Manuelle mellemblokposter Aalborg - Nørresundby

af Skjold, 24/2 2019, 15:45 (1880 dage siden)

i Stations- og Strækningssikringsanlæg fra 1915 er anført »Posten ved Kastetvej, St. 2425« og »Posten ved Limfjordsbroen, en Aflaasningspost, underlagt Nørresundby Station«.

Den manuelle mellemblokpost ved Kastetvej - St. 2425 - ved vogterhus 152 blev taget i brug 21-09-1909 ifølge DJM Sted ID: 0036-071, men hvornår forsvandt posten?

Der etableres automatisk linjeblok mellem Aalborg og Nørresundby 29-11-1972.

Se »Vedr.: Optagelse af Mellemblokposter i Tjenestekøreplanen.« af 11-08-1942, her og i uddrag nedenfor:
[image]

Det er usikkert, om listen er udtømmende, idet brevet skal opfattes som en række rettelser fra 2. Distrikt til tidligere skrivelser. Posten ved Kastetvej optræder ikke, men det gør »Manøvrehuset paa Limfjordsbroen«. Det samme billede ses i listen over forkortelserne fra 1949 og »Oversigt over betjente blokposter, som har været i drift efter 1. april 1952«. Ingen af disse lister nævner en post ved Kastetvej.

Den gamle jernbanebro blev afløst af den nye 23-04-1938, hvilket formentligt har medført, at den gamle »Aflaasningspost« er erstattet af en ny i »Manøvrehuset« til den nye bro.

Kunne det ikke tyde på, at der ved ibrugtagningen i 23-04-1938 af den »nye« Limfjordsbro skete det, at posten ved Kastetvej blev nedlagt / flyttet og helt erstattet af posten på broen?

Det kunne forklare det, Thomas Boberg Nielsen skriver på sin hjemmeside:
»1938: Mellemblokposten ved Kastetvej nedlægges.100) Oplysningen stammer fra en sekundær kilde og vil efterfølgende blive verificeret. Denne oplysning er lidt uforståelig, idet der angiveligt har været mellemblokpost ved Kastetvej frem til 1972. Men måske skal oplysningen forstås således, at den manuelle mellemblokpost erstattes af en automatisk på dette tidspunkt, hvilket så har den implikation, at nedenstående signalplan pr. 1. maj 1939 viser Kastetvej Mellemblokpost i automatisk udgave.«

Signalplanen viser »Hovedsignal ved Kastetvej«, men kunne godt indikere en nedlæggelse i 1938/39.

Eneste blokpost er i 1952-listen anført som: Limfjordsbroen, Lfm, i km 250,169.

Men hvad er der foregået?

Venlig hilsen Skjold Christensen

Avatar

Manuelle mellemblokposter Aalborg - Nørresundby

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/2 2019, 17:19 (1880 dage siden) @ Skjold

Kunne det ikke tyde på, at der ved ibrugtagningen i 23-04-1938 af den »nye« Limfjordsbro skete det, at posten ved Kastetvej blev nedlagt / flyttet og helt erstattet af posten på broen?


Kære Skjold

Jo, det er jeg enig med dig i. På min hjemmeside findes denne tegning fra 1939:

[image]

Som jeg opfatter det: Mellemblokposten ved Kastetvej har formentligt frem til 1938 haft armsignaler i begge retninger og disse har været betjent på stedet. Da den nye jernbanebro etableres, flytter man betjeningen fra Kastetvej og op i manøvrehuset på broen. Det nordgående armsignal ved Kastetvej lader man stå, men gør det elektrisk betjent. Det sydgående armsignal fjernes og erstattes af et 2-begrebs AM-daglyssignal, som placeres på sydenden af broen (kan ses på Georg Schmidts billede på min hjemmeside).

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Manuelle mellemblokposter Aalborg - Nørresundby

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/2 2019, 17:35 (1880 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kunne det ikke tyde på, at der ved ibrugtagningen i 23-04-1938 af den »nye« Limfjordsbro skete det, at posten ved Kastetvej blev nedlagt / flyttet og helt erstattet af posten på broen?

Kære Skjold

Jo, det er jeg enig med dig i. På min hjemmeside findes denne tegning fra 1939:

[image]

Som jeg opfatter det: Mellemblokposten ved Kastetvej har formentligt frem til 1938 haft armsignaler i begge retninger og disse har været betjent på stedet. Da den nye jernbanebro etableres, flytter man betjeningen fra Kastetvej og op i manøvrehuset på broen. Det nordgående armsignal ved Kastetvej lader man stå, men gør det elektrisk betjent. Det sydgående armsignal fjernes og erstattes af et 2-begrebs AM-daglyssignal, som placeres på sydenden af broen (kan ses på Georg Schmidts billede på min hjemmeside).


Kære Skjold

Jeg har gravet i mit arkiv og fandt "Linieblokanlægget paa Strækningen Aalborg-Nørresundby og dets Betjening, April 1939" - en sag på 44 sider, som jeg engang vil scanne og lægge på min hjemmeside. Min beskrivelse ovenfor af signalerne var husket rigtigt. Det er i øvrigt pudsigt at notere sig, at instruksen fastslår, at "Nørresundby Stations Grænse mod Syd er Hovedsignalet ved Kastetvej".

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Manuelle mellemblokposter Aalborg - Nørresundby

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/2 2019, 17:46 (1880 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det sydgående armsignal fjernes og erstattes af et 2-begrebs AM-daglyssignal, som placeres på sydenden af broen


Ole Edvard Mogensen har været så venlig at meddele mig følgende:

"Signalet var M/DS
M fordi det var mellembloksignal
DS fordi det var dækningssignal for sporskiftet

Signalet kan ikke være AM, da det ikke var automatisk, men blev betjent fra centralapparatet i broposten".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Avatar

Manuelle mellemblokposter Aalborg - Nørresundby

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/2 2019, 17:35 (1880 dage siden) @ Skjold

i Stations- og Strækningssikringsanlæg fra 1915 er anført »Posten ved Kastetvej, St. 2425« og »Posten ved Limfjordsbroen, en Aflaasningspost, underlagt Nørresundby Station«.

Den manuelle mellemblokpost ved Kastetvej - St. 2425 - ved vogterhus 152 blev taget i brug 21-09-1909 ifølge DJM Sted ID: 0036-071, men hvornår forsvandt posten?

Der etableres automatisk linjeblok mellem Aalborg og Nørresundby 29-11-1972.

Se »Vedr.: Optagelse af Mellemblokposter i Tjenestekøreplanen.« af 11-08-1942, her og i uddrag nedenfor:
[image]

Det er usikkert, om listen er udtømmende, idet brevet skal opfattes som en række rettelser fra 2. Distrikt til tidligere skrivelser. Posten ved Kastetvej optræder ikke, men det gør »Manøvrehuset paa Limfjordsbroen«. Det samme billede ses i listen over forkortelserne fra 1949 og »Oversigt over betjente blokposter, som har været i drift efter 1. april 1952«. Ingen af disse lister nævner en post ved Kastetvej.

Den gamle jernbanebro blev afløst af den nye 23-04-1938, hvilket formentligt har medført, at den gamle »Aflaasningspost« er erstattet af en ny i »Manøvrehuset« til den nye bro.

Kunne det ikke tyde på, at der ved ibrugtagningen i 23-04-1938 af den »nye« Limfjordsbro skete det, at posten ved Kastetvej blev nedlagt / flyttet og helt erstattet af posten på broen?

Det kunne forklare det, Thomas Boberg Nielsen skriver på sin hjemmeside:
»1938: Mellemblokposten ved Kastetvej nedlægges.100) Oplysningen stammer fra en sekundær kilde og vil efterfølgende blive verificeret. Denne oplysning er lidt uforståelig, idet der angiveligt har været mellemblokpost ved Kastetvej frem til 1972. Men måske skal oplysningen forstås således, at den manuelle mellemblokpost erstattes af en automatisk på dette tidspunkt, hvilket så har den implikation, at nedenstående signalplan pr. 1. maj 1939 viser Kastetvej Mellemblokpost i automatisk udgave.«

Signalplanen viser »Hovedsignal ved Kastetvej«, men kunne godt indikere en nedlæggelse i 1938/39.

Eneste blokpost er i 1952-listen anført som: Limfjordsbroen, Lfm, i km 250,169.

Men hvad er der foregået?

Venlig hilsen Skjold Christensen

Hejsa;

Den manuelle blokpost ved Kastetvej blev nedlagt i 1938 som følge af anlægget af 2. hovedspor.


Svenska-lok

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak