Skib på skinner (8 fotos)

af Niels Munch, 18/1 2019, 17:10 (1924 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 18/1 2019, 17:40

Nej, vi skal ikke til Farum Sø og beskæftige os med amfibiet S/S Svanen, som i øvrigt havde sin debut i Sverige, selv om den historie er spændende nok.

[image]Lektor Magnells båt "Lokomotivångaren Svanen" med honom stående i fören, båten på väg upp ur Viskan för att passera Ålgårdsfallet på land via räls. Fotografering 1892, FOTOGRAF Nillson, Gustav. www.digitaltmuseum.se - JvmKDAF01554.

Vi bliver i stedet på Udkantsamager, som aldrig fik sin planlagte havnebane, og som mistede sin jernbane i 1957.

Alligevel er havnen interessant, bl.a. fordi den har haft 2 besporede slæbesteder, hvoraf ét endnu eksisterer:

[image]Dragør gamle havn, slæbested, 18.01.2019 (nm).

Skinnetype og sporvidde er mig ukendt, men når blot godsvognens (beddingvognens) dobbeltflangede hjul passer dertil, er det vel OK? En af beddingvognene (hvoraf jeg har fundet 2), er også forsynet med et sæt gummihjul og er således et Zweiwegefahrzeug.

Bemærk den tilstøbte drejeskivegrav. Via drejeskiven kunne bådene rangeres over til Dragør Baadeværft (t.h. for fotografen).

Tidligt i 2018 var begge vogne i brug i denne anledning:

[image]Ex Tullverkets "TV 7" i Dragør, 22.02.2018 (nm).

[image]Ex Tullverkets "TV 7" i Dragør, 22.04.2018 (nm).

Denne (også svenske) tullkryssare blev bygget 1937 hos Gustafsson & Andersson, Lidingö [S], der især var kendt for luksus yatchs, for det svenske Toldvæsen (Tullverket). Bygningskonstruktør: Pauli, T. Data: L: 20,5 m, B: 3,84 m, Brutto: 20 Ton. Motor: Bolinder Munktel W7, 300 hk, fart: 16 knob.

Den var for sin nye ejer på vej fra Göteborg til Stockholm, men sprang læk ud for Halmstad og kom via Malmö til Dragør for reparation. I sommerens løb afsejlede den igen.

Disse kustbevaknings både havde især under 2VK interessante opgaver:

[image]TV 7 under marinpolistiden. Kustbevakningsfartygen patrullerade för både civil och militär räkning. OBS! kulsprutan på backen. Foto: Tullmuseum.

"Jakten TV 7 under "Marinpolistiden": Det var nämligen så att under andra världskriget så samarbetade Kustbevakningen tillsammans med Marinen och Polisen för att upprätthålla neutralitetsbevakningen till sjöss. Kustbevakningens enheter var fullt integrerade i Försvarsmaktens operativa system och utöver sjöverksamhet hjälpte kustbevakare även till att bemanna bland annat sjökontroll- och radarstationer.
Kustbevakningens fartyg spelade en viktig roll i krigsslutet då många båtflyktingar kom till Sverige i dåliga båtar via Öresund och Östersjön. Uppgiften var densamma som våra kustbevakare har idag nere i Medelhavet: Att rädda liv och att se till så att flyktingarna kommer iland på ett säkert sätt."

Teksten er fra en åben facebookgruppe, der beskæftiger sig med kustbevakningen. Yderligere kan læses i Tidsskrift i Sjöväsendet nr. 4/95 (pdf).

Inden vi forlader havnen, lige et kig på den anden godsvogn:

[image]Dragør Havn, beddingvogn, 18.01.2019 (nm).

Vejen op til stationen kan gås nogenlunde parallelt med den planlagte havnebane; i 1968 blev selve havnebanearealerne solgt til de tilgrænsende grundejere. Og man vil formentlig dukke ud her:

[image]Dragør. Tog kører ind på stationen. Dateringsnote: Udateret. Fotograf: Ukendt. Arkiv: Historisk Arkiv Dragør - B70043.

Jeg tipper på 1946, for da havde AB lejet SKRJ nr. 2, som jeg genkender på billedet. Havnesporet skulle næppe have udgået fra vandtårns- og drejeskivesporet, snarere mellem vandtårn og remise, hvor der var plads.

Det var så det billede, der gav mig alibiet for at bringe denne historie på Jernbanehistorisk Forum, og jeg vil slutte af med:

[image]Dragør Station (dengang posthus), sporside, 31.01.2010 (nm).

Relaterede links:
Overfarten Dragør-Limhamn - med jernbanefærge!
Dragør-Limhamn revival.


Bedste hilsener
[image]Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak