lidt plads. Lokomotivet er "Talyllyn", et af banens oprindelige to lokomotiver fra 1864, der var de eneste lokomotiver helt frem til 1951, og som begge er i drift den dag i dag. I baggrunden ses tydeligt forskellen i størrelsen mellem den oprindelige stationsbygning og den nye fra 2008.

Et besøg på Talyllyn Railway - og på de øvrige walisiske smalsporsbaner - kan på den varmeste anbefales!

/LH

Kalenderlåge 14. Supplerende billeder fra TR

af Carsten, Valby, 17/12 2018, 13:13 (1947 dage siden) @ Carsten

[image]

Minilokomotiv "Dot" fra Beyer Peacock med 18" sporvidde, bygget til eget brug i 1887.

[image]

En knækket drivstang fra et uheld i 2014 med lokomotiv No. 1 "Talyllyn". Uheldet, der skete "downhill", startede med, at møtrikken, der fastholdt lokomotivets ene stempel på stempelstokken, gik løs og faldt af og gik i klemme mellem stempel og cylinderdæksel. Resultatet ses tydeligt. Dog ingen personskade!

[image]

Kommandoposten i Abergynolwyn, der er tydeligvis styr på arbejdsmiljøet!

Mvh

Carsten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak