Avatar

Neiderheimche?

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 15/12 2018, 16:52 (1930 dage siden)

Hvad mon Neiderheimche er for en fabrik?

[image]

Neiderheimche?

af Niels Munch, 15/12 2018, 17:24 (1930 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy,

Om dette lok har jeg: Entrp. Winkel & Johannesen nr. 3, Kolomna 5057/1916 (kendes fra Østvendsyssels Mergelselskab 1930 - 36, Dybvad Mergelleje).

Om Lokomotivfabrik Kolomna, se: https://de.wikipedia.org/wiki/Lokomotivfabrik_Kolomna .

Hvor "Neiderheimche" kommer fra, ved jeg ikke.


M.v.h.
Niels

Avatar

Neiderheimche?

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 15/12 2018, 18:03 (1930 dage siden) @ Niels Munch

Om dette lok har jeg: Entrp. Winkel & Johannesen nr. 3, Kolomna 5057/1916 (kendes fra Østvendsyssels Mergelselskab 1930 - 36, Dybvad Mergelleje).

Om Lokomotivfabrik Kolomna, se: https://de.wikipedia.org/wiki/Lokomotivfabrik_Kolomna .

Hvor "Neiderheimche" kommer fra, ved jeg ikke.


Super! Tak!

Neiderheimche?

af Niels Munch, 15/12 2018, 18:25 (1930 dage siden) @ Tommy Nilsson

Entreprenøren havde sammesteds yderligere ét lok af samme type: Nr. 1, Kolomna 4824/1916.

Lokomotiverne havde sporvidden 750 mm og var af Kolomna's Type 86, der var russernes svar på et "Feldbahnlok". Nærmere om loktypen her: http://www.dzd-ussr.ru/ps/type86/index.html (oversat til dansk er siden ganske informativ).


M.v.h.
Niels

Neiderheimche?

af Bent Hansen, 15/12 2018, 21:27 (1930 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej.

Det er en skrivefejl. Tyderen af kedelprotokollen var ikke til tysk. Der stod selvfølgelig Niederrheinische, og det var en maskinfabrik, der deltog i istandsættelsen af det erobrede russiske materiel. Kedeltilsynet mener, at denne fabrik havde fremstillet kedlen.

Sagen er langt mere indviklet.

Mvh. BH

Neiderheimche?

af Bent Hansen, 16/12 2018, 08:34 (1930 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej.

Jeg har arbejdet tæt sammen med tyske forskere, men hvor den nævnte maskinfabrik kommer ind i billedet, er stadig ukendt.

Det drejer sig dog om mange lokomotiver, men ikke alle kom i drift eller solgtes. Nogle forblev reservedele.

I Danmark kom der senere to:

Kolomna 4824/1916. 750 mm. 0C0 + 2T. 25,2 m². 12 atm. 80 hk. Nr.: 29, 21, 10 og 1.
1916 Leveret til den russiske hær.
191? Erobret af tyskerne?
1921 Ny kedel fra Otto Hoffmann, Zedenich.
1921 Kedel godkendt og lokomotivet solgt til Jürgen Brandt, Rendsburg.
1921 - 23 Trykstolleanlæg ved Innwerk i Töging for Jürgen Brandt, Rendsburg.
1924 Rendsburg.
1925 - 28 Mergelkørsel fra Löwenstedtfeld Mergelleje for MV Bredstedt for Jürgen Brandt, Rendsburg.
1928 - 30 Rendsburg.
1930 - 36 Mergelkørsel fra Dybvad Mergelleje for Østvendsyssels Mergelselskab for Winkel og Johannesen.
Bemærkninger
Niederrheinische Maschienenfabrik, Lieblar er også nævnt som kedelleverandør. Hoffmanns kedelnummer opgives til 157/1921. Kedelstørrelse og -tryk gælder erstatningskedlerne.

Kolomna 5057/1916. 750 mm. 0C0 + 2T. 25,2 m². 12 atm. Nr. 3.
1916 Leveret til den russiske hær.
191? Erobret af tyskerne?
1920 Ny kedel fra Otto Hofmann, Zedenich.
1920 - 30 Jürgen Brandt, Rendsburg.
1930 - 36 Mergelkørsel fra Dybvad Mergelleje for Østvendsyssels Mergelselskab for Winkel og Johansen.
Bemærkninger
Kedlen var identisk med kedlen på Kolomna 4824. Nummeret angives til 152/1920.

Bliver vi ad åre klogere, så husk mig eller mit arkiv med et tip.

Mvh. BH

Neiderheimche?

af Niels Munch, 16/12 2018, 09:10 (1929 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent,

På din hjemmeside har du i afsnittet om Jürgen Brandt, Rendsburg, skrevet om bl.a. Kolomna-lokomotiverne: http://bentsbane.dk/eckernforde-rendsborg-og-holsten/ .

Kolomna fabrikken byggede 1905-1930 i alt ca. 450 type 86-lokomotiver i et antal serier, hver serie angivet med et bogstav. Fabrikkens lokomotiv nr. 5000 var et type 86. Flere pionérbaner har haft lokomotiverne i drift.

Et par eksempler:

[image]Kolomna type 86 "Nr. 18" i en sten- eller grusgrav i Estland, tid og fotograf ukendt.

[image]Nachdem die russische "S.K.III 015" im fernen RAW Chemnitz eine Hauptuntersuchung mit Frostschutzeinrichtungen erhalten hatte, wurde sie auf einem französischen Beutewagen zurück in die baltische Heimat transportiert. (02.1943) Foto: RVM (Steiner) https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie .


M.v.h.
Niels

Indsend billederDSB F700

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak