Spørgsmål om MY1201-02

af Bent Larsen, 23/2 2019, 22:58 (1882 dage siden)

Hej
I MM 7 står der at MY 1201-02 blev forberedt til indbygning af en GM motor, men det påstås at det aldrig kunne blive aktuelt, da DSB/FRISCH/ B&W ikke kunne købe motorer til det formål af GM. Midt spørgsmål til dette forum, som har svar på næsten alt. Er der nogen dokumentation for det ?
vh
Bent Larsen

Spørgsmål om MY1201-02

af Oversmeden, 24/2 2019, 08:50 (1882 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
I MM 7 står der at MY 1201-02 blev forberedt til indbygning af en GM motor, men det påstås at det aldrig kunne blive aktuelt, da DSB/FRISCH/ B&W ikke kunne købe motorer til det formål af GM.

Teksten i kontrakten er gengivet i MM7 og der står "Dieselmotoren skal være således konstrueret og indrettet, at den helt og holdet i givet fald kan erstattes med en GM-motor type 567B eller efter statsbanernes valg med anden motor, som kan erstatte denne".
Der står intet om, at Frichs/B&W skulle købe motoren - DSB/FRICHS/B&W var jo ikke dummere end, at de godt vidste at FRICHS/B&W aldrig kunne købe sådan en motor. Uanset hvordan, så ville DSB ende med regningen ny motor, så hvorfor ikke lade DSB stå for indkøbet?
Det er min vurdering, at skulle DSB være seriøst interesseret i at købe 2 motorer til re-motorisering, så ville det være muligt. Det skulle blot foregår fra cirka midten af 60'erne og frem, således at motorerne i 1201-1202 fik tid til at vise, at de ikke passede til opgaven. Jeg har ikke set noget korrespondance mellem DSB og Nohab omkring 2 erstatningsmotorer....så interesse har næppe været specielt stor.
At et skift af motor ville blive en dyr omgang ses af det regnestykke, som findes i "Jernbanen" 2/2011 side 40 - ikke mindst for B&W.
Forklaringen på hvorfor Frichs/B&W ikke kunne købe EMD-motorer, skal findes i den "associate agreement" som var lavet mellem GM-EMD og Nohab (ofte bare kendt som licensaftalen). Licensaftalerne - GM-EMD havde nogle stykker rundt om på kloden - skal opfattes som GM-EMD oversøiske forhandlernetværk. Det betyder så også, at "andre" uden for netværket ikke kan få fat i de motorer.....
At Nohab/EMD havde en klar holdning til vidensoverførsel, ses tydeligt da DSB forhandlede om My 1105-1124. Det var vigtigt med en større dansk del, for ellers var idéen om lokomotiver fra Nohab død. Både Titan og Thrige blev anset som kvalificerede til at levere elektriske maskiner, men Titan havde bundet sig til Frichs da Titan skulle levere elektriske maskiner til 1201-1202. Da Thrige også havde vist interesse, så var valget let.
Læs nedenstående referat, som findes i Nohabs arkiv - delikat sag.
[image]
En nogenlunde gennemgang af licensaftaler kan findes i "Jernbanen" 7/2004.

Spørgsmål om MY1201-02

af Bent Larsen, 24/2 2019, 11:25 (1882 dage siden) @ Oversmeden

Hej
Tak for dit svar, det er en god opdatering af hvad der står MM 7, der så lige 2 nr. af jernbanen der skal læses igen.
Vh
Bent Larsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak