DSB litra Kc

af Jesper Reinfeldt, 17/2 2019, 15:26 (1889 dage siden)

Hej.
Jeg er i gang med at bygge en åben godsvogn med skruebremse litra Kc.
Der er et fint billede her i jernbanen.dk og tegningen fandt jeg i Jernbanemuseets tegningssamling.
Så langt så godt.
Men på tegningen ses, at vognkassen består af 5 planker, medens billedet viser 6 ditto.
Mon den er født med højere vognkasse, eller er den ombygget. ?

Hilsen Jesper

DSB litra Kc

af Børge Sundahl, 17/2 2019, 19:30 (1888 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Her er tegningen fra SJS's materielfortegnelse

[image]

Mvh Børge

DSB litra Kc

af Jesper Reinfeldt, 17/2 2019, 22:03 (1888 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej Børge.
Tak for hjælpen.
Højden på vognkassen (2340 mm) stemmer godt med originaltegningen. Også antallet af brædder passer med din tegning, så vognkassen er åbenbart ombygget på et tidspunkt.
Nu vi er i gang. Mit eksemplar bliver KC 5351 og den endte åbenbart sine dage som bremsevogn mellem Rindsholm og Rindsholm Mølle. Det lyder som en spændende historie. Hvad foregik der der?
Hilsen og tak
Jesper

DSB litra Kc

af UTJ, 17/2 2019, 22:30 (1888 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Der lå et sidespor fra Rindsholm Station til Rindsholm Mølle og der var vist en betydelig niveauforskel ned til møllen. Mener at KC-vognen blev bestemt til formålet efter at man inddrog de QR-vogne som havde været specielt indrettet til korntransport i forbindelse med møllens virksomhed (eller var det omvendt). Mener at den skulle agere bremsevogn, formentlig læsset med noget tungt.

Sporets forløb kan anes på 1954-luftfotos (Krak, COWI, KB-luftfoto osv.) og mon ikke også at der dukker luftfotos op af møllen mm på KB's luftfotoportal snart, hvis ikke allerede.....

[image]

DSB litra KC 25351 på Rindsholm Mølle (+2 udsnit)

af UTJ, 18/2 2019, 10:17 (1888 dage siden) @ UTJ

......og ganske rigtig viser KC-vognen sig frem på et luftfoto:

[image]Foto: Sylvest Jensen, 1947, Udsnit, KB-luftfotosamling, L02638_014

[image]Foto: Sylvest Jensen, 1947, Udsnit, KB-luftfotosamling, L02638_014

[image]Foto: Sylvest Jensen, 1947, Udsnit, KB-luftfotosamling, L02638_015

Avatar

DSB litra Kc

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2019, 22:35 (1888 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Hej Børge.
Tak for hjælpen.
Højden på vognkassen (2340 mm) stemmer godt med originaltegningen. Også antallet af brædder passer med din tegning, så vognkassen er åbenbart ombygget på et tidspunkt.
Nu vi er i gang. Mit eksemplar bliver KC 5351 og den endte åbenbart sine dage som bremsevogn mellem Rindsholm og Rindsholm Mølle. Det lyder som en spændende historie. Hvad foregik der der?
Hilsen og tak
Jesper


Hej Jesper,

[image]

Rindsholm Mølle ligger ved Vedsø og er en større vandmølle, der lykkeligvis er bevaret for eftertiden. Møllen havde et privat sidespor, der udgik fra Rindholm station (deklaration apr. 1925 og apr. 1926, tinglyst 01.07.1925) og som blev ibrugtaget i 1926. Sporet eksisterede endnu i 1933, men herefter fortaber det sig i historiens tåger. Det eksisterede i hvert fald ikke længere i 1962. Jeg vil antage, at der var et kraftig fald på sidesporet fra stationen ned til Møllen, og at rangeringen på sporet foregik med hest, hvorfor man har haft brug for at have en bremsevogn til rådighed i de tilfælde, hvor vogne til sporet ikke var forsynet med bremse.

Spores tracé var endnu synlig fra luften i 1954, men siden da er stedet vist groet lidt til.

[image]

DSB litra Kc ( Rindsholm + mølle 1941 sporplan )

af henning h087 ⌂, Græsted, 17/2 2019, 23:22 (1888 dage siden) @ Niels Munch

:-)

på rundremise-arkiv

http://rundremisen-arkiv.dk/

ligger denne sporplan af Rindsholm + sidespor til møllen i pdf/Tiff

se i mappen DSB/BaneDanmark

strækninger

strækning 28a

men tilbage til sporplanen

hele sporplanen

[image]

og udsnit

[image]

mvh
h087

DSB litra Kc

af Jesper Reinfeldt, 18/2 2019, 19:09 (1887 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Hej alle.
Tusind tak for alle oplysningerne. Det er jo helt fantastisk.
Bedste hilsner
Jesper

Avatar

Rindsholm Mølle

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 29/4 2020, 21:52 (1451 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Jeg blev inspireret af billederne og historien om Rindsholm Mølle i denne tråd til at aflægge møllen et besøg. Det var i juni 2019 - tiden løber - men her er et par billeder. Jeg blev endda inviteret indenfor af (vistnok) 4. generation på møllen.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak