Svanedammen i Nyborg

af ct, 5/3 2019, 20:33 (1850 dage siden)

Hej

Svanedammen i Nyborg var som bekendt en godsrist beliggende i den nordlige ende af Nyborg station.
Blev denne kun brugt til at oprangere afgående godstog eller også til (lange) ankomne godstog, som umiddelbart ikke vil kunne være på sporene ved stationen?

Hilsen Chris

Svanedammen i Nyborg

af Georg Schmidt, 6/3 2019, 14:01 (1849 dage siden) @ ct

Svanedammen kun til afgående godstog. Ankommende godstog fra Hjulby ind på Nyborg H i spor 2, 3 eller 4 og de lange kunne hvis signal på PU'eren køre frem til lokomotivet var ud for sydlige gavl af kommandoposten. Efter evt. afkobling af togdel videre som rangerbevægelse til bunden af sporet i færgehavnen. Som jeg husker det kunne Nyborg godt tage godstog på maksimal længde.

M v h
Georg

Svanedammen i Nyborg

af Per Sørensen, Hg, 7/3 2019, 23:29 (1848 dage siden) @ Georg Schmidt

G'aften Georg,

kan ikke finde sporplan for Svanedammen lige nu, men jeg mener, at der var en transversal i enden af et par af sporene i Svanedammen.

Kan de være forberedt for ankommende godstog også?

vh pediHg

Svanedammen i Nyborg

af Sydfyn, 8/3 2019, 08:57 (1847 dage siden) @ Per Sørensen

G'aften Georg,

kan ikke finde sporplan for Svanedammen lige nu, men jeg mener, at der var en transversal i enden af et par af sporene i Svanedammen.

Kan de være forberedt for ankommende godstog også?

vh pediHg

Jeg gik eller cyklede forbi Svanedammen næsten hver dag i årene 1958 til 1963 og har aldrig set nogen transversaler!
Georgs beskrivelse af proceduren ved ankommende godstog til Nyborg stemmer fuldstændig overens med mine observationer fra samme periode.
Og til sidst: Hvad i alverden skulle ankommende godstog dog køre ned på Svanedammen for?
venligste hilsener
Lars Viinholt-Nielsen

Svanedammen i Nyborg

af Georg Schmidt, 8/3 2019, 09:33 (1847 dage siden) @ Per Sørensen

Hej Ped
I Svanedammen var der det meste af døgnet et stort sorteringsarbejde i gang af de mange træk fra færgehavnen. Skulle trafikken men Svanedammen være dobbeltrettet, kunne der vel blive lidt trængsel.
Sikringsanlægget i Nyborg (type 1953 i brug 16/1 1963) var ikke indrettet til indkørsel i Svanedammen.
Færgerne klarede ca. 1000 vogne i døgnet og lokalt Nyborg ca 30 eller færre.. Når nu næsten alle ankomne vogne skulle mod færgehavnen må det vel være bedst at køre dem i den retning med det samme.
Nogle godstog afgik i øvrigt fra færgehavnen.

M v h
Georg

Svanedammen i Nyborg

af Per Sørensen, Hg, 8/3 2019, 19:11 (1847 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg,

Jeg er klar over at det foregik på den måde du forklarer, men synes nu stadig der lå en transversal, måske i de spor der lå længst ovre mod færgehavnen.

Tak for forklaring, må finde en sporplan.

venligst
pediHg

Avatar

Svanedammen i Nyborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/3 2019, 19:15 (1847 dage siden) @ Per Sørensen


Tak for forklaring, må finde en sporplan.

venligst
pediHg

Prøv 1995-luftfotoet i fx Danmarks Miljøportal. Kvaliteten er ikke tip-top, men det kan være, at man kan se det. Alternativt er der måske også nyere lodfotos i Det Kongelige Biblioteks luftfotoportal.

Svanedammen i Nyborg - sporplan 1962

af henning h087 ⌂, Græsted, 8/3 2019, 19:30 (1847 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af henning h087, 8/3 2019, 20:09

:-)

på ( Reklame ;-) )

http://rundremisen-arkiv.dk/

ligger denne og mange andre sporplaner

men her Nyborg 1962 skematisk

[image]

mvh
henning h087

ps -

dertil skal tilføjes at jeg har ca 25- 30 sporplaner fra Nyborg der ikke er scannet endnu og nogle af dem er meget meget store, men kommer tid så kommer de på rundremisen

Svanedammen i Nyborg - sporplan 1962

af Per Sørensen, Hg, 9/3 2019, 09:53 (1846 dage siden) @ henning h087

Godt Henning!

Ja Rundremisen skal checkes jævnligt, men man er kommet ud a vane...;-)

Desværre viser sporplanen med al tydelighed at mine tanker om en ekstra transversal i gods-afgang-sporene er forkert.

Sorry

vh pediHg

Avatar

Svanedammen i Nyborg - sporplan 1962

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/3 2019, 15:58 (1846 dage siden) @ Per Sørensen

Godt Henning!

Ja Rundremisen skal checkes jævnligt, men man er kommet ud a vane...;-)

Desværre viser sporplanen med al tydelighed at mine tanker om en ekstra transversal i gods-afgang-sporene er forkert.

Sorry

vh pediHg


Ingen grund til at være sorry. Hvis man ikke er nysgerrig, finder man jo aldrig noget nyt. ;-) :-) :-D

Avatar

Svanedammen i Nyborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/3 2019, 13:25 (1847 dage siden) @ Per Sørensen

G'aften Georg,

kan ikke finde sporplan for Svanedammen lige nu, men jeg mener, at der var en transversal i enden af et par af sporene i Svanedammen.

Kan de være forberedt for ankommende godstog også?

vh pediHg

Hej Per,

Den kan så have været anlagt i nyere tid fx som led i planerne om at sammenlægge bil- og jernbanetrafikken i Knudshoved, en plan der også affødte perrontunnelnedgangen 'Bilgravsminde'.

Svanedammen i Nyborg

af Krabsen, 8/3 2019, 14:29 (1847 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Den kan så have været anlagt i nyere tid fx som led i planerne om at sammenlægge bil- og jernbanetrafikken i Knudshoved, en plan der også affødte perrontunnelnedgangen 'Bilgravsminde'.

Mnja.. - var Bilgravsminde ikke den motorvejsbro, der nåede at blive bygget for at bære motorvejen til færgerne over den i den forbindelse påtænkte sporforbindelse til færgehavnen?
Broen blev fjernet i forbindelse med anlæggelsen af Storebæltsbroen - blev svjh brugt til test af nye nedbrydningsmetoder (så lidt gavn gjorde den dog :-P )

Avatar

Svanedammen i Nyborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/3 2019, 14:48 (1847 dage siden) @ Krabsen

Den kan så have været anlagt i nyere tid fx som led i planerne om at sammenlægge bil- og jernbanetrafikken i Knudshoved, en plan der også affødte perrontunnelnedgangen 'Bilgravsminde'.


Mnja.. - var Bilgravsminde ikke den motorvejsbro, der nåede at blive bygget for at bære motorvejen til færgerne over den i den forbindelse påtænkte sporforbindelse til færgehavnen?
Broen blev fjernet i forbindelse med anlæggelsen af Storebæltsbroen - blev svjh brugt til test af nye nedbrydningsmetoder (så lidt gavn gjorde den dog :-P )

Absolut muligt. De Radikale gør det en del i "nye nedbrydningsmetoder". Jeg har dog hørt/set tunnelnedgangen omtalt som Bilgravsminde også, så måske gælder det begge dele eller anlægsarbejderne som helhed.

Svanedammen i Nyborg

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 9/3 2019, 19:56 (1846 dage siden) @ Krabsen


Mnja.. - var Bilgravsminde ikke den motorvejsbro, der nåede at blive bygget for at bære motorvejen til færgerne over den i den forbindelse påtænkte sporforbindelse til færgehavnen?
Broen blev fjernet i forbindelse med anlæggelsen af Storebæltsbroen - blev svjh brugt til test af nye nedbrydningsmetoder (så lidt gavn gjorde den dog :-P )

Hej.
Den bro er vel snarere Melchiors minde, blev revet ned fordi den havde den forkerte vinkel i forhold til de kommende spor. Broen skulle absolut bygges i hans tid som minister, den havde altså stor symbolværdi.
(kilde: guiden på en rundtur i Nyborg for at se på byggeriet af den faste Storebæltsforbindelse).

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Svanedammen i Nyborg

af Krabsen, 9/3 2019, 20:40 (1846 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Den bro er vel snarere Melchiors minde, blev revet ned fordi den havde den forkerte vinkel i forhold til de kommende spor. Broen skulle absolut bygges i hans tid som minister, den havde altså stor symbolværdi.
(kilde: guiden på en rundtur i Nyborg for at se på byggeriet af den faste Storebæltsforbindelse).

Der er vist brug for lidt kildekritik :-P
https://www.fyens.dk/nyborg/Storebaeltsbroen-Problemer-med-motorvejsstoej-kunne-vaere-u...

Denne er fra 1995 og derfor formentlig mens det hele var i frisk erindring:
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/1995/87-7810-511-0/pdf/87-7810-511-0.pdf - side 7.

Jernbanebøger

Danske privatbaners motormateriel 1921-2001

Danske privatbaners motormateriel 1921-2001. Pris 420 kr.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak