Bingo L.H., både Hans og jeg mener, du har ret! Og stafetten er følgelig din!!
Kære Niels!
Tak for et flot billede og en hjernevridende opgave - og tak til "medspillerne"!
Jeg havde jo egentlig lovet mig selv at vente med at gætte videre til efter arbejdstid, men opgaven blev ved med at snurre i hovedet … At det var X224 havde vi ligesom konkluderet, og vaskeanlægget i remisen indikerede en bane i ordinær drift, og anlæggets konstruktion udelukkede plads til pantograf. Der var heller ikke andre tegn på elektrificeret jernbane, og da jeg ikke kunne forestille mig motorvognen udenfor Frankrigs grænser, var der kun to muligheder: Chemins de Fer de Provence (CP) eller Chemins de Fer de la Corse (CFC). Så var det egentlig blot at google "X 224 1987 CP", og så var der straks gevinst: Et fransk jernbaneforum, hvor man netop en gang havde beskæftiget sig med denne motorvogns besøg på CP i 1987.
Bonus
Dengang (1987) kunne man i krogene hos CP også finde de ældre Billard- og Renault-Autorails - samt desuden dette driftsklare diesellokomotiv:
CP Brissonneau et Lotz dieselelektrisk lok nr. 62 (bygget 1950) i Nice, 28.07.1987 (nm).
Et tilsvarende lokomotiv (nr. 66) fotograferede jeg omtrent samme sted på CP-stationen i Nice, men vist i modsat retning i sommeren 2015, hvor jeg besøgte banen sammen med mine rejsefæller i KFFF på vej hjem fra en togrejse på Corsica.
I baggrunden ses den nye remise samt lidt af perronen på den nye station, der afløste den smukke gamle Gare du Sud i 1991.
Ved på stationen i Lingostière stod dette lokomotiv af samme type uden synligt nummer. Begge lokomotiver så lidt "trætte" ud.
De gamle motorvogne er borte - kun en enkelt af de lange Renault-vogne findes angiveligt hensat i Digne i ikke køreklar stand. Et antal Billard-vogne har været ombygget til rejsegodsvogne, og jeg så en i drift i 2000, hvor jeg besøgte banen med familien. I 2015 så jeg en enkelt hensat udendørs i Digne i ringe stand.
Men der er stadig en vis variation i materiellet. På strækningen nærmest anvendtes motorvogne af de to små typer X 301-307 (ses på billederne fra Nice og Lingostière) samt enegængeren, det lange tovogns-togsæt X 351- 1351. I togene helt til Digne sås kun de nye AMP 800 togsæt.
Bedste hilsener & tak for medspil
Niels
Selv tak!
Mh
LH
PS: Kalenderlågeopgave nr. 19 følger efter midnat … - og denne gang er vi tilbage i Danmark