Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af Claus E. Hansen, 19/2 2019, 11:05 (1885 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 19/2 2019, 11:39

De to film jeg kender til om OMB, der er på nettet;

https://www.youtube.com/watch?v=ADn0M9tZ1MY

https://www.youtube.com/watch?v=pDAYW4M8TAc

Bonus; filmstrimmel fra OKMJ ca. 1966;

https://www.youtube.com/watch?v=Sbm9krDdZoQ

De to sidste film har jeg henvist til før, men tænkte at de nok tålte en gentagelse, nu det går på de nordfynske privatbaner.

Mvh
Claus

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af Svend, Storkøbenhavn, 19/2 2019, 15:29 (1885 dage siden) @ Claus E. Hansen

OMB film 2:
Bemærk størrelsen af det NFJ-godstog der kører ind mod Odense samtidig med persontoget fra Brenderup sidst i filmen.

[image]
Et dårligt skærmdump, men det kan jo desværre ikke blive bedre end filmen.

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af Claus E. Hansen, 19/2 2019, 22:43 (1885 dage siden) @ Svend

Det er faktisk meget interessant. NFJ havde jo en del gods, og må også have haft mere at køre med end OMB og OKMJ.

Vi håber at der kommer en bog om NFJ også ;-)

Mvh
Claus

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af Sydfyn, 20/2 2019, 09:39 (1884 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det er faktisk meget interessant. NFJ havde jo en del gods, og må også have haft mere at køre med end OMB og OKMJ.
Mvh
Claus

Kære Claus
Det er vist en sandhed med modifikationer. I driftsåret 1964/65 lå OKMJs transportarbejde 70% over NFJs. I banernes sidste driftsår lå transportarbejdet på samme niveau. I den foregående 20-års periode havde OKMJ stort set hver år større godstrafik end NFJ.
venlig hilsen
Lars

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af UTJ, 22/2 2019, 22:10 (1882 dage siden) @ Sydfyn

Jo men "folket" bliver vel blændet af at NFJ havde sidespor til Haustrups Fabrikker som gave en del godstrafik på de første km af banen - men det gav jo ikke så meget i kassen og den trafik blev opretholdt efter nedlæggelsen i 1966......

Avatar

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/2 2019, 22:37 (1882 dage siden) @ UTJ

Jo men "folket" bliver vel blændet af at NFJ havde sidespor til Haustrups Fabrikker som gave en del godstrafik på de første km af banen - men det gav jo ikke så meget i kassen og den trafik blev opretholdt efter nedlæggelsen i 1966......


Og en pæn del af den resterende godstrafik var vel roer til Sukkerkogeriet. Meget årstidsbestemt.

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af UTJ, 23/2 2019, 07:30 (1881 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ikke de sidste år

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af Claus E. Hansen, 22/2 2019, 20:50 (1882 dage siden) @ Svend
redigeret af Claus E. Hansen, 22/2 2019, 21:17

OMB film 2:
Bemærk størrelsen af det NFJ-godstog der kører ind mod Odense samtidig med persontoget fra Brenderup sidst i filmen.

[image]
Et dårligt skærmdump, men det kan jo desværre ikke blive bedre end filmen.

Og bemærk Carlsberg-ølvognen som jo er aktuel lige nu hvis man dyrker modeljernbane, i kraft af de superflotte Carlsberg- og Tuborg-vogne som MCK-modeller lige har sendt ud, og som kan købes hos diverse forhandlere.

Der lå i hvert fald et øldepot i Otterup, for jeg har da et par Arne Kirkeby farvefotos der viser en Tuborg-vogn der er ved at blive losset her. I øvrigt med ølkasserne stående frit fremme, den var slet ikke gået i dag.

Fravælger man roetransporterne med damp hos OKMJ, der jo var meget sæsonbetonet (og som forsvandt omkring 1964-65, så vidt jeg har kunnet læse mig til), så må NFJ have haft en jævn pæn godstransport hele året. Dette syntes jeg også tydeligt skinner igennem på de Arne Kirkeby fotos jeg har.

Mvh
Claus

Avatar

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/2 2019, 00:07 (1882 dage siden) @ Claus E. Hansen


Fravælger man roetransporterne med damp hos OKMJ, der jo var meget sæsonbetonet (og som forsvandt omkring 1964-65, så vidt jeg har kunnet læse mig til), så må NFJ have haft en jævn pæn godstransport hele året. Dette syntes jeg også tydeligt skinner igennem på de Arne Kirkeby fotos jeg har.

Hvordan gør det det? Har AK fotograferet godstog dag ind og dag ud året igennem, siden det fremstår som en jævn pæn godstrafik? Hvis han kun fotograferede, når han lejlighedsvis traf et godstog som "en sjælden fugl", kan hans billeder efter min opfattelse intet sige om den samlede godstrafiks omfang. Men jeg har jo naturligvis heller ingen særlig uddannelse udover en realeksamen.

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af ivar, 23/2 2019, 00:21 (1882 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ah Morten

En vogn eller to om ugen fra Tuborg og Carlsberg er vel også jævn trafik.

For resten, en fiks lille parentes, du har fået sat ind, den morer mig, hver gang jeg ser den.

mvh
-ivar

Avatar

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/2 2019, 00:34 (1882 dage siden) @ ivar

Ah Morten

En vogn eller to om ugen fra Tuborg og Carlsberg er vel også jævn trafik.

For resten, en fiks lille parentes, du har fået sat ind, den morer mig, hver gang jeg ser den.

mvh
-ivar

Hej Ivar,

Drak de så meget på de kanter, at det ligefrem blev til ugentlige leverancer? :-) Jo, jævn og støt i takt med den lokale druk har øltrafikken måske nok været men volumen har den nok trods alt ikke haft. :-D :-D :-D

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af Claus E. Hansen, 23/2 2019, 06:45 (1881 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Claus E. Hansen, 23/2 2019, 07:31

Ah Morten

En vogn eller to om ugen fra Tuborg og Carlsberg er vel også jævn trafik.

For resten, en fiks lille parentes, du har fået sat ind, den morer mig, hver gang jeg ser den.

mvh
-ivar


Hej Ivar,

Drak de så meget på de kanter, at det ligefrem blev til ugentlige leverancer? :-) Jo, jævn og støt i takt med den lokale druk har øltrafikken måske nok været men volumen har den nok trods alt ikke haft. :-D :-D :-D


Sikke da en dejlig positiv stemning...…..

Skal nok hilse ude på Facebook.

Mvh
Claus

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af Svend, Storkøbenhavn, 23/2 2019, 10:41 (1881 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ah Morten

En vogn eller to om ugen fra Tuborg og Carlsberg er vel også jævn trafik.

For resten, en fiks lille parentes, du har fået sat ind, den morer mig, hver gang jeg ser den.

mvh
-ivar


Hej Ivar,

Drak de så meget på de kanter, at det ligefrem blev til ugentlige leverancer? :-) Jo, jævn og støt i takt med den lokale druk har øltrafikken måske nok været men volumen har den nok trods alt ikke haft. :-D :-D :-D

.
På et tidspunkt læssede Tuborg i Hellerup (kender ikke tallene for Carlsberg) 60 vogne om dagen, som alle skulle til depoter vest for Storebælt. Senere - vist nok som følge af støjklager - kun 30 vogne om dagen (de øvrige vogne blev muligvis læsset andre steder). Så der har været en vis trafik på ugebasis til de forskellige øldepoter (og sodavandsdepoter) rundt om i landet. Til det sidste blev der læsset vogne til så eksotiske steder som Ærøskøbing, Videbæk og Nykøbing Mors.

[image]


Skål!

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af Claus E. Hansen, 23/2 2019, 00:23 (1882 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Arne Kirkeby gik meget målbevidst efter godstogene på NFJ også. Dette kan jeg i hvert fald bevidne, ud fra at have set en del fotos med dem (og med dem jeg stadigvæk har, resten er sendt til banebøger for nogle år siden). Og det var fra hele året. Og fra hele banen. Men problemet er jo at der ikke er skrevet en bog om NFJ endnu. Noget der smager derhenad, er Steen Ousagers værk "Politik på skinner" om de nordfynske privatbaner i dansk trafikpolitik (Odense Universitetsforlag 1988). Det kunne være rigtig spændende hvis der fx faldt en bog af fra den kant. Eller fra den sydfynske kant.

Arne Kirkeby var i øvrigt en meget beskeden mand, og med en enorm jernbaneviden om utrolig mange privatbaner, men bestemt også om DSB. Pokkers ærgeligt at han ikke er her mere, for så ville jeg have trukket på ham. Han var i øvrigt altid meget åben over for os dengang unge jernbaneinteresserede.

Mvh
Claus

Med OMB omkring 1966, 2 film (+ OKMJ, ca. 1966)

af Sydfyn, 23/2 2019, 10:30 (1881 dage siden) @ Claus E. Hansen

Fravælger man roetransporterne med damp hos OKMJ, der jo var meget sæsonbetonet (og som forsvandt omkring 1964-65, så vidt jeg har kunnet læse mig til), så må NFJ have haft en jævn pæn godstransport hele året. Dette syntes jeg også tydeligt skinner igennem på de Arne Kirkeby fotos jeg har.

Jamen dog! NFJ havde - bortset fra de allerseneste år - lige så stor eller større roetransporter end OKMJ! Og jeg kan forsikre dig om, at jeg har set adskillige godstog, der nord for Otterup kun bestod af stykgodsvogne, og det har jeg også egen fotodokumentation for. Derimod har jeg ALDRIG set et godstog, som ikke havde vognladningsgods med til eller fra Kerteminde. Forskellen var nemlig den, at erhvervsvirksomhederne i Kerteminde til det sidste var kunder hos banen, medens der stort set ingen vognladningstrafik var på NFJ bortset fra Haunstrups Fabrikker 3 km fra Odense (som NFJ kun fik rangerafgift for) og ølvognene og lidt kunstgødning til Otterup og Bogense. Efter banernes nedlæggelse i 1966 var der stadig en betydelig vognladningsgodsmængde til og fra Kerteminde. Maskinfabrikken Taarup læssede i Odense, Kolds Savværk i Ullerslev og Københavnerbryggerierne i Ullerslev og Nyborg.
Så ligemeget hvordan du vender og drejer det og gætter dig til, havde NFJ "ikke mere at køre med" end OKMJ, og det var især sidstnævnte bane, der havde "en jævn pæn godstransport hele året."
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak