Hjørring Privatbaner - trækkraft 1963 (8 fotos)

af Niels Munch, 31/12 2012, 11:07 (4126 dage siden)

Kære HP-fans og øvr.

Som lovet startes her en tråd med HP trækkraft, og jeg indleder med fotos fra JB-Ps og min Vendsyssel-tourné i 1963. Vi ankom fra Skagen den 18.07.1963 til Hirtshals og overnattede på vandrerhjemmet dér i alt for korte etagesenge og til akkompagnement af fyrets tågehorn.

[image]
HP 13 med tog i Hirtshals, 18.07.1963 (nm).

Jeg har ikke noteret oprangeringen, desværre.

[image]
HP M 21 i Hirtshals, 18.07.1963 (nm).

Cykeltruren gik videre mod Hjørring, hvor JB-P - formentlig ved Hirtshalsvej - tog dette:

[image]
HP 12 mellem Vellingshøj og Hjørring 19.07.1963 (foto: JB-P, arkiv nm).

HP-vognene er C 10 og E 83.

[image]
HP M 20 i remisen, Hjørring V. 19.07.1963 (nm).

[image]
HP 12 i remisen, Hjørring 19.07.1963 (nm).

[image]
HP M 23 og D 63 ank. i Hirtshals-sporet, Hjørring 19.07.1963 (nm).

[image]
HP 10 med C 10 og D 63 i Gjølstrup, 19.07.1963 (nm).

Efter overnatning på Løkken vandrerhjem gik turen videre sydover:

[image]
HP 11 i Åbybro, 20.07.1963 (nm).

HP 11 var ankommet med CL 30 og E 84.

Link til HPs tjenestekøreplan 1963-64: http://www.jernbanearkivalier.dk/privatbaner/hp/hp_tjenestek%C3%B8replan_26maj1963.pdf .

Herfra gik cykelturen videre over Brovst til Løgstør, hvor der på "Christiansminde" var lørdagsbal med "Arne's Rytme" fra Nørre Sundby.

Nogle af billederne har været vist før; men er det ikke meget rart at have dem samlet? Senere vender jeg tilbage til HPs rangertrækkraft samt nyere optagelser fra HP.

Bedste hilsener & godt nytår
Niels


Tante Edit har indsat link.

Hjørring Privatbaner - trækkraft 1963 (8 fotos)

af KimC, 31/12 2012, 19:14 (4125 dage siden) @ Niels Munch

Nydelige billeder fra det forblæste landskab.

For nyligt blev MHerne og deres vralten og stivhed diskuteret. En maskine som HP13 er længere og tungere end en MH. Der blev anskaffet lokomotiver af lignende konstruktion til andre privatbaner, som feks LJ M33 og HFHJ M11. LJ M33 har ifølge databasen været på gulvet to gange, men det var begge gange i forbindelse med sne. Ellers undrer jeg mig lidt over at privatbanerne anskaffede disse lange og stive maskiner til deres ofte ret spinkle spor. Eller var de ikke så stive i det som MH?

Avatar

Hjørring Privatbaner - trækkraft 1963 (8 fotos)

af Morten Beck, Græsted, 1/1 2013, 10:22 (4125 dage siden) @ KimC

Nydelige billeder fra det forblæste landskab.

For nyligt blev MHerne og deres vralten og stivhed diskuteret. En maskine som HP13 er længere og tungere end en MH. Der blev anskaffet lokomotiver af lignende konstruktion til andre privatbaner, som feks LJ M33 og HFHJ M11. LJ M33 har ifølge databasen været på gulvet to gange, men det var begge gange i forbindelse med sne. Ellers undrer jeg mig lidt over at privatbanerne anskaffede disse lange og stive maskiner til deres ofte ret spinkle spor. Eller var de ikke så stive i det som MH?

Jeg ved ikke om MaK lokomotiverne har vraltet lige så meget som MH´erne, men har læst at Kuhlmann på HFHJ ikke var begejstret for M9, da banen fik den i 1958. Baneafd. nærmest kørte lige bag den og rettede sporet til igen. Det står at læse i "Med tog til Hundested i 75 år".

En anden grund til at bla. HFHJ fik MaK, var at de var billigere end Frichs, og at der var blevet mulighed for at handle med udlandet, når der skulle købes materiel. Det var nærmest udelukket i 1950-52, da Marcipanbrødene blev bestilt.

For øvrigt var Kuhlmann på HFHJ med i det udvalg som blev enige om bestillingen af de 9 Marcipanbrød til privatbanerne. M8 er prototypen af de 9 Marcipanbrød, og de 8 blev leveret med turboladet motorer, mens HHJ DL11 blev leveret uden turbo..

Nå. Lidt af et sidespring. Men jeg ved ikke om HP13 og de andre Makværker vraltede lige så meget som MH´erne. De kan vel have været mere "stabile" da de som du skriver, var længere og tungere..;-) :-)

Godt nytår til jer alle herinde..

Hjørring Privatbaner - trækkraft 1963 (1 foto)

af Svend, Storkøbenhavn, 1/1 2013, 13:22 (4125 dage siden) @ Niels Munch

Denne tråd var nær blevet afsporet med indlæg om alt muligt andet. Lad os returnere til Hjørring med dette billede fra 1963

[image]

HP M 23, Hjørring 1963 ©HBDS

Hjørring Privatbaner - trækkraft 1963 (1 foto)

af Svend, Storkøbenhavn, 1/1 2013, 14:47 (4124 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels

Holger læser jo med her og kan sikkert bekræfte oplysningen.

Hjørring Privatbaner - trækkraft 1963: Stort skinnebustog

af Svend, Storkøbenhavn, 1/1 2013, 14:55 (4124 dage siden) @ Niels Munch

Stort skinnebustog i Hjørring 1963: MS31-DS-DS-IF

Fotoet kendes også fra bogen om danske privatbaner, som netop er udgivet af TpT - Tog på Tryk/LOKOMOTIVET

[image]
Hjørring 1963 ©HBDS

Hjørring Privatbaner - trækkraft 1963: skinnebustog (tegn)

af henning h087 ⌂, Græsted, 1/1 2013, 18:34 (4124 dage siden) @ Svend

:-) :-) :-) :-) :-)

takker Holger, Morten og Svend

og kvitterer med tegning af

[image]


mvh
henning h07

Hjørring Privatbaner - trækkraft 1963 (8 fotos) HP DL 12 tg

af henning h087 ⌂, Græsted, 1/1 2013, 20:11 (4124 dage siden) @ Niels Munch

:-) :-)

og godt nytår

og til Niels Munch´s foto af HP DL 12

tegningen HP DL 12 - h087

[image]

mvh

henning h087

Hjørring Privatbaner - rangertrækkraft (6 fotos)

af Niels Munch, 3/1 2013, 16:46 (4122 dage siden) @ Niels Munch

Go' eftermiddag HP-fans og øvr.

Turen er kommet til HPs rangertrækkraft, og vi starter atter i Hirtshals' klare sommerlys:

[image]
HP 40 i Hirtshals, 18.07.1963 (nm).

Så rykker vi 30 år frem; der havde været møde i Skagen i privatbanernes "Light Rail-gruppe" (hvis direkte følge var LNJs anskaffelse af RegioSprinter), og på vej til et Direktør-Samråds møde i Ålborg fiskede vi vores HP-kollega op i Hjørring.

[image]
HP T 11 (ex HP 40) i Hjørring, juni 1993 (nm).

Men herren på billedet er altså LNJ-kollegaen ;-) .

[image]
HP T 12 (ex DSB 146) i Hjørring, juni 1993 (nm).

På det andet forum har vi tidligere haft fat i følgende fhv. HP-besiddelser:

[image]
LJ M 6 (ex HP 41' - ex HA 40), Ringsted 01.09.1979 (nm).

[image]
LJ M 13" (ex HP 41" - ex FFJ M 1214) i Sakskøbing, 11.08.1979 (nm).

Til sidst en stor bonus:

[image]
HP 13 i remisen, Hjørring juni 1993 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Hjørring Privatbaner - rangertrækkraft (6 fotos)

af Erik Kjærgaard, 3/1 2013, 18:45 (4122 dage siden) @ Niels Munch

Mak'en ser flot ud på dette billede. De seneste år, den stod i remisen, var den næsten mere hvid end rød - af alle duernes ekskrementer, når de holdt til i tagkonstruktionen;-) Ved et besøg et års tid inden den fjernedes fra remisen til DJK kunne det konstateres, at der stadig var tykluft på den. Imponerende.

Hjørring Privatbaner - blandet trækkraft + 7 foto + 1 tegn

af henning h087 ⌂, Græsted, 7/1 2013, 08:12 (4119 dage siden) @ Erik Kjærgaard

:-)

så lidt blandet trækkraft fra HP

HP 13 + CP 31 eller 32 + E 86 + godsvogne, 1973 Hjørring - AKomjk 7-14-3-2

[image]

Så AHB ML 3202/HP 15 + CL 30 + D 63 ? + en h....... masse godsvogne, ca 1969/70 Hirtshals - Christian Oddershede

[image]

HP 15 ex AHB ML 3202, ca 1970! Hjørring ?, ukendt fotograf

[image]

HP traktor 40 i Hirtshals ?? - Christian Oddershede

[image]

[image]

HP M 23 Hirtshals 196?, bagved MP 13 med E + CL 30 - Christianshede

[image]

og så HP M 23 + D 63, Hjørring 1960 - JGCjmjk 60/7/33

[image]

og til slut ( Desværre ingen foto )
HP M 22 ex VØ M 22 ex VØ C 52; Tegn h087

[image]

mvh
henning h087

Avatar

HP 15 ex AHB ML 3202 i Randers den 9. maj 1980

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/1 2013, 08:38 (4119 dage siden) @ henning h087

HP 15 ex AHB ML 3202, ca 1970! Hjørring ?, ukendt fotograf

[image]

Kære Henning

Jeg vil mene, at den ikke er fotograferet i Hjørring men i Randers.

Faste læsere vil vide, at rullende materiel, og da slet ikke rullende materiel fra privatbanerne, er min spidskompetence. Men af en eller anden uransaglig grund tog jeg disse to billeder undervejs fra Aalborg til København i tog 136 den 9. maj 1980. Og det er vistnok de eneste egenproducerede privatbanemateriel-billeder, der befinder sig i mit arkiv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]
HP 15 ex AHB ML 3202 i Randers den 9. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

HP 15 ex AHB ML 3202 i Randers den 9. maj 1980

af henning h087 ⌂, Græsted, 7/1 2013, 08:46 (4119 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

tror sørme du har ret ;-) , den har måske været til renovation på Frichs, for den har kørt på HP som AHB ML 3202 jvf foto og på omtalte foto ( Hjørring ? / Randers ) har den da fået påsat skilt med HP 15.

Men måske melder fotografen sig med yderliger oplysninger om fotoet !!! :-)

mvh
henning h087

Hjørring Privatbaner - blandet trækkraft + 7 foto + 1 tegn

af Ole M. Nielsen ⌂, 7/1 2013, 08:44 (4119 dage siden) @ henning h087


HP 15 ex AHB ML 3202, ca 1970! Hjørring ?, ukendt fotograf

[image]

Hej Henning.

Dette billede er taget i Randers, hvor lokomotivet henstod i længere tid omkring 1980-81.
DJK havde overtaget lokomotivet i 1979, og det blev endelig ophugget i Århus i 1983.

Hjørring Privatbaner - blandet trækkraft + 7 foto + 1 tegn

af henning h087 ⌂, Græsted, 7/1 2013, 08:47 (4119 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

takker for oplysningerne :-) :-)

syntes heller ikke at jeg kunne genkende Hjørring, så derfor ?
så altså

HP 15 ex AHB 3202, ca 1980-81 Randers :-) ;-)
[image]

mvh
henning h087

Hjørring Privatbaner - HP 15 i Tølløse (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 7/1 2013, 09:21 (4119 dage siden) @ henning h087
redigeret af Niels Munch, 7/1 2013, 10:07

[image]

[image]
HP 15 i Tølløse, 18.10.1978 (nm).

I den relativt korte tid, lokomotivet var bogført som "OHJ 47" (men aldrig ommærket), kørte det bl.a. HTJs blandettog som her, hvor man er i færd med at omløbe efter ankomst til Tølløse.

M.v.h.
Niels


Tante Edit syntes, der skulle et foto mere på.

Avatar

Hjørring Privatbaner - HP 15 i Tølløse (+ 2 fotos)

af ove, Struer, 7/1 2013, 10:20 (4119 dage siden) @ Niels Munch

Der er utvivlsomt en god forklaring så jeg er nysgerrig: Hvad er forskellen på de to ender i dette lokomotiv siden man ulejliger sig med at vende det? Er det (som i Mo) noget med at motoren larmer mere i den ene ende eller?

Hjørring Privatbaner - HP 15 i Tølløse (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 7/1 2013, 10:28 (4119 dage siden) @ ove

Der er utvivlsomt en god forklaring så jeg er nysgerrig: Hvad er forskellen på de to ender i dette lokomotiv siden man ulejliger sig med at vende det? Er det (som i Mo) noget med at motoren larmer mere i den ene ende eller?

Man vendte ikke lokomotivet; men da man gerne "ville fri af" personvognen (CL 238), måtte man bruge drejeskiven som sporskifte.

M.v.h.
Niels

Hjørring Privatbaner - HP 15 i Tølløse ( sporplaner Tølløse)

af henning h087 ⌂, Græsted, 7/1 2013, 11:16 (4119 dage siden) @ Niels Munch

Hej

så her sporplan af Tølløse 1955

[image]

og udsnittet med HTJ spornet og drejeskive som sporskifte for omløb

[image]

mvh

henning h087

Hjørring Privatbaner - HP 15 i Tølløse, segmentdrejeskiver

af Gert, Aalborg, 7/1 2013, 11:59 (4119 dage siden) @ Svend

Bregenzer Waldbahn har en fin en af slagsen i Bezau. Den er ret nybygget.

Gert[image]

Avatar

Hjørring Privatbaner - HP 15 i Tølløse (+ 2 fotos)

af ove, Struer, 7/1 2013, 23:20 (4118 dage siden) @ Niels Munch

:-) Ok, det giver mening. Når jeg ved det andet er det fordi min Bedstefar altid prøvede på at få Mo vendt så han kørte i "den kold ende", han kunne ikke klare larmen fra motoren.

Hjørring Privatbaner - HP 15 i Tølløse (+ 2 fotos)

af Flemming Jakielski, Rødovre, 7/1 2013, 12:42 (4119 dage siden) @ Niels Munch

I den relativt korte tid, lokomotivet var bogført som "OHJ 47" (men aldrig ommærket), kørte det bl.a. HTJs blandettog som her, hvor man er i færd med at omløbe efter ankomst til Tølløse.

M.v.h.
Niels

Var det ikke som nr 41 ? Den anden firkanter var nr 40,og nr 47 var da en skinnebus ?

Holbæk var da kendt for fortløbende nummerering. Damp og diesel i en blandet landhandel og OHJ og HTJ ligeledes godt blandet. Deraf udtrykket "the daily mixed ! "

Venlig hilsen

Flemming J

Hjørring Privatbaner - HP 15 i Tølløse (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 7/1 2013, 14:19 (4118 dage siden) @ Flemming Jakielski

Var det ikke som nr 41 ? Den anden firkanter var nr 40,og nr 47 var da en skinnebus ?

Holbæk var da kendt for fortløbende nummerering. Damp og diesel i en blandet landhandel og OHJ og HTJ ligeledes godt blandet. Deraf udtrykket "the daily mixed ! "

Nr. 41 var ex FFJ ML 1209.

Det er korrekt, at "Nr. 47" i 1980 blev tildelt en da til HTJ anskaffet svensk skinnebus, men da var "HP 15" væk igen.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak