Neiderheimche?
Hvad mon Neiderheimche er for en fabrik?
af Tommy Nilsson , Ringsted, 15/12 2018, 16:52 (1930 dage siden)
Hvad mon Neiderheimche er for en fabrik?
af Niels Munch, 15/12 2018, 17:24 (1930 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej Tommy,
Om dette lok har jeg: Entrp. Winkel & Johannesen nr. 3, Kolomna 5057/1916 (kendes fra Østvendsyssels Mergelselskab 1930 - 36, Dybvad Mergelleje).
Om Lokomotivfabrik Kolomna, se: https://de.wikipedia.org/wiki/Lokomotivfabrik_Kolomna .
Hvor "Neiderheimche" kommer fra, ved jeg ikke.
M.v.h.
Niels
af Tommy Nilsson , Ringsted, 15/12 2018, 18:03 (1930 dage siden) @ Niels Munch
Om dette lok har jeg: Entrp. Winkel & Johannesen nr. 3, Kolomna 5057/1916 (kendes fra Østvendsyssels Mergelselskab 1930 - 36, Dybvad Mergelleje).
Om Lokomotivfabrik Kolomna, se: https://de.wikipedia.org/wiki/Lokomotivfabrik_Kolomna .
Hvor "Neiderheimche" kommer fra, ved jeg ikke.
Super! Tak!
af Niels Munch, 15/12 2018, 18:25 (1930 dage siden) @ Tommy Nilsson
Entreprenøren havde sammesteds yderligere ét lok af samme type: Nr. 1, Kolomna 4824/1916.
Lokomotiverne havde sporvidden 750 mm og var af Kolomna's Type 86, der var russernes svar på et "Feldbahnlok". Nærmere om loktypen her: http://www.dzd-ussr.ru/ps/type86/index.html (oversat til dansk er siden ganske informativ).
M.v.h.
Niels
af Bent Hansen, 15/12 2018, 21:27 (1930 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej.
Det er en skrivefejl. Tyderen af kedelprotokollen var ikke til tysk. Der stod selvfølgelig Niederrheinische, og det var en maskinfabrik, der deltog i istandsættelsen af det erobrede russiske materiel. Kedeltilsynet mener, at denne fabrik havde fremstillet kedlen.
Sagen er langt mere indviklet.
Mvh. BH
af Bent Hansen, 16/12 2018, 08:34 (1930 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej.
Jeg har arbejdet tæt sammen med tyske forskere, men hvor den nævnte maskinfabrik kommer ind i billedet, er stadig ukendt.
Det drejer sig dog om mange lokomotiver, men ikke alle kom i drift eller solgtes. Nogle forblev reservedele.
I Danmark kom der senere to:
Kolomna 4824/1916. 750 mm. 0C0 + 2T. 25,2 m². 12 atm. 80 hk. Nr.: 29, 21, 10 og 1.
1916 Leveret til den russiske hær.
191? Erobret af tyskerne?
1921 Ny kedel fra Otto Hoffmann, Zedenich.
1921 Kedel godkendt og lokomotivet solgt til Jürgen Brandt, Rendsburg.
1921 - 23 Trykstolleanlæg ved Innwerk i Töging for Jürgen Brandt, Rendsburg.
1924 Rendsburg.
1925 - 28 Mergelkørsel fra Löwenstedtfeld Mergelleje for MV Bredstedt for Jürgen Brandt, Rendsburg.
1928 - 30 Rendsburg.
1930 - 36 Mergelkørsel fra Dybvad Mergelleje for Østvendsyssels Mergelselskab for Winkel og Johannesen.
Bemærkninger
Niederrheinische Maschienenfabrik, Lieblar er også nævnt som kedelleverandør. Hoffmanns kedelnummer opgives til 157/1921. Kedelstørrelse og -tryk gælder erstatningskedlerne.
Kolomna 5057/1916. 750 mm. 0C0 + 2T. 25,2 m². 12 atm. Nr. 3.
1916 Leveret til den russiske hær.
191? Erobret af tyskerne?
1920 Ny kedel fra Otto Hofmann, Zedenich.
1920 - 30 Jürgen Brandt, Rendsburg.
1930 - 36 Mergelkørsel fra Dybvad Mergelleje for Østvendsyssels Mergelselskab for Winkel og Johansen.
Bemærkninger
Kedlen var identisk med kedlen på Kolomna 4824. Nummeret angives til 152/1920.
Bliver vi ad åre klogere, så husk mig eller mit arkiv med et tip.
Mvh. BH
af Niels Munch, 16/12 2018, 09:10 (1929 dage siden) @ Bent Hansen
Hej Bent,
På din hjemmeside har du i afsnittet om Jürgen Brandt, Rendsburg, skrevet om bl.a. Kolomna-lokomotiverne: http://bentsbane.dk/eckernforde-rendsborg-og-holsten/ .
Kolomna fabrikken byggede 1905-1930 i alt ca. 450 type 86-lokomotiver i et antal serier, hver serie angivet med et bogstav. Fabrikkens lokomotiv nr. 5000 var et type 86. Flere pionérbaner har haft lokomotiverne i drift.
Et par eksempler:
Kolomna type 86 "Nr. 18" i en sten- eller grusgrav i Estland, tid og fotograf ukendt.
Nachdem die russische "S.K.III 015" im fernen RAW Chemnitz eine Hauptuntersuchung mit Frostschutzeinrichtungen erhalten hatte, wurde sie auf einem französischen Beutewagen zurück in die baltische Heimat transportiert. (02.1943) Foto: RVM (Steiner) https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie .
M.v.h.
Niels