Billeder fra en svunden tid

af zumbach, Malling, 2/4 2019, 09:29 (1848 dage siden)

Tak til Steffen for nogle dejlige kommentarer. Ja, jeg husker tydeligt alle autoophuggerne m.m. på Sydkrogen, som gik fra Vasbygade til Otto Busses Vej.

God fornøjelse.


[image]1954, K 543, København Gb, bygget 1898 af Hartmann, hensat 1955, ophugget 1956. Hartmann AG (1837-1929) byggede fra 1884 til 1906 i alt 91 damplokomotiver til JFJ, SJS og senere til DSB. De fordelte sig på følgende DSB-litranumre: A, D(I), Fs(II), G(II), Hs(I), Hs(II), Ks og K. Hertil kommer 2 IF overtaget af DSB fra SFJ.



[image]I 1970'erne fandtes der endnu manuelt betjente overkørsler ved DSB. Billedet er taget fra Engdalsvej, syd for banen, ved Søften.




[image]Odder, 1978. HHJ DL 10, solgt til Schweiz 2010, DL 11 til DJM 2010, er tiltænkt kørsel i begrænset omfang, udlånt til SJVT, DL 12: udrangeret 1994.




[image]MT 162, Hørning, 1980’erne, udrangeret og ophugget i 1999.




[image]Traktor 117, Århus Mdt, 1989. Bygget af Frichs 1955. Udrangeret 1989, ophugget af Henriksen i Århus 1990.,




[image]03 2155-4, Halberstadt, 1978. Bygget af BLW 1934 til DRG som 03 155. 1937 til DRB. 1945 til DRo. 1970 omlitreret til 03 2155-4. 1975 ny forbrændingskammerkedel, 1979 anvendt som forvarmningslokomotiv ved Bw Leipzig Hbf Süd. 1980 henstillet, 1984 udrangeret og overdraget til EFO. 2010 til WFL, 2013 indgået i nyt firmanavn. Bortset fra Bw Nossen uden årstal, er ingen senere oplysninger om lokomotivets skæbne at finde.
BLW = Borsig Lokomotiv-Werke GmbH, Berlin
DRG = Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft
DRB = Deutsche Reichsbahn
DRo = Deutsche Reichsbahn (verwendet für den Verbleib in der Ostzone bis 1949)
EFO = Eisenbahnfreunde Flügelrad Oberberg
WFL = Wedler & Franz GbR Lokomotivdienstleistungen, fra 2013 Wedler Franz Logistik GmbH & Co





[image]042 105-7, 168-5 og 356-6, Bw Rheine, 1976. Bw Rheine var i begyndelsen af 1970’erne et tilløbsstykke for Eisenbahnfreunde fra nær og fjern. Sommeren 1976 var første gang uden planmæssig indsats af 042. 14 stk. 042 var henstillet kolde og 10 stk. blev bevaret driftsklare. 9 stk. 043 var i planmæssig indsats, med bl.a. 5 daglige (ti – fr) 4000 ton forspandstog fra Emden til Rheine. Fra 1977 var der ingen planmæssig damp.


Med venlig hilsen
Keld Zumbach

Kilder:
https://www.revisionsdaten.de/index.php
www.dampflokomotivarchiv.de
www.beitraege.lokomotive.de
www.jernbanen.dk/forum


NB! På næste tirsdag kommer ”Billeder fra en svunden tid” for sidste gang.

Billeder fra en svunden tid

af Asger Christiansen, 2/4 2019, 12:57 (1848 dage siden) @ zumbach

Jeg tror ikke, det er taget ved Søften. Det er derimod Hårvad-vejen syd for Hadsten

Ledvogterhytten til venstre samt ledvogterboligen til højre er forlængst revet ned

[image]

Billeder fra en svunden tid

af zumbach, Malling, 2/4 2019, 14:16 (1848 dage siden) @ Asger Christiansen

Hej Asger.

Tak for rettelsen, du har fuldstændig ret.

Her er overkørsel 300 set fra en anden vinkel:[image]Ovk 300, Hadsten-Hinnerup, sidst i 70'erne.



M.v.h.
Keld Zumbach

Avatar

Billeder fra en svunden tid

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/4 2019, 16:04 (1848 dage siden) @ Asger Christiansen

[image]

Ledvogterhytten til venstre samt ledvogterboligen til højre er forlængst revet ned

Hvilket man må sige "ja" til (Google Streetview):
[image]

Vejen er også blevet asfalteret.

Billeder fra en svunden tid

af Remisekat, Hc, 3/4 2019, 12:55 (1847 dage siden) @ Asger Christiansen

[image]

- og her er et stemningsbillede fra samme sted og fra modsat side. April 1976. I 1978 blev strækningen fjernstyret og da forsvandt idyllen. Så måtte man nord for Randers for at få den slags at se - såvidt jeg husker var Ellidshøj den sidste ?
Søften havde en tilsvarende rød hytte, men her var der fjernbetjening af en nabooverkørsel.

venlig hilsen
Bo

Billeder fra en svunden tid

af Asger Christiansen, 3/4 2019, 19:50 (1847 dage siden) @ Remisekat

Overkørslen havde nummer 300. Her fotograferet i retning mod Hadsten, sommeren 1976

[image]

Billeder fra en svunden tid

af cm, 3/4 2019, 20:58 (1847 dage siden) @ Remisekat

[image]

Dejligt billede! Er der monstro en løftet - advarende - pegefinger.... afgivet som udtryk for forargelse fra ledvogterens side? Eller er det en hilsen til en lokal bekendt af ledvogteren? :-)

mvh
Chr

Billeder fra en svunden tid

af ivar, 3/4 2019, 23:29 (1846 dage siden) @ cm

Tja, bommene er ikke helt oppe, boblen er i venstre vejbane til fare for den modkørende trafik. På en anden side, de plejer nok at mødes der hver dag på samme tid.

Billeder fra en svunden tid

af Stranger, 3/4 2019, 13:26 (1847 dage siden) @ zumbach

Riktigt trevliga bilder.
Ser fram emot och se fler bilder från Danmark från förr i tiden :-)

03 2155

af Jens Vesterdahl ⌂, 3/4 2019, 23:29 (1846 dage siden) @ zumbach

03 2155-4, Halberstadt, 1978. Bygget af BLW 1934 til DRG som 03 155. 1937 til DRB. 1945 til DRo. 1970 omlitreret til 03 2155-4. 1975 ny forbrændingskammerkedel, 1979 anvendt som forvarmningslokomotiv ved Bw Leipzig Hbf Süd. 1980 henstillet, 1984 udrangeret og overdraget til EFO. 2010 til WFL, 2013 indgået i nyt firmanavn. Bortset fra Bw Nossen uden årstal, er ingen senere oplysninger om lokomotivets skæbne at finde.


03 2155 er stadig hos WFL og har det tilsyneladende godt.
Der er billeder af maskinen under damp i august og december 2018.

Mvh
Jens

03 2155

af Dampfmeisteren ⌂, 4/4 2019, 13:16 (1846 dage siden) @ Jens Vesterdahl

03 2155-4, Halberstadt, 1978. Bygget af BLW 1934 til DRG som 03 155. 1937 til DRB. 1945 til DRo. 1970 omlitreret til 03 2155-4. 1975 ny forbrændingskammerkedel, 1979 anvendt som forvarmningslokomotiv ved Bw Leipzig Hbf Süd. 1980 henstillet, 1984 udrangeret og overdraget til EFO. 2010 til WFL, 2013 indgået i nyt firmanavn. Bortset fra Bw Nossen uden årstal, er ingen senere oplysninger om lokomotivets skæbne at finde.


03 2155 er stadig hos WFL og har det tilsyneladende godt.
Der er billeder af maskinen under damp i august og december 2018.


Og i denne tråd på Drehscheibe https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?108,8894548,8894591#msg-8894591
ses 03 2155 krydse Saale med et særtog fra Erfurt til Berlin 30.3.2019

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak