Relaishuset, Hareskov station. 19xx-1977.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/1 2019, 11:51 (1925 dage siden)

Er der nogen i "Herreværelset", der ved noget om dette lille relaishus fra Hareskov station.

[image]
Relaishuset, Hareskov station. Ca. 1976-77. Foto. Ole Faurhøj. ---^
.

Relaishuset blev vel opført samtidig med installationen af stationens sikringsanlæg (19xx) og revet ned sammen med alt andet ved S-togenes overtagelse af strækningen i 1977.

Er der stadig læsere af "Herreværelset", der har været med ved arbejder omkring det, revet det ned eller taget fotos af det "i levende live" ?

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

Relaishuset, Hareskov station. 19xx-1977.

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/1 2019, 12:05 (1925 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Er der nogen i "Herreværelset", der ved noget om dette lille relaishus fra Hareskov station.

[image]
Relaishuset, Hareskov station. Ca. 1976-77. Foto. Ole Faurhøj. ---^
.

Relaishuset blev vel opført samtidig med installationen af stationens sikringsanlæg (19xx) og revet ned sammen med alt andet ved S-togenes overtagelse af strækningen i 1977.

Er der stadig læsere af "Herreværelset", der har været med ved arbejder omkring det, revet det ned eller taget fotos af det "i levende live" ?

Erik V.
www.evp.dk

Stationen fik relæsikring i 1953, hvilket stemmer med bygningens arkitektur.

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977.

af UTJ, 12/1 2019, 13:35 (1925 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

KB luftfoto viser det under bygning omkring 1948-1953. Foto dateret 1949. Bygningen er jo nok opført før ibrugtagningen af relæsikringsanlægget.......

[image]Hareskov Station, dateret 1949, KB-Luftfoto L05081_021

Avatar

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977.

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/1 2019, 14:31 (1925 dage siden) @ UTJ

KB luftfoto viser det under bygning omkring 1948-1953. Foto dateret 1949. Bygningen er jo nok opført før ibrugtagningen af relæsikringsanlægget.......

[image]Hareskov Station, dateret 1949, KB-Luftfoto L05081_021

En hel del af de gamle luftfotos er ikke helt præcist dateret. Desværre har jeg ikke nogen præcis dato for Hareskov-sikringsanlæggets ibrugtagning i 1953, men så vidt jeg husker, så stammer oplysningen fra DSB.

Her er et tilsvarende, spritnyt hus i Bagsværd i april. 1952, lige til modeljernbanen, så 1953 for sikringsanlægget i Hareskov - som jo trods alt var en mindre station - forekommer mig ikke usandsynligt.

[image]

(Københavns Foto-Service/Danmarks Jernbanemuseum)

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977.

af UTJ, 12/1 2019, 15:14 (1924 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Fotonummeret passer nu meget godt med 1949-1950, når der sammenlignes med andre i L-serien, hvis de ellers er kronologisk fortløbende nummereret.

Avatar

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977. - Edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/1 2019, 17:22 (1924 dage siden) @ UTJ

Fotonummeret passer nu meget godt med 1949-1950, når der sammenlignes med andre i L-serien, hvis de ellers er kronologisk fortløbende nummereret.

Tak! Fotonumre har jeg respekt for, i hvert fald mere respekt end for kilder, som jeg ikke har helt present. Jeg vil sætte et spørgsmålstegn ved min 1953-oplysning.

Jeg har følgende årstal for relæsikring:
1954/55 København L
1952 Buddinge
1950/51 Bagsværd
1953 Hareskov
1950/51 Værløse
19?? Farum

Noget tyder på, at oplysningerne stammer fra årsberetningerne.

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977. - Edit

af Svend, Storkøbenhavn, 12/1 2019, 20:22 (1924 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Fotonummeret passer nu meget godt med 1949-1950, når der sammenlignes med andre i L-serien, hvis de ellers er kronologisk fortløbende nummereret.


Tak! Fotonumre har jeg respekt for, i hvert fald mere respekt end for kilder, som jeg ikke har helt present. Jeg vil sætte et spørgsmålstegn ved min 1953-oplysning.

Jeg har følgende årstal for relæsikring:
1954/55 København L
1952 Buddinge
1950/51 Bagsværd
1953 Hareskov
1950/51 Værløse
19?? Farum

Noget tyder på, at oplysningerne stammer fra årsberetningerne.

.
Anlæggene på de små stationer har formentlig alle været vippenøgleanlæg. Nøl erindrer jeg ikke.
Buddinge har formentlig fået nyt relæsikringsanlæg (som erstatning for det ældre anlæg) da man flyttede ind i den nye station (det var et ret avanceret anlæg, hvor krydsningerne stort set skete automatisk .... mere om det på et andet tidspunkt).
Vangede mangler i oversigten

[image]

Avatar

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977. - Edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/1 2019, 21:13 (1924 dage siden) @ Svend

Vangede mangler i oversigten

Ups! Vangede fik relæsikring i 1950/51. Buddinge (2.) har jeg ikke datoen for.

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977. - Edit

af Skjold, 13/1 2019, 09:30 (1924 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I Vingehjulet, Danske Statsbaners blad, 7. årgang nr. 14, 25. april 1950, p. 152, er en omtale af Slangerupbanens nye signalanlæg.

»Den 1. april 1948 overtog Statsbanerne Slangerupbanen, der indtil da var drevet som privatbane. Da banen i flere år før overtagelsen havde en temmelig uvis skæbne - banens elektrificering har spøget snart en menneskealder - var de tekniske installationer, som Statsbanerne overtog, meget mangelfulde.

I den sidste del af 1948 blev der afholdt signalkommissioner, og i løbet af forår og sommer 1949 er der blevet etableret nye signalanlæg med hoved- og fremskudte signaler udformet som daglyssignaler, idet signalerne er opstillet efter Statsbanernes almindelige regler. Signalerne betjenes ved hjælp af vippenøgler (af telefontypen) fra en lille tavle i stationskontoret, fig. 3.
[image]
Fig. 3. Betjeningstavle for signaler på Slangerupbanen.

De ovenfor angivne arbejder er nu praktisk taget fuldført på stationerne: Vangede, Buddinge, Bagsværd, Hareskov, Værløse og Farum.

Arbejderne har imidlertid været af et noget større omfang, end man vil kunne slutte sig til af det nævnte. Det er nemlig hensigten, at stationerne snarest skal have moderne relæsikringsanlæg, hvor indgangssporskifterne betjenes elektrisk. Man mener herved at kunne tilvejebringe en både billigere og bedre drift af banen, der jo navnlig om søndagen har en meget stor trafik.
[image]

Fig. 4. Relæ- og strømforsyningsskab for signaler på Slangerupbanen

De omtalte signalanlæg er derfor kun midlertidige, men kabelanlæggene er udført således, at relæsikringsanlæggene kan etableres uden væsentlig udvidelse og ændring af kablerne. Relæstativer, strømforsyning for de endelige anlæg skal opstilles i særlige relæhuse, fig. 5, hvoraf seks er under opførelse. De overflødiggjorte relæskabe og tavler vil formentlig kunne finde anvendelse på de overtagne sydfynske jernbaner.«
[image]

Fig 5. Relæhus for nyt relæsikringsanlæg på Slangerupbanen

Venlig hilsen Skjold Christensen

Avatar

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977. - Edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/1 2019, 11:26 (1924 dage siden) @ Skjold

I Vingehjulet, Danske Statsbaners blad, 7. årgang nr. 14, 25. april 1950, p. 152, er en omtale af Slangerupbanens nye signalanlæg.

»Den 1. april 1948 overtog Statsbanerne Slangerupbanen, der indtil da var drevet som privatbane. Da banen i flere år før overtagelsen havde en temmelig uvis skæbne - banens elektrificering har spøget snart en menneskealder - var de tekniske installationer, som Statsbanerne overtog, meget mangelfulde.

I den sidste del af 1948 blev der afholdt signalkommissioner, og i løbet af forår og sommer 1949 er der blevet etableret nye signalanlæg med hoved- og fremskudte signaler udformet som daglyssignaler, idet signalerne er opstillet efter Statsbanernes almindelige regler. Signalerne betjenes ved hjælp af vippenøgler (af telefontypen) fra en lille tavle i stationskontoret, fig. 3.
[image]
Fig. 3. Betjeningstavle for signaler på Slangerupbanen.

De ovenfor angivne arbejder er nu praktisk taget fuldført på stationerne: Vangede, Buddinge, Bagsværd, Hareskov, Værløse og Farum.

Arbejderne har imidlertid været af et noget større omfang, end man vil kunne slutte sig til af det nævnte. Det er nemlig hensigten, at stationerne snarest skal have moderne relæsikringsanlæg, hvor indgangssporskifterne betjenes elektrisk. Man mener herved at kunne tilvejebringe en både billigere og bedre drift af banen, der jo navnlig om søndagen har en meget stor trafik.
[image]

Fig. 4. Relæ- og strømforsyningsskab for signaler på Slangerupbanen

De omtalte signalanlæg er derfor kun midlertidige, men kabelanlæggene er udført således, at relæsikringsanlæggene kan etableres uden væsentlig udvidelse og ændring af kablerne. Relæstativer, strømforsyning for de endelige anlæg skal opstilles i særlige relæhuse, fig. 5, hvoraf seks er under opførelse. De overflødiggjorte relæskabe og tavler vil formentlig kunne finde anvendelse på de overtagne sydfynske jernbaner.«
[image]

Fig 5. Relæhus for nyt relæsikringsanlæg på Slangerupbanen

Venlig hilsen Skjold Christensen

Bingo! Så er "mine" årstal nok ikke helt forkerte, blot har jeg ikke fået de midlertidige anlæg med i mine optegnelser, men det kommer de så nu, og dermed bliver de også tilgængelige på jernbanekilder.dk's store opdatering af grunddata i februar.

Stor TAK for mysteriets løsning og god søndag!

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977. - Edit

af Skjold, 13/1 2019, 14:19 (1924 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Vingehjulet, Danske Statsbaners blad, 8. årgang nr. 5, 10. december 1950, p, 10 og Sikringsteknikeren 8. årgang - 1950 nr. 3 & 4 oktober - p 442 - 448 handler om Bagsværd stations nye sikringsanlæg - desværre ingen datoer.

Vingehjulet, Danske Statsbaners blad, 8. årgang nr. 13, 10. april 1951, p. 123

»Den 14. februar 1951 blev relæsikringsanlægget i Vangede taget i brug. Anlægget er ganske tilsvarende det tidligere beskrevne anlæg for Bagsværd station.«

Venlig hilsen Skjold Christensen

Avatar

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977. - Edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/1 2019, 14:37 (1924 dage siden) @ Skjold

Vingehjulet, Danske Statsbaners blad, 8. årgang nr. 5, 10. december 1950, p, 10 og Sikringsteknikeren 8. årgang - 1950 nr. 3 & 4 oktober - p 442 - 448 handler om Bagsværd stations nye sikringsanlæg - desværre ingen datoer.

Vingehjulet, Danske Statsbaners blad, 8. årgang nr. 13, 10. april 1951, p. 123

»Den 14. februar 1951 blev relæsikringsanlægget i Vangede taget i brug. Anlægget er ganske tilsvarende det tidligere beskrevne anlæg for Bagsværd station.«

Venlig hilsen Skjold Christensen


[image]

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977. - Edit

af Skjold, 13/1 2019, 15:06 (1924 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Danske Statsbaners blad, 8. årgang nr. 14, 25. april 1951, p. 133

»Den 16. marts blev relæsikringsanlægget i Værløse taget i brug. Anlægget er ganske tilsvarende det tidligere beskrevne anlæg for Bagsværd station.«

Danske Statsbaners blad, 9. årgang nr. 24, 25. september 1952, p. 256

»I Buddinge er nyt relæsikringsanlæg ibrugtaget i juni 1952. Anlægget er af tilsvarende type som anvendt på Slangerupbanens øvrige stationer.«

Venlig hilsen Skjold Christensen

Hareskov station. Lidt OT

af ivar, 12/1 2019, 23:46 (1924 dage siden) @ Svend

Smukt billede egentlig, der siger lidt om tiden. Portøren - eller den månedslønnede ekstraarbejder - på vej til hvad?
Godset var forsvundet - de par pakker, der kom med gummislæberen, kunne kontoret sagtens have håndteret. Kun funktionen var tilbage, men den skulle selvfølgelig udfyldes.

mvh
-ivar

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977. - Edit

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 13/1 2019, 15:01 (1924 dage siden) @ Svend


Anlæggene på de små stationer har formentlig alle været vippenøgleanlæg. Nøl erindrer jeg ikke.
Buddinge har formentlig fået nyt relæsikringsanlæg (som erstatning for det ældre anlæg) da man flyttede ind i den nye station (det var et ret avanceret anlæg, hvor krydsningerne stort set skete automatisk .... mere om det på et andet tidspunkt).
Vangede mangler i oversigten

Hej Svend og alle forumlæsere,

København L havde et vippenøgleanlæg, jeg har kun en egenhændig tegnet skitse ikke noget billede men et har været oppe i anden sammenhæng.
Jeg glæder mig til at høre mere om Buddingeanlægget II.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977. - Edit

af Svend, Storkøbenhavn, 13/1 2019, 15:49 (1923 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Anlæggene på de små stationer har formentlig alle været vippenøgleanlæg. Nøl erindrer jeg ikke.
Buddinge har formentlig fået nyt relæsikringsanlæg (som erstatning for det ældre anlæg) da man flyttede ind i den nye station (det var et ret avanceret anlæg, hvor krydsningerne stort set skete automatisk .... mere om det på et andet tidspunkt).
Vangede mangler i oversigten

Hej Svend og alle forumlæsere,

København L havde et vippenøgleanlæg, jeg har kun en egenhændig tegnet skitse ikke noget billede men et har været oppe i anden sammenhæng.
Jeg glæder mig til at høre mere om Buddingeanlægget II.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

.
Jeg har en enkelt gang været stationsbestyrer på Nøl .... og kan ikke længere huske anlægstypen (men har fotografier et eller andet sted).
Buddinge var udstyret med et sikringsanlæg type 1954. Det havde en "automatisk funktion", hvor man valgte fra hvilken side, der skulle stilles signal ind på stationen først (altid den samme, da der stort set ikke forekom forsinkelser). Alt derefter foregik automatisk efter det første tog var ankommet (og togvejen opløst):
De to sporskifter blev omstillet et efter et og anlægget stillede selv signal ind for det andet tog. Når det andet tog var ankommet (der var vist en lille klokke der sagde "kling"), stillede stationsbestyreren (som befandt sig i stationskontoret i stueetagen og ikke kunne se de to tog) udkørselstogveje for de to tog (efter at have foretaget tilbage-og afmeldinger til hhv Nøl og Hareskov). Som jeg husker det, var der ikke PU- eller U-signaler men alene afgangssignaler. En eller anden må have en instruks fra den tid.

Avatar

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977. - Edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/1 2019, 16:31 (1923 dage siden) @ Svend

Jeg har en enkelt gang været stationsbestyrer på Nøl .... og kan ikke længere huske anlægstypen (men har fotografier et eller andet sted).

Hej Svend,

Selv om jeg vist har haft billederne oppe at vende her i forum tidligere, så er her en serie fotos fra, så vidt jeg har kunnet lure, Nøl i 1951. Det er vist en smule før din tid, men kan du med dit stedkendskab verificere, at billederne vitterligt er fra Nøl? Den skrå indendørs taghældning på et af billederne synes at passe.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

(Københavns Foto-Service/Danmarks Jernbanemuseum)

Relæhuset, Hareskov station. Ca. 1950-1977.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/1 2019, 21:54 (1924 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Fotonummeret passer nu meget godt med 1949-1950, når der sammenlignes med andre i L-serien, hvis de ellers er kronologisk fortløbende nummereret.


Tak! Fotonumre har jeg respekt for, i hvert fald mere respekt end for kilder, som jeg ikke har helt present. Jeg vil sætte et spørgsmålstegn ved min 1953-oplysning.

Jeg har følgende årstal for relæsikring:
1954/55 København L
1952 Buddinge
1950/51 Bagsværd
1953 Hareskov
1950/51 Værløse
19?? Farum

Noget tyder på, at oplysningerne stammer fra årsberetningerne.

.
--------------------
.

"Særlig instruks for benyttelse af det elektriske sikringsanlæg på Hareskov station" dateret: September 1952.
Medfølgende strømskemaer dateret: Oktober 1952.

Tegning: Udvidelse af perron 2: 5/3 1960.

Enkelte tilføjelser: 1971 og 1975.

---------

Tak til MFL og UTJ for suppl. oplysninger.
.

Om hareskov station i øvrigt: http://evp.dk/index.php?page=hareskov---farum
og
http://evp.dk/index.php?page=januar--xxx-2019
.

Erik V.
www.evp.dk

Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/1 2019, 15:21 (1924 dage siden) @ UTJ
redigeret af Erik V. Pedersen, 12/1 2019, 16:19

KB luftfoto viser det under bygning omkring 1948-1953. Foto dateret 1949. Bygningen er jo nok opført før ibrugtagningen af relæsikringsanlægget.......

[image]Hareskov Station, dateret 1949, KB-Luftfoto L05081_021

.
-------------
.

Hvad foregår der på den anden/modsatte side af sporene.

Hvis man ser på Ulriks link til det originale foto (hvor der ses lidt mere), kunne det vel godt ligne nogle kabelarbejder ? til et nyt kommende sikringsanlæg.

Er der trukket noget vandforsyning over sporene til et arbejde. Der ses tilsyneladende både en mindre "trolje" og en fyldt trillebør, samt en slidske til at hælde betom (???) ned ad til "byggepladsen". Lille, tidligt kolonnehus, inden folden i vestenden blev ombygget ??? Evt. en kabelopføringshytte ???

Det lige overfor stationsbygningen kunne måske også være fordi ekspeditricen, fru Christensen, holdt bier. :-) -- Nå - Spøg til side.

Det gamle "dobbelte" hovedsignal på perronen synes at være væk (stod vel ca. udfor retiradebygningen / fremme på perronen mellem retiradebygningen og varehuset/pakhuset.

Stationens flagstang ses både direkte og som skygge, men der ses også tilsyneladende skyggen af en perronbelysningsmast (begge inden vente-bygningen/læ-bygningen set i forhold til adgangsvejen).

Erik V.
www.evp.dk

Relaishuset, Hareskov station. 19xx-1977.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/1 2019, 13:53 (1925 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er der nogen i "Herreværelset", der ved noget om dette lille relaishus fra Hareskov station.

[image]
Relaishuset, Hareskov station. Ca. 1976-77. Foto. Ole Faurhøj. --^
.

Relaishuset blev vel opført samtidig med installationen af stationens sikringsanlæg (19xx) og revet ned sammen med alt andet ved S-togenes overtagelse af strækningen i 1977.

Er der stadig læsere af "Herreværelset", der har været med ved arbejder omkring det, revet det ned eller taget fotos af det "i levende live" ?

Erik V.
www.evp.dk


Stationen fik relæsikring i 1953, hvilket stemmer med bygningens arkitektur.

.
----------
.

Det passer fint med sportavlens udseende:

[image]
Hareskov station. Sportavlen (og strækningstelefoner). Foto. Ole Faurhøj.
1976-77. ---^

Tavlen/relaissikringsanlægget skulle være een/eet af nogle få "vippenøgle"-anlæg udviklet til de overtagne privatbaner (vist især Slangerupbanen, men også Sydfynske Jernbaner, der vist hovedsagelig fik 1953/54-amlæg, hvis stationerne fik sådanne overhovedet) inden man gik lover til de langt mindre, men til gengæld langt mere "fikse" 1953/54-relaissikringsanlæg ("bord-modeller").

(Jeg husker, at jeg i ca. 1954 fik lejlighed til at "lege med" et 1953/54-anlæg på Polytektisk Læreanstalt (Nørre Voldgade, København - nabo til DSB´s Generaldirektorat i Sølvgade), hvor anlægget var opstillet som led i en udstilling.)

Erik V.
www.evp.dk

.

Relaishuset, Hareskov station. 19xx-1977.

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 12/1 2019, 14:20 (1925 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Designmæssigt så spor- og betjeningstavlen i Gadstrup også sådan ud indtil sikringsanlægget blev udskiftet til et 1977-anlæg midt i 1980-erne, så jeg tror på samme anlægstype. - Jeg blev aldrig bekendt med, hvor relæer eller relæhuset var placeret, da jeg afløste på stationen fra midt i 1970-erne. - Anlægget virkede, når jeg skulle bruge det.

Påkørsel af Relaishuset, Hareskov station.

af Flemming Jakielski, Rødovre, 12/1 2019, 22:27 (1924 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg kan ikke huske den korrekte dato, men i 1973 eller 1974 blev relæhytten påkørt af et af de sidste træk godsvogne til sidesporet. Der er derfor, at en del af hytten er træbeklædt. Som jeg senere fik fortalt det af stationsmester Petersen på stationen, måtte der 6 mand over fra Jylland til at hjælpe med krydsninger og sporskifter i det meste af en uge under genopbygning. Der var jo krydsning hver halve time fra 06 til midnat mandag til fredag. Jeg var kun skoleelev ved Bagsværd dengang, og har desværre ingen billeder fra hændelsen. :-(

Flemming J

Påkørsel af Relaishuset, Hareskov station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/1 2019, 23:16 (1924 dage siden) @ Flemming Jakielski

Jeg kan ikke huske den korrekte dato, men i 1973 eller 1974 blev relæhytten påkørt af et af de sidste træk godsvogne til sidesporet. Der er derfor, at en del af hytten er træbeklædt. Som jeg senere fik fortalt det af stationsmester Petersen på stationen, måtte der 6 mand over fra Jylland til at hjælpe med krydsninger og sporskifter i det meste af en uge under genopbygning. Der var jo krydsning hver halve time fra 06 til midnat mandag til fredag. Jeg var kun skoleelev ved Bagsværd dengang, og har desværre ingen billeder fra hændelsen. :-(

Flemming J

.
---------
.

Det passer tilsyneladende fint med det store "ar" efter genopbygning, der ses på -især- vejfacaden.

Hareskov havde ingen lokalavis dengang, kun en mindre -men meget afholdt- privat-udgivet "lokalavis". Ballerup-bladene (der var vist to dengang) har næppe skrevet om det (jeg mindes ikke at have set -eller for den sags skyld- hørt om det tidligere. Et Værløselokalblad ???

Køreplanen: Jeg har ikke køreplaner så langt tilbage, men netop disse planer kunne måske give lidt omkring årstallet for ibrugtagningen af apparatet.

Det kunne vel være en medvirkende årsag til bygningen. Man har vel allerede dengang (først/midt i 1950-erne) regnet ud, at med krydsning i Hareskov, kunne et Mo-tog lige klare en tur fra Hareskov til Farum. Få minutters ophold, og så tilbage til Hareskov for at nå næste krydsning en halv time senere.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=hareskov---farum

Påkørsel af Relaishuset, Hareskov station.

af Georg Schmidt, 13/1 2019, 12:37 (1924 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Nu vi er ved Hareskov hermed lidt statistik fra den første måned i 1948 med DSB. På hverdage er det gået nogenlunde, men på søndage har de haft problemer.

Persontogenes gennemsnitlige forsinkelser april 1948:
[image]

[image]

Herunder publikumskøreplanen af 9/5 1948 der var stort set identisk med april planen, dog var der i forhold til denne på visse tog lagt 1 eller 2 minutter til ved ankomst Slangerup.

[image]

[image]
Togene 1931 og 1937 kørte tomme tilbage til Nøl.

I april 1948 havde Slangerupbanen flg. trækkraft:
G 606, 611, 622, 624, 627. KSB 9, KSB 10 (rangering) samt dieslerne til den yderste strækning.

M v h
Georg

Påkørsel af Relaishuset, Hareskov station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/1 2019, 01:28 (1924 dage siden) @ Flemming Jakielski

Jeg kan ikke huske den korrekte dato, men i 1973 eller 1974 blev relæhytten påkørt af et af de sidste træk godsvogne til sidesporet. Der er derfor, at en del af hytten er træbeklædt. Som jeg senere fik fortalt det af stationsmester Petersen på stationen, måtte der 6 mand over fra Jylland til at hjælpe med krydsninger og sporskifter i det meste af en uge under genopbygning. Der var jo krydsning hver halve time fra 06 til midnat mandag til fredag. Jeg var kun skoleelev ved Bagsværd dengang, og har desværre ingen billeder fra hændelsen. :-(

Flemming J

.
------------
.

Som omtalte gavl så ud inden påkørselen:

[image]
Hareskov station, relæhuset med -endnu- ubeskadiget teglstensmur.
1. juni 1969. ---^

Erik V.
www.evp.dk

.

Påkørsel af Relaishuset, Hareskov station.

af Jørgen Pagh Jensen, 13/1 2019, 13:16 (1924 dage siden) @ Flemming Jakielski

Der var også krydsning om lørdagen. Af aldrig helt forståede årsager valgte man at fastholde 30 mins. drift på alle hverdage incl. lørdage helt frem til 1977. Til gengæld kun timedrift på søndage, selvom der på gode skovtursdage var flere passagerer end på hverdage.

Relaishuset, Hareskov station. 19xx-1977.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/1 2019, 16:31 (1923 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Er der nogen i "Herreværelset", der ved noget om dette lille relaishus fra Hareskov station.

[image]
Relaishuset, Hareskov station. Ca. 1976-77. Foto. Ole Faurhøj. ---^
.

Relaishuset blev vel opført samtidig med installationen af stationens sikringsanlæg (19xx) og revet ned sammen med alt andet ved S-togenes overtagelse af strækningen i 1977.

Er der stadig læsere af "Herreværelset", der har været med ved arbejder omkring det, revet det ned eller taget fotos af det "i levende live" ?

Erik V.
www.evp.dk

.
-------------------
.


Der er efterhånden fremkommet mange gode, relevante oplysninger og fotografier m.v.

Et forslag / er ønske:

Er der nogle blandt trådens bidragydere, der kunne have indvendinger mod, at jeg forsøger at sammenfatte det fremkomne materiale (herunder mine egne materialer + evt. tikommende) og gøre det tilgængeligt på min Hareskovbanen-side (altså "KSB" i DSB-tiden):
http://evp.dk/index.php?page=hareskovbanen for -så vidt muligt- at få oplysningerne samlet på eet sted.

Erik V.
www.evp.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak