Avatar

Sporskifte 931 - Kh eller Gb?

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 10. april, 2019, 15:56 (77 dage siden)

Hejsa,

Vi vil gerne placeret nedenstående foto korrekt i jernbanekilder.dk. Lå/ligger sporskifte 931 på København H eller på Københavns Godsbanegård?

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Sporskifte 931 - Kh eller Gb?

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, torsdag 11. april, 2019, 08:54 (77 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ved jeg ikke, men jeg kan gøre billedet bedre - håber det er ok :)[image]

Sporskifte 931 - Kh eller Gb?

af PeterA, torsdag 11. april, 2019, 14:54 (76 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

På en: "København H. Skematisk sporplan", bragt som bilag i DJKs Jernbanen nr. 7/1966 fremgår ikke noget sporskifte med det nummer på personbanegårdens område. Da drejeskiven yderst mod vest ved S-togsdepotet stadig er indtegnet på planen, må det formodes, at den er aktuel for perioden ca. 1940 - 1960.
På Belvedere-områdets yderste sporgruppe ved Enghavevej lå sporvifter med sporskiftenumre fra 901-921.
Modsat ved S-togsdepotets yderste sporgruppe, der endte ved drejeskiven og dæmningen for kvægtorvssporets overførsel, der efterfølgende fulgte Ingerslevsgade og S-togssporet mod Valby, har vi en sporvifte med sporskiftenumrene 941-946.
Udfra dette materiale at dømme fandtes altså ikke på personbanegårdens område (incl. opstillings- og depotspor) nogen sporskiftegrupper med numre i 930`erne. Men hvor gammelt er billedet? Sporskiftelygten er vel ikke af nyeste model, på den anden side synes jeg ikke portørens kasket og uniformering iøvrigt virker som om billedet er taget før krigen.
Mon en: "København G. Skematisk sporplan", hvis en sådan tilsvarende findes, kunne give os svaret.

Avatar

Sporskifte 931 - Kh eller Gb?

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 11. april, 2019, 15:12 (76 dage siden) @ PeterA

På en: "København H. Skematisk sporplan", bragt som bilag i DJKs Jernbanen nr. 7/1966 fremgår ikke noget sporskifte med det nummer på personbanegårdens område. Da drejeskiven yderst mod vest ved S-togsdepotet stadig er indtegnet på planen, må det formodes, at den er aktuel for perioden ca. 1940 - 1960.
På Belvedere-områdets yderste sporgruppe ved Enghavevej lå sporvifter med sporskiftenumre fra 901-921.

Personvognen, som vi ser i baggrunden, har i første omgang fået mig til at tvivle på, at billedet er taget på Gb, som "nogen" ellers har anført på bagsiden.

Modsat ved S-togsdepotets yderste sporgruppe, der endte ved drejeskiven og dæmningen for kvægtorvssporets overførsel, der efterfølgende fulgte Ingerslevsgade og S-togssporet mod Valby, har vi en sporvifte med sporskiftenumrene 941-946.

Det kan så måske tyde på, at sporskiftet er taget på nærtrafikopstillingssporene langs Ingerlevsgade, inden der blev ændret på disse i forbindelse med anlægget af S-banen. Nedenstående foto, som er fremkaldt på samme type fotopapir og i samme format som sporskiftefotoet, viser netop en (nærtrafik-) O-maskine under vandtagning muligvis ved en vandkran ved nærtrafikremisen, der lå omtrent, hvor Dybbølsbro station blev anlagt. Kan stakittet og plankeværket i baggrunden mon være ved Ingerslevsgade?

[image]

Udfra dette materiale at dømme fandtes altså ikke på personbanegårdens område (incl. opstillings- og depotspor) nogen sporskiftegrupper med numre i 930`erne. Men hvor gammelt er billedet? Sporskiftelygten er vel ikke af nyeste model, på den anden side synes jeg ikke portørens kasket og uniformering iøvrigt virker som om billedet er taget før krigen.
Mon en: "København G. Skematisk sporplan", hvis en sådan tilsvarende findes, kunne give os svaret.

Er det sandsynligt, at man på Gb har haft spornumre i "hullet" mellem 901-921 og 941-1946?

Tak for dine meget fine og oplysende betragtninger. :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Sporskifte 931 - Kh eller Gb?

af PeterA, torsdag 11. april, 2019, 15:49 (76 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

På sporplanen, jeg henviste til, er den gamle nærtrafikremise, som du nævner da heller ikke indtegnet. I stedet fremgår på dens tidligere plads de ret korte nyere depotspor, 114a/115a, som hver kunne rumme et 4-vogns S-tog. Vi er lige ud for "Den hvide kødby", og på arealet mellem de to adskilte perroner på gamle Dybbølsbro St. At der på dette areal nord for hovedsporet mod vest kunne have ligget en sporskiftegruppe med 930´-numre er vel ikke usandsynligt, når man i vestenden havde 940-numre, og syd for hovedsporet gruppen 900-920. Er det ikke rimeligt at konkludere, at vi ikke er på godsbanegården ihvertfald ?

Avatar

Sporskifte 931 - Kh eller Gb?

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 11. april, 2019, 16:12 (76 dage siden) @ PeterA

På sporplanen, jeg henviste til, er den gamle nærtrafikremise, som du nævner da heller ikke indtegnet. I stedet fremgår på dens tidligere plads de ret korte nyere depotspor, 114a/115a, som hver kunne rumme et 4-vogns S-tog. Vi er lige ud for "Den hvide kødby", og på arealet mellem de to adskilte perroner på gamle Dybbølsbro St. At der på dette areal nord for hovedsporet mod vest kunne have ligget en sporskiftegruppe med 930´-numre er vel ikke usandsynligt, når man i vestenden havde 940-numre, og syd for hovedsporet gruppen 900-920. Er det ikke rimeligt at konkludere, at vi ikke er på godsbanegården ihvertfald ?

Jo, det er det bestemt, Peter. Jeg er blot typen, der (hvad fotos angår) helst vil gå med både seler og livrem på én gang. Jeg vil se, om jeg kan finde stakittet og plankeværket bag O-maskinen ved vandkranen på andre fotos.

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Sporskifte 931 - Kh eller Gb?

af PeterA, torsdag 11. april, 2019, 16:30 (76 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Du har min fulde respekt for den indstilling. Et billede i John Poulsens bog om Nordbanen s. 102 (1991) giver dig nok et fingerpeg om, at du er på rette spor. Det er et foto fra Jernbanemuseet.
mvh PeterA

Sporskifte 931 - Kh eller Gb?

af Oversmeden, torsdag 11. april, 2019, 16:37 (76 dage siden) @ PeterA

Du har min fulde respekt for den indstilling. Et billede i John Poulsens bog om Nordbanen s. 102 (1991) giver dig nok et fingerpeg om, at du er på rette spor. Det er et foto fra Jernbanemuseet.
mvh PeterA

Prøv dette link - Dybbølsbro

Avatar

Sporskifte 931 - Kh eller Gb? Nu på Gb

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 11. april, 2019, 16:58 (76 dage siden) @ Oversmeden

Du har min fulde respekt for den indstilling. Et billede i John Poulsens bog om Nordbanen s. 102 (1991) giver dig nok et fingerpeg om, at du er på rette spor. Det er et foto fra Jernbanemuseet.
mvh PeterA


Prøv dette link - Dybbølsbro

Tøhø! Ja, det burde jeg jo genkende. Lampepælen tv. for signalposten afgør sagen. Stedet er identificeret og jeg følger jeres anbefalinger. ;-)

Men nu I er kommet så godt i gang, så er her et foto, som ER fra Gb og tidligere er dateret til at være fra ca. 1916. Jeg savner identifikation af den store murstensbygning bag F-maskinen. Kan nogen hjælpe?

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Sporskifte 931 - Kh eller Gb? Nu på Gb

af Oversmeden, torsdag 11. april, 2019, 18:34 (76 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der er lidt hjælp at hente i "Købehavns Banegårde 1911-1986" side 90-91, da der her findes en sporplan fra 1911.
Mit bud er at varehuset lige bag den ønskede bygning er "syrevarehus".
Mellem dette hus og huset - hvor F-maskinen holder - findes en bygning, som er lidt på tværs. Der er ikke skrevet noget navn på den bygning.
Den bygning, hvor F-maskinen holder, bør da være "Bygning EL" eller "bygning 8"; trods lup så kan jeg ikke læse den sidste krusedulle på dén tegning.

I "byen baner" side 259 findes en sporplan fra 1954 og her kan bygningen ses som "Bygning A". Om den har taget navneforandring siden 1911; det kan jeg ikke sige, men krusedullen fra 1911 kun godt lige et sjusket a.

Håber du kan finde planerne i tilpas stor størrelse, for småtterierne i diverse bøger er ikke nemt at læse.

Avatar

Sporskifte 931 - Kh eller Gb? Nu på Gb

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 11. april, 2019, 19:29 (76 dage siden) @ Oversmeden

Der er lidt hjælp at hente i "Købehavns Banegårde 1911-1986" side 90-91, da der her findes en sporplan fra 1911.
Mit bud er at varehuset lige bag den ønskede bygning er "syrevarehus".
Mellem dette hus og huset - hvor F-maskinen holder - findes en bygning, som er lidt på tværs. Der er ikke skrevet noget navn på den bygning.
Den bygning, hvor F-maskinen holder, bør da være "Bygning EL" eller "bygning 8"; trods lup så kan jeg ikke læse den sidste krusedulle på dén tegning.

I "byen baner" side 259 findes en sporplan fra 1954 og her kan bygningen ses som "Bygning A". Om den har taget navneforandring siden 1911; det kan jeg ikke sige, men krusedullen fra 1911 kun godt lige et sjusket a.

Håber du kan finde planerne i tilpas stor størrelse, for småtterierne i diverse bøger er ikke nemt at læse.

Hej Supersmed,

Mit eksemplar af nævnte banegårdsbog er midlertidigt forsvundet, så tak for hjælpen. Det korrekte navn er så "Bygning A", og at bygningen bag er syrevarehuset, kommer også med. Den murede bygning på tværs er Marketenderiet.

Jeg takker mange gange. Der kommer lidt GM-værksted på portalen inden længe, specielt af hensyn til dig. ;-)

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Sporskifte 931 - Kh eller Gb? Nu på Gb

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, lørdag 13. april, 2019, 00:40 (75 dage siden) @ Oversmeden

Der er lidt hjælp at hente i "Købehavns Banegårde 1911-1986" side 90-91, da der her findes en sporplan fra 1911.
Mit bud er at varehuset lige bag den ønskede bygning er "syrevarehus".
Mellem dette hus og huset - hvor F-maskinen holder - findes en bygning, som er lidt på tværs. Der er ikke skrevet noget navn på den bygning.
Den bygning, hvor F-maskinen holder, bør da være "Bygning EL" eller "bygning 8"; trods lup så kan jeg ikke læse den sidste krusedulle på dén tegning.

I "byen baner" side 259 findes en sporplan fra 1954 og her kan bygningen ses som "Bygning A". Om den har taget navneforandring siden 1911; det kan jeg ikke sige, men krusedullen fra 1911 kun godt lige et sjusket a.

Håber du kan finde planerne i tilpas stor størrelse, for småtterierne i diverse bøger er ikke nemt at læse.

.
-------------
.

Jeg ved, at opgaven er løst, men ikke alle har måske den omtalte litteratur.

Her er derfor et par gengivelser af -formentlig- den omtalte 1954-tegning, 1954 er den i det mindste fra.

Købvenhavn Gb:
[image]
.
og i udsnit:
[image]
med den omtalte "Bygning" lige i centrum. ----^

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavns-godsbanegard-gb

.

Avatar

Sporskifte 931 - Kh eller Gb? Nu på Gb

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 13. april, 2019, 00:44 (75 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Der er lidt hjælp at hente i "Købehavns Banegårde 1911-1986" side 90-91, da der her findes en sporplan fra 1911.
Mit bud er at varehuset lige bag den ønskede bygning er "syrevarehus".
Mellem dette hus og huset - hvor F-maskinen holder - findes en bygning, som er lidt på tværs. Der er ikke skrevet noget navn på den bygning.
Den bygning, hvor F-maskinen holder, bør da være "Bygning EL" eller "bygning 8"; trods lup så kan jeg ikke læse den sidste krusedulle på dén tegning.

I "byen baner" side 259 findes en sporplan fra 1954 og her kan bygningen ses som "Bygning A". Om den har taget navneforandring siden 1911; det kan jeg ikke sige, men krusedullen fra 1911 kun godt lige et sjusket a.

Håber du kan finde planerne i tilpas stor størrelse, for småtterierne i diverse bøger er ikke nemt at læse.


.
-------------
.

Jeg ved, at opgaven er løst, men ikke alle har måske den omtalte litteratur.

Her er derfor et par gengivelser af -formentlig- den omtalte 1954-tegning, 1954 er den i det mindste fra.

Købvenhavn Gb:
[image]
.
og i udsnit:
[image]
med den omtalte "Bygning" lige i centrum. ----^

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavns-godsbanegard-gb

.

Tak, Erik,

Da der sikkert dukker flere "mystiske" bygninger op på Gb, vil jeg tillade mig at gemme planerne, kun til eventuelt senere brug i mit identifikationsarbejde.

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Sporskifte 931 - Kh eller Gb? Nu på Gb

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, lørdag 13. april, 2019, 11:15 (75 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

(...)

Da der sikkert dukker flere "mystiske" bygninger op på Gb, vil jeg tillade mig at gemme planerne, kun til eventuelt senere brug i mit identifikationsarbejde.

.
----------------
.

Tegningen(-erne) (også den store gengivelse er et udsnit af en dobbelt så lang tegning) stammer tilsyneladende fra et "Pakhus U-udvalg", hvor disse tegninger har "Bilag nr. 8, 9 og 10" og omfatter den gamle godsekspedition ("De tre Porte) og Ilgodspakhuset (sen. A.W. Kirkebye), dateret 1954.

Kan du finde denne "rapport", er der vel mere at hente.

Erik V.
www.evp.dk

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen