Billeder fra en svunden tid

af zumbach @, Malling, tirsdag 09. april, 2019, 09:41 (17 dage siden)

Billeder fra en svunden tid – for sidste gang!


Tak for alle kommentarerne til ovk. 300, og så glæder det mig, at 03 2155 stadig er aktiv.



[image]Q 344, København Gb, 1954. Det jeg mest husker Q-maskinen for er, når den i skridtgang skubbede et langt rangertræk op over rangerbjerget. Det var en fryd for ørerne at høre de kraftige langsomme rytmiske dampslag, og så vognene der enten skurrede i ”hundene”, eller ikke nåede at blive bremset, og bragede ind i andre vogne med et brag. Q 344 blev udrangeret og ophugget i 1976.



[image]Langå, 1960'erne. I 1964 blev 3 Nohab E-maskiner solgt til ophugning til Løgstrup i Randers. Mon det er nogle af dem der ses på billedet? Og hvilken 1. g S-togsvogn fra 1. levering, er i Langå engang i 1960’erne, og hvad skulle den her?



[image]MZ 1460, MY 1129, foran lyntogsløftehallen på København Cvk, 1980 'erne. MZ 1460 ejes i dag af Nordic Re-Finance AB som TMZ 1460. MY 1129s ene front nr. 1 var i en periode udstillet på DJM. Front nr. 2 solgt 1999 til privat, og senest til Altmark-Rail. Front nr. 2 bruges som reklamestunt og kan ses her.



[image]K 564, Lillebæltsbroen 50 år, 1985. Bygget af Esslingen i 1899 til 1. kreds, TILLYKKE med de 120 år. K 564 er stadig driftklar ved Vestsjællands Veterantog. Hvis man vil læse mere om K 564, kan man gøre det her.
På VSVTs hjemmeside, kan man også finde sommerens køreplaner. Desværre fremgår det ikke om damptog køres med OHJ 38 eller K 564.



[image]MH 366, 405 og 415, alle er ophugget, København Gb, 1988. I baggrunden ses H C Ørstedsværket, der i begyndelsen af 1950’erne havde 4 lige store skorstene, som senere blev suppleret med en lidt højere skorsten.



[image]012 063-4, Salzbergen, 1974. Bygget af BMAG i 1940 til DRB som 01 1063 med strømlinebeklædning. 1945 til RBGD, 1946 til HVE, 1948 til VfV. 1949 strømlinebeklædning afmonteres, overgives til DB. 1954 ombygges med Verbrennungskammerkessel og Heinl Mischvorwärmer. 1958 ombygges til oliefyring. 1968 omlitreret til 012 063-4. 1975 henstillet og udrangeret i Rheine. Maskinen blev i 1977 opstillet som et minde om en svunden tid på forpladsen ved Braunschweig Hbf med nummer 01 1063.
BMAG = Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft, vormals L. Schwartzkopff
DRB = Deutsche Reichsbahn
RBGD = Reichsbahn-Generaldirektion
HVE = Hauptverwaltung der Eisenbahnen des amerikanischen und britischen Besatzungsgebietes
VfV = Verwaltung für Verkehr
DB = Deutsche Bundesbahn, fra 1994 Deutsche Bahn AG




[image]052 798-6, Bw Herzberg, 1976 blev bygget af Jung i 1942 til DRB som 50 2798 ÜK. 1945 til RBGD, Bielefeld som 50 2798, 1946 til HVE, 1948 til VfV, 1949 til DB. 1968 omlitreret til 052 798-6. 1976 henstillet og udrangeret, 1977 ophugget i Bw Ottbergen.
DRB = Deutsche Reichsbahn
ÜK = Übergangskriegslokomotiven er Einheitslokomotiven bygget i en skrabet udgave.
RBGD = Reichsbahn-Generaldirektion
HVE = Hauptverwaltung der Eisenbahnen des amerikanischen und britischen Besatzungsgebietes
VfV = Verwaltung für Verkehr
DB = Deutsche Bundesbahn, fra 1994 Deutsche Bahn AG



Jeg ønsker alle en rigtig god Påske!


Med venlig hilsen
Keld Zumbach


Kilder:
https://www.revisionsdaten.de/index.php
www.dampflokomotivarchiv.de
www.beitraege.lokomotive.de
www.jernbanen.dk/forum
John Poulsen m.fl.: Københavns S-bane 1934-1984, 1984, Banebøger

Billeder fra en svunden tid

af Niels Munch @, tirsdag 09. april, 2019, 10:29 (17 dage siden) @ zumbach

Hej Keld,

Atter tak for kigget! Jeg kvitterer med dette foto fra 1982:

[image]DB 01 1063 Braunschweig 04.1982 (KVH, arkiv nm).

Billedet er taget med et småbilledkamera (18x24) og scannet efter papiraftryk.


M.v.b.
Niels

Billeder fra en svunden tid

af K564, tirsdag 09. april, 2019, 12:19 (17 dage siden) @ zumbach


[image]MH 366, 405 og 415, alle er ophugget, København Gb, 1988. I baggrunden ses H C Ørstedsværket, der i begyndelsen af 1950’erne havde 4 lige store skorstene, som senere blev suppleret med en lidt højere skorsten.


Den røde del af H.C Ørsteds værket var de gamle kedler med fire skorstene (er ned revet ved fotograferingen) og de nye kedler med tre lidt højre skorstene (dem på fotoet). I en lang periode havde værket syv skorstene, alle pæne sølv farvet. Den sorte skorsten og den grå firkant er fra nye tid.


Hilsner Keld

Billeder fra en svunden tid

af PeterA, tirsdag 09. april, 2019, 15:46 (17 dage siden) @ K564

Vedr. billedet med 1.leverings MM-vogn i Langå.
Første MM af den ældste type, som blev ophugget var MM 711 efter et driftsuheld. Det skete i 1967 på Cvk Kbh.
I forhold til at billedet anslås til at være fra 1964 (E-maskinerne) kunne man dristes til at formode, at MM-vognen er den senere museumsvogn MM 732. Den var udsat for en brand i december 1963, og er måske gået til Scandia for reparation i løbet af 1964. Den kom idrift igen i 1964, og den var let genkendelig ved, at alle spor af forreste pantograf var fjernet, taget helt "glatraget", og indvendig blev vognen nyapteret med teaklister ganske som de nyeste MM 803-19. Som sagt, det er kun en gisning, kun dele af vognen fremgår af fotoet, men den ind-går tydeligvis i en transport med togførervognen.
Og hvad skulle sådan en vogn da ellers i Langå ?? Måske kan Steffen svare præcist på, hvor vognen faktisk blev repareret.
mvh PeterA

Billeder fra en svunden tid

af Børge Sundahl, tirsdag 09. april, 2019, 17:39 (17 dage siden) @ PeterA

I Langå blev der opstaldet 1. generations S-tog på vej til ophugning i Bjerringbro hhv Jebjerg

Børge

Billeder fra en svunden tid

af PeterA, tirsdag 09. april, 2019, 17:57 (17 dage siden) @ Børge Sundahl

Ja, det er rigtig nok, men jo først langt senere fra primo1971, hvor der gik en lind strøm af 1.- og 2. leveringsvogne til ophugning de steder du nævner. Men da var levering af de røde 2-generationstog jo også i fuld gang. så de gamle vogne kunne udgå af driften. Hvis fotodateringen, 1964, er okay, så er der ikke tale om en vogn til ophugning. I 1963 kunne man ikke undvære en motorvogn, der for rimelige midler kunne repareres.
mvh PeterA

Billeder fra en svunden tid

af Steffen Dresler @, tirsdag 09. april, 2019, 18:49 (17 dage siden) @ PeterA

God eftermiddag til Peter ++

Tak for tilliden, men jeg har desværre ikke andet end det viste herunder på alle 1. G 1. lev.

[image]
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Billeder fra en svunden tid

af PeterA, tirsdag 09. april, 2019, 19:27 (16 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak, Steffen, for dine lister, som jeg dog er godt kendt med i forvejen. Men de bekræfter entydigt, at der først er overført materiel til ophugning i Jylland fra sommeren 1970, og først i større målestok efterfølgende i 1971. De enkelte vogne, der blev kasseret efter uheld m.m. 1966-69, blev som det kan ses i hovedsagen ophugget i Københavnsområdet.

Billeder fra en svunden tid

af Steffen Dresler @, tirsdag 09. april, 2019, 19:44 (16 dage siden) @ PeterA

You are welcome!

Billeder fra en svunden tid

af Georg Schmidt, tirsdag 09. april, 2019, 23:29 (16 dage siden) @ PeterA
redigeret af Georg Schmidt, tirsdag 09. april, 2019, 23:50

Mit bud på billedet er sommer 1971. Det er bagenden af MM 707 vi ser på billedet. 707 tilhørte den "isvinterbuffer" på 7 vogne som ophugger Espersen i Skive havde at tage af. Fra nord til syd i Lg med oprangering FS 910, MM 724, FS 907, FM 885, MM 723, MM 710 og MM 707. Vognene stod i Langå fra 12-16 mdr. MM 707 stod i Langå fra oktober 1970 til december 1971 (ophugget i Jebjerg feb 72).
De to damploko på billedet er ikke de to E-maskiner fra midt tresserne 965 og 968. Disse maskiner skulle fotograferes i Skanderborg. De to maskiner på billedet er efter min vurdering E 974 (forrest) og E 984. De to maskiner havde begge afsluttet tjenesten ved DSB i maj 1970 og henstod i nogen tid ved depotet i Århus. I juni 1971 blev de flyttet til Langå. Den 20/5 1972 blev de begge sammen med 3 andre "Langå maskiner" hentet sydpå til ophugning, 974 til Horsens og 984 til Odense.

M v h
Georg

Billeder fra en svunden tid

af PeterA, onsdag 10. april, 2019, 12:21 (16 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak, Georg, for dine iagttagelser og vel underbyggede argumenter for at billedet ikke er fra 60`erne, og at du kunne sætte nummer på MM-vognen ( og E-maskinerne ). At foto er fra 1971 giver jo alt andet lige bedre mening.
mvh PeterA

Billeder fra en svunden tid

af zumbach @, Malling, onsdag 10. april, 2019, 17:02 (16 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.

Tak for overbevisende opklaring. Jeg retter straks årstallet på mit billede til 1971.

M.v.h.
K. Zumbach

DB Cargo

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Scandic Rail Partners ApS
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen