OHJ E 244-245 (3 fotos)

af Niels Munch @, tirsdag 01. januar, 2019, 15:50 (292 dage siden)

God nytårsdag,

Ulrik skrev i denne tråd bl.a.: "Det hører vist med til historien at OHJ også havde to eksoter, nemlig to rejsegodsvogne bygget i Belgien (E 244-245). De var nok "for mærkelige" til veteranbanerne, men et spændende indslag."

Således foranlediget kommer de her:

[image]OHJ E 244 i Holbæk 29.02.1965 (nm).

[image]OHJ E 245 i Holbæk 08.1960 (nm).

[image]OHJ E 245 i Holbæk 1974 (foto: Preben Nørgaard).

På mit foto fra 08.1960 ses min tog-fætter føre bog over, hvad jeg fotograferer. Han har bl.a. noteret, at vognen var RIV-mærket. Og at den er bygget ved Ateliers Nivelles. I Tommys database er den imidlertid opført som bygget af Braine (Societe Anonyme International de Construction et d´Enterprise de Travaux Publics, Braine le Comte, Belgien).

De fabrikker har vist ikke meget med hinanden at gøre, eller?


Bedste hilsener & godt nytår
Niels

Avatar

OHJ E 244-245 (3 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 02. januar, 2019, 06:02 (292 dage siden) @ Niels Munch


De fabrikker har vist ikke meget med hinanden at gøre, eller?

... og ingen af de fotograferede vogne synes at være RIV-mærkede.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

OHJ E 244-245 (3 fotos)

af Niels Munch @, onsdag 02. januar, 2019, 09:44 (291 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

... og ingen af de fotograferede vogne synes at være RIV-mærkede.


Jeg har kun min fætters notat herom; men hans hoved kan meget vel dække for påskriften (mit foto fra 08.1960).

Nogle af OHJs G10 vogne var også RIV-mærkede, f.eks. Frilandsmuseets:

[image]OHJ Glm 350 i Svinninge 1977 (foto: Preben Nørgaard).


M.v.h.
Niels

Avatar

OHJ E 244-245 (3 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 02. januar, 2019, 10:15 (291 dage siden) @ Niels Munch

... og ingen af de fotograferede vogne synes at være RIV-mærkede.

Jeg har kun min fætters notat herom; men hans hoved kan meget vel dække for påskriften (mit foto fra 08.1960).

Nogle af OHJs G10 vogne var også RIV-mærkede, f.eks. Frilandsmuseets:

[image]OHJ Glm 350 i Svinninge 1977 (foto: Preben Nørgaard).


M.v.h.
Niels

Ja, du har ret, der kan godt øjnes noget "måske hvidt" bag hovedet.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

OHJ E 244-245 (3 fotos)

af Uffebp., Randers, onsdag 02. januar, 2019, 13:49 (291 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej
Som jeg husker det blev OHJ Qh 349-350-352-353-354-355 i midten af 60erne ombygget (forstærket), RIV mærket og omlitreret til Glm.
353-354-355 var de oprindelige HVJ Qh vogne.
mvh
Uffe

OHJ E 244-245 (3 fotos)

af Jens Bruun-Petersen, torsdag 03. januar, 2019, 20:01 (290 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har fundet en kopi af en fortegnelse over OHJ-HVJ materiel fra 1930. Byggested for E 244-245 er angivet som "Braine Lecomt". En kopi af en fortegnelse over det sydfynske materiel (antagelig fra omkring 1916) fortæller, at "Braine" er forkortelsen for "Societé Anonyme Internationale de Construction et d'Entreprise de Travaux Publics. Braine-le-Compte."

Ingen af mine billeder her viser nogen RIV-mærkning af OHJ E 244-245. Men derfor kan den godt have været der.

Jeg har ikke lige kunnet finde nogen vogne, der var bygget af "Atelier Nivelles", men navnet forekommer mig bekendt. Men hvorfra?

Venlig hilsen
Jens

OHJ E 244-245 (3 fotos)

af Niels Munch @, torsdag 03. januar, 2019, 22:03 (290 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Jeg har ikke lige kunnet finde nogen vogne, der var bygget af "Atelier Nivelles", men navnet forekommer mig bekendt. Men hvorfra?


Hej Jens,

Nærværende websites omtale af fabrikken, der også benævnes "Tubize", kan ses her: https://www.jernbanen.dk/fabrik.php?id=14 - jf. også link i mit første indlæg.

Jeg har ikke hidtil haft anledning til at tvivle på fætter Knuds minutiøse bogføring.

M.v.h.
Niels

OHJ E 244-245 (3 fotos)

af Georg Schmidt, lørdag 05. januar, 2019, 16:37 (288 dage siden) @ Niels Munch

Godt nytår

[image]
OHJ E 244 ved pakhuset i Nykøbing 1974. Jeg ser revisionsdatoen som 31.03.73.

[image]
OHJ 34 holder klar til at sætte bag på nr 24.

[image]
En vogn lidt i samme stil, HTJ E 55 i Nykøbing 1973. Revisionsdato 12.11.71.

[image]
Indlæsning ved pakhuset i Højby 1974.

M v h
Georg

OHJ E 244-245 (3 fotos)

af UTJ, lørdag 05. januar, 2019, 16:45 (288 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Indlæsning ved pakhuset i Højby 1974.

Beröm - som man siger på det østlige fastland. Fremragende foto.

--
ئۇلغىك

OHJ E 244-245 (3 fotos)

af Georg Schmidt, søndag 06. januar, 2019, 11:33 (287 dage siden) @ UTJ

Tak Ulrik. Den ægte jernbaneatmosfære har OHJ altid været god til.:-P

[image]
Der var meget der skulle med fra Højby den dag, så der var gang i sækkevognen.

Mvh
Georg

OHJ E 244-245 (3 fotos)

af Steffen Dresler @, lørdag 05. januar, 2019, 17:00 (288 dage siden) @ Georg Schmidt

God aften til alle.

Fandt et billede af E 245 i farver, fotograferet af ego 23-01-1983 i Holbæk.
[image]

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

OHJ E 244-245 (3 fotos)

af UTJ, lørdag 05. januar, 2019, 17:01 (288 dage siden) @ Steffen Dresler

Lækkert - tak Stef

--
ئۇلغىك

OHJ E 244-245 (3 fotos)

af Steffen Dresler @, lørdag 05. januar, 2019, 17:07 (288 dage siden) @ UTJ

Thanks, welcome!!
Med venlig hilsen

Steffen Dresler

OHJ E 244-245 (3 fotos)

af Niels-Erik Hansen @, Roskilde, søndag 06. januar, 2019, 20:52 (287 dage siden) @ Steffen Dresler

Bemærk pufferhøjdeforskellen til venstre i billedet! - Det kunne vel potentielt være risikofyldt? - Er det måske bare fordi fjedrene på "245" i venstre side, der er mere belastet end dem i højre side?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen