Lidt om 1.generation S-tog

af Georg Schmidt, tirsdag 26. marts, 2019, 19:19 (30 dage siden)

Den 7/9 1970 passerede sidst på eftermiddagen et særtog Århus med 9 vogne af 1. gen S-tog til ophug i Bjerringbro. Det var vognene MM 715, 722, 735 og 736 FM 863, 864, 865, 866 samt FS 922.
Den 23/9 1970 var jeg i Bjerringbro og tog nogle billeder. FM 863 var næsten ophugget på det tidspunkt.
[image]
MM 735 i Bjerringbro 23/9-70. Vognen blev ophugget på godspladsen i Skive 2 uge i november 1970.

[image]
MM 736 i Bjerringbro 23/9-70, blev ophugget på godspladsen i Skive 1 uge i november 70.

[image]
FS 922 i Bjerringbro 23/9-70, blev ophugget godspladsen i Skive 3 uge i november 1970.

[image]
FM 865 i Bjerringbro 23/9 70, ophug på godsplads i Skive ved juletid 70.

[image]

[image]
FM 866 i Bjerringbro 23/9 1970, ophug godsplads Skive 1. uge i december 70.

Kun FM 863 blev ophugget i Bjerringbro, de 8 andre vogne blev sendt med særtog videre til Skive den 14/10 1970. På godspladsen i Skive blev der ophugget 38 vogne inden man begyndte i Jebjerg med 891 som den sidste i Skive i begyndelsen af november 1971, og 904 som den første i Jebjerg i slutningen af november 1971.
[image]

[image]
Lidt fra rullen i MM 735.

M v h
Georg

Lidt om 1.generation S-tog

af Georg Schmidt, tirsdag 26. marts, 2019, 23:27 (30 dage siden) @ Georg Schmidt

I begyndelsen af 70'erne fulgte jeg de gamle S-tog og udrangeringen.

[image]
MM 744-FM 876-FM 875-MM 745 i Klampenborg 1971. Denne stamme kørte også i oktober 1971 meget på linie BX sammen med stammerne 750-880-879-749 , 747-877-872-752 og 753-873-874-774.

[image]
MM 744 ophugget august 1972 i Jebjerg.

[image]
FM 876 ophugget juli 1972 i Jebjerg. Bemærk den særlige S-togs patina.:-D

[image]
Her stammen fra den anden ende. MM 745 ophugget i juli 1972 i Jebjerg.

[image]
Førerpladsen på MM 745.

[image]
Klampenborg 1970 vi ser MM 718 og FS 918.

[image]

M v h
Georg

Lidt om 1.generation S-tog

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, onsdag 27. marts, 2019, 00:18 (30 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.

Pragtfulde billeder.

. . . og når man så tænker på, hvor mange timer, man (jeg) har tilbragt i disse tog -- på vej til / fra arbejde, men også til / fra så meget andet. Der var desværre ikke penge til så mange S-tog-billeder, når der også skulle være film til alle de privatbanestationer m.v, der blev nedlagt dengang.

Hilsen -- Tak for synet.

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

Lidt om 1.generation S-tog

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 27. marts, 2019, 14:31 (30 dage siden) @ Georg Schmidt

Lad os nu bare lige drømme lidt - og forestille os at lynet slog ned og DSB S-tog synes det kunne være sjovt på Dronningens fødselsdag eller noget andet at sætte den/en bevaret 1. generationsstamme ind i den daglige trafik (glem lige CBTC her :-) ).
Stammen var synet og godkendt og det hele - men ville der så overhovedet være nogen til at styre den? Der er vel ingen tilbage der har erfaring med at køre disse?
Så måske CBTC indbygget var en god ide?

HOV! Der ringere vækuret - sikke et mareridt! :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Lidt om 1.generation S-tog

af Steffen Dresler @, onsdag 27. marts, 2019, 17:47 (30 dage siden) @ Michael Deichmann

Kære Michael

Det er nok ikke et spørgsmål om nogen kan køre motorvognen, det er pibende nemt og uden problemer. Herunder vejledning.

Se nedenfor viste skitse jeg tegnede i Klampenborg en lørdag eftermiddag i sommeren 1966. Arbejdede på vogne fra DJK, men nogle af os var så heldige, at ”blive uddannede” til køremænd, når der skulle forstærkes om eftermiddagen/aften i Klampenborg, alder 15 år!! Så sammen med en rigtig køremand fik vi ”indøvelse” og kørte lystigt under vejledning frem og tilbage. Har også prøvet alene et par gange. Nå, den var jo nok slet ikke gået i dag. Og det godt det samme. Skal bemærke at der jo ikke var passagerer med i togene.
Se skitsen, lær den udenad og du kan køre et 1. G S-tog, pas på med bremsen, den tager HÅRDT, har kysset frontruden et par gange;-) . Nå, ja, når man lukker dørene SMÆKKER de altså med et knald over eventuelle ”efterlade” udenfor/indenfor lemmer, blåt mærke:-( .

[image]

I dag skal du bare for at være i førerrummet have tilladelse, SR og sikkert en mængde andre ting jeg ikke kender til.
God fornøjelse

Med venlig hilsen
Steffen Dresler (NÆSTEN dengang elektrofører syntes jeg selv!!!!!)

NB: Husk at hæve pantografen og se om du har tryk nok i ledningen FØR kørsel:-P

Lidt om 1.generation S-tog

af Georg Schmidt, onsdag 27. marts, 2019, 23:07 (29 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Togfører afløsning på linie A på "første sal" i Vanløse i 1970, føreren på vej i den anden ende.
MM-vognen er 718.

[image]

[image]
Nede i stueetagen fløjtes afgang mod Hellerup.

M v h
Georg

Lidt om 1.generation S-tog

af Torben Jensen, torsdag 28. marts, 2019, 10:47 (29 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja Vaniøse har forandret sig, næsten alt er væk nu tog, spor og gasværk.
Lidt fra min barndoms bane.

[image]

[image]

[image]

[image]


Venlig hilsen
Torben Jensen

Lidt om 1.generation S-tog

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, torsdag 28. marts, 2019, 20:11 (28 dage siden) @ Torben Jensen

Ja Vaniøse har forandret sig, næsten alt er væk nu tog, spor og gasværk.
Lidt fra min barndoms bane.

[image]

[image]

[image]

[image]


Venlig hilsen
Torben Jensen

.
------------------
.


Flere gode billeder af Georg Schmidt, men også af Torben Jensen.

Næsten synd, at Torben ikke skriver lidt mere tekst - hvad billederne forestiller, afgangen af de to F-linie-tog mod hhv. Hellerup og Frederiksberg. OK - byens jernbaneinteresserede ved / kender det sikkert, men "vor mand i Nr. Nissum" !

Det var jo en "herlig" køreplan i mange år i 1950´erne-60´erne, hvor alle fire tog kom til Vanløse i minuttallene ca. 07-08. De to tog i "stueetagen" kørte 10 (til Hellerup) og 11 (til Frederiksberg). Samme minuttal (11) kørte de to tog på "første sal", mod Ballerup og København H.

I mellemtiden havde elektroførerne i de to tog på den lave perron (Hellerup/Frederiksberg) skiftet førerrum til modsatte ende. Da disse to tog (togveje) krydsede hinanden under udkørselen, skulle Hellerup-togene køre først (10), og derefter -et minut senere)- Frederiksbergt-pget.

Hele dette scenarie gentog sig hvert tyvende minut. 27-28 / 30-31 samt 47-48 / 50/51.

Flotte billeder.

Erik V.
www.evp.dk

Lidt om 1.generation S-tog

af Georg Schmidt, torsdag 28. marts, 2019, 23:19 (28 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tak til Torben og Erik for fine billeder og kommentarer. Man er jo nok en uforbederlig 1. gen nørd:-D , men fotografering kom først for alvor i gang da 2.gen vognene var blevet lidt for mange.

[image]
Her MM 713 som bageste vogn i tog 40246 under udkørsel mod Frederiksberg kl. 15.51 den 16/5 1971. MM 713 var i drift til begyndelsen af november 1971. Vognen passerede Århus i dagene 17-18/12 1971 i togene 2045/2905 på vej til ophugning i Jebjerg som foregik i februar 1972.

[image]
Vanløse var noget særligt, her kunne man dyrke de gamle vogne, og var man heldig var der gamle vogne både "oppe og nede" som her i 1970.

[image]
En gammel 8-vognsstamme holdt længe ud på B og C i hvert fald til sidst på året 1971 her fotograferet i to omgange i Hellerup.

[image]
En sådan stamme kunne virkelig flytte nogle mennesker.

[image]
Udsnit, har desværre ikke nummer på MM-vognen.

[image]
Vanløse den sidste tid med gamle vogne, året ca. 1976.

M v h
Georg

Lidt om 1.generation S-tog

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, fredag 29. marts, 2019, 01:26 (28 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Erik V. Pedersen, fredag 29. marts, 2019, 01:49

Hej Georg.

Det er MIG, der takker. Når jeg har nydt dine og Torben´s fotos, er der næsten helt vådt ved siden af tastaturet ! ! !

Jeg burde have taget mange flere fotos af 1. gen. S-togene dengang, men pengene ! ! !

Hertil kom så (desværre), at dem kørte "man" i hver dag - det kunne "man" gøre en anden dag, også i morgen. Så blev det ikke til noget. Jeg husker også den dag, da jeg på vej hjem Gb, i Vanløse, "første sal", så ned på et par af de sidste 1. gen. stammer, og tænkte på: Gad vide, om de også kører i morgen". Det var lige på det sidste, og de endte da også med at blive taget ud af drift tidligere end egentlig planlagt.

Jeg blev fortalt, at et par / nogle vogen var på vej til Scandia, Randers, til en grundig renovering med henblik på endnu et par års kørsel på F-linien. Desværre blev projektet opgivet "midt i vadestedet". Københavnerne betragtede vognene som "gamle og udrangeringsmodne", --- renoverede og rødmalede eller ej.[/b]


Pludselig en dag var de bare væk, lidt hurtigere end vist egentlig beregnet.

Vanløse.
Ja, med den ekstra nedgang, der blev lavet fra perronen ned til F-linien, og skiltet om, at den var forbeholdt for passagerer til F-linien. Ve den formastelige passager, der ville prøve, at "smutte" op til "første sal", mens de andre var på vej ned. Der var mange nedadgående, der pludselig blev 1½-2 gange så brede over skuldrene. Vedkommende blev nærmest skubbet baglæns ned/tilbage til den lave perron, hvor vedkommende så måtte gå uden om, ad den gamle "tunnel" og op ad den gamle brede trappe.

Jeg nåede også et par gange, som trafikelev, at blive "sendt til tælling" på stationen. Den årlige tælling af passagererne (passagerstrømmene) med udlevering af diverse former for "kontrolbilletter"/papir-/papstykker, som passagererne så skulle aflevere på bestemmelsesstationen. Om eftermiddagen var det hovedsagelig hjemvendende passagerer, der nu skulle aflevere deres "kontrolbilletter".

Denne kontrolform holdt jo til helt op i 2000-erne (2005-6 ?). Jeg nåede da også at være med til at tælle fire gange som pensionist, til det blev afskaffet i 20xx.

Johhh - det var herlege tog, de gamle 1. gen. S-tog. I min "rangfølge" var disse S-tog og Mo-vognene nærmest ligestillede, som de foretrukne/pæneste og så Scandia-skinnebusserne ved privatbanerne. På sporvogns-fronten var det "Lundingvognene" skarpt forfukgt af "Scrap-vognene" ("Sparevognene").

Ak ja --det var dengang.

Erik V.
www.evp.dk

Elektrotjenesten i Van, lidt OT...

af Søren Johannessen @, fredag 29. marts, 2019, 21:31 (27 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Vanløse den sidste tid med gamle vogne, året ca. 1976.


Bemærk også - netop med i højre kant af billedet - Elektrotjenestens værksteder og kontorer (Kabelkontoret) i Vanløse.
Det er den lyse, "moderne" 3-etagers fabriksbygning.
På pladsen anes en lys blok- eller ovk-hytte og et par relæhuse, antagelig med sikringsanlæg under opbygning indvendig, for senere flytning til permanent placering, et sted i landet.
Desuden vist nok en Elo og en P-vogn ved perronen i stueetagen, hvorfra tungere komponenter, som f eks sporskiftedrev, kunne læsses og losses.
Værkstedet tog sig bl a af revision, afprøvning og ombygning af disse drev.
Desuden anes en af Elektrotjenestens gule troljer ved læssevejen.
Fra bygningens kontorer blev den overordnede drift og vedligeholdelse af sikrings- og overkørselsanlæg i hele landet styret. Desuden projekterede man her planerne for de udvendige dele af nye sikringsanlæg, som f eks kabelanlægget og ydre objekter, signaler, sporskifter og sporisolationer.
Anlæggenes centrale, "ædlere dele" (relæstyringen) blev projekteret i Signalkontoret, beliggende i kontorbygningerne i Sølvgade 40, og siden opbygget i værkstedet her i Van (eller hos Dansk Signal Industri A/S).
Denne organisering gjaldt i grove træk fra 60'erne og frem til 90'erne.

Mvh

PS - undskyld kunne ikke lige nære mig, selv om det er OT... ;-)

Elektrotjenesten i Van, lidt OT...

af Jan-Eddie Mathiasen @, lørdag 30. marts, 2019, 08:30 (27 dage siden) @ Søren Johannessen

Tak Søren.
Det er da interessant information selvom vi befinder os i randen af billedet:-D

God week-end
Jan-Eddie

Elektrotjenesten i Van, lidt OT...

af ChrBrun ⌂ @, Helsingør, mandag 01. april, 2019, 12:35 (25 dage siden) @ Søren Johannessen

Den bygning blev i jernbanekredse kaldt "Wessels Minde" efter den tidligere overingeniør W. Wessel Hansen
(se også: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=22521 )

--
Christian Brun

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen