Rutebilen Aalborg-Blokhus (AHB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 27/1 2019, 15:17 (1887 dage siden) @ Claus E. Hansen

Endnu en hyggelig film fra Aalborg, tak for den.

Vogntoget er tidligere præsenteret her på forum:

[image]

Ålborg Privatbaner (APB) fik i 1949-50 leveret 3 stk. vogntog, hvert bestående af en Leyland OPS3/1 højrestyret rutebil til 40 pass. med tilhørende påhængsvogn til 24 pass. Karosserierne var fra DAB, og anhængernes chassiser fra DAPA. Vogntogene anvendtes fortrinsvis på Blokhus-ruten. Billedet her er formentlig et DAB-leveringsfoto (kendt bl.a. fra DAB publikationer).


M.v.h.
Niels

Rutebilen Aalborg-Blokhus (AHB) omkring 1953, film

af gamle ole2, 8/2 2019, 19:21 (1875 dage siden) @ Niels Munch

Så vi den type i Nordsjælland?
Mener MÅSKE at have set den hos De gule omnibusser, og DSB???

hilsen Ole

Rutebilen Aalborg-Blokhus (AHB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 8/2 2019, 19:28 (1875 dage siden) @ gamle ole2

Så vi den type i Nordsjælland?
Mener MÅSKE at have set den hos De gule omnibusser, og DSB???


Nej.

M.v.h.
Niels

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Claus E. Hansen, 27/1 2019, 15:22 (1887 dage siden) @ Claus E. Hansen

Forkortelsen for Aalborg Privatbaner er naturligvis APB.

Mvh
Claus

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 6/2 2019, 13:15 (1877 dage siden) @ Claus E. Hansen

Forkortelsen for Aalborg Privatbaner er naturligvis APB.


En læser skriver, at Rutebilen Aalborg-Blokhus blev drevet af FFJ, ikke APB.

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/2 2019, 13:47 (1877 dage siden) @ Tommy Nilsson

Forkortelsen for Aalborg Privatbaner er naturligvis APB.


En læser skriver, at Rutebilen Aalborg-Blokhus blev drevet af FFJ, ikke APB.

Der er korrekt. Aalborg Privatbaner (APB) var en paraplyorganisation for de tre Aalborg-baner FFJ, AHB og AHJ.
Selv drev APB kun færgeoverfarten Hvalpsund - Sundsøre men stod for anskaffelsen af banernes fælles driftsmateriel som fx rutebiler og skinnebusser. Ligeledes hørte både godsekspeditionen og værkstedet i Aalborg samt godsekspeditionen i Frederikshavn under APB.

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 8/2 2019, 13:59 (1875 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Forkortelsen for Aalborg Privatbaner er naturligvis APB.


En læser skriver, at Rutebilen Aalborg-Blokhus blev drevet af FFJ, ikke APB.


Der er korrekt. Aalborg Privatbaner (APB) var en paraplyorganisation for de tre Aalborg-baner FFJ, AHB og AHJ.
Selv drev APB kun færgeoverfarten Hvalpsund - Sundsøre men stod for anskaffelsen af banernes fælles driftsmateriel som fx rutebiler og skinnebusser. Ligeledes hørte både godsekspeditionen og værkstedet i Aalborg samt godsekspeditionen i Frederikshavn under APB.


En læser (den samme) skriver:
En uddybende korrektion. FFJ havde tilladelse til rutebilen Aalborg-Blokhus. Den blev drevet fra hovedkontoret i Aalborg. Derfor påskriften APB.

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2019, 14:12 (1875 dage siden) @ Tommy Nilsson

Forkortelsen for Aalborg Privatbaner er naturligvis APB.


En læser skriver, at Rutebilen Aalborg-Blokhus blev drevet af FFJ, ikke APB.


Der er korrekt. Aalborg Privatbaner (APB) var en paraplyorganisation for de tre Aalborg-baner FFJ, AHB og AHJ.
Selv drev APB kun færgeoverfarten Hvalpsund - Sundsøre men stod for anskaffelsen af banernes fælles driftsmateriel som fx rutebiler og skinnebusser. Ligeledes hørte både godsekspeditionen og værkstedet i Aalborg samt godsekspeditionen i Frederikshavn under APB.


En læser (den samme) skriver:
En uddybende korrektion. FFJ havde tilladelse til rutebilen Aalborg-Blokhus. Den blev drevet fra hovedkontoret i Aalborg. Derfor påskriften APB.

Ja, og? FFJ blev ligeledes drevet fra hovedkontoret i Aalborg, så hvad har det med påskriften at gøre?

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 8/2 2019, 14:24 (1875 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, og? FFJ blev ligeledes drevet fra hovedkontoret i Aalborg, så hvad har det med påskriften at gøre?


Det var formentlig den "juridiske person" jernbaneselskabet FFJ, der havde koncessionen på omhandlede bilrute. At man så har skrevet "APB" på de nye rutebiler er vel blot fællesledelsens valg.

Kun lidt rullende jernbanemateriel blev også påført "APB".

M.v.h.
Niels

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2019, 14:34 (1875 dage siden) @ Niels Munch

Ja, og? FFJ blev ligeledes drevet fra hovedkontoret i Aalborg, så hvad har det med påskriften at gøre?

Det var formentlig den "juridiske person" jernbaneselskabet FFJ, der havde koncessionen på omhandlede bilrute. At man så har skrevet "APB" på de nye rutebiler er vel blot fællesledelsens valg.

Kun lidt rullende jernbanemateriel blev også påført "APB".

M.v.h.
Niels

Hej Niels,

Jeg tror ikke, at det blot var fællesledeæsens valg "sådan rent tilfældigt". Der har formentlig været tale om fællesanskaffelser, ligesom når man i Nordsjælland skrev GDS-HFHJ på visse materielenheder.

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 8/2 2019, 15:42 (1875 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg tror ikke, at det blot var fællesledelsens valg "sådan rent tilfældigt". Der har formentlig været tale om fællesanskaffelser, ligesom når man i Nordsjælland skrev GDS-HFHJ på visse materielenheder.


I Nordsjælland var det uanset "fællesanskaffelser" ganske klart, hvilke andele af nye tog, der blev bogført i hvilket af baneselskaberne. HFHJ og GDS forblev indtil fusionen med HL A/S i maj 2002 selvstændige aktieselskaber med hver sin bestyrelse og hvert sit regnskab etc.

Var det ikke også sådan med AHB, AHJ og FFJ indtil deres nedlæggelse?

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2019, 15:59 (1875 dage siden) @ Niels Munch

Jeg tror ikke, at det blot var fællesledelsens valg "sådan rent tilfældigt". Der har formentlig været tale om fællesanskaffelser, ligesom når man i Nordsjælland skrev GDS-HFHJ på visse materielenheder.

I Nordsjælland var det uanset "fællesanskaffelser" ganske klart, hvilke andele af nye tog, der blev bogført i hvilket af baneselskaberne. HFHJ og GDS forblev indtil fusionen med HL A/S i maj 2002 selvstændige aktieselskaber med hver sin bestyrelse og hvert sit regnskab etc.

Var det ikke også sådan med AHB, AHJ og FFJ indtil deres nedlæggelse?

Jo, AHB, AHJ og FFJ var selvstændige baneselskaber med selvstændige regnskaber og bestyrelser. Aalborg Privatbaner var - som jeg opfatter det - navnet på et fællesskab mellem banerne, en fælles driftsledelse men ikke et egentligt driftsfællesskab som fx i Horsens. De tre Aalborgbaner var uafhængige af hinanden, jeg har i hvert fald aldrig set et driftsfællesskab omtalt i kilderne. APB drev kun de steder, som jeg tidligere har nævnt, og jeg formoder så, at APB også har anskaffet det med "APB" mærkede driftsmateriel herunder færgen i Sundsøre. Den tilhørte vist ikke AHB. Hvordan det regnskabsmæssigt har været skruet sammen, ved jeg ikke.

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af michael julsrud, 8/2 2019, 16:47 (1875 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

APB stod for/ drev værkstedet, men der blev afregnet ned til sidste møtrik til de forskelige baner der var i APB.

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2019, 17:01 (1875 dage siden) @ michael julsrud

APB stod for/ drev værkstedet, men der blev afregnet ned til sidste møtrik til de forskelige baner der var i APB.

Ja, det er også min opfattelse. Ikke meget driftsfællesskab dér. :-)

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 8/2 2019, 17:33 (1875 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

APB stod for/ drev værkstedet, men der blev afregnet ned til sidste møtrik til de forskelige baner der var i APB.


Ja, det er også min opfattelse. Ikke meget driftsfællesskab dér. :-)


Hvad forstår du egentlig ved driftsfællesskab? Fælles direktion, trafikledelse og administration, materielbenyttelse i flæng, fælles værksted??

Så længe de enkelte baner var selvstændige aktieselskaber, blev alle udgifter og indtægter bogført i hvert baneselskabs regnskab og fællesomkostninger fordelt på de enkelte regnskaber efter fastlagt proces.

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2019, 19:16 (1875 dage siden) @ Niels Munch

APB stod for/ drev værkstedet, men der blev afregnet ned til sidste møtrik til de forskelige baner der var i APB.


Ja, det er også min opfattelse. Ikke meget driftsfællesskab dér. :-)

Hvad forstår du egentlig ved driftsfællesskab? Fælles direktion, trafikledelse og administration, materielbenyttelse i flæng, fælles værksted??

Så længe de enkelte baner var selvstændige aktieselskaber, blev alle udgifter og indtægter bogført i hvert baneselskabs regnskab og fællesomkostninger fordelt på de enkelte regnskaber efter fastlagt proces.


Hej Niels,

En del privatbaner har haft driftsfællesskab med andre baner med det formål at opnå de kombinations- og stordriftsmæssige fordele, der følger af en fælles varetagelse af den samlede produktion. Enkelte privatbaner har haft samarbejde om udvalgte funktioner, typisk et delvist driftsfælleskab i form af en fælles driftsledelse.

Der har eksisteret flere forskellige modeller for sådanne samarbejder mellem banerne.

Eksempelvis krævede anlægsloven for Nørre Nebel - Tarm Jernbane (NTJ), at banens skulle drives sammen med Varde - Nørre Nebel Jernbane (VNJ), så det blev aftalt at have delvist fælles materiel, driftsbestyrer, banemester og togpersonale, mens stations- og banepersonalet var ansat i hvert af de to selskaber. For Nørre Nebel - Tarm banen benyttedes fra 04.11.1913 styrelsesforkortelsen NTJ, fra 01.04.1919 en fælles styrelsesforkortelse for de to baner: VNTJ, mens der forsat var særskilte driftsberetninger for de to selskaber dog med fælles poster for "VNTJ". Der var altså ikke tale om en selskabsmæssig sammenslutning. Fra 01.04.1924 til 31.08.1940 hed NTJ atter NTJ og der var ikke fællesposter i driftsberetningerne.

I modsætning hertil blev Varde - Nørre Nebel Jernbane (VNJ) og Varde - Grindsted Jernbane (VaGJ) i alle forhold undtagen selskabsmæssigt sammensluttet 1. apr. 1952.

Et andet eksempel er Kolding - Egtved Jernbane (KEJ), der fra 1917 havde fælles driftsledelse med Kolding Sydbaner (KS) og Troldhede - Kolding - Vejen Jernbane (TKVJ), mens der var ikke tale om et egentligt driftsfællesskab.

Mariager - Faarup - Viborg Jernbane (MFVJ) havde fælles driftsledelse med Skive - Vestsalling Jernbane (SVJ), også selv om de to baner udgik fra forskellige byer.

ØSJS og KRB var selvstændige baner på alle måder, men ØSJS trådte dog til og hjalp KRB i nødens stund den sidste lange vinter.

Nærmere kan jeg vist ikke komme med hensyn til min forståelse af emnet.

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 8/2 2019, 19:26 (1875 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nærmere kan jeg vist ikke komme med hensyn til min forståelse af emnet.


Tak for belæringen, gode Morten; det anede jeg virkelig intet om ..... ;-) .

Men man bør nok holde tungen lige i munden vedr. juridiske, økonomiske, administrative hhv. "praktiske" fællesskaber. Bare så'n for at kunne sortere lidt i de hjemmelavede begreber.

Og jeg kom ikke nærmere i min forståelse af, hvor du ser de store forskelle mellem "paraplyerne" Aalborg Privatbaner og Horsens Privatbaner.

Men lad det nu være.

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2019, 19:43 (1875 dage siden) @ Niels Munch

Nærmere kan jeg vist ikke komme med hensyn til min forståelse af emnet.

Tak for belæringen, gode Morten; det anede jeg virkelig intet om ..... ;-) .

Men man bør nok holde tungen lige i munden vedr. juridiske, økonomiske, administrative hhv. "praktiske" fællesskaber. Bare så'n for at kunne sortere lidt i de hjemmelavede begreber.

Og jeg kom ikke nærmere i min forståelse af, hvor du ser de store forskelle mellem "paraplyerne" Aalborg Privatbaner og Horsens Privatbaner.

Men lad det nu være.

Nænæ! ;-)

Horsens - Juelsminde Jernbanen (HJJ) havde siden 1. okt. 1921 driftsfællesskab med Horsens - Tørring Banen (HTB)/Horsens Vestbaner (HV) og Horsens - Bryrup Jernbane (HBJ)/Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane (HBS). Banen blev under navnet Horsens Privatbaner sammensluttet med Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane (HBS), Horsens Vestbaner (HV) og Horsens - Odder Jernbane (HOJ) den 15. nov. 1951.

Jeg ved ikke, hvor "hjemmelavede" begreberne er. Datoerne er i hvert fald ikke hjemmelavede men noget, som - ligesom termerne - må være besluttet af de enkelte baners bestyrelser. ;-) :-D

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 8/2 2019, 19:50 (1875 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Men var der tale om fusioner i selskabsretlig forstand, eller "blot" om fælles direktion/driftsledelse?

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2019, 20:06 (1875 dage siden) @ Niels Munch

Men var der tale om fusioner i selskabsretlig forstand, eller "blot" om fælles direktion/driftsledelse?

Hvad angår Horsensbanerne var der mig bekendt (ret mig, hvis jeg tager fejl) tale om en fusion i selskabsretlig forstand (formentlig med de gamle baneselskaber som bi-selskaber). Man vedblev blot at benytte de gamle, individuelle styrelsesforkortelser på det rullende materiel, hvilket kan være lidt forvirrende.

I Hjørring var det anderledes: Hjørring - Løkken - Aabybro Jernbane (HLA) havde fra 8. nov. 1911 driftsfællesskab med Hjørring - Hørby Banen (HH), fra 20. maj 1924 med Vodskov - Østervraa Banen (VØ) og fra 19. dec. 1925 med Hjørring - Aalbæk - Hirtshals Banen (HA)/Hirtshals Banen (HB). Her skete der, så vidt jeg ved, aldrig nogen selskabsmæssig fusion, men fra 01.04.1939 benyttedes navnet Hjørring Privatbaner (HP). En variant heraf var "Privatbanerne i Hillerød", som aldrig fik nogen fælles styrelsesforkortelse men vel nærmest var en slags fælles markedsføringsnavn.

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 8/2 2019, 20:23 (1875 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvad angår Horsensbanerne var der mig bekendt (ret mig, hvis jeg tager fejl) tale om en fusion i selskabsretlig forstand (formentlig med de gamle baneselskaber som bi-selskaber). Man vedblev blot at benytte de gamle, individuelle styrelsesforkortelser på det rullende materiel, hvilket kan være lidt forvirrende.


Det tydeligste indicium på en fusion vil være, om der efter "sammenslutningen" kun blev udgivet én driftsberetning.

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Søren Agerskov, 8/2 2019, 20:29 (1875 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har kigget lidt i annalerne nærmere betegnet Privatkommissionens betænkning fra 1956, som i bilagsbindet har en meget detaljeret redegørelse for de enkelte privatbaners ejer- og økonomiske forhold. De kan måske bidrage lidt til afklaringen af spørgsmålet om ejerskabet til rutebilruten – eller måske bidrager de snarere til forvirringen!

Rutebilruten Aalborg-Blokhus bliver angivet som en rute drevet af FFJ, der har 1 rutebil (Volvo af ukendt årgang) godkendt til ruten. Dengang skulle man have koncession til at drive rutebilruter, og vognenes identitet skulle indskrives med registreringsnummer i koncessionsdokumentet.

Men det fremgår af redegørelsen for de to andre baner (AHB og AHJ), hvad deres andel i ruten var. AHB havde to omnibusser (Triangel årgang 1942), der ved tab af koncessioner var blevet ledige og efter behov kunne udlejes til Aalborg-Blokhusruten. AHJ havde den tidligere skinnebus M 5204 (Triangel årgang 1942), der ligeledes efter behov kunne udlejes til Aalborg-Blokhusruten.

Det er også anført i bilaget, hvad banerne havde af fælles materiel. Alle tre baner havde i fællesskab i 1954 1 damplokomotiv(APB 17) og 1 motorvogn (APB M1) fælles efter ejerforholdet 2(FFJ):1(AHB):1(AHJ). Værkstedet og godsbanegården i Aalborg var ejet i fællesskab efter samme nøgle.

AHB og AHJ ejede desuden i fællesskab (ligeligt) marcipanbrødet AHJ ML5206.

Hvalpsund-Sundsøre-færgen optræder udelukkende under AHB, og anlægssummen optræder som en andel af denne banes aktiekapital. Færgedriften er også med i denne banes driftsregnskab, i det sidste driftsår 1968/69 en udgift på 282.226,27 kr. Indtægten er i driftsregnskabet ikke opdelt på jernbanedrift og færgedrift.

MVH
Søren

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 8/2 2019, 20:43 (1875 dage siden) @ Søren Agerskov

Mange tak for redegørelsen, Søren, og den ulejlighed, du har gjort dig.

Der er intet heri, som ikke rimer med min opfattelse af/viden om selskaberne.

At jeg er lidt "inficeret" af især juridiske forhold om baneselskaberne må tilskrives, at jeg på Østbanen dels stiftede datterselskab til busdriften, dels senere var dybt involveret i HURs masterplan for lokalbanerne og disses fusion i 2002. Endelig var jeg som næstformand i VL A/S involveret i dette selskabs fusion med Regionstog A/S i 2009.

M.v.h.
Niels

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2019, 20:48 (1875 dage siden) @ Søren Agerskov

Jeg har kigget lidt i annalerne nærmere betegnet Privatkommissionens betænkning fra 1956, som i bilagsbindet har en meget detaljeret redegørelse for de enkelte privatbaners ejer- og økonomiske forhold. De kan måske bidrage lidt til afklaringen af spørgsmålet om ejerskabet til rutebilruten – eller måske bidrager de snarere til forvirringen!

Rutebilruten Aalborg-Blokhus bliver angivet som en rute drevet af FFJ, der har 1 rutebil (Volvo af ukendt årgang) godkendt til ruten. Dengang skulle man have koncession til at drive rutebilruter, og vognenes identitet skulle indskrives med registreringsnummer i koncessionsdokumentet.

Men det fremgår af redegørelsen for de to andre baner (AHB og AHJ), hvad deres andel i ruten var. AHB havde to omnibusser (Triangel årgang 1942), der ved tab af koncessioner var blevet ledige og efter behov kunne udlejes til Aalborg-Blokhusruten. AHJ havde den tidligere skinnebus M 5204 (Triangel årgang 1942), der ligeledes efter behov kunne udlejes til Aalborg-Blokhusruten.

Det er også anført i bilaget, hvad banerne havde af fælles materiel. Alle tre baner havde i fællesskab i 1954 1 damplokomotiv(APB 17) og 1 motorvogn (APB M1) fælles efter ejerforholdet 2(FFJ):1(AHB):1(AHJ). Værkstedet og godsbanegården i Aalborg var ejet i fællesskab efter samme nøgle.

AHB og AHJ ejede desuden i fællesskab (ligeligt) marcipanbrødet AHJ ML5206.

Hvalpsund-Sundsøre-færgen optræder udelukkende under AHB, og anlægssummen optræder som en andel af denne banes aktiekapital. Færgedriften er også med i denne banes driftsregnskab, i det sidste driftsår 1968/69 en udgift på 282.226,27 kr. Indtægten er i driftsregnskabet ikke opdelt på jernbanedrift og færgedrift.

MVH
Søren

Hej Søren,

Du har ganske ret. M/F Hvalpsund står i Danmarks Skibsliste (tilfældigvis fra 1955) som ejet af Aalborg - Hvalpsund Banen. Her er overfartens arkiv i Akriv.dk. Jeg mener dog fortsat, at driften af overfarten rent organisatorisk blev varetaget af APB.

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 8/2 2019, 20:58 (1875 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg mener dog fortsat, at driften af overfarten rent organisatorisk blev varetaget af APB.


Andet ville da også være unaturligt, Morten, når selskaberne nu havde etableret en fællesledelse kaldet APB; så var der jo ingen administrative elementer tilbage i de enkelte baneselskaber. Men færgens driftsregnskab har været en integreret del af AHBs årsregnskab.

M.v.h.
Niels

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2019, 21:33 (1875 dage siden) @ Niels Munch

Jeg mener dog fortsat, at driften af overfarten rent organisatorisk blev varetaget af APB.

Andet ville da også være unaturligt, Morten, når selskaberne nu havde etableret en fællesledelse kaldet APB; så var der jo ingen administrative elementer tilbage i de enkelte baneselskaber. Men færgens driftsregnskab har været en integreret del af AHBs årsregnskab.

M.v.h.
Niels

Så var rutebilruten Aalborg - Blokhus "unaturlig", hvis og såfremt den - som antydet længere oppe i tråden - blev drevet af FFJ, gode Niels. ;-) :-) :-P

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 8/2 2019, 21:50 (1875 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så var rutebilruten Aalborg - Blokhus "unaturlig", hvis og såfremt den - som antydet længere oppe i tråden - blev drevet af FFJ, gode Niels. ;-) :-) :-P


Du kan selv være "unaturlig", gode Morten; rutebilkoncessioner tildeltes, som også antydet længere oppe i tråden, det juridiske selskab, in casu FFJ. Men driftsfunktionerne varetoges selvfølgelig i fællesledelsen, kaldet APB.

M.v.h. & godnat
Niels

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2019, 22:15 (1874 dage siden) @ Niels Munch

Så var rutebilruten Aalborg - Blokhus "unaturlig", hvis og såfremt den - som antydet længere oppe i tråden - blev drevet af FFJ, gode Niels. ;-) :-) :-P

Du kan selv være "unaturlig", gode Morten; rutebilkoncessioner tildeltes, som også antydet længere oppe i tråden, det juridiske selskab, in casu FFJ. Men driftsfunktionerne varetoges selvfølgelig i fællesledelsen, kaldet APB.

M.v.h. & godnat
Niels

Jamen, så fik vi jo i sidste ende "en naturlig forklaring" (som det vist hedder i tv) på, hvorfor der står APB på siden af rutebilen. ;-)

Og en god nat og v.h. herfra også.

M:-)rten

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Søren Agerskov, 8/2 2019, 23:09 (1874 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg vil prøve at holde mig uden for diskussionen mellem d'herrer og udelukkende komme med oplysninger.

Først har jeg en rettelse/supplerende oplysning til mit eget bidrag om rutebilbenyttelsen på Aalborg-Blokhus ruten omkring 1954 ifølge Privatbanekommissionens betænkning igen:
FFJ står som koncessionshaver med følgende vogne:
1 Volvo (ukendt årgang) 28 pladser
1 Triangel (årgang 1942) 74 pladser (det antal lyder godt nok temmelig utroligt stort!)
1 Leyland med anhænger (årgang 1949) 64 pladser
1 Leyland med anhænger (årgang 1950) 64 pladser.
Banens tredje Leyland med anhænger står på det tidspunkt anført som tildelt Dronninglund-Asaa ruten.
Derudover var der de tidligere nævnte vogne fra AHB og AHJ.


Om Horsensbanernes selskabskonstruktion siger betænkningen ordret:
"Mellem Horsens Vestbaner jernbane-aktieselskab, Horsens-Bryrup-Silkeborg jernbane-aktieselskab, Horsens Juelsminde jernbane-aktieselskab og Horsens-Odder jernbane-aktieselskab er der afsluttet en overenskomst om et udvidet samarbejde mellem banerne, således at disse i realiteten drives som eet foretagende med hovedsagelig fælles personale og fælles rullende materiel, idet dog ejendomsretten til materiellet stadig er hos de enkelte selskaber, ligesom der føres særskilte regnskaber for hver bane for sig."
Der er således tale om, at der eksisterer 4 selvstændige selskaber med egen ejerkreds. Personalet er fordelt med omkring 55-60% ansat i de 4 selskaber, resten er fællespersonale.

Til sammenligning står der om Hjørring Privatbaner:
"Med gyldighed fra 1. april 1939 sammensmeltedes de 4 selvstændige aktieselskaber Hjørring-Løkken-Aabybro Banen, Hjørring-Hørby Banen, Vodskov-Østervraa Banen og Hjørring-Hirtshals Banen i eet selskab med navnet "A/S Hjørring Privatbaner" og således at de 4 selskabers samtlige værdier blev overdraget til det nye selskab."

Formelt set mener jeg, at Hjørring Privatbaner er en fusion i selskabsretlig forstand, medens Horsens Privatbaner ikke er det, men udelukkende er et samarbejde.
MVH
og godnat fra mig også
Søren

MVH
Søren

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 9/2 2019, 07:09 (1874 dage siden) @ Søren Agerskov

Formelt set mener jeg, at Hjørring Privatbaner er en fusion i selskabsretlig forstand, medens Horsens Privatbaner ikke er det, men udelukkende er et samarbejde.


Det er korrekt observeret, Søren; atter tak for din ulejlighed med at konsultere Privatbanekommissionens betænkning - en glimrende kilde, der stod på mit kontor, hvor den i øvrigt forblev, da jeg valgte at forlade det faste arbejdsmarked.

Bedste hilsener
Niels

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Sydfyn, 9/2 2019, 09:24 (1874 dage siden) @ Niels Munch

Formelt set mener jeg, at Hjørring Privatbaner er en fusion i selskabsretlig forstand, medens Horsens Privatbaner ikke er det, men udelukkende er et samarbejde.

Det er korrekt observeret, Søren; atter tak for din ulejlighed med at konsultere Privatbanekommissionens betænkning - en glimrende kilde, der stod på mit kontor, hvor den i øvrigt forblev, da jeg valgte at forlade det faste arbejdsmarked.

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels
Hvis du kommer forbi Risskov en dag, kan du få et eksemplar af mig.
venlig hilsen
Lars V-N

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 9/2 2019, 09:27 (1874 dage siden) @ Sydfyn

Kære Lars,

Fornemt, mange tak!

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/2 2019, 07:33 (1874 dage siden) @ Søren Agerskov

Jeg vil prøve at holde mig uden for diskussionen mellem d'herrer og udelukkende komme med oplysninger.

Først har jeg en rettelse/supplerende oplysning til mit eget bidrag om rutebilbenyttelsen på Aalborg-Blokhus ruten omkring 1954 ifølge Privatbanekommissionens betænkning igen:
FFJ står som koncessionshaver med følgende vogne:
1 Volvo (ukendt årgang) 28 pladser
1 Triangel (årgang 1942) 74 pladser (det antal lyder godt nok temmelig utroligt stort!)
1 Leyland med anhænger (årgang 1949) 64 pladser
1 Leyland med anhænger (årgang 1950) 64 pladser.
Banens tredje Leyland med anhænger står på det tidspunkt anført som tildelt Dronninglund-Asaa ruten.
Derudover var der de tidligere nævnte vogne fra AHB og AHJ.


Om Horsensbanernes selskabskonstruktion siger betænkningen ordret:
"Mellem Horsens Vestbaner jernbane-aktieselskab, Horsens-Bryrup-Silkeborg jernbane-aktieselskab, Horsens Juelsminde jernbane-aktieselskab og Horsens-Odder jernbane-aktieselskab er der afsluttet en overenskomst om et udvidet samarbejde mellem banerne, således at disse i realiteten drives som eet foretagende med hovedsagelig fælles personale og fælles rullende materiel, idet dog ejendomsretten til materiellet stadig er hos de enkelte selskaber, ligesom der føres særskilte regnskaber for hver bane for sig."
Der er således tale om, at der eksisterer 4 selvstændige selskaber med egen ejerkreds. Personalet er fordelt med omkring 55-60% ansat i de 4 selskaber, resten er fællespersonale.

Til sammenligning står der om Hjørring Privatbaner:
"Med gyldighed fra 1. april 1939 sammensmeltedes de 4 selvstændige aktieselskaber Hjørring-Løkken-Aabybro Banen, Hjørring-Hørby Banen, Vodskov-Østervraa Banen og Hjørring-Hirtshals Banen i eet selskab med navnet "A/S Hjørring Privatbaner" og således at de 4 selskabers samtlige værdier blev overdraget til det nye selskab."

Formelt set mener jeg, at Hjørring Privatbaner er en fusion i selskabsretlig forstand, medens Horsens Privatbaner ikke er det, men udelukkende er et samarbejde.
MVH
og godnat fra mig også
Søren

MVH
Søren

I stand corrected. Jeg vil snarest revidere og præcisere mine notater of driftsfællesskaber, inden de "går i luften" på jernbanekilder.dk's næste store datakørsel (som også er årsagen til, at jeg har været påståelig omkring emnet). Jeg påregner at genbruge betænkningens formuleringer.

Til gengæld har jeg kigget lidt i Wikipedia, som jo langt fra altid er noget orakel, men hvor der dog - med sekundære kildehenvisninger - kan læses følgende om: Aalborg Privatbaner, herunder om ejerskabet af APB. Det er jo så en lidt tredje konstruktion end i Hjørring og Horsens.

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Niels Munch, 9/2 2019, 07:53 (1874 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg påregner at genbruge betænkningens formuleringer.


Det er en klog beslutning, kære Morten, som selvfølgelig også vil omfatte Aalborg Privatbaner, og desuden således, at misforståelser, gætterier og ukurante definitioner m.v. ikke bliver ophøjet til evige sandheder på jernbanekilder.dk.

M.v.h. & go' weekend
Niels

Lidt (meget lidt) om privatbaners samarbejde

af Søren Agerskov, 9/2 2019, 10:49 (1874 dage siden) @ Niels Munch

Tak i lige måde til Morten og Niels og mange tak tilbage for ordene. Nu, hvor jeg alligevel havde fat i den store bog (alene det interessante bilagsbind er på 654 sider), faldt jeg lidt i staver og kiggede under nogle af de fællesskaber, jeg selv kom i tanker om og kunne se, at deres omfang varierede fra sted til sted. Eksempelvis står der under OHJ: ”Banen har driftfællesskab med Høng-Tølløse banen og Hørve-Værslev banen i henhold til overenskomst approberet af ministeriet for offentlige arbejder 2/8 52.”

Indtil sammenslutningen og oprettelsen af lokalbaneselskaberne for nogle år siden var egentlige fusioner vel næsten utænkelige. Hjørring Privatbaner i 1939 og De Bornholmske Jernbaner i 1934 var nærmest en undtagelse.

Mange privatbaner havde alligevel lokale samarbejder; men der var meget stor forskel på dem. Aalborg Privatbaner og Horsens Privatbaner var nok de mest omfattende, hvor samarbejdet havde fælles personale og f.eks. værksted ved siden af banernes eget personale, og alligevel ikke helt ens, idet Aalborg tilsyneladende var et helt selvstændigt juridisk selskab med egen kapital og personale, medens jeg er i tvivl omkring de præcise formelle forhold i Horsens (”…i realiteten drives som eet foretagende…”).

De fleste steder var der en overenskomst om, at den ene bane fik refunderet en del af udgiften til ledende personale, typisk direktør, værkmester, banemester og udgiften til værksted, hovedkontor m.v. af samarbejdsparterne. Men der er næppe mange helt ens overenskomster.

Der var endda nogle baner, som var kendt som én bane med én forkortelse, men alligevel var flere selskaber. Eksempelvis var Mariager-Faarup-Viborg Jernbane to selvstændige aktieselskaber med fælles regnskab. Statens ejerandel var endda forskellig i to selskaber, som tilmed havde fælles hovedkontor med Skive-Vestsalling Jernbane.

Så er der Sydfynske Jernbaner, der var noget helt for sig selv.

Nu stopper jeg. Der er ellers nok at fordybe sig i. ????

MVH
Søren

Lidt (meget lidt) om privatbaners samarbejde

af gamle ole2, 9/2 2019, 11:03 (1874 dage siden) @ Søren Agerskov

Ja, og i Nordsjælland var der stort set ikke samarbede mellem GDS (senere Hillerød Privatbaner) og HHGB -nærmere en slags tilstand af væbnet fred, slagsmål om fælles station i Gileleje mm.
GDS og HFHJ samarbejde vel først for alvor i forbindelsen med insførslen af de fælles Y-tog i 60erne.
Så det var så en anden form for "samarbejde"

Ole

Lidt mere om privatbaners samarbejde

af Sydfyn, 9/2 2019, 18:41 (1874 dage siden) @ Søren Agerskov

Indtil sammenslutningen og oprettelsen af lokalbaneselskaberne for nogle år siden var egentlige fusioner vel næsten utænkelige. Hjørring Privatbaner i 1939 og De Bornholmske Jernbaner i 1934 var nærmest en undtagelse.

Mange privatbaner havde alligevel lokale samarbejder; men der var meget stor forskel på dem. Aalborg Privatbaner og Horsens Privatbaner var nok de mest omfattende, hvor samarbejdet havde fælles personale og f.eks. værksted ved siden af banernes eget personale, og alligevel ikke helt ens, idet Aalborg tilsyneladende var et helt selvstændigt juridisk selskab med egen kapital og personale, medens jeg er i tvivl omkring de præcise formelle forhold i Horsens (”…i realiteten drives som eet foretagende…”).

Kære Søren
Af egentlige fusioner var der også Hillerød-Frederiksværk og Frederiksværk-Hundested samt de tre Gribskovbaner, men så er vi vist også i mål!

Aalborg Privatbaner var, hvad vi i dag vil kalde et I/S = interessentskab, men havde som sådan intet kapitalgrundlag, idet investeringerne var udkonteret på de tre interessenter FFJ, AHB og AHJ i forholdet 2:1:1.
venlig hilsen
Lars V-N

Lidt mere om privatbaners samarbejde

af Søren Agerskov, 10/2 2019, 13:51 (1873 dage siden) @ Sydfyn

Kære Søren
Af egentlige fusioner var der også Hillerød-Frederiksværk og Frederiksværk-Hundested samt de tre Gribskovbaner, men så er vi vist også i mål!

Aalborg Privatbaner var, hvad vi i dag vil kalde et I/S = interessentskab, men havde som sådan intet kapitalgrundlag, idet investeringerne var udkonteret på de tre interessenter FFJ, AHB og AHJ i forholdet 2:1:1.
venlig hilsen
Lars V-N

Kære Lars
Næsten i mål.;-) Lemvigbanen var indtil 1921 to aktieselskaber med hver sin strækning. Så kan jeg heller ikke komme i tanker om flere. I gruppen af delte ejerskaber var også Ørnhøjbanen, der var to aktieselskaber hele banens levetid; men som fra 1953 havde fælles regnskab.

Jeg er enig i, at Aalborgbanernes samarbejde var et interessentskab I/S.

MVH
Søren

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak