Billeder fra en svunden tid

af zumbach @, Malling, tirsdag 26. marts, 2019, 09:12 (31 dage siden)
redigeret af zumbach, tirsdag 26. marts, 2019, 09:39

Tak for alle de spændende og informative kommentarer, som jeg læser med stor interesse.
God fornøjelse.
<
<
<
[image]1968. E-maskine med godstog under udkørsel fra København G. Her, hvor billedet er taget, ligger i dag Sydhavn st.
<
<
[image]ML 6, Bjerringbro, 1974. Denne maskine blev bygget i foråret 1945 i England, og indgik i en maskinpulje, som Det engelske forsvarsministerium dengang disponerede over. Maskinen blev sendt til Ruhrområdet, hvor den blev anvendt af de engelske besættelsestropper. Nogle danskere blev på et tidspunkt opmærksom på at maskinen var til salg, og orienterede DSB om dette. Det endte med at maskinen kom til DSB i 1957, hvor den senere fik litra ML 6. Læs mere om denne historie her
<
<
[image]MH 365 og MH 355 Helsingør, 1986. Begge maskiner er ophugget.
<
<
[image]MY 1145 mod Helsingør ved Trepilelågen, ovk. 33, 1986. Udrangeret og hensat 2000. 2002 til OHJ som MY 105. 2003 omlitreret til VL MY 105. 2009 til RTOG MY 105.
<
<
[image]MY 1121, Nyborg H, 1989. 1993 til TÅGAB som TMY 101.
<
<
[image]001 227-8, Bw Ottbergen, 1976. Bygget af Henschel 1938 til DRB som 01 227. 1945 til OBL-USZ, 1946 til HVE, 1948 til VfV, 1949 til DB. 1968 omlitreret til 001 227-8. 1973 henstillet og udrangeret i AW Göttingen. 1976 ophugget i Ottbergen.
DRB = Deutsche Reichsbahn
OBL-USZ = Oberbetriebsleitung der US Zone
HVE = Hauptverwaltung der Eisenbahnen des amerikanischen und britischen Besatzungsgebietes
VfV = Verwaltung für Verkehr
DB = Deutsche Bundesbahn, fra 1994 Deutsche Bahn AG
AW = Ausbesserungswerk

<
<
[image]044 363-0, Goslar, 1972. Bygget af Borsig 1941 til DRB som 44 363. 1945 til OBL-USZ, 1946 til HVE, 1948 til VfV, 1949 til DB. 1968 omlitreret til 044 363-0. 1975 henstillet, udrangeret og ophugget i AW Braunschweig.
DRB = Deutsche Reichsbahn
OBL-USZ = Oberbetriebsleitung der US Zone
HVE = Hauptverwaltung der Eisenbahnen des amerikanischen und britischen Besatzungsgebietes
VfV = Verwaltung für Verkehr
DB = Deutsche Bundesbahn, fra 1994 Deutsche Bahn AG
AW = Ausbesserungswerk

<
<
<


Med venlig hilsen
Keld Zumbach
<
<
<

Kilder:
https://www.revisionsdaten.de/index.php
www.dampflokomotivarchiv.de
www.beitraege.lokomotive.de
www.jernbanen.dk/forum
Horst J. Obermayer: Taschenbuch Deutsche Triebwagen

Billeder fra en svunden tid

af Steffen Dresler @, tirsdag 26. marts, 2019, 17:41 (30 dage siden) @ zumbach

Kære Keld

Som sædvanligt rigtigt hyggeligt at se dine billeder. E-maskinen under udkørsel fra Godsbanegården. Hele området deromkring var jo kolonihaver og al skins handel med autoophug og kluns. Ses dejligt skildret i filmen "Harry og kammertjeneren", en guds benådet film med herlige og dygtige skuespillere fra "dengang".

Billedet af den udrangerede DB BR 01 227 er nok - for i hvert tilfælde undertegnede - ganske imponerende. Det er jo en af de 50 BR 01, der fra 1957 og frem fik den såkaldte "Umbau mit Neubaukessel". Den er tydeligt større i også diameter og bestod af kun to kedelsvøb (og røgkammer og bagkedel med fyrkasse), således at man måtte flytte sandkasserne ned på barrierepladen (som i gamle dage) for at undgå ulykker med overledningen. Kedlen var i ydelser god for ca. 2400/2500 indicerede HK og man var ikke i tvivl om når den kom buldrende, en noget dybere lyd end den normale 01´er. Det var den stærkeste af alle de to-benede 01´er.

Tak for (igen) billederne.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Traktor 6 fik jo betegnelsen ML (=Motorlokomotiv) af fagforeningsmæssige årsager =penge!!! Så nu var det at regne for et lokomotiv og ikke en traktor;-)

DSB R954

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
DSB C715 1
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen