Et spørgsmål vedrørende MYer og MXer.

af Hads-Ning Herreders Jernbane, 4/4 2019, 23:06 (1820 dage siden)

Jeg har længe spekuleret på, hvad der monstro gemmer sig bag døren i snuderne på en MY og en MX. Fra billeder af førerrummet af en MY og MX ser det ikke ud til, at det en en trappe mellem snude og førerrum, som jeg ellers altid har troet.

Er der nogen der ved, hvad der gemmer sig bag denne dør?

Et spørgsmål vedrørende MYer og MXer.

af 87-Gruppen, 5/4 2019, 10:52 (1819 dage siden) @ Oversmeden

Der må vel også være kabler til forspandskørsel ?

Mvh Vagn

Et spørgsmål vedrørende MYer og MXer.

af Oversmeden, 5/4 2019, 11:07 (1819 dage siden) @ 87-Gruppen

Der må vel også være kabler til forspandskørsel ?

Hvor selve kablet er; det kniber det lidt med at huske. Mener det er lige over maskinrumsdøren (altså midt på maskinen).
Men ja, der går da lidt ladninger fra stikket i næsen og videre ind i lokomotivet.
Dog er den primære funktion at have trykluftudstyr (luftbeholdere om jeg ikke husker helt galt).

Avatar

Et spørgsmål vedrørende MYer og MXer.

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/4 2019, 12:40 (1819 dage siden) @ Hads-Ning Herreders Jernbane

Jeg har længe spekuleret på, hvad der monstro gemmer sig bag døren i snuderne på en MY og en MX. Fra billeder af førerrummet af en MY og MX ser det ikke ud til, at det en en trappe mellem snude og førerrum, som jeg ellers altid har troet.

Er der nogen der ved, hvad der gemmer sig bag denne dør?

Hejsa,

Der gemmer sig en filmkameramand i hver ende af lokomotivet. De bliver fodret inde fra førerrummet, hvor der til formålet sidder en lille lem, som kan lukkes op. Da der er tale om svenske filmfotografer, er de billige i drift; det skal have seks klapsammenmadder og lidt vand to gange dagligt. Fotograferne er først blevet lukket ud i takt med, at lokomotiverne er blevet hugget op.

[image]
(jernbanekilder.dk)

Et spørgsmål vedrørende MYer og MXer.

af Steffen Dresler, 5/4 2019, 22:02 (1819 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg tror jeg kan supplere MFL lidt. Det var nemlig i forbindelse med optagelsen af DSB filmen "Fyn, sådan set" fra 1966 -
http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/56629/viewmode=infoview/qsr=Fyn%2... -
at DSB indledningsvis ville spare penge og "ka´selv" at ideen opstod. Man måtte dog til sidste erkende, at ideen var upraktisk og derfor indhyre Deutsche Bundesbahn (DB) filmvogn til brugen. Ved DB havde man på tidspunktet ikke mere brug for filmvognens oprindelige formål, hvorfor den kunne udrustes med 35 mm PANAFLEX istedetfor de oprindelige 30 mm FLAK:-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Et spørgsmål vedrørende lave afstandsmærker.

af re20000, 5/4 2019, 22:46 (1819 dage siden) @ Steffen Dresler

Tænk, jeg troede at lave afstandsmærker var noget man opfandt i 80erne men jeg så lige "Fyn sådan set igen" og opdagede at de allerede fandtes i 60erne... Hvornår indførtes de egentlig?
PS: gid der var en behjertet sjæl, der orkede at justere farver og skarphed på den film, hvor er den dog slidt og falmet...

Nold

Avatar

Et spørgsmål vedrørende lave afstandsmærker.

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/4 2019, 10:36 (1818 dage siden) @ re20000

Tænk, jeg troede at lave afstandsmærker var noget man opfandt i 80erne men jeg så lige "Fyn sådan set igen" og opdagede at de allerede fandtes i 60erne... Hvornår indførtes de egentlig?
PS: gid der var en behjertet sjæl, der orkede at justere farver og skarphed på den film, hvor er den dog slidt og falmet...

Nold

Hejsa Nold,

De lave afstandsmærker er indført senest 1956, hvor Københavns Foto-Service fotograferede tre fotos af lave afstandsmærker omkring Hvidovre, som kan ses på jernbanekilder.dk. Oprindeligt blev mærkerne af DSB i "Vingehjulet" betegnet som "afstandmærker" (uden s), men det er i jernbanekilder.dk nu rettet til "afstandsmærker", som vistnok er den korrekte betegnelse i dag.

Restaurering og konservering af gamle film er en bekostelige affære, så den slidte "Fyn sådan set igen" fremkommer næppe i en bedre kvalitet lige med det første. Uskarpheder og formentlig også blegheden i filmen må skyldes den tekniske overførslen fra analogfilm. Originalfilmen (16 mm), formoder jeg, har været skarp nok, men den er næppe blevet renset for snavs.

Et spørgsmål vedrørende lave afstandsmærker.

af re20000, 6/4 2019, 23:38 (1818 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

hej Morten

tak for grundigt uddybet svar, synes bare ikke jeg så det før en rettelse i SR76 engang...


De lave afstandsmærker er indført senest 1956, hvor Københavns Foto-Service fotograferede tre fotos af lave afstandsmærker omkring Hvidovre, som kan ses på jernbanekilder.dk. Oprindeligt blev mærkerne af DSB i "Vingehjulet" betegnet som "afstandmærker" (uden s), men det er i jernbanekilder.dk nu rettet til "afstandsmærker", som vistnok er den korrekte betegnelse i dag.

Restaurering og konservering af gamle film er en bekostelige affære, så den slidte "Fyn sådan set igen" fremkommer næppe i en bedre kvalitet lige med det første. Uskarpheder og formentlig også blegheden i filmen må skyldes den tekniske overførslen fra analogfilm. Originalfilmen (16 mm), formoder jeg, har været skarp nok, men den er næppe blevet renset for snavs.

Jeg tænkte nok man skulle gøre det billede for billede, det er bare synd at en film med potentiale til at trække interesse til jernbanen ikke fænger hos yngre mennesker fordi den er så svær at se. Kan huske den kørte i en uendelig sløjfe i førerrummet på et lokomotiv på jernbanemuseet for mindst ti år siden og da var den så utydelig at jeg ikke kunne være i mine sko og de små børn ikke gad den...

nold

Avatar

Et spørgsmål vedrørende lave afstandsmærker.

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/4 2019, 02:25 (1818 dage siden) @ re20000

hej Morten

tak for grundigt uddybet svar, synes bare ikke jeg så det før en rettelse i SR76 engang...


De lave afstandsmærker er indført senest 1956, hvor Københavns Foto-Service fotograferede tre fotos af lave afstandsmærker omkring Hvidovre, som kan ses på jernbanekilder.dk. Oprindeligt blev mærkerne af DSB i "Vingehjulet" betegnet som "afstandmærker" (uden s), men det er i jernbanekilder.dk nu rettet til "afstandsmærker", som vistnok er den korrekte betegnelse i dag.

Restaurering og konservering af gamle film er en bekostelige affære, så den slidte "Fyn sådan set igen" fremkommer næppe i en bedre kvalitet lige med det første. Uskarpheder og formentlig også blegheden i filmen må skyldes den tekniske overførslen fra analogfilm. Originalfilmen (16 mm), formoder jeg, har været skarp nok, men den er næppe blevet renset for snavs.


Jeg tænkte nok man skulle gøre det billede for billede, det er bare synd at en film med potentiale til at trække interesse til jernbanen ikke fænger hos yngre mennesker fordi den er så svær at se.

Hej Nold,

Den er ikke svær at se, synes jeg. For en 16 mm film er kvaliteten ganske hæderlig, når man ser den på jernbanekilder.dk, også i "full screen" visning. Filmen er ikke værre end andre tilsvarende instruktions- og undervisningsfilm fra tiden. Der er naturligvis et kvalitetstab ved den digitale kopiering, især når det som her er tale om film med kraftig bevægelse, men her kan man nederst indstille visningens "kvalitetsgrad" til 480 i stedet for 360.

Kan huske den kørte i en uendelig sløjfe i førerrummet på et lokomotiv på jernbanemuseet for mindst ti år siden og da var den så utydelig at jeg ikke kunne være i mine sko og de små børn ikke gad den...

Det kan have været fordi, at filmen dér var blæst op i en størrelse, som den ikke kunne bære. Film, der vises på en stor skærm, tager sig sjældent godt ud, når man ser dem tæt på, som man gjorde i førerrummet på bemeldte lokomotiv. Det husker jeg fra min skoletid og fra de hjemlige 8 mm smalfilm. De skal betragtes på afstand. Hvor har du set filmen i bedre kvalitet?

Avatar

Et spørgsmål vedrørende MYer og MXer.

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/4 2019, 01:13 (1819 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg tror jeg kan supplere MFL lidt. Det var nemlig i forbindelse med optagelsen af DSB filmen "Fyn, sådan set" fra 1966 -
http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/56629/viewmode=infoview/qsr=Fyn%2... -
at DSB indledningsvis ville spare penge og "ka´selv" at ideen opstod. Man måtte dog til sidste erkende, at ideen var upraktisk og derfor indhyre Deutsche Bundesbahn (DB) filmvogn til brugen. Ved DB havde man på tidspunktet ikke mere brug for filmvognens oprindelige formål, hvorfor den kunne udrustes med 35 mm PANAFLEX istedetfor de oprindelige 30 mm FLAK:-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Jeg tror jeg kan supplere Steff lidt. Billederne (der er mere end ét) af kameramanden i MY-døren blev brugt til forsiden på DSB's (vistnok) første filmkatalog med "lånefilm" til undervisnings- og propagandabrug.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak