Billeder fra en svunden tid

af zumbach, Malling, 19/3 2019, 09:23 (1858 dage siden)

Tak til Bent Mikkelsen for at tydeliggøre mine billeder. Jeg har selv prøvet med Window 10s indbyggede redigeringsprogram under ”Billeder”, men synes ikke jeg kan få noget brugeligt frem. Også tak til Niels for kommentaren.

Et spørgsmål til billede nr. 1. Har VT08.5 og VS08.5 haft nyt design, rød/sort front med lille DB-logo?

Og så til dagens billeder, god fornøjelse.



[image]”København Express”, Dybbølsbro, 1955. Toget kørte fra København H over Gedser–Grossenbrode Kai til Hamburg-Altona. Materiellet var de tyske VT08.5+VM08.5+VS08.5 bygget 1952-54. De havde 108 siddepladser, og førte kun 1. klasse. Dette materiel blev senere erstattet af VT12.5+ VM12.5+ VS12.5, der i 1968 fik nye numre 612.5+912.5+912.6. På billedet er styrevognen forrest mod Gedser, og man aner det karakteristiske vingehjul på fronten.


[image]Specialvogn 383, Århus Mdt, 1974. Bygget af Breslau som Personvogn til SJS som Ba 167. 1893 til DSB som BE 515. 1923/24 ombygget til CH 515. 1940 ombygget til Kedelvogn 3 som Specialvogn 383. Til DJM, ophugget 2013.


[image]ME 1519, Godthåbsvej, hvor en ”Rødbyslæber” kommer kørende mod Helsingør i begyndelsen af 1980’erne.


[image]HV3, Århus H, 1983. I flere år kørte DJK veterantog mellem Århus Ø og Lystrup i forbindelse med Århus Festuge.


[image]MH 317 og MH 303, Nyborg H, 1989 venter på næste rangeropgave i forbindelse med IC-vogne og lokalvogne til og fra Nyborg H og Nyborg F. Begge maskiner er ophugget.


[image]044 238-4, Bw Rheine, 1973. Bygget af BMAG 1939 til DRB som 44 238. 1945 til OBL-USZ. 1946 til HVE, 1948 til VfV og 1949 til DB. 1968 omlitreret til 044 238-4. 1974 henstillet, udrangeret og 1975 ophugget på AW Braunschweig.
BMAG = Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft, vormals L. Schwartzkopff
DRB = Deutsche Reichsbahn
OBL-USZ = Oberbetriebsleitung der US Zone
HVE = Hauptverwaltung der Eisenbahnen des amerikanischen und britischen Besatzungsgebietes
VfV = Verwaltung für Verkehr
DB = Deutsche Bundesbahn, fra 1994 Deutsche Bahn AG
AW = Ausbesserungswerk


[image]050 778-0, Walkenried, 1976. Bygget af Henschel 1941 til DRB som 50 778. 1945 til OBL-USZ, 1946 til HVE og 1948 til VfV. 1949 til DB, 1968 omlitreret til 050 778-0. 1976 henstillet og udrangeret. Maskinen er i dag udstillet på Bayerisches Eisenbahnmuseum, Nördlingen.
DRB = Deutsche Reichsbahn
OBL-USZ = Oberbetriebsleitung der US Zone
HVE = Hauptverwaltung der Eisenbahnen des amerikanischen und britischen Besatzungsgebietes
VfV = Verwaltung für Verkehr
DB = Deutsche Bundesbahn, fra 1994 Deutsche Bahn AG

M.v.h.
Keld Zumbach

Kilder:
https://www.revisionsdaten.de/index.php
www.dampflokomotivarchiv.de
www.beitraege.lokomotive.de
www.jernbanen.dk/forum
Horst J. Obermayer: Taschenbuch Deutsche Dampflokomotiven, Franks forlag
Horst J. Obermayer: Taschenbuch Deutsche Triebwagen
Wikipedia

Billeder fra en svunden tid

af Georg Schmidt, 19/3 2019, 12:04 (1858 dage siden) @ zumbach

[image]”København Express”, Dybbølsbro, 1955. Toget kørte fra København H over Gedser–Grossenbrode Kai til Hamburg-Altona. Materiellet var de tyske VT08.5+VM08.5+VS08.5 bygget 1952-54. De havde 108 siddepladser, og førte kun 1. klasse. Dette materiel blev senere erstattet af VT12.5+ VM12.5+ VS12.5, der i 1968 fik nye numre 612.5+912.5+912.6. På billedet er styrevognen forrest mod Gedser, og man aner det karakteristiske vingehjul på fronten.

I forbindelse med VT 08 har jeg en lille historie som Wienecke fortalte mig, om en dag de havde haft nedbrud på VT 08 og hvor "København Express" skulle fremføres som damptog.
E 968 var i perioden 5/1-6/4 1955 udlånt fra 2. distrikt til depotet i Gedser, hvor den mest var reservemaskine, men også af og til blev indsat i E-turen i Gedser -tur 33- hvor ellers E 988, 990. 993 og 995 kørte.

Den 21/3 1955 tog 110: E 968 2 vogne belastning 74 tons.
Gedser afg. 12.15
København H ank. 14.25

Lidt om turen:
Oh-Vo på 7 minutter efter stop
Vo-Næ på 16 minutter
Næ-Rg på 21 minutter
Rg-Ro på 20 minutter.

Herunder fra tjenestekøreplan 1A fra 3/10 1954.
[image]
[image]

Den 21/3 1955 tog 111: E 968 3 vogne belastning 111 tons.
Kh afg. 16,45
Ro pass 17.08
Rg pass 17,29
Næ pass 17.47
Vo pass 18.05 efter stop 1 min.
Nf pass 18.25
Ge ank 18.45 efter stop foran Gedser.
[image]
[image]

I øvrigt tak for skønne billeder.

M v h
Georg

Billeder fra en svunden tid

af Niels Munch, 19/3 2019, 12:05 (1858 dage siden) @ zumbach

[image]


Hej Keld,

Atter tak for kigget! Jeg benytter i øvrigt billedbetragtningsprogrammet IrfanView, der kan downloades gratis, og som har en begrænset billedbehandlingsfunktion, jeg har tilladt mig at anvende her:

[image]

Med funktionen kan man justere lys og kontrast, skarphed og farvebalance, og det dækker som regel behovet. Skal der beskæres og fjernes "fluepletter" o.l., benytter jeg Express Editor online-funktionen i www.photoshop.com.


Bedste hilsener & håb om tilgivelse
Niels

Billeder fra en svunden tid

af Jens Bruun-Petersen, 24/3 2019, 23:07 (1853 dage siden) @ Niels Munch

Det forbedrede billede viser de tidligere sporforløb i den vestlige ende af personvognsdepotet. Det er ud til, at "nogen" er begyndt at rode med sporene på billedet fra 1955. Få år efter (i 1960) var sporene helt anderledes, måske mere rationelt anlagt, men lidt kedeligere:
[image]
Udsigt fra Dybbølsbro 10. november 1960 (JBP)

Venlig hilsen
Jens

Billeder fra en svunden tid

af Niels Munch, 19/3 2019, 12:23 (1858 dage siden) @ zumbach

Et spørgsmål til billede nr. 1. Har VT08.5 og VS08.5 haft nyt design, rød/sort front med lille DB-logo?


Ja: "Die Farbgebung war bei der Auslieferung purpurrot, mit grauem Dach und schwarzer Schürze, oberhalb der Schürze zog sich ein breiter gelber Zierstreifen hin. Die Stirnfenster waren schwarz eingefasst. An der Stirnseite trugen sie das Flügelrad mit den Buchstaben „DB“ in gelb. Mit der Einführung des neuen DB-Logos 1955 wurde dieses auf der Stirnfront angebracht, das Schwarz der Stirnfenster wurde dabei keilförmig bis zur Scharfenbergkupplung heruntergezogen. Die rote Farbgebung behielten sie bis zur Ausmusterung bei."

Kilde: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_VT_08 .


M.v.h.
Niels

Billeder fra en svunden tid

af Svend, Storkøbenhavn, 19/3 2019, 14:10 (1858 dage siden) @ zumbach

I følge dette værk har der kun kørt VT 12.5 i trafik som København-Express Hamburg - Altona-København - Hamburg-Altona.
På et tidspunkt ombyggede man enkelte VT 08.5 til VT 12.6 og forhøjede dem 50 mm så de kunne sammenkoble med VT 12.5. Det var dog ikke nogen succes, da de havde problemer med ombordsætning på færgerne. Til gengæld blev nogle af VS 08.5 ombygget, så de kunne indsættes i København-Express sammen med VT 12.5 og VM 12.5.

[image]

Billeder fra en svunden tid

af Hans Stückler, 19/3 2019, 15:18 (1858 dage siden) @ zumbach

Hej.

Billedet af HV 3 kunne være fra den 1-8-1983 da HV 3 denne dag kørte til Århus med ZE-vognen, for dagen efter at fremfører tog til Randers via Ryomgård. I Randers blev toget så afhentet af P 917. Kørslerne var et led i en sommer udflugt rundt i landet med damptog.
Billedet er fra Hornslet den 2-8-1983, hvor der ventes på Krydsning eller overhaling.
[image]

Hans S.

Billeder fra en svunden tid

af John Poulsen, 19/3 2019, 17:11 (1858 dage siden) @ zumbach

Et spørgsmål til billede nr. 1. Har VT08.5 og VS08.5 haft nyt design, rød/sort front med lille DB-logo?

[image]”København Express”, Dybbølsbro, 1955. Toget kørte fra København H over Gedser–Grossenbrode Kai til Hamburg-Altona. Materiellet var de tyske VT08.5+VM08.5+VS08.5 bygget 1952-54. De havde 108 siddepladser, og førte kun 1. klasse. Dette materiel blev senere erstattet af VT12.5+ VM12.5+ VS12.5, der i 1968 fik nye numre 612.5+912.5+912.6. På billedet er styrevognen forrest mod Gedser, og man aner det karakteristiske vingehjul på fronten.

Som også Svend har konstateret, har der ALDRIG været benyttet VT 08.5 i "København Express".
VT08.5 havde kun international 1. og 2. klasse (indtil 1956 var der tre vognklasser i internationale tog!), VT 12.5 som benyttedes i København Express havde international 2. og 3. klasse. Fra 1956 blev disse så kaldt 1. og 2. klasse! Fra sidst i 1950erne benyttedes i København Express nogle andre styrevogne, der var ombygget fra VS 08.5 og bød på en sidegangsafdeling med ordentlig 1. klasse (senere betegnedes de VS 12.6).

Alt dette kan man læse om på dansk i "Internationale tog via Gedser", der nok er udsolgt fra forlaget, men stadig fås hos Jernbanebøger.

I øvrigt forsvandt de store "vingehjul" på fronten midt i 1950erne, og i stedet fik fronterne V-formet udmykning i antrasitgrå med en "DB-kiks".

Mvh
John Poulsen

Avatar

Billeder fra en svunden tid

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/3 2019, 18:06 (1858 dage siden) @ John Poulsen

I øvrigt forsvandt de store "vingehjul" på fronten midt i 1950erne, og i stedet fik fronterne V-formet udmykning i antrasitgrå med en "DB-kiks".

... som ses her på et togsæt på Københavns Frihavnsstation ca. 1961 (jernbanekilder.dk)

[image]

Avatar

Billeder fra en svunden tid - mere DB VT 12.5

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/4 2019, 20:21 (1845 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Nedenfor ses et af de - efter min mening - bedste fotos taget nogensinde af en VT 12.5 (ikke 12.6) i Danmark. Billedet er taget ved KØBENHAVNS-EXPRESS' ilandkørsel i Gedser ca. 1960. Det er en affotografering i Københavns Foto-Services arkiv, så fotografens navn kendes ikke. En del affotograferede fotos i KF-S-arkivet skyldes dog Svend Rodevang, så måske er han mester for fotoet. (jernbanekilder.dk)

[image]

Billeder fra en svunden tid

af zumbach, Malling, 20/3 2019, 08:22 (1857 dage siden) @ zumbach

Tak for alle kommentarerne.

Rettelse af teksten til billede 1:

[image]”København Express”, Dybbølsbro, 1955. Toget kørte fra København H over Gedser–Grossenbrode Kai til Hamburg-Altona. Materiellet var de tyske VT12.5+ VM12.5+ VS12.5, der i 1968 fik nye numre 612.5+912.5+912.6. På billedet er styrevognen forrest mod Gedser, og man aner det karakteristiske vingehjul på fronten.

Der findes masser af billeder af VT12.6 med det karakteristiske vingehjul på fronten, men hvis der findes andre end mit billede af VT12.5 og VS12.5 med det karakteristiske vingehjul på fronten, må I meget gerne vise dem her i Jernbanehistorisk forum, eller evt. et link.

M:v.h.
Keld Zumbach

Billeder fra en svunden tid

af John Poulsen, 20/3 2019, 16:15 (1857 dage siden) @ zumbach

Der findes masser af billeder af VT12.6 med det karakteristiske vingehjul på fronten, men hvis der findes andre end mit billede af VT12.5 og VS12.5 med det karakteristiske vingehjul på fronten, må I meget gerne vise dem her i Jernbanehistorisk forum, eller evt. et link.

Jeg "linker" igen til den også tidligere i denne tråd omtalte BOG "Internationale tog via Gedser", hvori der er hele tre billeder af VT 12.5/VS 12.5 med "vingehjul" - heraf et i farver!

Jeg tror derimod ikke at der er ret mange billeder af VT 12.6, idet typen først opstod da DB i 1960erne (hvor man for længst var gået væk fra "vingehjulet") ombyggede nogle VT 08.5 til 12.6 (bl.a. ved at fjerne køkken og restaurant og erstatte dem med passagerafdeling)!

Mvh
John Poulsen

Billeder fra en svunden tid

af zumbach, Malling, 20/3 2019, 17:00 (1857 dage siden) @ John Poulsen

Tak. Jeg har lige bestilt bogen.

M.v.h.
Keld Zumbach

ContecRail
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak