Hvad var dette ?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/1 2019, 21:41 (1919 dage siden)

.
Hvad var dette ?

[image]
Lidt af løsningen står øverst på gavlen, -men hvor ? September 2017.

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

Hvad var dette ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/1 2019, 00:02 (1918 dage siden) @ Erik V. Pedersen

.
Hvad var dette ?

[image]
Lidt af løsningen står øverst på gavlen, -men hvor ? September 2017.

Er det ikke bare et jernbanehus, hvor pakket opholdt sig? En ventesal til de lavere sociale klasser.

Hvad var dette ?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/1 2019, 01:29 (1918 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

.
Hvad var dette ?

[image]
Lidt af løsningen står øverst på gavlen, -men hvor ? September 2017.

Er det ikke bare et jernbanehus, hvor pakket opholdt sig? En ventesal til de lavere sociale klasser.

.
------------------------
.

Det siges i byen, at have været stationens pakhus/varehus. Det er en del år siden, at det blev overflødigt til det oprindlige formål, og blev vel flyttet nogenlunde på dette tidspunkt.

Der er "godtnok" sket meget ved "overfladen" siden jernbaneformålet, og der synes også at være udskiftet brædder på bygningens ydersider.

Erik V.
www.evp.dk

Hvad var dette ?

af UTJ, 17/1 2019, 04:38 (1918 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det ligner et standard størrelse KSB pakhus

Hvad var dette ?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/1 2019, 10:15 (1918 dage siden) @ UTJ

Det ligner et standard størrelse KSB pakhus

.
---------
.

Tampen brænder.

Erik V.
www.evp.dk

Hvad var dette ?

af UTJ, 17/1 2019, 10:45 (1918 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Du har vist skrevet om det på din side engang. Denne type fandtes på alle mellemstationerne, dog suppleret med et nærmest kvadratisk på Farum og Slangerup. Nogle stationer udvidet. Mon ikke gætteriet er hvilket - og står det ikke i Farum nu?

Hvad var dette ?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/1 2019, 12:48 (1918 dage siden) @ UTJ

Du har vist skrevet om det på din side engang. Denne type fandtes på alle mellemstationerne, dog suppleret med et nærmest kvadratisk på Farum og Slangerup. Nogle stationer udvidet. Mon ikke gætteriet er hvilket - og står det ikke i Farum nu?

.
--------------------
.

Rigtigt. -- Farum.
[image]
Pakjuset/varehuset. Farum. -- 9. april 1973. ---^
.

I årenes løb er der ændret noget her og der, --sidedørene er flyttet længere ud, mere eller mindre udskiftet til nye døre, der er isat nye døre i -mindst- den ene gavl og gavlvinduerne er væk (jeg har ikke set den modsatte (utilgængelige) gavl).

Senest så jeg for et par dage siden -forbikørsel i bil sent på aftenen- at det nu er nymalet (mørkegrønt ?) med nyt skilt "Pakhuset".

Erik V.
www.evp.dk

.

Pakhus >< varehus ???

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/1 2019, 14:27 (1918 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 17/1 2019, 14:44

Egentlig kommer dette af:

Det sker jævnligt, at jeg bliver stillet spørgsmålet: "Hvorfor siger du "varehus" ikke "pakhus". Det hedder da et "pakhus" ! ! ! Et "varehus" er en forretning (jfr. f. eks. Daells Varehus)."

Mit modsvar er så, at det er nok ret afhængig af, hvor man selv har lært ordet. Nogle sider det ene, andre det andet.

Jeg begyndte min jernbanetid i Svebølle, og blev bedt om at hente en pakke i "Varehuset". På andre stationer har man hentet sin pakke i "Pakhuset" ! ! !

-----

Omkring midt i 1950-erne var der en udsendelse i Danmarks Radio, hvor man talte om jernbaner. En mand omtalte et "skiftespor" og blev omgående irettesat: "Et "sporskifte". -- Sporskifter er det, togene kører på/over. "Skiftespor" er noget man giver børnene i julegave ! ! !"

Kært barn har mange navne.

--------------------------

Relæhuset på Hareskov station blev anledningen:
Hedder det: "Pakhus" eller "varehus" ?
[image]
Hareskov station 1952: Udover et Relæhus, havde stationen også et "varehus" ---^
.

Et opslag i nogle af de gamle lærebøger, gjorde mig egentlig ganske glad:
[image]
og
[image]
Eksempler fra lærebogen: "Banernes bygning og udstytrlse". ----^
.

Pakhuset i Farum, var/er et eksempel på det modsatte:
[image]
I Farum har man sikkert på stationen omtalt bygningen som "Pakhuset", og den betegnelse har køberen "taget med sig". -- 11. september 2017. ----^
.

Mange steder i de gamle lærebøger, stor der næsten altid: "Dette gælder dog ikke Københavns Godsbanegård" ! -- Således heller ikke her:

[image]
Øverst til højre: "Postpakhus".
Nedenfor: "Ilgodsvarehus U" og "Ilgodsvarehus I"
Nederst: "Pakhus U" og "Pakhus I" -- 1954. ----^

("U" og "I" står for hhv. Udgående (afgående) gods og Indgående (ankommende) gods.
.

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

Pakhus >< varehus ???

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/1 2019, 15:11 (1918 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik

Helt uvidenskabeligt: Efter at have gravet i arkivæsker i Rigsarkivet og Landsarkivet for Nørrejylland i 9 år: I gamle dage - og her er vi i 1800-tallet - hed det varehus. Senere kom det så til at hedde pakhus.

Jeg mindes i øvrigt også at have set betegnelsen varetog, inden det kom til at hedde godstog?

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Pakhus >< varehus ???

af T. Rithmester @, Struer, 17/1 2019, 15:42 (1918 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Erik

Helt uvidenskabeligt: Efter at have gravet i arkivæsker i Rigsarkivet og Landsarkivet for Nørrejylland i 9 år: I gamle dage - og her er vi i 1800-tallet - hed det varehus. Senere kom det så til at hedde pakhus.


Du var lidt inde på emnet her

Pakhus >< varehus ???

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/1 2019, 16:12 (1918 dage siden) @ T. Rithmester

Kære Erik

Helt uvidenskabeligt: Efter at have gravet i arkivæsker i Rigsarkivet og Landsarkivet for Nørrejylland i 9 år: I gamle dage - og her er vi i 1800-tallet - hed det varehus. Senere kom det så til at hedde pakhus.

Du var lidt inde på emnet her

.
------------
.

Ja.

Nu fik jeg bare igen spørgsmålet.

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

Pakhus >< varehus ???

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/1 2019, 17:42 (1918 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Erik

Helt uvidenskabeligt: Efter at have gravet i arkivæsker i Rigsarkivet og Landsarkivet for Nørrejylland i 9 år: I gamle dage - og her er vi i 1800-tallet - hed det varehus. Senere kom det så til at hedde pakhus.

Jeg mindes i øvrigt også at have set betegnelsen varetog, inden det kom til at hedde godstog?

Bedste hilsner

Thomas


Lidt mere "videnskabeligt", måske: en søgning på Mediestream i perioden 1850-1899 på kombinationerne 'pakhus jernbane' og 'varehus jernbane' giver 2.508 hits på 'pakhus jernbane' og 1.437 hits på 'varehus jernbane'. Jeg mener at have have læst et sted, at betegnelserne 'varehus' oprindelig er sjællandsk, mens 'pakhus' er jysk/fynsk.

Pakhus >< varehus ???

af Skott, Skanderborg, 17/1 2019, 17:19 (1918 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tja, når man ser sporplanen for godspladsen, forstår man mængden af lastbiler i Kbh :(

Avatar

Pakhus >< varehus ???

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/1 2019, 17:44 (1918 dage siden) @ Skott

Tja, når man ser sporplanen for godspladsen, forstår man mængden af lastbiler i Kbh :(

Kom folk da og hentede godset på cykel? Eller fik det bare lov at blive stående i godsvognene?

Avatar

Pakhus >< varehus ???

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/1 2019, 19:54 (1918 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tja, når man ser sporplanen for godspladsen, forstår man mængden af lastbiler i Kbh :(


Kom folk da og hentede godset på cykel? Eller fik det bare lov at blive stående i godsvognene?

Da Godsbanegården var på sit højeste var lastbilerne jo mindre - 1½ tons Ford AA i 1930'erne og efter krigen Bedforder mm. Biler som nemt kunne komme rundt i byen. Ikke de der 18 meter lange sættevogne man ser dagligvareforretninger blive forsynet fra.

Avatar

Pakhus >< varehus ???

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/1 2019, 20:33 (1918 dage siden) @ Michael Deichmann

Tja, når man ser sporplanen for godspladsen, forstår man mængden af lastbiler i Kbh :(


Kom folk da og hentede godset på cykel? Eller fik det bare lov at blive stående i godsvognene?


Da Godsbanegården var på sit højeste var lastbilerne jo mindre - 1½ tons Ford AA i 1930'erne og efter krigen Bedforder mm. Biler som nemt kunne komme rundt i byen. Ikke de der 18 meter lange sættevogne man ser dagligvareforretninger blive forsynet fra.

Sjovt nok var København dengang også væsentligt mindre. Jernbanen betjente bl.a. de industrier, som hovedstaden havde dengang men ikke har i dag. Den lokale distribution indenfor København og Frederiksberg kommuner kunne indtil den store udflytning til forstæderne fra 1950'erne og frem klares med mindre køretøjer, som lastbiler og hestevogne, men prøv at udføre distributionskørsel i et storbyområde som det nuværende København med små lastbiler og hestevogne endsige jernbanegodsvogne med omlæsninger undervejs. Det ville være fuldstændigt irrationelt og gakgak. Jernbanen er en død sild til den slags godstransport.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak