I disse dag - for 40 år siden

af KSC, 30/12 2018, 11:07 (1941 dage siden)

I disse dage for 40 år siden rasede “vinterkrigen” i Sydsjælland, Falster og Lolland.

Både vej- og togtrafikken var stærkt ureglmæsssigt og påvirket af de store snemængder.

Ved Lundby sad MY 1112 uhjælpeligt fast i sneen, mandskab fra CF-korpset og GHR var udkommanderet med skovle i snerydningstog.

Jeg var selv 6 år dengang og havde desværre ikke selv noget fotografierapparat.
Jeg tænkte om der var nogen her på forummet der har billeder fra dengang, som de har lyst at vise

Mvh og godt nytår

KSC

I disse dag - for 40 år siden

af Steffen Dresler, 30/12 2018, 12:18 (1941 dage siden) @ KSC

Kære KCS

Jeg er næsten helt sikker på, at ingen af husarerne havde fotoapparater med, det var jo ikke noget man gjorde i dengang. Og så gik det sku så hurtigt at det vigtigste var varmt tøj (M/58, kort frakke, støvler livrem, feltflaske, handsker, halstørklæde og baret/kamphue) og DET var koldt. Udrustningen var en skovl eller spade pr. mand. Men jeg ved at flere pressefotografer senere fik taget billeder omkring Lundby og det samme med flere lokale. Det var soldater fra 1 KVGESK samt RKESK på Grønnegade. Iøvrigt steg priserne på madvare de steder hvor strandede civile blev nødindkvarteret med over 100 procent i løbet af et par timer, ligesom "prisniveauet" udjævnedes. Alt var "en". Altså kostede et måltid 10 kroner, 10 mark, 10 pund eller tilsvarende i frank og doller. Så taxa højtidspriser er ikke noget nyt:-( :-( :-(
Efter den tur kørte jeg med en KVGM Centurion (15/1 ESK/I PNBTN) med minkfoder og insulin fast (gled af vejen da vi ikke måtte påsætte ispigge på bælterne, det kunne jo skade vejen????) og havde den ”heldige” oplevelse, at vognen stod lidt over 45 grader i en grøft fra kl. 21 til næste morgen kl. 0600. Først gik hjælpemotoren p.g.a. hældningen (nu ingen varme) og lidt senere hovedmotoren af samme årsag. 9 timer i øvelsesuniform M/66, pistolbælte, handsker, baret og 20 mentol cigaretter. Så mig og min makker sad og holdt om hinanden for at holde varmen ovenpå dækket. Det kostede lige en dag med opvarmning på hospitalet.
Men afsted igen dagen efter denne gang med M/41 kampvogne (OPKBTN) og reparatører fra SEAS (højspændingskablernes sikringer eksploderede med et BRAG og en lysglimt så langt som kablerne var, fandeme flot!). Senere kom vi til Tappernøje. Skal hilse og sige at tankbestyreren på BP tanken var lykkelig når vi tankede flere hundrede liter super. Men for hel…. hvor motorerne kørte godt. Men skulle lige røre magneterne og bang, sprang motoren i gang med et hvin.
Der er en bog udgivet om ”Vinterkrigen”, ved dog ikke af hvem. Der er billeder i denne bog.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

I disse dag - for 40 år siden

af Ib Jensen, 30/12 2018, 12:32 (1941 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære KCS

Jeg er næsten helt sikker på, at ingen af husarerne havde fotoapparater med, det var jo ikke noget man gjorde i dengang. Og så gik det sku så hurtigt at det vigtigste var varmt tøj (M/58, kort frakke, støvler livrem, feltflaske, handsker, halstørklæde og baret/kamphue) og DET var koldt. Udrustningen var en skovl eller spade pr. mand. Men jeg ved at flere pressefotografer senere fik taget billeder omkring Lundby og det samme med flere lokale. Det var soldater fra 1 KVGESK samt RKESK på Grønnegade. Iøvrigt steg priserne på madvare de steder hvor strandede civile blev nødindkvarteret med over 100 procent i løbet af et par timer, ligesom "prisniveauet" udjævnedes. Alt var "en". Altså kostede et måltid 10 kroner, 10 mark, 10 pund eller tilsvarende i frank og doller. Så taxa højtidspriser er ikke noget nyt:-( :-( :-(
Efter den tur kørte jeg med en KVGM Centurion (15/1 ESK/I PNBTN) med minkfoder og insulin fast (gled af vejen da vi ikke måtte påsætte ispigge på bælterne, det kunne jo skade vejen????) og havde den ”heldige” oplevelse, at vognen stod lidt over 45 grader i en grøft fra kl. 21 til næste morgen kl. 0600. Først gik hjælpemotoren p.g.a. hældningen (nu ingen varme) og lidt senere hovedmotoren af samme årsag. 9 timer i øvelsesuniform M/66, pistolbælte, handsker, baret og 20 mentol cigaretter. Så mig og min makker sad og holdt om hinanden for at holde varmen ovenpå dækket. Det kostede lige en dag med opvarmning på hospitalet.
Men afsted igen dagen efter denne gang med M/41 kampvogne (OPKBTN) og reparatører fra SEAS (højspændingskablernes sikringer eksploderede med et BRAG og en lysglimt så langt som kablerne var, fandeme flot!). Senere kom vi til Tappernøje. Skal hilse og sige at tankbestyreren på BP tanken var lykkelig når vi tankede flere hundrede liter super. Men for hel…. hvor motorerne kørte godt. Men skulle lige røre magneterne og bang, sprang motoren i gang med et hvin.
Der er en bog udgivet om ”Vinterkrigen”, ved dog ikke af hvem. Der er billeder i denne bog.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Kære Steffen Dressler

I længden gør alle dine militære forkortelser teksten svært læselig for de af os, der ikke er fortrolige med slige.

I disse dag - for 40 år siden

af Steffen Dresler, 30/12 2018, 16:58 (1941 dage siden) @ Ib Jensen

Kære Steffen Dressler

I længden gør alle dine militære forkortelser teksten svært læselig for de af os, der ikke er fortrolige med slige.

Kære Ib Jensen

Det ka´ vi jo ikke helt have, altså det med forståelsen!
Så her en kort indførelse:
• KVGM = Kampvogn middeltung, type Centurion (Engelsk udviklet i 1945)
• KVGL = Kampvogn let, type M (model) 41 (Amerikansk udviklet omkring Korea krigen).
• 15/1 ESK/I PNBTN = 15 kaldetal for delingsfører 1 deling, 1 ESK = 1. eskadron (militær enhedsbetegnelse for kampvognsvåbnet/rytteriet, svare til infanteriets Kompagni, I PNBTN = 1. panserbataljon, (militær enhedsbetegnelse for kampvognsvåbenet/rytteriet, svare til 2 til 3 eskadroner, en panserinfanteri kompagni og en stabseskadron).
• OPKBTN = Opklaringsbataljon bestående af 3. Opklaringseskadroner og et stabselement.

Herunder et billede af en KVGM Centurion et sted i nærheden af den daværende indre tyske grænse, ca 1981.
[image]

Herunder en KVGL M/41 under vejopklaring et sted på Sjælland omkring begyndelsen af 1980´erne, set bagfra.
[image]

Herunder ”vinterpåklædningen” for nogle af deltagerne under ”Vinterkrigen 1878/79”. Til venstre øvelsesuniform bukser type Ø 66 med sweater og støvler efter engelsk mønster. Til højre en næsten korrekt udgave af kampuniform model 58 (han må sq være livgarder). Det skulle jo gå så satans stærkt for ikke at sne inde/ude og en decideret vinteruniform eksisterede ikke, man klæde sig på med det man kunne få fat i af (næsten) reglementeret udrustning. Først med indførelsen af uniformssystemet model 84 var alt på plads.
[image]
Herunder den bageste del af en Centurion med panserpladerne over motor/gearkasse og benzintanke. Den var i tilfældet før nævnt ”opholdsplads” i 8 timer for kører og vognkommandør på den havarerede kampvogn. Metal er faktisk rigtigt koldt!!
[image]
Som et kuriosum skal fortælles, at for IKKE at ødelægge broen over sydbanen ved Præstøvej (kun klasse 50, kampvognen klasse 55) kørtes udelukkende over marker efter kompasnavigation og p.g.a. kampvognens vægt kørtes UNDER snedriverne, hvilket medførte at kørerummet blev fyldt med løs sne til ca. op til midten af kroppen på køreren. Derfor frøs gearforbindelsesstængerne fast så der på et tidspunkt kun var 2. gaer, 4. gear og lav bak. Og da myndighederne ikke ville give tilladelse til at anvende ispigge i bælterne, resulterede det i under en venstresving på en isbelagt hovedvej, at der fortsattes ligeud og 5 til 6 parkerede personbiler ”flyttedes” lidt fra deres oprindelige sted hvor parkeret. Man er unden ispigge den lykkelige ejer af en ca. 55 tons tung bobslæde.

Jernbanemæssigt blev banen til Vordingborg gravet fri, men det fastkørte tog måtte blive et stykke tid endnu. En personvogns vinduer var trykket ind da plovtoget passerede.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

I disse dag - for 40 år siden

af Ole Stuhr Hansen, 30/12 2018, 12:49 (1941 dage siden) @ Steffen Dresler

Flot og medrivende fortælling, Steffen!

Der er en bog udgivet om ”Vinterkrigen”, ved dog ikke af hvem. Der er billeder i denne bog.

Jeg mener, at bogen blev udgivet af Lolland-Falsters Folketidende på baggrund af de billeder, avisens fotografer producerede i de hektiske uger.

TV Øst har været i arkiverne, der er bevaret efter den længst hedengangne konkurrent Ny Dag med hovedredaktion i Nakskov.

https://www.tveast.dk/artikel/dengang-den-vaerste-snestorm-100-aar-ramte-og-alt-gik-i-s...

Mvh. Ole

I disse dag - for 40 år siden

af Anders Madsen, 30/12 2018, 16:20 (1941 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Der er en bog udgivet om ”Vinterkrigen”, ved dog ikke af hvem. Der er billeder i denne bog.


Jeg mener, at bogen blev udgivet af Lolland-Falsters Folketidende på baggrund af de billeder, avisens fotografer producerede i de hektiske uger.

Det er korrekt. Bogen står i bogreolen i mange hjem på Lolland og er svær at fremskaffe antikvarisk.

Her er billeder fra en af bogens pressefotografer, bl.a. fra Radsted med afsporingen af LJ M33:
https://folketidende.dk/modules/folketid/gallery?articleId=494090

I disse dag - for 40 år siden

af Niels Munch, 30/12 2018, 16:48 (1941 dage siden) @ Anders Madsen

Titel: Vinterkrigen på Lolland-Falster: en billedreportage fra "århundredets værste vinter" 1978/79
Bidrag: fotos John E. Jensen m. fl.; tekst Bo Bischoff, Finn Sørensen
Udgiver: Falsters Press
Udgivelsesår: 1979
Seneste oplag: 2. oplag, 1979
Omfang; 55 sider, alle illustreret
Tidligere: 1. udgave 1979
ISBN: 87-980868-0-4
Opstilling i folkebiblioteker: 61.49

Kilde: www.bibliotek.dk

M.v.h.
Niels

I disse dag - for 40 år siden

af Anders Madsen, 30/12 2018, 22:00 (1940 dage siden) @ Anders Madsen

Her er billeder fra en af bogens pressefotografer, bl.a. fra Radsted med afsporingen af LJ M33:
https://folketidende.dk/modules/folketid/gallery?articleId=494090

Hvad med farvebilleder fra afsporingen af LJ M33? Disse billeder kommer fra familiealbummet. Det skal dertil noteres, at denne hændelse skete under den anden snestorm i februar 1979.

[image]
LJ M33 med sneplov 44 ved Radsted straks efter afsporingen 4. februar 1979. (arkiv: AM)

[image]
LJ M33 bliver sat på skinnerne, mens sneploven er væltet ud i marken, februar 1979. (arkiv: AM)

Avatar

I disse dag - for 40 år siden

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/12 2018, 17:23 (1941 dage siden) @ KSC

Ole Munk Plum har lagt nogle billeder op på Facebook, så han har tydeligvis "været på banen" dengang.

I disse dag - for 40 år siden

af Niels Munch, 30/12 2018, 18:24 (1941 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, OHJ/HTJ indsatte damplokomotivet OHJ nr. 38 i "vinterkrigen", hvilket OCMP bl.a. har dokumenteret i bogen "OHJ 38 - historien om et lokomotiv" (DJK 2018 - ISBN 978-87-87050-15-9).

M.v.h.
Niels

I disse dag - for 40 år siden

af Jens MO-Møller, 30/12 2018, 18:33 (1941 dage siden) @ Niels Munch

I 1979 udgav Ole-Chr. Munk Plum på Kurlands Forlag en fremragende bog på 60 sider, omhandlende de problemer, som snevinteren 1978-79 gav Høng-Tølløse Jernbane.

Bogens titel er "Dampkraft i vintervejr", ISBN 87-87826-062

Venlig hilsen
Jens Møller

I disse dag - for 40 år siden

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 30/12 2018, 17:45 (1941 dage siden) @ KSC

Og trafikalt skete der det, at MA-lyntogene nærmest kørte som regionaltog mellem København og Korsør!

Hvordan færgefaren over Storebælt fungerede, husker jeg ikke.

I disse dag - for 40 år siden

af Georg Schmidt, 30/12 2018, 23:29 (1940 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Storebælt lå måske ikke direkte i skudlinjen, men blev dog voldsomt påvirket i sneperioderne. Ind imellem snefaldene gik det lidt bedre, men stadig med ret store forsinkelser. Den 29-30/12 var det ret slemt.

[image]
Kunne være interessant at se den fra Næstved og Nykøbing f.:-D

[image]
Det var færgerne Dronning Margrethe II, Prins Henrik og Prs Benedikte der klarede persontrafikken. Asa-Thor klarede godsvognene når var nogle.

[image]
Ankomne færger (Udsnit).

[image]
Afgående færger mod Kø. I de lidt roligere perioder begyndte Fyn, Storebælt og Korsør at overføre godsvogne.

[image]
Der var ro over togforstærkningen i de værste perioder.

M v h
Georg

I disse dag - for 40 år siden

af Allan T, 31/12 2018, 12:32 (1940 dage siden) @ KSC

Ja det var nogle hektiske dage og mine fridage nytårsaftensdag og nytårsdag blev inddraget.
31.12. tilkaldt til assistance i Roskilde Fjernstyringscentral, hvor der var kaos med en elendig toggang.
Den eneste gang i min tid i DSB, måtte jeg om eftermiddagen advare passagerne om at rejse ud, da DSB ikke kunne garantere, at togene kunne køre dem hjem igen. Samtidig gik oliefyret i vores hus i stå, fik dog i sidste øjeblik hjælp fra montør.
Nytårsmorgen mødte jeg kl 6 til assistance, der var helligdagsbemandning og behov for hjælp. Jeg boede heldigvis 5 min fra stationen, men to af mine kollegaer fra byer udenfor Roskilde kom på ski, og enkelte der boede på Sydsjælland var sneget inde.
Også 1.1. var toggangen meget uregelmæssig, Lille Syd var lukket for toggang og de øvrige strækninger havde aflyste tog.
Det var et nytår, jeg ikke har glemt.
På det tidspunkt var jeg overtrafikassistent i Roskilde.

Godt nytår til alle læsere på dette forum.
Allan

I disse dag - for 40 år siden (med billeder)

af CortyGade, Nordjylland, 2/1 2019, 20:17 (1938 dage siden) @ Allan T

Min far havde klippet nogen billeder ud af aviser fra dengang - så jeg har ikke nogen akkreditering, men sandsynligvis Næstved Stiftstidende fra dengang. Og jeg beklager billedkvaliteten, men de er scannet ind engang i 90'erne... og originalerne haves ikke længere. Billedteksterne er min fars noter

Tog i driver:
[image]

Vordingborg Station:
[image]

Tog i driven:
[image]

Forladte tog:
[image]

Spøgelsestoget:
[image]

Sneploven:
[image]

Konstabler på arbejde:
[image]

Tog i driverI disse dag - for 40 år siden (med billeder)

af jetnielsen1@gmail.com, 28/12 2020, 19:38 (1212 dage siden) @ CortyGade

Jeg tror det er driftsområdechef E W Hauge, der står på driven på Lundby station, januar 1979

Avatar

Tog i driverI disse dag - for 40 år siden (med billeder)

af Ove Nygaard, 24/1 2022, 10:45 (820 dage siden) @ jetnielsen1@gmail.com

Jeg tror det er driftsområdechef E W Hauge, der står på driven på Lundby station, januar 1979

Korrekt, Jette, det er "min gamle kollega", Erik W Hauge, som står øverst på driven. Han er let genkendelig bl. a. på den varme hue, han er iført, og som i øvrigt klædte ham fortræffeligt.

Mange hilsener

Ove af Erritsø

Tog i driverI disse dag - for 40 år siden (med billeder)

af jetnielsen1@gmail.com, 24/1 2022, 13:31 (820 dage siden) @ Ove Nygaard

Tak Ove:-)

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak