Avatar

4 billeder fra Bred

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 8/3 2019, 10:57 (1875 dage siden)

Redaktionen har modtaget følgende fra John Jakobsen:

[image]Den første station indviet 1865 sammen med indvielsen af Dronning Louises Jernbane (notér navnet).


[image]Første station. Her ses den store låge, som stationsforvalteren spærrede vejen med, når der kom tog. Da dobbeltsporet kom, blev der etableret anlæg med bomme, som blev betjent af en ledvogter.
Den ældste station blev efter dobbeltsporets anlæg anvendt som tjenestebolig for DSB personel, indtil den blev revet ned i 1972, hvor jernbaneoverskæringen blev lukket, og en fodgængertunnel blev lavet.


[image]Bred ”nye” station 1915. Taget i brug ca. 1912 i forbindelse med anlæg af dobbeltsporet.


[image]Bred Station 1940 (Postkort) stationen taget ud af drift 1970 ved ændring til holdeplads. Bygningen revet ned 1976.


Billederne er dels egne arvede foto og dels fra Vissenbjerg Lokalhistoriske Arkiv.

Venlig hilsen
John Jakobsen

4 billeder fra Bred

af re20000, 8/3 2019, 20:16 (1874 dage siden) @ Tommy Nilsson

Redaktionen har modtaget følgende fra John Jakobsen:

[image]Den første station indviet 1865 sammen med indvielsen af Dronning Louises Jernbane (notér navnet).

Er der nogen der ved hvad det er for en omvendt gryde der hænger oppe på taget?

Nold

Avatar

4 billeder fra Bred

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/3 2019, 20:33 (1874 dage siden) @ re20000

Redaktionen har modtaget følgende fra John Jakobsen:

[image]Den første station indviet 1865 sammen med indvielsen af Dronning Louises Jernbane (notér navnet).

Er der nogen der ved hvad det er for en omvendt gryde der hænger oppe på taget?

Nold

Det er en elektrisk meldeklokke. Blev i ældre tid benyttet af jernbanerne til linjering mellem stationer, holdepladser og ledvogterhuse, når der kunne ventes tog.

4 billeder fra Bred

af re20000, 8/3 2019, 22:33 (1874 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er der nogen der ved hvad det er for en omvendt gryde der hænger oppe på taget?

Nold


Det er en elektrisk meldeklokke. Blev i ældre tid benyttet af jernbanerne til linjering mellem stationer, holdepladser og ledvogterhuse, når der kunne ventes tog.

tak! jeg havde en mistanke men har aldrig set den model før. Eller den placering.
Så kunne hele byen følge med i toggangen?

Nold

Avatar

4 billeder fra Bred

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/3 2019, 23:03 (1874 dage siden) @ re20000

Så kunne hele byen følge med i toggangen?

Nold

Ja, men til gengæld var byerne som helhed langt mere fredelige end i dag. Ingen benzinbrunstige brøl fra motoriserede køretøjer, ingen elektrisk forstærket larm og ingen flytrafik. Og "toggangen" var uhyre begrænset.

4 billeder fra Bred

af Sydfyn, 9/3 2019, 09:57 (1874 dage siden) @ re20000

tak! jeg havde en mistanke men har aldrig set den model før. Eller den placering.
Så kunne hele byen følge med i toggangen?

Nold

I den jernbanehistoriske litteratur findes der adskillige billeder af vogterhusklokker på taget også med forklaring. Bøgerne kan lånes på biblioteket.
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak