Kalenderlåge 16

af Søren Agerskov, 16/12 2018, 08:30 (1956 dage siden)

Godmorgen

Ny synes jeg, at vi skal ud på en sejltur.
Billedet er taget ombord på en DSB-færge. Selvom det er indvendigt, vover jeg tre spørgsmål, som skal besvares.
Hvilken færge er det?
Hvor på færgen er billedet taget?
Hvilken overfart betjener den på det tidspunkt.

MVH
Søren
[image]

Kalenderlåge 16

af Baumann, 16/12 2018, 08:59 (1956 dage siden) @ Søren Agerskov

MF Sprogø?
Bil/personvogn-deck
Storebælt? ( Nyborg-Korsør)

Kalenderlåge 16

af Søren Agerskov, 16/12 2018, 09:04 (1956 dage siden) @ Baumann

Færgens navn: Forkert
Stedet: Rigtigt!
Overfart: Forkert

MVH
Søren

Avatar

Kalenderlåge 16

af ThomasHansen ⌂, 16/12 2018, 09:41 (1956 dage siden) @ Søren Agerskov

Færgens navn: MF Halsskov
Stedet: Bil/personvogn-deck
Overfart: Halvskov - Knudshoved

--
Hilsen

Thomas

Kalenderlåge 16

af Søren Agerskov, 16/12 2018, 10:09 (1956 dage siden) @ ThomasHansen

Navnet: Forkert.
Stedet: Rigtigt!
Overfart: Forkert.

Vogndækket har dog betydning for svarene på de to øvrige spørgsmål.;-)

MVH
Søren

Avatar

Kalenderlåge 16

af ThomasHansen ⌂, 16/12 2018, 10:12 (1956 dage siden) @ Søren Agerskov

Færgens navn: MF Knudshoved
Stedet: Bil/personvogn-deck
Rødby-Puttgarden

--
Hilsen

Thomas

Kalenderlåge 16

af Søren Agerskov, 16/12 2018, 10:28 (1956 dage siden) @ ThomasHansen

Nu er to svar rigtige:

Færgens navn: Rigtigt!
Stedet: Rigtigt!
Overfart: Forkert.

Indretningen af vogndækket har betydning for den aktuelle overfart.

MVH
Søren

Avatar

Kalenderlåge 16

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/12 2018, 12:12 (1956 dage siden) @ Søren Agerskov

Indretningen af vogndækket har betydning for den aktuelle overfart.

Ja, de der bænke der optager en hel vognbane tyder på at den ikke lige har fragtet (mange) biler på den overfart.

Kalenderlåge 16

af Søren Agerskov, 16/12 2018, 14:04 (1955 dage siden) @ Michael Deichmann

Michael har ret i, at der ikke var mange biler med på den pågældende tur. Jeg tog også et billede af nederste vogndæk, hvor der kun var halvfyldt. Men det var alligevel de mange biler, der benyttede overfarten, der var årsagen til færgens indsættelse. ;-)

MVH
Søren

Avatar

Kalenderlåge 16

af ThomasHansen ⌂, 16/12 2018, 10:31 (1956 dage siden) @ ThomasHansen

Færgens navn: MF Knudshoved
Stedet: Bil/personvogn-deck
Overfart: Gedser-Rostock

--
Hilsen

Thomas

Kalenderlåge 16

af Søren Agerskov, 16/12 2018, 12:06 (1956 dage siden) @ ThomasHansen

Stadig ikke den rigtige overfart. Den har ganske vist sejlet på Gedser-Rostock; men da var der blevet indbygget en intern rampe, så biler kunne komme op på øverste vogndæk. På overfarten, hvor billedet blev taget, skal vi længere tilbage i tiden. Færgen har flakket lidt rundt og i tidens løb betjent mindst 6 overfarter. Der er et par muligheder endnu.:-)

MVH
Søren

Avatar

Kalenderlåge 16

af ThomasHansen ⌂, 16/12 2018, 12:27 (1956 dage siden) @ Søren Agerskov

Færgens navn: MF Knudshoved
Stedet: Bil/personvogn-deck
Overfart: Helsingør-Helsingborg

--
Hilsen

Thomas

Kalenderlåge 16

af Niels Munch, 16/12 2018, 13:49 (1956 dage siden) @ ThomasHansen

H-H har færgen vist aldrig besejlet; men fordi der er så få passagerer med, gætter jeg frejdigt på Gedser - Warnemünde.

Og hvis det er forkert, er det let for den næste deltager :-D !

M.v.h.
Niels

Avatar

Kalenderlåge 16

af ThomasHansen ⌂, 16/12 2018, 13:58 (1955 dage siden) @ Niels Munch

Færgens navn: MF Knudshoved
Stedet: Bil/personvogn-deck
Overfart: Korsør - Lohals

Korsør - Lohals er nok et lokalt mere nærliggende gæt end mit forrige, også set i lyset af den måde dækket udnyttes på.

--
Hilsen

Thomas

Kalenderlåge 16

af Søren Agerskov, 16/12 2018, 13:59 (1955 dage siden) @ Niels Munch

Det er korrekt. Den har aldrig besejlet Helsingør-Helsingborg. Den har ganske vist også besejlet Gedser-Warnemünde; men da havde den fået installeret den interne rampe, for at der kunne komme biler op på øverste dæk.

Der er mindst én overfart tilbage, der ikke er nævnt endnu. ;-)

MVH
Søren

Avatar

Kalenderlåge 16

af Henrik B, Hillerød, 16/12 2018, 14:14 (1955 dage siden) @ Søren Agerskov

Hej Søren.
Ja det er jo som Niels skriver nemt nu!
Så må det være Århus-Kalundborg
Venlig hilsen
Henrik B

Kalenderlåge 16 - LØST

af Søren Agerskov, 16/12 2018, 14:49 (1955 dage siden) @ Henrik B

BANKO:-D

Århus-Kalundborg er det rigtige svar på overfarten. Helt nøjagtigt var det i marts 1977. Faktisk har M/F Knudshoved både før og siden været indsat på ruten, og det samme har M/F Sprogø.

Anledningen i marts 1977 fremgår af det nedenstående billede. På grund af stigende overførselstal og øget konkurrence fra tre andre ruter, Grenå-Hundested, Odden-Ebeltoft og Juelsminde-Kalundborg, der alle blev betjent af to- og tre-dæks færger, var DSB nødt til at øge kapaciteten på Århus-Kalundborg. De to prinsessefærger, Anne Marie og Elisabeth, var enkeltdækkede, og blandt de største, da de blev indsat i 1960 og 1964. Nu var de efterhånden blevet de mindste. Løsningen blev at skære dem igennem på langs, så der kunne indføjes et hængedæk, som kunne rumme vistnok 80 personbiler ekstra.

Som den første gennemgik M/F Prinsesse Anne Marie operationen i foråret 1977. Det foregik på Dannebrogværftet i Århus.

Imens blev M/F Kong Frederik IX indsat som afløserfærge. Imidlertid måtte færgen M/F Dronning Margrethe II tages ud af drift på Storebælt og på værft efter en omfattende maskinrumsbrand i begyndelsen af marts. Nu manglede man en intercityfærge på Storebælt, og Kongen blev sendt derned for at sejle de afgange. I stedet blev M/F Knudshoved indsat på Århus-Kalundborg-ruten. Da promenadedækket imidlertid var en etage højere oppe end på rutens sædvanlige færger, måtte de gående passagerer benytte en sideport på øverste vogndæk, der samtidig blev udstyret med de afbillede bænke. Porten er ved afspærringen i billedets højre side. Der var ikke brug for bænkene på denne tur, der var en lørdag eftermiddag. Men fredag aften og søndag aften var der mange, rigtigt mange passagerer med de færger. Den var på grund af den store overbygning nok ikke helt egnet til sejlads i hård sidevind i det åbne farvand, og der var af og til forsinkelser på grund af vejret.

På billedet her er Knudshoved på vej ind i Århus, medens Prinsesse Anne Marie ses i dokken, hvor overbygningen lige er blevet løftet ca. en halv meter, for at give frihøjde nok til et hængedæk.

Henrik B kom med det afgørende svar og har stafetten i morgen.

MVH
Søren
[image]

Avatar

Kalenderlåge 16 - LØST

af Henrik B, Hillerød, 16/12 2018, 15:01 (1955 dage siden) @ Søren Agerskov

Tak for det :-)
Prøver at finde på noget til i morgen.

Kalenderlåge 16 - LØST

af Anders D, 16/12 2018, 23:36 (1955 dage siden) @ Søren Agerskov

Jeg kan huske et indslag i TV-avisen fra løftet af Anne Maries overbygning. Man havde fundet ud af at den billigste måde var at placere alle værftets medarbejdere ved hver sin 5-tons hydrauliske donkraft. På ordre blev der pumpet løs, og gradvis fik man løftet og klodset overbygningen op til den nye højde. Det er der sikkert andre der kan fortælle mere om.

Kalenderlåge 16 - LØST

af Georg Schmidt, 16/12 2018, 23:50 (1955 dage siden) @ Søren Agerskov

M/F Knudshoved ved Århus Havnestation i 1976.
[image]


[image]

M v h
Georg

Billige jernbane T-shirts

Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak