Frihavnen 1955

af Christian, 3/3 2019, 12:11 (1853 dage siden)

Vedlagte billede er fra Ingeniøren nr. 18 - 1955, http://www.e-pages.dk/ingarkiv/5776/116
Har der virkelig været så mange spor i Frihavene (historiske kort er ikke så informative på dette område)
- Christian
[image]

Frihavnen 1955

af Steffen Dresler, 3/3 2019, 12:30 (1853 dage siden) @ Christian

Kære Christian

Frihavnen var "plastret til" med jernbanespor og havde jo ovenikøbet sit eget jernbaneselskab for rangering (se under privatbaner KFA) og jeg mener at det viste kort passer aldeles udmærket. Hver kaj havde sit spor, det vil sige et på hvert side af varehusene. Du havde jo også spor ud til Østre gasværk samt selvfølgelig overlevering til DSB ved Kastellet/Østerbro.
Prøve at se vedhæftede tegning, der må være fra omkring forrige, forrige århundredeskifte. Det viser på udmærket vis de talrige sporforbindelser. Jeg er tilgengæld ikke helt sikker på alle de bygningsværker mod syd (venstre) og i de store fabriksbygningsværker i den nordlige del af frihavnsområdet. Tror det kan være de fremtidige eller planlagte tanker om anvendelsen af området. Det er de bygninger omkring Redmolen/Skudehavnen.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Frihavnen 1955

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/3 2019, 16:45 (1853 dage siden) @ Christian

Vedlagte billede er fra Ingeniøren nr. 18 - 1955, http://www.e-pages.dk/ingarkiv/5776/116
Har der virkelig været så mange spor i Frihavene (historiske kort er ikke så informative på dette område)

Der har været ca. 20 km spor i det gamle frihavnsområde.

Frihavnen 1955

af Christian, 4/3 2019, 10:01 (1852 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Steffen, Niels og Morten.
Mange tak for jeres svar - jeg må igang med at studere emnet nærmere; det er jo et interessant område.
Mvh Christian

Frihavnen 1955

af FS1954, 4/3 2019, 10:52 (1852 dage siden) @ Christian

Her er et af de ældste kort over Frihavnen - det stammer fra 1896:

[image]

Det er i den lille bog "Copenhagen and its Free Port", Gads Forlag 1896:

[image]

Ud over disse oprindelige spor tilkom der med tiden rigtigt nok en masse andre, for eksempel var der inde i hjørnerne af Nordbassinet bittesmå drejeskiver, der lige kunne rumme én Q-vogn. Sporene fulgte så kajkanten, hvor vognene givetvis har været trukket af heste/skubbet med håndkraft. Indtil ca. år 2000 kunne man stadig i vejbelægningen ane, hvor disse drejeskiver havde ligget.

Det stemmer også, som Steffen skriver i et af indlæggene, at der ikke var store fabrikker i den nordlige del af Frihavnen. Her lå der lagre, haller m.v., blandt andet var der et stort krydderilager, ligesom Frihavnens Mønstringsbygning ("arbejdsformidling") lå her. Nordisk Film havde, så vidt jeg husker, også lokaler her - ligesom Riffelsyndikatet lå her, indtil det røg i luften. Og så var der kulbanen til Østre Gasværk. Det er i år 50 år siden, at den blev nedlagt. I Spor og baner nr. 44 er der en artikel om netop ØG.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Frihavnen 1955

af ChrBrun ⌂, Helsingør, 7/3 2019, 17:22 (1849 dage siden) @ FS1954

Jeg har dette kort over Frihavnen, som jeg antager er fra ca 1950-55, hvor man kan se hvor omfattende spornettet var den gang:

[image]

[image]

[image]

Kortet har hængt i Frihavnsstationen, og har desværre lidt lidt overlast i forbindelse med ombygning af Frihavnsstationen i 1985-86.

--
Christian Brun

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak