Beklæbningsformularer

af Georg Schmidt, 19/1 2019, 15:57 (1918 dage siden)

[image]
[image]

M v h
Georg

Beklæbningsformularer

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 19/1 2019, 16:30 (1918 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, mærkerne i rejsegodsekspeditionens skabe var dengang nærmest uendelige ….. - og bane"fri"mærkerne, eller hvad de nu hed!

Jeg mindes det fra min "publikumstid" i Roskilde indtil sidste halvdel af 1970-erne, hvorefter jeg blev "togekspeditør"! - I dag kalder man det trafikleder …..

Beklæbningsformularer, spørgsmål!

af Steffen Dresler, 19/1 2019, 17:06 (1918 dage siden) @ Georg Schmidt

Godaften til Georg og alle læserne

Så nu er mit spørgsmål så, hvordan anvendtes disse beklæbningsformularer?

Blev de påklæbet den indpakkede pakke/trækasse/emballage eller blev den påsat som et manilamærke (der er huller i nogle af "beklæbningsformularerne"). Jeg kan godt læse "BEKLÆBNINGS" etc., men hvor lille eller stor er/skal varen være.


Det lyder sikkert dumt for dem der har arbejdet med slige sager, men jeg har ingen anelse, men nysgerrig!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Beklæbningsformularer, spørgsmål!

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 19/1 2019, 17:19 (1918 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg husker det bedst som, at de blev klæbet på effekten. - Jeg tror også, at jeg kan huske, at der, på "deres" (pakhusfolkenes) skranke stod en bøtte lim med en god "fed" pensel, der havde stået der i hele sin levetid og var blevet brugt ved behov.

Beklæbningsformularer, spørgsmål!

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/1 2019, 23:45 (1917 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

. . . bane"fri"mærkerne, eller hvad de nu hed!

Jeg husker det bedst som, at de blev klæbet på effekten. - Jeg tror også, at jeg kan huske, at der, på "deres" (pakhusfolkenes) skranke stod en bøtte lim med en god "fed" pensel, der havde stået der i hele sin levetid og var blevet brugt ved behov.

.
-----------
.

Her tænkes vel på "banemærkerne" til banepakker. Både disse banemærker og (stations-)beklæbningsmærkerne klæbedes direkte på pakken, kassen, kufferten eller lign. En "afart" var f. eks. cykler, der ikke var nemme at klæbe "mærker" på. Her kom begrebet "Manillamærker" ind i billedet: Et stykke tyndt, men stærkt stykke lyst, brunligt karton med et hul til et lille stykke sejlgarn i den ene ende.
Dette blev bundet på cyklen (som regel cykelstyret). Herpå blev beklæbningsmærkerne / banemærkerne så klæbet på.

Der var lim på bagsiden af banemærkerne - som på frimærker, men beklæbningsmærkerne skulle "klistres" fast. Her kommer pakhusfolkenes "limbøtte" ind i billedet. Penslen "levede" som regel hele sit "liv" i bøtten. Så man tog bare penselen op, og tværede noget lim ud på forsendelsen og trykkede frimærket/beklæbningsmærket fast. Nu kunne det jo ske, at de ikke blev limet godt nok fast, og det var ikke velset. Især banemærkerne - det var jo "tegnet" på, at det var en banepakke, og at fragten var betalt.

"Rigtige" pakhusfolk havde derfor deres egen måde at klare dette på: Med penselen smurtes klister / lim på genstanden, der skulle sendes --rigeligt med klister. :-) så lagdes sedlen/banemærket ned og trykkedes fast. Sluttelig fik det hele endnu en gang med klisterpenselen, så det var "sovset ind". Sådant et mærke faldt ALDRIG af.

Håbløst hvis / når man samlede på banemærker ! ! !

Erik V.
www.evp.dk

Beklæbningsformularer, spørgsmål!

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/1 2019, 11:37 (1917 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 20/1 2019, 12:11


(...) Her kom begrebet "Manillamærker" ind i billedet: Et stykke tyndt, men stærkt stykke lyst, brunligt karton med et hul til et lille stykke sejlgarn i den ene ende.
Dette blev bundet på cyklen (som regel cykelstyret). Herpå blev beklæbningsmærkerne / banemærkerne så klæbet på.

(...)

.
-------------------
.

[image]
[image]
Beklæbning af rejsegods (cykel) med manillamærke, Sorø-Juelsminde. -----^ September 1957.

Formentlig det næstsidste eller sidste stykke rejsegods til Juelsminde, måske til Horsens-Juelsminde Jernbane i det hele taget.

Min trafikelevkollega, OHW, og jeg havde besluttet, at vi ville til Jylland og nedlægge Horsens-Juelsminde Jernbane lørdag d. 28 september 1957.

Køreplanen var således, at allersidste tog ankom til Juelsminde nogle få minutter over midnat (+ den tid man var forsinket på grund af afskedigelsesfestligheder på stationerne undervejs), og så var det SLUT.

At komme hjem næste dag, var således vort eget problem.

Det blev derfor til overnatning på det lokale hotel og efter fotografering på stationen, en cykeltur tilbage til Horsens med korte "fotostop" på banens stationer.

Se evt.: http://evp.dk/index.php?page=hjj---stationer-3
.

Erik V.
www.evp.dk

.

Beklæbningsformularer, spørgsmål!

af Georg Schmidt, 19/1 2019, 20:21 (1918 dage siden) @ Steffen Dresler

Sedlerne har mest fundet anvendelse indenfor rejsegodset. Herunder lidt om beklæbning fra ordre D 1949.
[image]
[image]

Rejsegodsbeviset bestod af (1949) Stamme, rejsegodsbevis (til den rejsende), talon (til pakmesteren) og et antal nummersedler. Nummersedlen blev klæbet på rejsegodset sammen med stationsmærket.

[image]
[image]
Fra BMS (Billetmønstersamlingen). Der er nok sket ændringer i ekspeditionsformen op gennem tiden fra 1949 til eksemplerne fra BMS (1968 og 1971).

M v h
Georg

Beklæbningsformularer, spørgsmål!

af Steffen Dresler, 19/1 2019, 23:21 (1917 dage siden) @ Georg Schmidt

Godaften

Hold da op hvor vi dog kommer langt rundt i jernbanernes vide og store verden! Tak for svar og læsestof!

Godnat og sov godt

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Beklæbningsformularer, spørgsmål!

af Allan T, 19/1 2019, 23:29 (1917 dage siden) @ Steffen Dresler

Det hele for, at det skulle være nemt for tog- og omlæsningspersonalet at få sendt rejsegodset til den rigtige station.
Derfor de forskellige farver og tydelige sorte skrift.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak