Avatar

Hjælp til stedbestemmelse

af T. Rithmester @, Struer, 16/2 2019, 12:52 (1890 dage siden)

Blandt de billeder jeg pt. er i gang med at skanne, findes dette.
Bagpå står der "Sr 7-24 OWL DK 161", hvilket så vidt jeg ved er Støvring, men synes ikke hverken byggestil eller omgivelserne passer med Støvring.
Nogen der kan være behjælplig med at få billedet placeret ? :-)

[image]Sr - OWL, Arkiv: Per Vad Nielsen

[image]Udsnit af ovenstående billede.

Hjælp til stedbestemmelse

af Henrik Tolderlund, 16/2 2019, 13:35 (1890 dage siden) @ T. Rithmester

Blandt de billeder jeg pt. er i gang med at skanne, findes dette.
Bagpå står der "Sr 7-24 OWL DK 161", hvilket så vidt jeg ved er Støvring, men synes ikke hverken byggestil eller omgivelserne passer med Støvring.
Nogen der kan være behjælplig med at få billedet placeret ? :-)


Det kunne godt ligne Bjerringbro station.

Mvh. Henrik Tolderlund

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse

af T. Rithmester @, Struer, 16/2 2019, 13:43 (1890 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Blandt de billeder jeg pt. er i gang med at skanne, findes dette.
Bagpå står der "Sr 7-24 OWL DK 161", hvilket så vidt jeg ved er Støvring, men synes ikke hverken byggestil eller omgivelserne passer med Støvring.
Nogen der kan være behjælplig med at få billedet placeret ? :-)

Det kunne godt ligne Bjerringbro station.


Tak for et godt bud :-)
Synes dog ikke rigtigt der er alle de træer omkring Bjerringbro (i hvert fald ikke i 1954)
Desuden kurver sporene, hvilket de ikke gør i Bjerringbro.

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2019, 14:19 (1890 dage siden) @ T. Rithmester

Blandt de billeder jeg pt. er i gang med at skanne, findes dette.
Bagpå står der "Sr 7-24 OWL DK 161", hvilket så vidt jeg ved er Støvring, men synes ikke hverken byggestil eller omgivelserne passer med Støvring.
Nogen der kan være behjælplig med at få billedet placeret ? :-)

[image]Sr - OWL, Arkiv: Per Vad Nielsen

[image]Udsnit af ovenstående billede.

Hejsa,

For mig ligner det Brabrand.

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse

af T. Rithmester @, Struer, 16/2 2019, 14:37 (1890 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Blandt de billeder jeg pt. er i gang med at skanne, findes dette.
Bagpå står der "Sr 7-24 OWL DK 161", hvilket så vidt jeg ved er Støvring, men synes ikke hverken byggestil eller omgivelserne passer med Støvring.
Nogen der kan være behjælplig med at få billedet placeret ? :-)

[image]Sr - OWL, Arkiv: Per Vad Nielsen

[image]Udsnit af ovenstående billede.


Hejsa,

For mig ligner det Brabrand.


Den vil jeg hellere "købe" end Bjerringbro.
Her kurver sporet og byggestillen ligner Brabrand mere og bevoksningen er tilstede.
For mig ser det dog ud som om, at toppen af vinduerne på 1. sal er meget buede i toppen.
Det virker ikke helt til, at være tilfældet med Brabrand.
Men det kan jo bero på vinklen billedet er taget i.

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse

af Ove Nygaard, 16/2 2019, 15:31 (1890 dage siden) @ T. Rithmester

For mig ligner det Brabrand.

Den vil jeg hellere "købe" end Bjerringbro.
Her kurver sporet og byggestillen ligner Brabrand mere og bevoksningen er tilstede.
For mig ser det dog ud som om, at toppen af vinduerne på 1. sal er meget buede i toppen.
Det virker ikke helt til, at være tilfældet med Brabrand.
Men det kan jo bero på vinklen billedet er taget i.

Hej, jeg blander mig i koret:

Nej, jeg synes ikke, det ligner Brabrand, for jeg mindes ikke en signalpost, hvor man skulle "højt til vejrs" for at betjene signalerne. Da jeg afløste i Brabrand den kaotiske week-end (har ikke datoen present), hvor de to overkørsler blev nedlagt og erstattet af vejoverføringer, var signalanlægget i en karnap på stationskontoret. I øvrigt kunne jeg da ikke finde på at antyde, at "de faste folk" havde taget orlov lige netop den dag, hvor overkørslerne skulle nedlægges! Men det er en helt anden historie!;-)


Bedste hilsener
Ove af Erritsø

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2019, 15:53 (1890 dage siden) @ Ove Nygaard

For mig ligner det Brabrand.

Den vil jeg hellere "købe" end Bjerringbro.
Her kurver sporet og byggestillen ligner Brabrand mere og bevoksningen er tilstede.
For mig ser det dog ud som om, at toppen af vinduerne på 1. sal er meget buede i toppen.
Det virker ikke helt til, at være tilfældet med Brabrand.
Men det kan jo bero på vinklen billedet er taget i.


Hej, jeg blander mig i koret:

Nej, jeg synes ikke, det ligner Brabrand, for jeg mindes ikke en signalpost, hvor man skulle "højt til vejrs" for at betjene signalerne. Da jeg afløste i Brabrand den kaotiske week-end (har ikke datoen present), hvor de to overkørsler blev nedlagt og erstattet af vejoverføringer, var signalanlægget i en karnap på stationskontoret. I øvrigt kunne jeg da ikke finde på at antyde, at "de faste folk" havde taget orlov lige netop den dag, hvor overkørslerne skulle nedlægges! Men det er en helt anden historie!;-)


Bedste hilsener
Ove af Erritsø

Hej Ove,

Har du afløst i Brabrand i 1924?

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse

af Ove Nygaard, 17/2 2019, 11:09 (1889 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej, jeg blander mig i koret:

Nej, jeg synes ikke, det ligner Brabrand, for jeg mindes ikke en signalpost, hvor man skulle "højt til vejrs" for at betjene signalerne. Da jeg afløste i Brabrand den kaotiske week-end (har ikke datoen present), hvor de to overkørsler blev nedlagt og erstattet af vejoverføringer, var signalanlægget i en karnap på stationskontoret. I øvrigt kunne jeg da ikke finde på at antyde, at "de faste folk" havde taget orlov lige netop den dag, hvor overkørslerne skulle nedlægges! Men det er en helt anden historie!;-)


Bedste hilsener
Ove af Erritsø


Hej Ove,

Har du afløst i Brabrand i 1924?

Hej Morten,
nej, dog ikke, det var trods alt lidt senere, men ellers "er det ganske vist", at jeg var der. ;-)
Jeg skrev jo også, at "jeg ikke har datoen present"), men så mange års "fejlskud" var det ikke!;-)


Med vanlig venlig jernbanehilsen

Ove af Erritsø:-D

Hjælp til stedbestemmelse - Brabrand

af Niels Munch, 17/2 2019, 10:26 (1889 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove,

Du skal lige have et billede af karnappen:

[image]Brabrand Station fotograferet ca. 1975. Bygningen er set fra perronsiden. Fotograf: Skjærlund, Kresten; Brabrand. www.danskebilleder.dk - Århus Kommunes Biblioteker. Brabrand-Årslev Lokalhistoriske Arkiv - billed ID: CD453-019.


Bedste hilsener
Niels af Udkantsamager

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse - Brabrand

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2019, 14:22 (1889 dage siden) @ Niels Munch

Kære Ove,

Du skal lige have et billede af karnappen:

[image]Brabrand Station fotograferet ca. 1975. Bygningen er set fra perronsiden. Fotograf: Skjærlund, Kresten; Brabrand. www.danskebilleder.dk - Århus Kommunes Biblioteker. Brabrand-Årslev Lokalhistoriske Arkiv - billed ID: CD453-019.


Bedste hilsener
Niels af Udkantsamager


.... og en oplysning om sikringsanlægget på stationen. Det mekaniske centralsikringsanlæg blev saboteret 4. maj 1945 (!) og blev efter krigsafslutningen (sic!) erstattet af et relæsikringsanlæg. Den sabotage forekommer mig ret formålsløs og har nok været lidt upopulær hos stationens personale, der i lang tid må have haft bøvl med at afvikle trafikken uden virksomt sikringsanlæg. Hvornår karnappen er opført som erstatning for den høje post må bero på dybere arkivstudier, som eftertiden må foretage. Men den er vel opført i forbindelse med ibrugtagning af et nyt sikringsanlæg. For mig ser den ud til at være efterkrigsarkitektur, når man ser døren og de højtsiddende "trækruder", men 1930'erne er også en mulighed.

God søndag!
M:-)rten

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse - Brabrand

af Ove Nygaard, 17/2 2019, 17:38 (1889 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


.... og en oplysning om sikringsanlægget på stationen. Det mekaniske centralsikringsanlæg blev saboteret 4. maj 1945 (!) og blev efter krigsafslutningen (sic!) erstattet af et relæsikringsanlæg. Den sabotage forekommer mig ret formålsløs og har nok været lidt upopulær hos stationens personale, der i lang tid må have haft bøvl med at afvikle trafikken uden virksomt sikringsanlæg. Hvornår karnappen er opført som erstatning for den høje post må bero på dybere arkivstudier, som eftertiden må foretage. Men den er vel opført i forbindelse med ibrugtagning af et nyt sikringsanlæg. For mig ser den ud til at være efterkrigsarkitektur, når man ser døren og de højtsiddende "trækruder", men 1930'erne er også en mulighed.

God søndag!
M:-)rten

Hej Morten!
Jo, der kunne nok være behov for dybere arkivstudier af Brabrand station, for din oplysning om, at sikringsanlægget efter krigsafslutningen blev erstattet af et relæsikringsanlæg, gælder dog ikke lige efter krigsafslutningen. Da jeg som fortalt afløste på Brabrand station i den week-end "først i tresserne" (19 hundrede tallet), hvor overkørslerne blev erstattet af niveaufrie skæringer, var sikringsanlægget (i karnappen) et mekanisk centralsikringsanlæg, som jeg husker det, af "Enhedstypen", så mit gæt er, at relæsikringsanlægget er etableret i forbindelse med fjernstyring af strækningen Aarhus H - Langå - Randers.

Med vanlig venlig søndagshilsen;-)

Ove af Erritsø

Hjælp til stedbestemmelse - Brabrand

af Skjold, 19/2 2019, 15:27 (1887 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ifølge Jernbanen 1978, nr. 2.

Den sikringstekniske modernisering af strækningen Århus - Randers afsluttedes med, at nyt relæsikringsanlæg (DSB 1972) blev taget i brug på Brabrand station den 10. april 1978.

Før dette anlæg var der et sikringsanlægget af enhedstypen, som kan ses i denne tråd.

Skjold Christensen

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse - Brabrand

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/2 2019, 16:00 (1887 dage siden) @ Skjold

Ifølge Jernbanen 1978, nr. 2.

Den sikringstekniske modernisering af strækningen Århus - Randers afsluttedes med, at nyt relæsikringsanlæg (DSB 1972) blev taget i brug på Brabrand station den 10. april 1978.

Før dette anlæg var der et sikringsanlægget af enhedstypen, som kan ses i denne tråd.

Skjold Christensen

Hejsa,

Tak for ibrugtagningsdatoen på relæsikringsanlægget. Den havde jeg ikke. :-) Brabrand fik sit første sikringsanlæg i 1886 i form af et sporskifteaflåsnings- og signalbetjeningsanlæg, som blev ibrugtaget 24. dec. 1886. Det anlæg forekommer mig - tidspunktet taget i betragtning - at have været så teknisk primitivt, at det ikke kan have overlevet på en station på en hovedstrækning frem til 2. Verdenskrig, så jeg har hidtil antaget, at 1886-anlægget senere må være blevet erstattet af et anlæg med fuld centralsikring, det anlæg som blev saboteret 04.05.1945. Ibrugtagningen af dobbeltsporet på strækningen må have haft indflydelse på sikringsanlægget: Aarhus H - Brabrand 07.09.1936 og Brabrand - Mundelstrup 06.09.1937. Efter sabotagen i 1945 har sikringsanlægget så åbenbart ikke været mere beskadiget, end at det kunne repareres og bruges frem til 1978. Men måske tager jeg fejl.

Hjælp til stedbestemmelse - Brabrand

af Georg Schmidt, 19/2 2019, 21:37 (1887 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Har du evt nærmere om sabotagen i Brabrand 04.05.1945, for det er ikke mit indtryk at sikringsanlægget blev særlig beskadiget. Måske er det især sporskifterne sabotørerne er gået efter, det gjorde de meget i Aarhus i den sidste tid, og måske har de taget Brabrand med. Centralsikringen i Brabrand blev aflyst 18/2 1945 og fra 23/3 1945 kunne der ikke krydses og overhales i Brabrand. I en lang periode henover befrielsen kørte man enkeltspordrift mellem Hinnerup og Brabrand og i perioder også Hinnerup Aarhus hvor højre spor Hinnerup Aarhus var spærret, måske på grund af manglende reservedele til sporskifter.
Her uddrag fra Do cirkulære:
[image]

M v h
Georg

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse - Brabrand

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/2 2019, 21:39 (1887 dage siden) @ Georg Schmidt

Har du evt nærmere om sabotagen i Brabrand 04.05.1945, for det er ikke mit indtryk at sikringsanlægget blev særlig beskadiget. Måske er det især sporskifterne sabotørerne er gået efter, det gjorde de meget i Aarhus i den sidste tid, og måske har de taget Brabrand med. Centralsikringen i Brabrand blev aflyst 18/2 1945 og fra 23/3 1945 kunne der ikke krydses og overhales i Brabrand. I en lang periode henover befrielsen kørte man enkeltspordrift mellem Hinnerup og Brabrand og i perioder også Hinnerup Aarhus hvor højre spor Hinnerup Aarhus var spærret, måske på grund af manglende reservedele til sporskifter.
Her uddrag fra Do cirkulære:
[image]

M v h
Georg

Hej Georg,

Nej, desværre ikke. Oplysningen stammer fra DSB's telegramjournal over sabotager og er uden detaljer.

Sikringsanlæg i Brabrand

af Ole Lund Jensen, 19/2 2019, 18:02 (1887 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ole Edvard Mogensen skriver i Jernbanen 2009/2 følgende i sin artikel om "Mekaniske sikringsanlæg af Enhedstypen":

"I forbindelse med udvidelse til dobbeltspor blev sporanlægget på Brabrand station udvidet. Det skete i 1936. Ved samme lejlighed blev det gamle mekaniske sikringsanlæg af fabrikat Siemens og Halske udskiftet med et nyt af enhedstypen. Året efter blev manuel linieblok ibrugtaget mellem Århus og Brabrand".

Det må vel betyde, at sikringsanlægget, der var betjent fra det hævede signalhus, var i drift til 1936, og at det efterfølgende sikringsanlæg med centralapparat i karnappen har været i brug 1936-1978.

Vi har tidligere været i Brabrand, og på dette herlige billede fra 1936 ser man både det gamle hævede signalhus og den nye karnap, men billedet er jo også taget kun 6½ måneder forud for ibrugtagningen af dobbeltsporet Brabrand-Mundelstrup den 6.9.1936 og Aarhus-Brabrand den 7.9.1936, og det nye sikringsanlæg må derfor på fototidspunktet have været under etablering.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Hjælp til stedbestemmelse - Brabrand - sabotage

af Asger Christiansen, 21/2 2019, 12:20 (1885 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

1944-1945 blev der udført flere sabotageaktioner på og ved Brabrand station. Her er de to sidste inden Befrielsen 5. maj 1945:

02.05.1945 Sabotage Århus rangerbanegård og Brabrand station

03.05.1945 Sabotage sporet Århus-Hasselager, sikringsanlæg Brabrand station og sporet Århus Ø-Lystrup

Hjælp til stedbestemmelse

af Niels Munch, 17/2 2019, 17:52 (1889 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove,

Men mon ikke det var stationens faste stab, der havde hidkaldt alle sildene til fejringen af banens fødselsdag?

[image]1962-9-3 - 100 års jubilæum for banelinien Århus-Randers ved Brabrand Station. Fotograf: Hansen, Ove. www.danskebilleder.dk - Den Gamle By, billed ID: CD0282-091010.

Den fungerende har i hvert fald fået huen på sned ;-) .


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2019, 16:32 (1890 dage siden) @ T. Rithmester

Blandt de billeder jeg pt. er i gang med at skanne, findes dette.
Bagpå står der "Sr 7-24 OWL DK 161", hvilket så vidt jeg ved er Støvring, men synes ikke hverken byggestil eller omgivelserne passer med Støvring.
Nogen der kan være behjælplig med at få billedet placeret ? :-)

[image]Sr - OWL, Arkiv: Per Vad Nielsen

[image]Udsnit af ovenstående billede.


Hejsa,

For mig ligner det Brabrand.

Den vil jeg hellere "købe" end Bjerringbro.
Her kurver sporet og byggestillen ligner Brabrand mere og bevoksningen er tilstede.
For mig ser det dog ud som om, at toppen af vinduerne på 1. sal er meget buede i toppen.
Det virker ikke helt til, at være tilfældet med Brabrand.
Men det kan jo bero på vinklen billedet er taget i.

Hej Thomas,

Den er god nok jf. fotoet af Brabrand station på side 57 i den biografiske del af "Danmarks Jernbaner" (Buch og Gomard).

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse

af T. Rithmester @, Struer, 16/2 2019, 16:37 (1890 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Blandt de billeder jeg pt. er i gang med at skanne, findes dette.
Bagpå står der "Sr 7-24 OWL DK 161", hvilket så vidt jeg ved er Støvring, men synes ikke hverken byggestil eller omgivelserne passer med Støvring.
Nogen der kan være behjælplig med at få billedet placeret ? :-)

[image]Sr - OWL, Arkiv: Per Vad Nielsen

[image]Udsnit af ovenstående billede.


Hejsa,

For mig ligner det Brabrand.

Den vil jeg hellere "købe" end Bjerringbro.
Her kurver sporet og byggestillen ligner Brabrand mere og bevoksningen er tilstede.
For mig ser det dog ud som om, at toppen af vinduerne på 1. sal er meget buede i toppen.
Det virker ikke helt til, at være tilfældet med Brabrand.
Men det kan jo bero på vinklen billedet er taget i.


Hej Thomas,

Den er god nok jf. fotoet af Brabrand station på side 57 i den biografiske del af "Danmarks Jernbaner" (Buch og Gomard).


Hej Morten

Super, så kan billedet arkiveres korrekt :-)

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2019, 17:01 (1890 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Morten

Super, så kan billedet arkiveres korrekt :-)

Formentlig er fotografen den engelske jernbaneentusiast Edwin J. Miller, som gæstede Danmark i 1924 og fotograferede en stribe fine glasplader af tog, som senere blev overtaget af en anden englænder, Rutherford, der solgte papirkopier af billederne i eget navn. Desværre har jeg ikke hans billeder eller en fotoliste, men jeg tror, at det er ham.

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse

af T. Rithmester @, Struer, 16/2 2019, 17:47 (1890 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Super, så kan billedet arkiveres korrekt :-)


Formentlig er fotografen den engelske jernbaneentusiast Edwin J. Miller, som gæstede Danmark i 1924 og fotograferede en stribe fine glasplader af tog, som senere blev overtaget af en anden englænder, Rutherford, der solgte papirkopier af billederne i eget navn. Desværre har jeg ikke hans billeder eller en fotoliste, men jeg tror, at det er ham.


Spændende :-)
Et andet billede jeg har skannet som er fra Viby S, står der bagpå ligeledes 7 24 Ruth Miller.
I min naivitet, troede jeg der var navnet Ruth Miller, og ikke to navne, Rutherford og Miller, så klog man bliver :-)

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2019, 17:58 (1890 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Morten

Super, så kan billedet arkiveres korrekt :-)


Formentlig er fotografen den engelske jernbaneentusiast Edwin J. Miller, som gæstede Danmark i 1924 og fotograferede en stribe fine glasplader af tog, som senere blev overtaget af en anden englænder, Rutherford, der solgte papirkopier af billederne i eget navn. Desværre har jeg ikke hans billeder eller en fotoliste, men jeg tror, at det er ham.

Spændende :-)
Et andet billede jeg har skannet som er fra Viby S, står der bagpå ligeledes 7 24 Ruth Miller.
I min naivitet, troede jeg der var navnet Ruth Miller, og ikke to navne, Rutherford og Miller, så klog man bliver :-)

Æv, hva?! Der fik jeg vist lige aflivet den første kvindelige jernbaneentusiast. Den gode Mr. Miller offentliggjorde sine danske togoplevelser i "Railway Magazine" ca. 1925 i en efter den tids målestok rigt illustreret artikel.

Avatar

Hjælp til stedbestemmelse

af T. Rithmester @, Struer, 16/2 2019, 19:32 (1890 dage siden) @ Niels Munch

[image]


Brabrand station 1912:

[image]..... med signalhytte på ben etc. www.danskebilleder.dk - Den Gamle By, billed ID: CD0282-091011.


Kære Niels

Tak for billedet :-)
Pers billede er nu arkiveret korrekt.
Tak for alle indlæg i tråden :-)

Hjælp til stedbestemmelse - foto fra 1977

af Asger Christiansen, 21/2 2019, 12:26 (1885 dage siden) @ T. Rithmester

fra sikringsanlæget på Brabrand station, juni 1977

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak