Julekalenderlågeopgave nr. 20 - 2018

af ivar, 20/12 2018, 01:50 (1926 dage siden)

Den havde jeg ikke lige set komme, der røg en time af skønhedssøvnen. Men ok, af hensyn til de morgenfriske - og natteravnene.

I 1973 entrede jeg denne her i Padborg

[image]

udstyret med en forsvarlig madpakke, rene Wranglers og et par pakker Horsy, for at rejse sydpå med denne brunøjede skønhed


[image]

og elleve af hendes medsøstre.


Efter at have sovet to nætter på høballer, landede jeg på denne statelige station , der ligger ved en større sø. Stationen har et ganske stort spornet

[image]

hvor jeg kunne skylle rejsestøvet og kreaturlugten af her

[image]

det er det koldeste vand, jeg nogensinde har været i kontakt med.


Hvor landede jeg egentlig?

Julekalenderlågeopgave nr. 20 - 2018

af Langelandsbanen, 20/12 2018, 02:54 (1926 dage siden) @ ivar

Nu er jeg måske lidt kedelig, men med udtalelserne om at jeg ikke rigtig kom nogen vegne i sidste låge, gør at jeg laver et comeback. Utroligt nok viste det sig nemmere at finde dette udenlandske svar, fremfor Arrivas firma udflugt. :-D

Jeg føler mig overbevist om at vi er ved Stazione di Luino i Italien, klokken 11:30.
Søen hedder Lago Maggiore og er en af de største søer i alperne og er på sit dybeste 370 m.!

På skiltene i højre side, som jeg måtte opgive at læse, står der iøvrigt Laveno, Varese og Milano, hvilket er meget nemmere at læse, når man har fundet stedet via street view. :-P

Stationen må også i sandhed siges at have et veludbygget spornet og betragtes som en "grænsestation" hvor Italienske og Schweiziske tog mødes :-D

Jeg håber at køerne kom godt frem!

Var det normalt at have personale med i kreaturvogne? Det lyder som spændende historie som jeg aldrig har tænkt over, men det giver jo god mening :-)

Julekalenderlågeopgave nr. 20 - 2018

af ivar, 20/12 2018, 10:45 (1926 dage siden) @ Langelandsbanen

Det er ganske korrekt. Stafetten er din.

Var det normalt at have personale med i kreaturvogne? Det lyder som spændende historie som jeg aldrig har tænkt over, men det giver jo god mening :-)

Ja, det var et krav. Kreaturer i transit med jernbane, skulle medgives ledsager.


mvh
-ivar

Julekalenderlågeopgave nr. 20 - 2018

af Lars Henning Jensen, 20/12 2018, 18:07 (1926 dage siden) @ ivar

Den var godt nok hurtigt gættet ...:-)

Nå, jeg ville under alle omstændigheder ikke have kunnet gætte svaret.

Men det var en rigtig sjov og spændende opgave, som endnu en gang gav nogle - sikkert mange - af os (i al fald mig) et indblik i en historie om og et hjørne af jernbanen, som jeg slet ikke kendte.
Så tak for det!

Og derfor er det ikke - og må det ikke være - et problem, at der kommer udenlandske opgaver og spørgsmål "på banen" her, thi formålet med julekalenderopgaverne er jo netop ikke, at vi selv skal have været på stederne, men derimod at vi skal kunne lære noget nyt og tilmed fornøjes ved selv at søge, hvor søges kan, eller ved blot at "nyde spændingen".

Synes jeg, altså ...

Og nu venter jeg i spænding på næste opgave, men vi holder normalt åbent på kontoret i morgen fredag, så jeg står altså ikke op midt i nat for at kigge efter, hvad opgaven er ;-)

God aften!

Mh
LH

PS: Måske kunne du, Ivar, en gang lave en lidt større "reportage" om kreaturtransporter med tog, oplevet fra ledsagerens plads i halmen (eller hvor man nu har opholdt sig) ...

Julekalenderlågeopgave nr. 20 - til Luino i godsvogn

af ivar, 21/12 2018, 00:25 (1926 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Ja, det var hurtigt, jeg skulle selvfølgelig have bedt om tognumre og trækkraft :-D .

Tak for de pæne ord. Trods en årelang interesse for jernbanen, er billederne faktisk de eneste jernbanerelaterede, jeg har, så det nytter ikke nogen, at jeg vinder en låge næste år ;-) .

Her en kort beretning om turen:

Mine rejsekammerater blev læsset i Padborg i en godsvogn med godt med sand på gulvet og et tykt lag strøelse. Ved den ene gavl var der pakket op med høballer. Midt på eftermiddagen, blev vognen trukket til Flensburg Weiche, hvor dyrene skulle kontrolleres af den tyske grænsedyrlæge.

Afgang ca. kl. 20 sydover. Hvad pokker skal man så foretage sig i en godsvogn en torsdag aften? En bog kunne være løsningen. Det blev i stedet til nogle timer op ad gitteret i skydedøren, hvor jeg fik set Tyskland fra bagsiden og kunne vinke til undrende bilister ved overskæringerne.
Det blev for mørkt, der skulle soves, op i høstakken og Godnat Ole. Jeg havde ikke forventet nogen nattesøvn af betydning, men bortset fra et par rysteture i Bebra, hvor der blev ned- og opformeret, blev der sovet igennem.

Fra Bebra videre til Lörrach, hvor der var tid nok til at komme ud af vognen og over i kantinen, hvor jeg havde et møde med en Bauernfrühstück.

Fra Lörrach den korte tur til Basel Badisch, hvor vognen blev skudt ud og rangeret til kreaturrampen. Dyrene blev trukket ud til vanding og dyrlægekontrol og vognen soigneret lidt. Der var folk på rampen til at gøre arbejde, så jeg havde et par timer at se lidt på Basel. Tilbage på banegården var vognen allerede indrangeret i stammen, så jeg måtte ud på en længere spadseretur over skinnerne for at komme ud til vognen. Der er langt op til ens plads, når man står på svellerne og skal en tur op over gitteret. Der var ikke meget seng tilbage.

Afgang fra Basel sidst på eftermiddagen. Blev - og er stadig – lidt skuffet over at se Krokodillen irl. I Märklin kataloget så den meget mere imponerende ud. Så længe, der var noget at se, stod jeg på min plads i døren og så på landskaber. Når man er vokset op med bakkerne omkring Frederikshavn, Råbjerg Mile og Rubjerg Knude som det vildeste, kan man godt blive en smule imponeret over Schweiz.

Vi blev afleveret i Luino om natten. Lørdag morgen, udlæsning og overdragelse af papirer. Iskoldt bad i drikketruget og hele dagen til at lege turist og spise mit livs første pizza – den fornuftigste forbindelse tilbage var søndag formiddag til Basel SBB og derfra med nattog til Hamburg. Natten mellem lørdag og søndag blev tilbragt i vognen, lidt ensomt, det var hyggeligere da "pigerne" var der.

Havde det ikke været lettere med lastbil? Jo, Frode Laursen havde endda kreaturvogne med sovekabine og organisationen til at gennemføre det, men strikse tyske veterinærbestemmelser tillod ikke lastbiltransport over landegrænsen. Det er helt anden historie – men hvis nogen spørger, så ….

45 år senere kommer jeg til at tænke på, hvordan det ville have været netop på denne tid og ikke i august hvor der er lyst og varmt. Vi havde ledsagere, der ugentlig steg på godstoget med slagteheste til Frankrig og Belgien og jævnligt med avlskreaturer til Luino, Port Bou og Irun.

mvh
-ivar

Julekalenderlågeopgave nr. 20 - til Luino i godsvogn

af Lars Henning Jensen, 21/12 2018, 10:06 (1925 dage siden) @ ivar

Kære Ivar!

Det er en fantastisk beretning om en virkelig, der i dag - 45 år senere - forekommer helt "vild". Det fik man næppe nogen til at stille op til i dag, rent bortset fra alle de "farlige" situationer, som du har været ude for.
Hvis nogen i TBBST læser med her, får de bestemt morgenkaffen galt i halsen, men måske kan historien alligevel var med til at åbne nogle - og nogles - øjne for, at tidens sikkerhedsmantra, "ALT ER PR. DEFINITION FARLIGT", godt kan gøre ting unødigt besværlige og blokere for gode, praktiske og i det hele fornuftige løsninger.
Men det er et helt andet emne og for et helt andet forum end dette ...

Tak for historien!

Mh
LH

Avatar

Julekalenderlågeopgave nr. 20 - til Luino i godsvogn

af Ove Nygaard, 21/12 2018, 10:11 (1925 dage siden) @ ivar

Hej Ivar.

Tak for beretningen, som jo stammer fra en tid, hvor jeg også havde "noget at gøre" i Padborg, hvorfra du startede på din lange tur gennem Europa!
Spændende at høre om, hvad der foregik, når vognene blev rangeret væk fra den kreaturrampe, som jeg havde mange spændende opgaver med (læs: problemer med) i de næsten 17 år, jeg havde ansvaret for afviklingen af togtrafikken over grænsen til Flensburg.

Bedste hilsener og god jul.

Ove af Erritsø;-)

Julekalenderlågeopgave nr. 20 - til Luino i godsvogn

af ivar, 21/12 2018, 17:42 (1925 dage siden) @ Ove Nygaard

Tak Ove - og i lige måde.

mvh
-ivar

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak