Julekalender låge nr. 18

af Niels Munch, 18/12 2018, 06:50 (1955 dage siden)

God morgen i Forum,

Her sidder jeg - ganske ufortjent - med dagens låge, for jeg havde ingen anelse om, at ØSJK var blandt dem, der i 1980'erne havde kørt tog til Færgen Sjælland.

Længe troede jeg, at det var "ML på Amagerbanen".

Som dagens billede har jeg fundet dette, taget for godt 31 år siden et sted syd for Kongeåen:

[image]

I al enkelhed skal gættes

- typenavnet på dette stk. jernbanemateriel, der bliver soigneret
- stedet (by/jernbane), hvor vognen er fotograferet.

Som første tip kan nævnes, at "vi" har været i nabolaget før.


Bedste hilsener & go' fornøjelse
Niels

Julekalender låge nr. 18

af Hans T. Møller, 18/12 2018, 09:08 (1955 dage siden) @ Niels Munch

Go' morgen i forum

Det ligner en SNCF X 220.

Bedste hilsner

Julekalender låge nr. 18

af Niels Munch, 18/12 2018, 10:04 (1955 dage siden) @ Hans T. Møller

Det ligner en SNCF X 220.


Mor'n Hans,

Yep, ligheden er godt nok slående. Typen har også et navn i klart sprog (= fransk).

Bedste hilsener
Niels

Julekalender låge nr. 18

af Bent Hansen, 18/12 2018, 10:20 (1955 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

[image]

Vognen på dette billede lånt på nettet ligner din temmelig meget. Vi er syd for Kongeåen, men noget fra steder, vi tidligere har berørt i kalenderlågerne?

Så mangler kun banen og navnet.

Mvh. BH.

Julekalender låge nr. 18

af Niels Munch, 18/12 2018, 10:46 (1955 dage siden) @ Bent Hansen

Så mangler kun banen og navnet.


Nemli' Bent, ganske, som da vi startede - og du er med endnu ;-) ?

Bedste hilsener
Niels

Julekalender låge nr. 18

af Bent Hansen, 18/12 2018, 11:50 (1955 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Næh, jeg har jo lovet at tage den med ro.

Mvh. Bent.

Julekalender låge nr. 18

af Lars Henning Jensen, 18/12 2018, 11:56 (1955 dage siden) @ Niels Munch

Spændende!
- forhåbentlig får du tilgivelse, Niels, for endnu en udlandsopgave ;-)
"Ich bin (i al fald) begeistert!"
Nå, men tysk er det jo i al fald ikke - derimod umiskendeligt fransk.
Og så må der med den puffer være tale om meterspor, hvilket også indskrænker mulighederne.
Jeg kunne godt forestille mig, at man på Chemin de Fer du Blanc-Argents værksted i Romorantin for 31 år siden netop havde opmalet en Verney-motorvogn.
Men jeg kan tage fejl ...
Mh
LH

Julekalender låge nr. 18

af Niels Munch, 18/12 2018, 13:00 (1955 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej L.H.,

Som tyskerne siger, så skal man nu & da have næsen "über den Tellerrand". Og du har ret, fransk er den, den metersporede type X220, som hedder Autorail Verney på helfransk.

Om man hjemme hos Blanc-Argent netop havde malet den op, véd jeg ikke; det var ikke dér, vi mødtes .....


Bedste hilsener
Niels

Julekalender låge nr. 18

af Lars Henning Jensen, 18/12 2018, 13:31 (1955 dage siden) @ Niels Munch

Hej L.H.,

Som tyskerne siger, så skal man nu & da have næsen "über den Tellerrand". Og du har ret, fransk er den, den metersporede type X220, som hedder Autorail Verney på helfransk.

Om man hjemme hos Blanc-Argent netop havde malet den op, véd jeg ikke; det var ikke dér, vi mødtes .....


Bedste hilsener
Niels

Hej Niels!

Ja ja, lidt har også ret ...
Et par af køretøjerne fra BA er endt hos Chemin de fer de la baie de Somme (som gså er et meget fint og seværdigt sted), og deres værksted ligger i Saint-Valery.
Men er det så længe siden ...?

Mh
LH

Julekalender låge nr. 18

af Niels Munch, 18/12 2018, 13:55 (1955 dage siden) @ Lars Henning Jensen
redigeret af Niels Munch, 18/12 2018, 14:10

Et par af køretøjerne fra BA er endt hos Chemin de fer de la baie de Somme (som også er et meget fint og seværdigt sted), og deres værksted ligger i Saint-Valery.
Men er det så længe siden ...?


Det er det næppe, L.H.

"Min" Autorail Verney tilbringer i øvrigt sin pensionisttilværelse hos le Train du Bas-Berry; men det var heller ikke dér, vi mødtes .....

PS: Men det var derfra, Bent hentede "sit" billede og konstaterede, at det var "noget fra steder, vi tidligere har berørt i kalenderlågerne". Bent mente formentlig afstanden.


M.v.h.
Niels

Julekalender låge nr. 18

af Lars Henning Jensen, 18/12 2018, 14:21 (1955 dage siden) @ Niels Munch

Et par af køretøjerne fra BA er endt hos Chemin de fer de la baie de Somme (som også er et meget fint og seværdigt sted), og deres værksted ligger i Saint-Valery.
Men er det så længe siden ...?

Det er det næppe, L.H.

"Min" Autorail Verney tilbringer i øvrigt sin pensionisttilværelse hos le Train du Bas-Berry; men det var heller ikke dér, vi mødtes .....

PS: Men det var derfra, Bent hentede "sit" billede og konstaterede, at det var "noget fra steder, vi tidligere har berørt i kalenderlågerne". Bent mente formentlig afstanden.


M.v.h.
Niels

Hej igen!

Nu er det så spændende, at jeg er nødt til at logge på af og til for at tage et hurtigt kig mellem dødsboerne og testamenterne ;-)
Bas-Berry havde jeg udelukket; dels fordi man for 31 år siden vel allerhøjst var "en bunke skrammel" bag remisen i Romorantin, dels fordi det jo også er en del af BA-nettet.
Så det pågældende køretøj må have været udlånt på et tidspunkt i sidste halvdel af 80'erne, men hvortil ...? Der skal tænkes og søges, men jeg skal jo også passe mit arbejde, så jeg må nok overlade til andre at svare på det spørgsmål ...

Mh
LH

Julekalender låge nr. 18

af Niels Munch, 18/12 2018, 14:36 (1955 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Ok L.H., så langt så godt.

Nu må du passe på ikke at komme i unåde hos din arbejdsgiver :-P :-D !

I øvrigt ved jeg ikke, hvor beæret jeg skal være over at være i konkurrence med dødsboer etc. :-| ...

Bedste hilsener
Niels

Julekalender låge nr. 18

af Lars Henning Jensen, 18/12 2018, 15:27 (1955 dage siden) @ Niels Munch

Ok L.H., så langt så godt.

Nu må du passe på ikke at komme i unåde hos din arbejdsgiver :-P :-D !

Det går nok - det er trods alt mig, der de fleste dage sørger for, at der står middagsmad på bordet til hende, når hun kommer hjem fra kontoret :-)


I øvrigt ved jeg ikke, hvor beæret jeg skal være over at være i konkurrence med dødsboer etc. :-| ...

Der kan jeg forsikre dig, at du er i det allerbedste "selskab" :-D


Bedste hilsener
Niels

Med det bliver altså først en gang i aften ved 20-tiden, jeg får tid til at tænke nærmere over udfordringen, og da er der nok (forhåbentlig ...) en anden, der har "knækket nødden". Hans og Bent ved noget, er jeg sikker på ...

Mh
LH

Julekalender låge nr. 18

af Lars Henning Jensen, 18/12 2018, 15:57 (1955 dage siden) @ Niels Munch

Ohhh ...!

X 224 har i 1987 været på besøg på CP i Nice!
Ikke sandt ???

Remisen, som du har fotograferet den i, kan være Nice eller Lingostière.

Mh
LH

Julekalender låge nr. 18

af Hans T. Møller, 18/12 2018, 16:07 (1955 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jeg tror du her ret.

De to spor og det runde vindue i gavlen peger i retning af Nice-Digne.

Bedste hilsner

Julekalender låge nr. 18 - LØST (epilog)

af Niels Munch, 18/12 2018, 17:13 (1955 dage siden) @ Lars Henning Jensen
redigeret af Niels Munch, 18/12 2018, 17:40

Ohhh ...!

X 224 har i 1987 været på besøg på CP i Nice!
Ikke sandt ???

Remisen, som du har fotograferet den i, kan være Nice eller Lingostière.


[image]Autorail Verney X224 hos CP i Nice, remisen bag Gare du Sud 28.07.1987 (nm).


Bingo L.H., både Hans og jeg mener, du har ret! Og stafetten er følgelig din!!

Samme måned, altså i juli 1987, var der uden for Nice åbnet en forlystelsespark "Zygofolis", og til at bestride pendeltrafikken mellem Nice Gare du Sud og parken havde Chemins de Fer de Provence (CP) indlånt X224 (bygget 1951) fra Chemin de Fer du Blanc-Argent.

X224 er i øvrigt eneste tilbagevæsende Autorail-Verney i original udførelse (uden nævneværdige modifikationer).

Det var lige så eksotisk som "ML på Amagerbanen", idet CPs nyere motormateriel stort set stammer fra værkstederne ved Compagnie de Chemins de Fer Départementaux (CFD) (hvori spanske CAF siden 2008 har haft en aktiepost) og ikke fra Verney-fabrikken i Le Mans.

Mit starttip om, at "vi" havde været i nabolaget før, pegede på julekalenderne 15.12.2012 og 12.12.2014.


Bonus

Dengang (1987) kunne man i krogene hos CP også finde de ældre Billard- og Renault-Autorails - samt desuden dette driftsklare diesellokomotiv:

[image]CP Brissonneau et Lotz dieselelektrisk lok nr. 62 (bygget 1950) i Nice, 28.07.1987 (nm).

Togfabrikken B & L indgik 1972 i ALSTOM-koncernen.


Bedste hilsener & tak for medspil
Niels

Julekalender låge nr. 18 - LØST (epilog - 2)

af Lars Henning Jensen, 18/12 2018, 21:34 (1955 dage siden) @ Niels Munch


Bingo L.H., både Hans og jeg mener, du har ret! Og stafetten er følgelig din!!

Kære Niels!

Tak for et flot billede og en hjernevridende opgave - og tak til "medspillerne"!
Jeg havde jo egentlig lovet mig selv at vente med at gætte videre til efter arbejdstid, men opgaven blev ved med at snurre i hovedet … At det var X224 havde vi ligesom konkluderet, og vaskeanlægget i remisen indikerede en bane i ordinær drift, og anlæggets konstruktion udelukkede plads til pantograf. Der var heller ikke andre tegn på elektrificeret jernbane, og da jeg ikke kunne forestille mig motorvognen udenfor Frankrigs grænser, var der kun to muligheder: Chemins de Fer de Provence (CP) eller Chemins de Fer de la Corse (CFC). Så var det egentlig blot at google "X 224 1987 CP", og så var der straks gevinst: Et fransk jernbaneforum, hvor man netop en gang havde beskæftiget sig med denne motorvogns besøg på CP i 1987.


Bonus

Dengang (1987) kunne man i krogene hos CP også finde de ældre Billard- og Renault-Autorails - samt desuden dette driftsklare diesellokomotiv:

[image]CP Brissonneau et Lotz dieselelektrisk lok nr. 62 (bygget 1950) i Nice, 28.07.1987 (nm).


Et tilsvarende lokomotiv (nr. 66) fotograferede jeg omtrent samme sted på CP-stationen i Nice, men vist i modsat retning i sommeren 2015, hvor jeg besøgte banen sammen med mine rejsefæller i KFFF på vej hjem fra en togrejse på Corsica.

[image]

I baggrunden ses den nye remise samt lidt af perronen på den nye station, der afløste den smukke gamle Gare du Sud i 1991.

Ved på stationen i Lingostière stod dette lokomotiv af samme type uden synligt nummer. Begge lokomotiver så lidt "trætte" ud.

[image]

De gamle motorvogne er borte - kun en enkelt af de lange Renault-vogne findes angiveligt hensat i Digne i ikke køreklar stand. Et antal Billard-vogne har været ombygget til rejsegodsvogne, og jeg så en i drift i 2000, hvor jeg besøgte banen med familien. I 2015 så jeg en enkelt hensat udendørs i Digne i ringe stand.

Men der er stadig en vis variation i materiellet. På strækningen nærmest anvendtes motorvogne af de to små typer X 301-307 (ses på billederne fra Nice og Lingostière) samt enegængeren, det lange tovogns-togsæt X 351- 1351. I togene helt til Digne sås kun de nye AMP 800 togsæt.

Bedste hilsener & tak for medspil
Niels

Selv tak!
Mh
LH

PS: Kalenderlågeopgave nr. 19 følger efter midnat … - og denne gang er vi tilbage i Danmark ;-)

Julekalender ekstraopgave nr. 18½

af Lars Henning Jensen, 18/12 2018, 21:52 (1955 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Nuvel, da jeg sad og kiggede i mine billeder fra Provence, faldt jeg over dette motiv, som udløse en lille - ikke på nogen måde adgangsgivende - ekstraopgave:

[image]

Hvor i den klassiske jernbanelitteratur optræder denne vandhane, fra hvilken den nydelige sommerklædte ældre herre (til daglig trafikleder på FC Vestbanen …) lader "iskoldt postevand" køle sine sommervarme fødder?
Og på hvilken station befinder vi os?

Mh
LH

Julekalender ekstraopgave nr. 18½

af Hans T. Møller, 18/12 2018, 22:09 (1955 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Skud fra hoften:

I Hans Gerner Christensen og Ole Winther Laursen: "Små Tog på Spinkle Skinner" berettes det, at Renault-motorvogne på Nice-Digne-banen fik motoren overspulet med koldt vand efter at have forceret en stigning.

Jeg har ikke værket ved hånden og kan ikke umiddelbart angive stationens navn, men forfatterne skriver noget i retning af: "At motoren holdt til denne behandling i årevis er vel den bedste anbefaling Renault-fabrikkerne kan få."

Bedste hilsner og god aften

Julekalender ekstraopgave nr. 18½

af Lars Henning Jensen, 18/12 2018, 22:26 (1955 dage siden) @ Hans T. Møller

Skud fra hoften:

I Hans Gerner Christensen og Ole Winther Laursen: "Små Tog på Spinkle Skinner" berettes det, at Renault-motorvogne på Nice-Digne-banen fik motoren overspulet med koldt vand efter at have forceret en stigning.

Jeg har ikke værket ved hånden og kan ikke umiddelbart angive stationens navn, men forfatterne skriver noget i retning af: "At motoren holdt til denne behandling i årevis er vel den bedste anbefaling Renault-fabrikkerne kan få."

Bedste hilsner og god aften

Kære Hans!

Det var et rigtig godt "skud", thi det er lige netop det rigtige svar :-)
Og stationen er Annot

Mh
LH

Julekalender ekstraopgave nr. 18½ (2 fotos)

af Niels Munch, 19/12 2018, 11:23 (1954 dage siden) @ Hans T. Møller

..... og inden tråden tabes helt af syne, skal vi lige repetere, hvordan en Renault Autorail ser ud:

[image]

[image]CP Autorail Renault X 320 (bygget 1942, ex ZZ 10) i remisen i Digne, 20.07.1987 (nm).

En gennemgang af CPs rullende materiel kan findes her: http://www.simplonpc.co.uk/CP.html .


Bedste hilsener & god jul
[image]
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak