Billeder fra en svunden tid

af zumbach @, Malling, tirsdag 12. marts, 2019, 09:37 (68 dage siden)

På grund af flere opfordringer, og ikke mindst indlægget fra Steffen, og tak til Steffen, har jeg besluttet frem over at vise mine ”billeder fra en svunden tid” i Historisk Forum. Jeg må indrømme, at især når jeg dykker ned i de tyske lokomotivers historie, så fornemmer jeg et sus fra historien.

God fornøjelse



[image]T 297, Gb, 1955. T 297er bygget i 1920 af Stettin til KPEV som P 8 2566. 1925 omlitreret til 38 2877. Fra 1944 udlånt fra Bw Husum til Danmark, hvor den henstod flere steder. 1949 klargjort til drift på Cvk i København som T 297. I drift i Frederikshavn til 1955. Hensat og udrangeret i 1956, brugt som fast togforvarmningskedel på Gb til 1965, hensat og i 1970 ophugget i Hedehusene.
Stettin = Stettiner Maschinenbau AG, Vulcan, Stettin, Tyskland
KPEV = Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung


[image]PU-signal, Hillerød, 1955. Perronudkørselssignalet bære her sit navn med rette. I dag findes PU-signaler ikke kun på perroner.


[image]R 963, DJK-udflugt, 1972. Ejes af DJM og er tiltænkt kørsel.


[image]D 871, Århus Mdt, 1975. Ejes af DJM som museumsgenstand.


[image]E 991, Århus Mdt, 1985. Ejes af DJM og er tiltænkt kørsel.


[image]050 332-6, Lehrte, 1972. Bygget af Henschel 1940 og leveret til DRB som 50 332. 1945 til OBL-USZ, 1946 til HVE, 1948 til VfV, 1949 til DB. 1968 omlitreret til 050 332-6. 1975 henstillet, udrangeret og ophugget i AW Braunschweig.
DRB = Deutsche Reichsbahn
OBL-USZ = Oberbetriebsleitung der US Zone
HVE = Hauptverwaltung der Eisenbahnen des amerikanischen und britischen Besatzungsgebietes
VfV = Verwaltung für Verkehr
DB = Deutsche Bundesbahn, fra 1994 Deutsche Bahn AG
Aw = Ausbesserungswerk


[image]52 8101-9, Halberstadt, 1978. 52 8101-9 er bygget 1943 af OLW til DRB som Krigslokomotiv 52 5260. 1963 ombygget i Aw Stendal til type 52.80 som 52 8101. 1970 omlitreret til 52 8101-9. 1984 henstillet efter uheld, 1985 udrangeret. Dele fra 52 8101-9 er brugt til genopbygning af 52 8098-7 ved Aw Meiningen og denne maskine blev genindsat i drift. 1989 ombygget i Aw Meiningen til ikke-driftsklar varmemaskine. 1991 henstillet, og udrangeret. 1992 købt af privat, 2010 til Eisenbahnmuseum Bayrischer Bahnhof, hvor 52 8098-7 stadig kan ses, dog ikke i drift, men en søstermaskine, 52 8154-8, er køreklar.
OLW = Oberschlesische Lokomotivwerke AG Kattowitz, Werk Krenau, Polen
DRB = Deutsche Reichsbahn
Aw = Ausbesserungswerk


M.v.h.
Keld Zumbach

Kilder:
www.dampflokomotivarchiv.de
www.beitraege.lokomotive.de
https://www.revisionsdaten.de/index.php
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/tables/lokreihe0.shtml
www.jernbanen.dk/forum
Horst J. Obermayer: Taschenbuch Deutsche Dampflokomotiven, Franks forlag

Avatar

Billeder fra en svunden tid

af shipmik, tirsdag 12. marts, 2019, 10:26 (68 dage siden) @ zumbach

Tillod mig at pille lidt ved billedet af T 297.

Bent Mikkelsen[image]

Billeder fra en svunden tid

af Niels Munch @, tirsdag 12. marts, 2019, 11:01 (68 dage siden) @ zumbach
redigeret af Niels Munch, tirsdag 12. marts, 2019, 11:23

Hej Keld,

Velkommen i Jernbanehistorisk Forum med "Billeder fra en svunden tid"!

Det kan næppe overraske, at jeg er enig med Steff om, hvad der er historisk. Før vi fik disse fora på jermbanen.dk, skrev jeg en del på Drehscheibe-Online, Historisches Forum (HIFO). Derovre har de den tommelfingerregel, at det, man skriver om/viser på HIFO, skal have 10 år eller mere på bagen. Ellers skal webmaster nok få det flyttet til et relevant forum.

Det betyder, at man viser situationer med f.eks. materiel, som stadig kan være i drift, men i en ældre kontekst.

Der var da heller ingen, der anfægtede, da jeg f.eks. i nærværende forum bragte serien "Nye dieseltog til privatbanerne", selv om nogle af de beskrevne typer stadig er i drift.

Og sådan kan nævnes mange eksempler. Men det korte af det lange er, at dine "svundne billeder" passer perfekt i dette forum.


Bedste hilsener
Niels

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker
Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS næsten monopol på sukkerproduktion.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen