FFJ QF 341

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/1 2019, 17:02 (1897 dage siden) @ Tommy Nilsson

En læser mener ikke, at billedet af FFJ QF 341 forestiller FFJ QF 341:
https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=133&vognid=2290
... og det kan han godt have ret i, da det var en vogn med håndbremse - men hvilken vogn er det så, Oddershede har fotograferet?

[image]

Hvis de to første tal er 34, kan jeg kun få det til at passe med FFJ QF 343:
https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=133&vognid=2292

.
--------------
.

Vides det, hvor og hvornår Oddershede-billedet er optaget ?

Erik V.
evp.dk

FFJ QF 341

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/1 2019, 18:24 (1896 dage siden) @ Erik V. Pedersen


Vides det, hvor og hvornår Oddershede-billedet er optaget ?

Erik V.
evp.dk

.
------------------------
.

Beklager - havde ikke set, at billedet allerede er beskrevet med ca-tid og sted i Forum.

Erik V.
www.evp.dk

FFJ QF 341 - ganske OT

af Lars Henning Jensen, 8/1 2019, 22:40 (1896 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]


Pudsigt sammentræf - netop samtidig med, at jeg ser dette indlæg/billede, sidder jeg ved min pc på min arbejdsplads bag de store vinduer i den lave bygning, der ses yderst til venstre under den store skorsten ...:-)

Hadsunds gamle elværk.

Skorstenen i baggrunden hører til mejeriet, som svagt anes.

Mh
LH

FFJ QF 341

af Ole M. Nielsen ⌂, 9/1 2019, 10:28 (1896 dage siden) @ Tommy Nilsson

En læser mener ikke, at billedet af FFJ QF 341 forestiller FFJ QF 341:
https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=133&vognid=2290
... og det kan han godt have ret i, da det var en vogn med håndbremse - men hvilken vogn er det så, Oddershede har fotograferet?

[image]

Hvis de to første tal er 34, kan jeg kun få det til at passe med FFJ QF 343:
https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=133&vognid=2292

Hvis det er QF 343, må billedet være taget senere end 1967.
På Thyge's billede af QF 343 fra 1967 har den trykluftbremse ifølge hjørnemærkerne (og 4 bremseklodser pr.hjulsæt).

Vognen på Oddershede's billede har trykluftledning ifølge hjørnemærkerne (og kun 2 bremseklodser pr. hjulsæt).

FFJ QF 341

af UTJ, 9/1 2019, 11:27 (1896 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Der er adskillige flere FFJ QF 34x at vælge imellem - jeg skal først lige have tag i fotoserien i næste uge. Tommys liste er ikke helt korrekt og mindst én xAHTJ-Q havde tårnplatform og 4-klodset skruebremse, men som sagt lige tjekke nummer først.

Det er også lige det med sidelemme - Ålborg fjernede mange sidelemme i 1960'erne ved reparationer og det skal selvfølgelig også lige afstemmes.

FFJ QF 341

af Ole P, 9/1 2019, 13:23 (1896 dage siden) @ Ole M. Nielsen

En læser mener ikke, at billedet af FFJ QF 341 forestiller FFJ QF 341:
https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=133&vognid=2290
... og det kan han godt have ret i, da det var en vogn med håndbremse - men hvilken vogn er det så, Oddershede har fotograferet?

[image]

Hvis de to første tal er 34, kan jeg kun få det til at passe med FFJ QF 343:
https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=133&vognid=2292


Hvis det er QF 343, må billedet være taget senere end 1967.
På Thyge's billede af QF 343 fra 1967 har den trykluftbremse ifølge hjørnemærkerne (og 4 bremseklodser pr.hjulsæt).

Vognen på Oddershede's billede har trykluftledning ifølge hjørnemærkerne (og kun 2 bremseklodser pr. hjulsæt).


Der findes et billede fra Joen Jensen af en ukendt Q vogn, som jeg tror er QF 343. Platformsgulvet er i stykker, det kan man ikke rigtigt se på Thyge's billede af QF 343. "Joen Jensens vogn" har også trykluftbremse og 8 klodser som QF 343. Og trinet ved platformen er bøjet, som på Thyges billede.

Vognen på billedet som der er usikkerhed om, har også slutsignalholder på sidebrædtet ved platformsenden istedet for på hjørnestolpen, så det billede der spørges om kan ikke være QF 343.

[image]

FFJ QF 34x (+3 fotos)

af Niels Munch, 9/1 2019, 14:53 (1896 dage siden) @ Tommy Nilsson

For at bidrage lidt til processen med at vælge/udelukke FFJ QF-vogne af 34x-serien:

[image]FFJ QF 341 Dronninglund 1966 (foto: Preben Nørgaard).

[image]FFJ QF 343 Aså 1966 (foto: Preben Nørgaard).

[image]FFJ QF 345 Hadsund 1967 (foto: Preben Nørgaard).


M.v.h.
Niels

FFJ QF 34x (+3 fotos)

af Sydfyn, 9/1 2019, 15:07 (1896 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels, Ulrik, Ole m.fl.
Skal vi så ikke lige tage Qf 342 med!
[image]
LVN foto Ålborg april 1969.
venlig hilsen
Lars V-N

FFJ QF 34x (+3 fotos)

af Jens Bruun-Petersen, 10/1 2019, 22:24 (1894 dage siden) @ Sydfyn

Lidt søgning i samlingen har givet de nedenstående vogne, som ikke har været vist før i denne historie. Indledningsvis skal det nævnes, at Aalborgbanernes materieloversigt fra 1957 fortæller, at FFJ QF 333-342 var ex RGGJ, og at QF 343-357 var ex AHTJ.

[image]
FFJ QF 340 ex RGGJ i Aalborg 2. juli 1965 (JBP).


[image]
FFJ QF 343 med trykluftbremse P, muligvis arvet fra en fortid som motorbivogn ved AHTJ. Nørre Sundby H 1961 (J. Guldbæk Christensen/samling JBP).


[image]
FFJ QF 346 ex AHTJ Aalborg 14. juli 1966 (NK)


[image]
FFJ QF 373 (ex HP H-vogn) og FFJ QF 347 (ex AHTJ). 1965-66 blev en lang række vogne fra Hjørring Privatbaner solgt til Aalborg-banerne, blandt andet bænkevogne litra H, som blev ombygget i Nørre Sundby til QF-vogne. Aalborg 10. juli 1965 (JBP).

Venlig hilsen
Jens

QF 344? og HP H-vogne til FFJ QF

af UTJ, 11/1 2019, 04:30 (1894 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Jeg er ret sikker på at vor vogn som ikke er 341 er 344 - finder som sagt billedet i næste uge. Det røg ikke med i scanneren da jeg scannede HP og APB-godsvogne, hvoraf nogle blev vist i dette forum i 2013. Jeg lovede en fortsættelse og måske er det på tide at genoptage serien som jeg faktisk lovede :-P

Tror at Ulf Holtrup fik fotograferet stort set alle APB's godsvogne, bortset fra dem som stod ret permanent på stationsterrænet i Ålborg - dér ved jeg tilgengæld af JPB mfl huserede......

Apropos HP's H-vogne var de allerede ombygget til Q med Q-vognslemme ved HP inden salget. Men billeder viser en ganske omfattende udskiftning af sidebrædder inkl afblænding af lemme på vognene inden de blev sat i drift i APB-grå.

FFJ QF 342 som kommende vognkasse

af UTJ, 11/1 2019, 05:01 (1894 dage siden) @ Sydfyn

LVN foto Ålborg april 1969.

Man fornemmer næsten at vognen er på vej væk som vognkasse - håndbremse og trykluftledning er forsvundet og der er med kridt skrevet ejer og adresse.........

FFJ QF 345

af UTJ, 15/1 2019, 21:16 (1889 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af UTJ, 15/1 2019, 21:32

Jeg er ret sikker på at vognen er QF 345. Ulf Holtrup har fotograferet alle 10 FFJ QF 34# og det kan ikke være 343 eller 344, da de begge havde trykluftbremse og som lille ekstradetalje ikke havde slutsignalholderen ved platformen placeret som på Tommys billede af "341".

346 er også udelukket på grund af slutsignalholder og såmænd også fordi den havde bred bremsebuk og den er ikke at se på Tommys billede. Bremsebukken på Oddershedes billede kan være fjernet, da 345 sandsynligvis også oprindelig havde bred buk.

Når jeg øjer UH's billede af 345 som godt nok har fået fjernet skruebremsen ser man at tværhåndgrebet på platformen er ganske nypåsvejst. APB's godsvogne blev vedligeholdt (mange fik i 1960'erne flerne lemme og endedøre, så hvorfor ikke en slidt skruebremse).

UH's billeder viser (og man ser tydeligt numrene):
340 skruebremse på lav platform (TL), smal buk, fire klodser
341 TL og håndbremse
342 TL og håndbremse
343 TB og skruebremse, 8 klodser, høj platform
344 TB og skruebremse, 8 klodser, høj platform
345 TL, håndbremse og platform med sløjfet skruebremse
346 TL, 4 klodset skruebremse, høj platform
347 TL, H, mindst én blændet gavldør
348 TL, H
349 TL, H, mindst én blændet gavldør

Jeg tror at et billede af 345 fra samme side som Oddershede fotograferede ville afsløre at det er denne vogn, også selv om den formentlig i 1966 eller deromkring mistede sin defekte skruebremse.

UH's billeder kommer senere i min serie, når scanner er igang.

FFJ QF 345

af Thyge, Rønnede, 16/1 2019, 07:17 (1889 dage siden) @ UTJ

Hej!
Jeg tror du har ret!
[image]
Nr Sundby 1967 (TT-P)

Med venlig hilsen

Thyge

FFJ QF 345

af UTJ, 16/1 2019, 09:34 (1889 dage siden) @ Thyge

Tak - signalholderen sikker i hvert fald rigtigt i forhold til Oddershedes billede.

Du skulle vel ikke have fået nabovognen til venstre i kassen i en vinkel så man kan se gavlen modsat platformen på 345. Det kunne være interessant at se om gavldørene var fjernet.

FFJ QF 345

af Thyge, Rønnede, 16/1 2019, 13:25 (1889 dage siden) @ UTJ

Hej!
Desværre!
[image]

Mvh
Thyge

Avatar

FFJ QF 345

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 16/1 2019, 16:01 (1889 dage siden) @ UTJ

Jeg er ret sikker på at vognen er QF 345. Ulf Holtrup har fotograferet alle 10 FFJ QF 34# og det kan ikke være 343 eller 344, da de begge havde trykluftbremse og som lille ekstradetalje ikke havde slutsignalholderen ved platformen placeret som på Tommys billede af "341".

346 er også udelukket på grund af slutsignalholder og såmænd også fordi den havde bred bremsebuk og den er ikke at se på Tommys billede. Bremsebukken på Oddershedes billede kan være fjernet, da 345 sandsynligvis også oprindelig havde bred buk.

Når jeg øjer UH's billede af 345 som godt nok har fået fjernet skruebremsen ser man at tværhåndgrebet på platformen er ganske nypåsvejst. APB's godsvogne blev vedligeholdt (mange fik i 1960'erne flerne lemme og endedøre, så hvorfor ikke en slidt skruebremse).

UH's billeder viser (og man ser tydeligt numrene):
340 skruebremse på lav platform (TL), smal buk, fire klodser
341 TL og håndbremse
342 TL og håndbremse
343 TB og skruebremse, 8 klodser, høj platform
344 TB og skruebremse, 8 klodser, høj platform
345 TL, håndbremse og platform med sløjfet skruebremse
346 TL, 4 klodset skruebremse, høj platform
347 TL, H, mindst én blændet gavldør
348 TL, H
349 TL, H, mindst én blændet gavldør


Tak for info - jeg flytter billedet og opdaterer databasen.

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak