Amtsbanerne på Als

af Peter Andersen, Hedehusene, 15/12 2018, 16:29 (1957 dage siden)

Iflg. notitser i Flensborg Avis kan det fastslås, at rangermaskinen i Mommark (Deutz 2959), som senere solgtes til Nexø Gasværk, tilhørte Amtsbanerne på Als, og ikke færgeselskabet.
Den blev leveret i august 1923 og kostede 20,000 kr. iflg. amtets beretning. Samtidig blev der fra vognfabriken i Görlitz leveret 10 stk. transportører à ca. 1800 kr. pr. stk. Blandt den forventede trafik var sukkerroetransporter fra Als til Odense.

Avatar

Amtsbanerne på Als

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 16/12 2018, 12:22 (1957 dage siden) @ Peter Andersen

Iflg. notitser i Flensborg Avis kan det fastslås, at rangermaskinen i Mommark (Deutz 2959), som senere solgtes til Nexø Gasværk, tilhørte Amtsbanerne på Als, og ikke færgeselskabet.
Den blev leveret i august 1923 og kostede 20,000 kr. iflg. amtets beretning. Samtidig blev der fra vognfabriken i Görlitz leveret 10 stk. transportører à ca. 1800 kr. pr. stk. Blandt den forventede trafik var sukkerroetransporter fra Als til Odense.


Jeg har følgende stående i databasen: "Købt 1926 fra Heinrich Elias & Co, Berlin og ombygget fra 600 mm til 1.000 mm." - er det også forkert?

Amtsbanerne på Als

af Peter Andersen, Hedehusene, 19/12 2018, 14:02 (1954 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det nævnte fabriksnr. nr. 2959 stammer fra Hans Alkjær, som så lokomotivet i Nexø, og hans oplyninger plejer at passe.
Det blev bygget som 3-akslet 600 mm lokomotiv til DFB (Deutsche Feldbahn) sammen med mange andre til forsyningsbanerne under 'Den store Krig', som den kaldtes dengang. Mange blev efter krigen solgt i bundter til forskellige handelsfirmaer, som dels videresolgte dem, dels fik dem repareret/ombygget. Heinrich Elias var et af disse firmaer, men hvorvidt firmaet selv ombyggede det eller havde andre til det, ved jeg ikke. Jeg formoder, at 2959 har været beskadiget, for ombygning af et 3-akslet 600 mm lokomotiv med Klien-Lindner aksel til et 2-akslet 1000 mm lokomotiv lyder som en ny underdel. Men der findes også eksempler på nogle, som siges at være ombygget til 2-akslet normalsporet, så det er ikke usædvanligt.
Avisens oplysninger om købet m.m. kan der vel ikke pilles ved.
Men datoer m.m. om videresalg af industribanelokomotiver skal altid tages med en gran salt, dels er det håndafskrevne datoer, som ofte har været utydelige, og dels er det blot en konstatering af, at d.d. var lokomotivet hos den ejer, fordi man har købt reservedele eller haft en konsulent på besøg.
Jeg har selv set angivet både 1934 og 1939 (efter et ophold hos HAJ?) som salgsår til Bornholm og både gasværket og DBJ som ejer, men det må bornholmere vel kunne finde ud af?
- - -
Iøvrigt kan nævnes, at adskillige Deutz-lokomotiver har været sat til salg i Danmark i årene lige efter 1. verdenskrig, men hvor mange der reelt ankom, er uvist. Eksportfirmaer fik ofte tilbudt varer i bytte, da den tyske valuta styrtdykkede.
-
Deutz 2235 også har været i Danmark. Det solgtes som udlagt objekt ved en auktion hos Sagførernes Auktioner i København 4-2-1925, og befandt sig da ved Ringbanen på hjørnet af Peter Bangsvej og Ålstrupvej. (Nuværende station KB-hallen.)
Dette lokomotiv blev også bygget som 3-akslet til DFB i 1916.
Hvem der var ejere i Danmark har jeg dog ikke konstateret.

Avatar

Deutsche Feldbahn

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 20/12 2018, 11:13 (1953 dage siden) @ Peter Andersen

Hvad er forskellen på disse to organisationer?

Deutsche Feldbahn (DFB)
Deutsche Heeresfeldbahn (HFB)

Du skriver, at maskinen blev leveret til DFB. I Merte´s lieferliste står der, at maskinen blev leveret til HFB.

Deutsche Feldbahn

af Steffen Dresler, 20/12 2018, 13:31 (1953 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvad er forskellen på disse to organisationer?

Deutsche Feldbahn (DFB)
Deutsche Heeresfeldbahn (HFB)

Du skriver, at maskinen blev leveret til DFB. I Merte´s lieferliste står der, at maskinen blev leveret til HFB.

”Heeresfeldbahn (HFB)” var produktet af de normalt smalsporede militære jernbaner bygget af den tyske militære ingeniør- og transport enhed (på dansk nok mest at sammenligne med Forsyningstropperne), hvis opgave var dels at bygge militære jernbaner (her smalsporbaner) og drive disse. Dette blev udført af de såkaldte ”Eisenbahnpioniere” (Grauer Eisenbahner).

HFB havde til opgave at fremføre forsyninger, materiel, ammunition og personel frem til fronterne enten direkte eller til venteområder bag denne. Sekundært at drive de mange militære jernbaner i Tyskland omkring depoter, fabrikker, lejre, kaserne etc. HFB var normalt smalsporede, men kunne OGSÅ være normalsporede. Yderligere var der et antal såkaldte ”Kanonen Bahnen”, der skulle anvendes for at få enheder fra Tyskland og hurtigt over mod arvefjenden Frankrig. Hæren drev også en jernbane mellem det militære hovedkvarter i Zossen og Berlin.

Hvad ”Deutsche Feldbahn” er for noget ved jeg ikke, men der sker næsten altid en sammenblanding af udtrykket Feldbahn og Heeresfeldbahn. Feldbahn (Feld = mark) er ikke andet end den tyske betegnelse for en smalsporsbane til industri- og/eller landbrugs transport, tørv, roer mv.
Om udtrykket ”Deutsche Feldbahn” omfatter en civil organisation, der koordinerer indkøb af materiel til statslige civile organisationer kunne være en mulighed. Men jeg ved det ikke.

I øvrigt kan der skriver tykke bøger om emnet.
Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Amtsbanerne på Als

af Ole Linå Jørgensen, 17/12 2018, 14:14 (1956 dage siden) @ Peter Andersen

Lidt om baggrunden for indkøbet af traktoren. ØK og SFJ skød begge aktiekapital i færgeoverfarten mellem Mommark og Fåborg, som åbnede i 1922. Færgen var bygget med både normal- og meterspor i følge tegningen, der i sin tid blev bragt i Signalposten. I 1974 var der en lille artikel i det røde Jernbane-Bladet med et billede af traktoren. Det fremgår, at den var smalsporet, men havde højtsiddende normalsporstræktøj. Der var transportørgrube i både Mommark og i Sønderborg, så havnesporet i Sønderborg med to sporvidder må være bygget af Amtsbanerne, da DSB ført kunne komme på Sønderborg havn efter åbningen af Chr. X. bro i 1930. Det er således uvist, hvordan rangering med normalsporvogne på Sønderborg havn er foregået - måske med en stang mellem vogn og lokomotiv. Tilbage til Mommark og sukkerroerne. Artiklen fra 1974 nævner også de forventede store sukkerroetransporter, som dog hurtigt ophørte, fordi transporten med omlæsning fra smalspor til normalspor i Mommark blev for dyr på trods af, at der var lavet et særligt anlæg til omlæsningen. Det giver således god mening, at færgen var udstyret med både normalspor og meterspor, idet traktoren i Mommark således kunne hente de normalsporede vogne om bord, om end det er uklart, hvordan man har koblet enhederne sammen, da pufferne på traktoren jo sad i højde med en normalsporvogn på transportør. I 1974 artiklen nævnes, at der ofte transporteredes tankvogne fra Alfred Olsen & Co til og fra Mommark. Under nogle samtaler, jeg havde i 1970 med nogle pensionerede medarbejdere fra Amtsbanerne på Als, fik jeg fortalt, at Fiona, tapetfabrikken i Fåborg, havde fået en vognladning tapetpapir i en lukket godsvogn med bremsehus fra Tyskland. Nær Mommark var banernes eneste vejoverføring, som vognen med bremsehus og på transportør i læsset stand netop kunne komme under; men da den tomme vogn kom retur, måtte banens værkstedspersonale en tur til Mommark for at pille bremsehuset af, inden vognen kunne komme under, komme til Sønderborg og blive genforenet med bremsehuset. På en eller anden måde har man altså kunnet bestille transport ad denne rute.

Amtsbanerne på Als

af Sydfyn, 19/12 2018, 19:30 (1953 dage siden) @ Ole Linå Jørgensen

Normalsporede godsvogne blev i Mommark trukket i land med et reb. Såvidt vides blev smalsporet på færgen aldrig taget i anvendelse. På et foto fra midt i 1920'erne ser det ud som om, dette spor er fyldt med tjære. Med hensyn til færgens transport af jernbanevogne må jeg henvise til s. 135-158 og 219 i min bog "Nyborg-Ringe-Fåborg Banen - Med et afsnit om færgeoverfarten Fåborg-Mommark" .
med venlig hilsen og glædelig Jul
Lars Viinholt-Nielsen

DSB MC22 1Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak