Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Svend @, Storkøbenhavn, torsdag 11. april, 2019, 10:14 (13 dage siden)

Gammel Elfelt-film fra Frederiksberg station. 1 minut 42 sekunders optagelser fra 1904 eller 1905
Jeg beklager kun at kunne henvise til dette link på facebook

https://www.facebook.com/watch/?v=1008327886028747&t=52


[image]

[image]

--
Svend

[image]

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af UTJ, torsdag 11. april, 2019, 11:57 (13 dage siden) @ Svend

Rejsegodsvognen er EH 1747 så vi er efter 1895.

--
ئۇلغىك

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 11. april, 2019, 12:08 (13 dage siden) @ UTJ

I scenen fra gadesiden ses hvad der kan være en Ford T Towncar, som kom i 1909. Nummerpladen er i den københavnske K 1500 taxaserie som næppe er taget i brug 1903 da man begyndte med nummerplader.
Dateringen er derfor nok snarere omkring 1910.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 11. april, 2019, 13:32 (13 dage siden) @ Michael Deichmann

I scenen fra gadesiden ses hvad der kan være en Ford T Towncar, som kom i 1909. Nummerpladen er i den københavnske K 1500 taxaserie som næppe er taget i brug 1903 da man begyndte med nummerplader.
Dateringen er derfor nok snarere omkring 1910.

Scenen fra "gadesiden" er optaget på Kjøbenhavns Hovedbanegaard, ankomstsiden, så det er tidligst 1909 senest 1911, med mindre at scenen er optaget efter banegårdens nedlæggelse.

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Steffen Dresler @, torsdag 11. april, 2019, 14:15 (13 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

God eftermiddag

Dette er "takes" fra en lille "pjattefilm" optaget på både Frb samt Københavns station ankomstsiden. To damer og en forsmået mand, de to damer går med den rige charmør.
Skal se om jeg kan finde den senere.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Steffen Dresler @, torsdag 11. april, 2019, 15:48 (13 dage siden) @ Steffen Dresler

God eftermiddag til alle

Ved Jernbanemuseet i Odense er filmen kommet til sammen med andre arkivalier fra Sølvgade. Der befandt sig en stor del ”rigtige” film, heriblandt denne, der er anført som ”Ukendt face, på jernbanestation (ca. 1903, stum)”.

På museet var det et ønske dengang at udgive så mange jernbanehistoriske film som muligt og indledningsvis blev de bedste og nyeste overført til video og kunne købes i Odense, bl.a. om ”Tyske transporter” og ”H-maskinens bygning” etc.

Alle filmene blev indledningsvis overført direkte til VHS rå bånd for at kunne katalogisere disse og se på deres historiske indhold mv.
Det var meningen, at alle filmene mere eller mindre skulle restaureres og overføres på VHS. Salget fra disse skulle finansiere restaureringen og udgivelsen af andre VHS bånd, da det var (er?) en temmelig dyr affære.

Desværre måtte man stoppe, da en eller flere personer (Klaphatte) lagde dem ud på nettet via You Tube. Det var et brud på både copyright samt ophavsrettigheder og derfor besluttedes det at stoppe med denne form for udgivelser. Museet kunne muligvis også sagsøges af andre rettighedshavere, når de blev gjort til genstand for offentlig ejendom på You Tube, desværre. Der lå nemlig en guldgrube af jernbanehistoriske film eller med tilknytning til jernbanerne i disse filmruller. Hvor de er nu (filmrullerne) ved jeg ikke.

Den omtalte film er optaget på Frederiksberg station og efter lige at have set kopien på min PC er jeg nok tilbøjelig til også at skrive, at scenen med heste droschen også er fra Frederiksberg gamle station.

Den indkommende togmaskine er en tidligere ”sjællænder”, nemlig SJS sidste store egen satsning litra K, ved det samlede DSB litra Ks. Vognmateriellet skal jeg lade andre om. Om den kommer fra Syd/Vestbanen eller Frederikssundsbanen kan jeg ikke lige afgøre, men jeg er tilbøjelig til at tro Syd/Vestbanen p.g.a. maskinens størrelse, da man på Frederikssundsbanen normalt anvendte TJALFE-klassen (litra Bs) og efter århundredeskiftet litra O. At togmaskinen har nummerplade på røgkammerdøren KUNNE indikere, at det er efter leveringen af de første litra P, altså tidligst omkring 1907 ++ og senest NOV/DEC 1911 (den nuværende hovedbanegård). Yderligere har den ikke mere den sjællandske skorstenshat, men ”glat konisk” stålplade skorsten. Årstallet passer også ca. med at Ks-maskinerne begyndte at køre på Sydbanen efter de i flere år havde kørt på Nord- og Kystbanerne.

Jeg mener IKKE at filmen i sin tid er blevet bestilt af Statsbanerne og jeg ved heller ikke lige, hvordan den er havnet i Sølvgade.
Dette er desværre hvad jeg kan byde ind med i dette tilfælde.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 11. april, 2019, 16:16 (13 dage siden) @ Steffen Dresler


Den omtalte film er optaget på Frederiksberg station og efter lige at have set kopien på min PC er jeg nok tilbøjelig til også at skrive, at scenen med heste droschen også er fra Frederiksberg gamle station.

Hej Steff,

Nix, det er Kjøbenhavns Hovedbanegaard, ankomstsiden. Det fremgår både af bygningsdetaljerne og af de bygninger, der "rager ud" i baggrunden. Du er blot ikke så stedkendt dér.

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Steffen Dresler @, torsdag 11. april, 2019, 17:28 (13 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nemlig, man skal ALTID holde sig til sin 1. indskydelse, begynder man at tænke går det galt!!

Svingede lige forbi stationen og tog et billede, der sammenlignet med et udklip fra filmen tydeligt viser postvæsenets vogne under halvtaget. Så konklusionen MÅ altså være først modtagelsen på Frederiksberg station og afgangen med Taxa filmet på Kjøbenhavns 2. banegård.

Herunder fraklip og under dette billedet jeg lige tog!
[image]
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 11. april, 2019, 22:16 (12 dage siden) @ Steffen Dresler

Den omtalte film er optaget på Frederiksberg station og efter lige at have set kopien på min PC er jeg nok tilbøjelig til også at skrive, at scenen med heste droschen også er fra Frederiksberg gamle station.

"Hestedrochen" er en af de der nymodens som man i USA kalder "Horseless Cariage" - det er et automobil der kører frem og som jeg tidligere har anført ligner det en Ford T Towncar som kom i 1909. Suppleret med dine ferrovuiale analyser kan vi nok datere filmen til 1910 +/-. Damernes møllehjulshatte passer vist også meget godt med den epoke.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Søndenfjords, torsdag 11. april, 2019, 17:58 (13 dage siden) @ Michael Deichmann

Nummerpladen er i den københavnske K 1500 taxaserie som næppe er taget i brug 1903 da man begyndte med nummerplader.

Bemærk telefonnummeret på Taxaens tagbagagebærer: 9001 (men skynd Dem nu lidt …)

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 11. april, 2019, 22:20 (12 dage siden) @ Søndenfjords

Nummerpladen er i den københavnske K 1500 taxaserie som næppe er taget i brug 1903 da man begyndte med nummerplader.


Bemærk telefonnummeret på Taxaens tagbagagebærer: 9001 (men skynd Dem nu lidt …)

Det var netop Kjøbenhavns Taxas nummer (Central 9001) vist indtil de fik 01 - 35 35 35 som ved digitaliseringen blev til 35 35 35 35.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af re20000, lørdag 13. april, 2019, 04:01 (11 dage siden) @ Michael Deichmann

Nummerpladen er i den københavnske K 1500 taxaserie som næppe er taget i brug 1903 da man begyndte med nummerplader.


Bemærk telefonnummeret på Taxaens tagbagagebærer: 9001 (men skynd Dem nu lidt …)


Det var netop Kjøbenhavns Taxas nummer (Central 9001) vist indtil de fik 01 - 35 35 35 som ved digitaliseringen blev til 35 35 35 35.

9001 var Taxamotors telefonnummer og forblev det indtil selskabet lukkede/blev opkøbt omkring årtusindskiftet, det var Kbhs (evt DKs) første selskab med motordroscher. 3 x 35 var et andet selskab der endnu eksisterer. (men skynd dem nu lidt ) henviser til en lille vise, som de "frække børn" sang på farfars/oldefars tid:
9001
men skynd Dem lidt
min mor skal ha' en lille..
(Mere kan jeg ikke huske, farfar går ikke at spørge mere, sådan noget med at føde var næsten sex og meget frækt at synge i 30-40'erne...) Jeg kan nynne melodien men har glemt hvilken kendt sang den stammer fra, hjælp?

Nold

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Niels Munch @, lørdag 13. april, 2019, 05:10 (11 dage siden) @ re20000

Mor'n Nold,

Prøv denne: http://www.morsomme-sange.dk/text/andersine.htm .

M.v.h.
Niels

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af BoA, søndag 14. april, 2019, 02:43 (10 dage siden) @ re20000

Hej Forum.

Under KONTAKT på denne hjemmeside: https://www.taxa.dk kan læses, at Taxa har (3535) 9001 endnu.

Øvrige henvendelser:
Tlf.: 35 35 90 01
E-mail: taxa@taxa.dk

I KTAS telefonbogen 1950 - https://cld.bz/OY6T4Mr#668/z kan flg. læses:

Taxa Automobildrosker, Rosenørns Allé 10, Cent. 9001
og
Taxamotorkompagniet, Akts., Finsensv. 14, Cent. 9003

Mvh. Bjørn Andrup

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af re20000, mandag 15. april, 2019, 22:33 (8 dage siden) @ BoA

Vi må nok have en professionel hyrevognshistoriker til at opklare det. Da jeg kørte for TM i begyndelsen af 1980erne havde vi i hvert fald et nummer med 9001 på siden af vognene og jeg har et sted en gammel notesblok fra "min" vogn med flere numre hvoriblandt 9001 og 4x10, så det er ret underligt men TM var jo et Frederiksbergselskab så måske er det et Frb telefonnummer så de begge har haft et 9001-nummer? I bogen Byens Nips fra SHS er et billede af et gammelt telefonskab hvor Københavns Taxa har 9001.

Nold

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af BoA, tirsdag 16. april, 2019, 05:37 (8 dage siden) @ re20000

Hej Nold m.fl.

I går havde jeg kun tjekket KTAS ned til 1939, da det er før vores tidsregning.
I KTAS 1910-1920 var der bl.a. 2 Droskeselskaber:
1. Automobildroske-Taxamotorkompagniet, Stoltenbergsgade 1 & 3 (ved Glyptoteket) - Cent, 9001
2. Automobildroskekompagniet Autotaxa, Rådhuspladsen 35 - Cent. 7770 (og Cent. 5555*)

Hvad der så sker i 1920-erne, kan man jo ikke læse i telebogen, men nok en deling,
for i KTAS 1921/22 ser det sådan ud:
1a. Droske Centralen Taxa, Stoltenbergsgade 1 - Cent. 9001 (og Dir. Cent. 5555*)
KTAS 1931 Droske Centralen Taxa, Rosenørns Allé 10 - Cent. 9001 (og Dir. Cent. 5555*)

men også:
1b. Taxamotorkompagniet (Akts), Stoltenbergsgade 1 - Cent. 9001 (Hovedkontor, Vester Boulevard 34 Cent, 2030/9003)

KTAS 1923 Taxamotorkompagniet (Akts), Vester Boulevard 34 - Cent. 2030 og Cent. 9003

KTAS 1926 Taxamotorkompagniet (Akts), Stoltenbergsgade 10 - Cent. 2030 og Cent. 9003

KTAS 1936 Taxamotorkompagniet (Akts), Finsensvej 14 - Cent. 9003

2c. Nyt Dansk Taxamotor Comp. (Akts), Meinungsgade 8 - Cent, 6422 (måske et 3. selskab)


Det giver vel også mening med at Københavns Taxa havde (og stadig har) 9001

Jeg kan ikke svare på om www.taxamotor.dk har haft et nr. der sluttede på 9001.
4x10 er ikke benyttet (ingen 8-cifrede numre starter med 1), men TaxaMotor har haft 38 3x10 på adressen Finsensvej 86.

Mvh. Bjørn Andrup.

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af re20000, onsdag 17. april, 2019, 01:19 (7 dage siden) @ BoA

Hej Nold m.fl.

I går havde jeg kun tjekket KTAS ned til 1939, da det er før vores tidsregning.
I KTAS 1910-1920 var der bl.a. 2 Droskeselskaber:
1. Automobildroske-Taxamotorkompagniet, Stoltenbergsgade 1 & 3 (ved Glyptoteket) - Cent, 9001
2. Automobildroskekompagniet Autotaxa, Rådhuspladsen 35 - Cent. 7770 (og Cent. 5555*)

Hvad der så sker i 1920-erne, kan man jo ikke læse i telebogen, men nok en deling,
for i KTAS 1921/22 ser det sådan ud:
1a. Droske Centralen Taxa, Stoltenbergsgade 1 - Cent. 9001 (og Dir. Cent. 5555*)
KTAS 1931 Droske Centralen Taxa, Rosenørns Allé 10 - Cent. 9001 (og Dir. Cent. 5555*)

men også:
1b. Taxamotorkompagniet (Akts), Stoltenbergsgade 1 - Cent. 9001 (Hovedkontor, Vester Boulevard 34 Cent, 2030/9003)

KTAS 1923 Taxamotorkompagniet (Akts), Vester Boulevard 34 - Cent. 2030 og Cent. 9003

KTAS 1926 Taxamotorkompagniet (Akts), Stoltenbergsgade 10 - Cent. 2030 og Cent. 9003

KTAS 1936 Taxamotorkompagniet (Akts), Finsensvej 14 - Cent. 9003

2c. Nyt Dansk Taxamotor Comp. (Akts), Meinungsgade 8 - Cent, 6422 (måske et 3. selskab)


Det giver vel også mening med at Københavns Taxa havde (og stadig har) 9001

Jeg kan ikke svare på om www.taxamotor.dk har haft et nr. der sluttede på 9001.
4x10 er ikke benyttet (ingen 8-cifrede numre starter med 1), men TaxaMotor har haft 38 3x10 på adressen Finsensvej 86.

Mvh. Bjørn Andrup.

Hej Bjørn

Fantastisk arbejde, tak for det!
selvfølgelig havde de ikke 4x10 i gamle dage da de også havde demiaut centraler, jeg vrøvler det var 3x10 (og 3x35 osv).
Da jeg kørte tilbage i 80erne havde mange vognmænd deres vogne stående i en stor hal "Taxamotorgaragerne" ude først på Finsensvej, det passer fint med nr 14, de er for længst revet ned. Der var nok en 40-50 vogne. Efter arbejde skrev man sin vognbog, talte pengene op og lagde 3/4 af dem (halvdelen til vognmanden og halvdelen af resten til skattefar) i en brun kuvert hvor man skrev vognnummer og chfnavn på. Den lagde man så i en stor jernskuffe i en døgnboxagtig luge ved kontoret og gik hjem. Demoraliserende at køre en tusse hjem på en aftenvagt og så bliver der 250 kr tilbage til en selv...

Bedste hilsner

Nold

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 10:38 (7 dage siden) @ re20000

Hej Bjørn

Fantastisk arbejde, tak for det!
selvfølgelig havde de ikke 4x10 i gamle dage da de også havde demiaut centraler, jeg vrøvler det var 3x10 (og 3x35 osv).
Da jeg kørte tilbage i 80erne havde mange vognmænd deres vogne stående i en stor hal "Taxamotorgaragerne" ude først på Finsensvej, det passer fint med nr 14, de er for længst revet ned. Der var nok en 40-50 vogne. Efter arbejde skrev man sin vognbog, talte pengene op og lagde 3/4 af dem (halvdelen til vognmanden og halvdelen af resten til skattefar) i en brun kuvert hvor man skrev vognnummer og chfnavn på. Den lagde man så i en stor jernskuffe i en døgnboxagtig luge ved kontoret og gik hjem. Demoraliserende at køre en tusse hjem på en aftenvagt og så bliver der 250 kr tilbage til en selv...

Bedste hilsner

Nold

Hej Nold,

Finsensvej må så være Taxamotors senere hjemsted, idet de i 1910 havde et stort garageanlæg opført i træ i Stoltenbergsgade, som politiet senere overtog. I oktober 1909 solgte Nordisk Benzin-Compagni sit hidtil største kvantum benzin til en enkelt kunde; 1 mio. pund benzin til Taxamotorkompagniet til levering i løbet af 1910. Da jeg ikke lige kan huske vægtfylden for benzin endsige ved, hvilken benzinkvalitet, det drejede sig om, må interesserede selv omregne, hvor mange liter, det drejede sig om. Med den store ordre, var Taxamotorkompagniet den suverænt største benzinkunde i Danmark i 1909. Selskabet opbevarede sin benzin i ”en mægtig brand- og eksplosionsfri benzinbeholder” ved garageanlægget i Stoltenbergsgade. Beholderen rummede 35.000 liter. Beholderen var formentlig den første - om end strengt private - "benzintank" i Danmark. Det man senere kaldte for en "forbrugertank". Andre benzinkunder brugte dengang tromler og dunke.

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Oversmeden, onsdag 17. april, 2019, 11:34 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I oktober 1909 solgte Nordisk Benzin-Compagni sit hidtil største kvantum benzin til en enkelt kunde; 1 mio. pund benzin til Taxamotorkompagniet til levering i løbet af 1910. Da jeg ikke lige kan huske vægtfylden for benzin endsige ved, hvilken benzinkvalitet, det drejede sig om, må interesserede selv omregne, hvor mange liter, det drejede sig om.

He-he - hvilket pund bruger du?
Er det engelsk pund (1 pund = 0,4536 kg) eller dansk pund (1 pund = 0,500 kg)? Det har altså noget at sige i de mængder.
Omvendt, de gamle gutter har fat i noget af det rigtige, for "proffer" afregner ALTID i masse (tons/pund/ibs/hvad-som-helst-i-masse). Dette skyldes at densiteten ændres med temperature (altså: du måler et volumen ved en temperature og andet volumen ved anden temperature - trods det at du ikke har fjernet en dråbe fra mængden). For at undgå de mest tåbelige skænderier, så måles (og afregnes) efter masse.
Det kræver, at du kender de forskellige densiteter ved forskellige temperature. Hertil er ATSM tabel 54B et glimrende hjælpemiddel.

Vil du over i volumen, så forventes benzin at ligge mellem 0,71-0,78 kg/m3 eller deromkring.
Alt det morsomme med Volume Correction Factor (VCF), "weight in air" eller "weight in vacuum"; det er vidst lige en tand for nørdet til dette forum.
I mine glade uge dage har jeg været med til at sejle "western Africa Gasolie" til....nå-ja, vest-Afrika. Tror nu mest det var alskens slatter fra hele Europa, som på enelleranden måde var off-spec og derfor ikke kunne sælges i Europa. Vi havde vel 25-30.000 tons med.....så der var til et par biler og afrikanske motorer er jo - som alle ved - meget mere modstandsdygtige overfor manglende smøring etc. i forhold til europæiske motorer ;-)

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 12:05 (7 dage siden) @ Oversmeden

I oktober 1909 solgte Nordisk Benzin-Compagni sit hidtil største kvantum benzin til en enkelt kunde; 1 mio. pund benzin til Taxamotorkompagniet til levering i løbet af 1910. Da jeg ikke lige kan huske vægtfylden for benzin endsige ved, hvilken benzinkvalitet, det drejede sig om, må interesserede selv omregne, hvor mange liter, det drejede sig om.


He-he - hvilket pund bruger du?
Er det engelsk pund (1 pund = 0,4536 kg) eller dansk pund (1 pund = 0,500 kg)? Det har altså noget at sige i de mængder.
Omvendt, de gamle gutter har fat i noget af det rigtige, for "proffer" afregner ALTID i masse (tons/pund/ibs/hvad-som-helst-i-masse). Dette skyldes at densiteten ændres med temperature (altså: du måler et volumen ved en temperature og andet volumen ved anden temperature - trods det at du ikke har fjernet en dråbe fra mængden). For at undgå de mest tåbelige skænderier, så måles (og afregnes) efter masse.
Det kræver, at du kender de forskellige densiteter ved forskellige temperature. Hertil er ATSM tabel 54B et glimrende hjælpemiddel.

Vil du over i volumen, så forventes benzin at ligge mellem 0,71-0,78 kg/m3 eller deromkring.
Alt det morsomme med Volume Correction Factor (VCF), "weight in air" eller "weight in vacuum"; det er vidst lige en tand for nørdet til dette forum.
I mine glade uge dage har jeg været med til at sejle "western Africa Gasolie" til....nå-ja, vest-Afrika. Tror nu mest det var alskens slatter fra hele Europa, som på enelleranden måde var off-spec og derfor ikke kunne sælges i Europa. Vi havde vel 25-30.000 tons med.....så der var til et par biler og afrikanske motorer er jo - som alle ved - meget mere modstandsdygtige overfor manglende smøring etc. i forhold til europæiske motorer ;-)

Ja, det er så også mit omregningsproblem, at jeg ikke kan se, hvilke pund min trykte 1909-kilde tager udgangspunkt i. :-D :-D :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af BoA, onsdag 17. april, 2019, 15:26 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej MFL, Oversmeden m.fl.

Hvis vi tager udgangspunkt i Engelske Pund (453,59237 g.) er 1 mill. Pund = 453.592,370 kg.
og ikke bruger Oversmedens formel 0,71 - 0,78 kg/m³ (det er vist en ”Light kubikmeter” på ca. ¾ kg :-)),
men formlen herfra https://dk-dfu.dk/wp-content/uploads/2012/10/q8_vejledning.pdf
Benzin 0,76 kg/Liter - Oktan 92-98
kommer vi til 596.832,065789 Liter,
og omregnet til et Pund på 500 g., bliver det til 657.894,736842 Liter.

Mvh. Bjørn Andrup.

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 15:44 (7 dage siden) @ BoA

Hej MFL, Oversmeden m.fl.

Hvis vi tager udgangspunkt i Engelske Pund (453,59237 g.) er 1 mill. Pund = 453.592,370 kg.
og ikke bruger Oversmedens formel 0,71 - 0,78 kg/m³ (det er vist en ”Light kubikmeter” på ca. ¾ kg :-)),
men formlen herfra https://dk-dfu.dk/wp-content/uploads/2012/10/q8_vejledning.pdf
Benzin 0,76 kg/Liter - Oktan 92-98
kommer vi til 596.832,065789 Liter,
og omregnet til et Pund på 500 g., bliver det til 657.894,736842 Liter.

Wow! TAK, Bjørn! :-D :-D :-D Jeg kunne nu være en pedantisk krakiler og sige, at benzin dengang ikke var på 92-98 oktan men snarere omkring de 50-60 oktan, og at de forskellige sorter af benzin blev handlet i henhold til deres forskellige vægtfylde, men jeg nøjes med at sige: GOD PÅSKE og tak! :-) :-P ;-) :-D

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Oversmeden, onsdag 17. april, 2019, 16:30 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Oktantal har tidligere været behandlet her, så det gider jeg ikke gentage så meget af. Kun af bly-tilsætning og deraf forøget oktantal først dukker op efter 1. verdenskrig.
Oktantallet vil næppe have den store betydning for densiteten, men 710-780 kg/m3 er stadig et godt bud for benzin (der smutted lige nogle nuller sidst).
Hele humlen er at vide hvilket pund tosserne har snakket om.
Afvigelserne er simpelthen for store mellem engelsk og dansk pund.
Normalt idag - men sådan en bette last på 400-600 tons - så gør du klogt i at holde din afvigelse under 1% efter vægt. Alternativt, så kommer der en farlig ballade bagefter; det er mange penge og enelleranden skal betale.
Denne form for forvirring kan faktisk sættes i system af de firmaer, som levere brændolie til skibe. Visse bunkerfirmer - ingen nævnt, ingen glemt - tjener mange penge på at levere for lidt olie, men sende regningen for fuld mændge.

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 17:03 (7 dage siden) @ Oversmeden

Oktantal har tidligere været behandlet her, så det gider jeg ikke gentage så meget af. Kun af bly-tilsætning og deraf forøget oktantal først dukker op efter 1. verdenskrig.
Oktantallet vil næppe have den store betydning for densiteten, men 710-780 kg/m3 er stadig et godt bud for benzin (der smutted lige nogle nuller sidst).
Hele humlen er at vide hvilket pund tosserne har snakket om.
Afvigelserne er simpelthen for store mellem engelsk og dansk pund.
Normalt idag - men sådan en bette last på 400-600 tons - så gør du klogt i at holde din afvigelse under 1% efter vægt. Alternativt, så kommer der en farlig ballade bagefter; det er mange penge og enelleranden skal betale.
Denne form for forvirring kan faktisk sættes i system af de firmaer, som levere brændolie til skibe. Visse bunkerfirmer - ingen nævnt, ingen glemt - tjener mange penge på at levere for lidt olie, men sende regningen for fuld mændge.


Her er DDPA's benzinsortiment for små 109 år siden. Det var en pundvare, ikke liter, og sortimentet var stort og priserne varierende:
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 17. april, 2019, 22:31 (6 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ingen af de 15 millioner Ford T der blev produceret havde benzinmåler, men man kunne få en "pejlekæp" hos forhandlerne af træ) eller købe en af messing (gnistfri).
Skalaen er i hhv Kg. og liter:
[image]
[image]
Bemærk den fine indretning, så man kan markere målingen så man efter en nærmere kendt tilbagelagt distance kan vurdere brændstofforbruget og måske hvor langt man kan køre på resten.

Nå, men nu kan i regne om fra liter til kg.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 23:28 (6 dage siden) @ Michael Deichmann

Ingen af de 15 millioner Ford T der blev produceret havde benzinmåler, men man kunne få en "pejlekæp" hos forhandlerne af træ) eller købe en af messing (gnistfri).
Skalaen er i hhv Kg. og liter:
[image]
[image]
Bemærk den fine indretning, så man kan markere målingen så man efter en nærmere kendt tilbagelagt distance kan vurdere brændstofforbruget og måske hvor langt man kan køre på resten.

Nå, men nu kan i regne om fra liter til kg.


Tak Michael! Jeg vil gøre forsøget, men i første omgang må du have en rigtig god påske. Jeg formoder, at du skal på biltur. ;-)

Gode hilsner
M:-)rten

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af BoA, torsdag 18. april, 2019, 02:56 (6 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej MFL, Oversmeden, Michael m.fl.

Jeg var godt klar over, at Oktan-tallet var lavere, men ikke så lavt,
og med Michael´s klenodie af en målepind, der giver en vægtfylde på 0,70 kg/Liter,
bliver differencen, som Oversmeden nævner, meget stor, 66,3 m³.
1 mill. GB Pund bliver med 0,70 kg/Liter til 647.989,100 Liter
1 mill. DK Pund bliver med 0,70 kg/Liter til 714.285,737 Liter

Mvh. og God Påske Bjørn Andrup.

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 18. april, 2019, 09:38 (6 dage siden) @ BoA

Hej MFL, Oversmeden, Michael m.fl.

Jeg var godt klar over, at Oktan-tallet var lavere, men ikke så lavt,
og med Michael´s klenodie af en målepind, der giver en vægtfylde på 0,70 kg/Liter,
bliver differencen, som Oversmeden nævner, meget stor, 66,3 m³.
1 mill. GB Pund bliver med 0,70 kg/Liter til 647.989,100 Liter
1 mill. DK Pund bliver med 0,70 kg/Liter til 714.285,737 Liter

Mvh. og God Påske Bjørn Andrup.

Hej Bjørn,

Tak for korrektionen og en god påske til dig også. Oktan 50 er ganske rigtig forkert og for lavt, men det er benzin omkring oktan 60 ikke, når vi taler omkring 1910. Hvor oktantallets nedre grænse lå på de gamle benzinkvaliteter, før man begyndte at tilsætte i første omgang benzol og senere i stedet tetraethylbly til benzinen, er vanskeligt at sige, idet begrebet ”oktan” dengang endnu ikke var opfundet, hvorfor kilderne intet nævner herom.
Om benzol i benzinen skriver P. Gregers Jensen og Chr. Simmelsgaard i ”D.D.P.A. Leksikon”, 1951: S. 31-32:
”Benzol (C6H6) er en kulbrinte, der sammen med de nær beslægtede kulbrinter tuluol (C6H5CH3) og xylol (C6H4(CH3)2) fås som biprodukter i gas- og koksværker, hvor de udvindes dels af gassen og dels af kultjæren ved destillation og påfølgende raffinering. De tre stoffer er i ren tilstand vandklare, letfordampelige og brændbare væsker.
Skal benzol anvendes til motorbrug om vinteren, skal den helst indeholde væsentlige mængder af tuluol og xylol. Dette gælder specielt for benzol til iblanding i flyvebenzin. Af hensyn til det høje frysepunkt må tromler med benzol om vinteren opbevares indendørs.
Ved tilsætning af benzol til benzin forøges oktantallet væsentligt, f.eks. vil en blanding af 80 % benzin med oktantal 62 med 20 % benzol få et oktantal på ca. 70.
Startegenskaberne er for benzol og benzol-benzinblandinger noget dårligere end for benzin alene, når temperaturen er under 0 °C; men når benzolindholdet ikke overstiger 25 %, anses forholdet at være uden betydning.
Benzoldampe er giftige. Der skal derfor på lagre, hvor der omtappes benzol, sørges for ventilation, og spild bør undgås.”

Om oktan 62 var det absolut laveste "i gamle dage" tvivler jeg lidt på.

Så vidt om benzol. Er benzol giftigt, så er tetraethylbly til gengæld møggiftigt, men historien om blybenzinen er temmelig omfattende, så den lader jeg ligge. Her skal kun siges, at der i Danmark begyndte at være tilsat tetraethylbly til en del benzinsorter fra midten af 1930’erne og frem, men naturligvis kun til brug i motorer med et højt kompressionsforhold. I 1947 kom en opsigtsvækkende ny benzinkvalitet på markedet i Danmark med et oktantal på 74-76 i stedet for som sædvanlig omkring og under 70. Det højere oktantal havde imidlertid kun interesse for de helt nye biltyper (fortrinsvis amerikanske), hvis motorer havde et væsentligt højere kompressionsforhold end tidligere, samt for enkelte ældre bilmodeller, som havde tilbøjelighed til ”bankning”
(kilde: Motor. Medlemsblad for Forenede Danske Moterejere. »Den "nye" Benzin.« 20. september 1947: s. 130)
Den nye benzin i 1947 kunne give problemer for folk, som af vanvare kom til at fylde den på ældre biler.

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Oversmeden, torsdag 18. april, 2019, 15:51 (6 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I 1947 kom en opsigtsvækkende ny benzinkvalitet på markedet i Danmark med et oktantal på 74-76 i stedet for som sædvanlig omkring og under 70. Det højere oktantal havde imidlertid kun interesse for de helt nye biltyper (fortrinsvis amerikanske), hvis motorer havde et væsentligt højere kompressionsforhold end tidligere, samt for enkelte ældre bilmodeller, som havde tilbøjelighed til ”bankning”
(kilde: Motor. Medlemsblad for Forenede Danske Moterejere. »Den "nye" Benzin.« 20. september 1947: s. 130)
Den nye benzin i 1947 kunne give problemer for folk, som af vanvare kom til at fylde den på ældre biler.

Æh - nu beskriver oktantallet evnen til at undertrykke tænding (jo højere tal, jo højere evne udi tændingsundertrykkelse).
Derfor: den nye benzin fra 1947 skulle bruges i nye fortrinsvis amerikanske biler. Ældre vogne kunne fint bruge den nye benzin - det giver ikke bankning - men den nye benzin kostede vel mere?
Hvis du fyldte "almindelig benzin" (= uden øget oktantal) på den nye amerikanerslæde i 1947, så ville du få tændingsbanken etc.
Ganske som beskrevet, så havde motoren et højere kompressionsforhold. Dermed er temperaturen ved slutningen af kompressionsslaget også højere.....virker benzinen ikke tændingsundertrykkende, så tænder dampene simpelthen for tidligt (= inden gnisten fra tændrøret).....det lyder skrækkeligt og de færreste vil være i tvivl om at forholdet er helt galt.

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 18. april, 2019, 16:50 (6 dage siden) @ Oversmeden

I 1947 kom en opsigtsvækkende ny benzinkvalitet på markedet i Danmark med et oktantal på 74-76 i stedet for som sædvanlig omkring og under 70. Det højere oktantal havde imidlertid kun interesse for de helt nye biltyper (fortrinsvis amerikanske), hvis motorer havde et væsentligt højere kompressionsforhold end tidligere, samt for enkelte ældre bilmodeller, som havde tilbøjelighed til ”bankning”
(kilde: Motor. Medlemsblad for Forenede Danske Moterejere. »Den "nye" Benzin.« 20. september 1947: s. 130)
Den nye benzin i 1947 kunne give problemer for folk, som af vanvare kom til at fylde den på ældre biler.

Æh - nu beskriver oktantallet evnen til at undertrykke tænding (jo højere tal, jo højere evne udi tændingsundertrykkelse).
Derfor: den nye benzin fra 1947 skulle bruges i nye fortrinsvis amerikanske biler. Ældre vogne kunne fint bruge den nye benzin - det giver ikke bankning - men den nye benzin kostede vel mere?
Hvis du fyldte "almindelig benzin" (= uden øget oktantal) på den nye amerikanerslæde i 1947, så ville du få tændingsbanken etc.
Ganske som beskrevet, så havde motoren et højere kompressionsforhold. Dermed er temperaturen ved slutningen af kompressionsslaget også højere.....virker benzinen ikke tændingsundertrykkende, så tænder dampene simpelthen for tidligt (= inden gnisten fra tændrøret).....det lyder skrækkeligt og de færreste vil være i tvivl om at forholdet er helt galt.

Det er korrekt, at det ikke betydee noget for en moderne, højteknologisk bilmotor at man bruger højoktanbenzin, men - efter hvad jeg har fået oplyst - så kunne det godt betyde noget på ældre tiders motorer bl.a. i forbindelse med den regelmæssige smøring af motorens dele. Men nuvel, det kan da være, at min hjemmelsmand tager fejl.

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Avatar

Om benzin og oktantak mm - OT

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 19. april, 2019, 00:38 (5 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er korrekt, at det ikke betydee noget for en moderne, højteknologisk bilmotor at man bruger højoktanbenzin, men - efter hvad jeg har fået oplyst - så kunne det godt betyde noget på ældre tiders motorer bl.a. i forbindelse med den regelmæssige smøring af motorens dele. Men nuvel, det kan da være, at min hjemmelsmand tager fejl.

Nøj jeg lærer en masse om "gammel" benzin idag....
Jeg skal ikke kunne sige om den nye benzin fra 47 ville give problemer, men jeg er jo oprigtigt ked af at OK dropper Oktan 92 til fordel for Oktan 100 for jeg brugte 92 til mine Ford biler. Nu bliver det lidt dyrere at køre på 95 oktan, men alle 3 kvaliteter er jo langt over hvad Ford T var vant til da den var nu - og jeg har ingen problemer ud over de pekuniære med moderne højoktanbenzin.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Om benzin og oktantak mm - OT

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 19. april, 2019, 01:55 (5 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er korrekt, at det ikke betydee noget for en moderne, højteknologisk bilmotor at man bruger højoktanbenzin, men - efter hvad jeg har fået oplyst - så kunne det godt betyde noget på ældre tiders motorer bl.a. i forbindelse med den regelmæssige smøring af motorens dele. Men nuvel, det kan da være, at min hjemmelsmand tager fejl.

Nøj jeg lærer en masse om "gammel" benzin idag....
Jeg skal ikke kunne sige om den nye benzin fra 47 ville give problemer, men jeg er jo oprigtigt ked af at OK dropper Oktan 92 til fordel for Oktan 100 for jeg brugte 92 til mine Ford biler. Nu bliver det lidt dyrere at køre på 95 oktan, men alle 3 kvaliteter er jo langt over hvad Ford T var vant til da den var nu - og jeg har ingen problemer ud over de pekuniære med moderne højoktanbenzin.

Hmm, kan myten om den "problematiske" nye benzin have noget med totaktsmotorer at gøre? Bilparken havde stået stille i syv år, så hvis folk uden videre reflektion hældte "ny" benzin på en gammel totakter...

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 19. april, 2019, 00:30 (5 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak Michael! Jeg vil gøre forsøget, men i første omgang må du have en rigtig god påske. Jeg formoder, at du skal på biltur. ;-)

Jeg skal lave Ford T. Begge er grounded på grund af forskellige problemer med koblingen og mit første arrangement er lørdag morgen på Torvet i Hillerød - hvis jeg når det :-/
(Cars & Coffee 9 - 12)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT

af Oversmeden, torsdag 18. april, 2019, 08:37 (6 dage siden) @ Michael Deichmann

Nå, men nu kan i regne om fra liter til kg.

Skæg gammel målekæp, som dog kun passer ved én densitet af benzin. Skulle den tankede benzin have en anden densitet, så passer dine kg-angivelser på pinden ikke længere. Det målte volume vil passe rimeligt hver gang. Indvendingen vil være, at der ikke tages hensyn til volumenudvidelser grundet temperaturændringer, men tanken er jo så bette at det ikke betyder meget i praksis.
Det er lidt en anden sag, når du har 12 ståltanke af 3500 m3.....så begynder temperaturen også at spille ind når du opmåler tanken.

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af esni @, Frederikssund, mandag 15. april, 2019, 23:15 (8 dage siden) @ Michael Deichmann

Nummerpladen er i den københavnske K 1500 taxaserie som næppe er taget i brug 1903 da man begyndte med nummerplader.


Bemærk telefonnummeret på Taxaens tagbagagebærer: 9001 (men skynd Dem nu lidt …)


Det var netop Kjøbenhavns Taxas nummer (Central 9001) vist indtil de fik 01 - 35 35 35 som ved digitaliseringen blev til 35 35 35 35.

Jeg mener at centralen 'Central' var en meget gammel manuel central, som dækkede det indre København. Så vidt jeg ved stod den i KTAS bygningerne ved Nørregade.CENTRAL, BELLEVUE og en cental mere (på 'sydkysten) var de sidste manuelle centraler ved KTAS. De eksistede indtil ca 1970, og skulle kaldes via OMEGNEN fra det øvrige net. Da det var manuelle centraler, så kan det tænkes at abonnenterne havde magneto-telefoner med håndsving.

Min storebror fortæller, at to af hans gymnasiekammerater (begge med Bellevue numre) oplevede at lforbindelsedn blev afbrudt, da den ene omtalte at de lyttede med på centralen. Forbindelsen kunne ikke etableres igen før næste dag.....

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, tirsdag 16. april, 2019, 10:58 (8 dage siden) @ esni
redigeret af Michael Deichmann, tirsdag 16. april, 2019, 11:18

De københavnske centraler var semi-automatiske. Alle havde drejeskiver, hvor du drejede 2 bogstaver/numre og så fik centralen. Central var dog vist nok kun eet nummer (jeg husker at "Central" stod ud for "1"tallet mener jeg). Du fik så fat i en venlig dame og forlangte nummeret, som så blev stillet igennem.
Derimod var der masser af landcentraler der var 100% manuelle med håndsving eller vippearm.
Edit:
Her er et billede af en meget udbredt telefon (L.M.Ericsson):
[image]
Her ser du at "C" sidder for sig selv ved "1"-tallet og jeg mener at man bare skulle dreje "1" i Storkøbenhavn for at få "Central".
Edit 2: God beskrivelse: https://www.tondering.dk/main/da/2016-02-26-13-37-33/halvautomatiske-telefoner

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 16. april, 2019, 11:29 (8 dage siden) @ Michael Deichmann

I scenen fra gadesiden ses hvad der kan være en Ford T Towncar, som kom i 1909. Nummerpladen er i den københavnske K 1500 taxaserie som næppe er taget i brug 1903 da man begyndte med nummerplader.
Dateringen er derfor nok snarere omkring 1910.

Og hyrevognen er nok snarere en Renault. Taxamotorkompagniet havde i 1910 ifølge det udmærkede tidsskrift "Auto-Cyklen" hele 90 Renault-drosker i trafik på Københavns gader.

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Georg Schmidt, torsdag 18. april, 2019, 09:24 (6 dage siden) @ Svend

Det kunne være et tog fra Sydbanen Ks 271 ankommer med, det var der Ks-maskiner kørte mest omkring 1910.
[image]
Ks-turen ved Mdt Kh af 1/5 1910.
Ks'erne hjalp også til i P- og C turene på Mdt Kh hvor der i 1910 var en tur med 4 P-maskiner og to C-ture med hhv 11 og 5 maskiner. Forspandsturen til Kalundborg søndage holdt i flere år.
I turen af 1/5 1911 var der ingen ændringer og pr 1/5 1912 var Ks'erne flyttet til Gb med nu 8 maskiner i tur.
Det var en tid med meget forspandskørsel der efterhånden blev lettet med leveringen af P-maskiner til Fyn og Sjælland og R-maskiner til Østjylland. I sommeren 1920 blev Ks-maskinerne flyttet til Tønder.
M v h
Georg

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg - OT begreber?

af esni @, Frederikssund, torsdag 18. april, 2019, 22:16 (5 dage siden) @ Georg Schmidt

Det kunne være et tog fra Sydbanen Ks 271 ankommer med, det var der Ks-maskiner kørte mest omkring 1910.
[image]
Ks-turen ved Mdt Kh af 1/5 1910.
Ks'erne hjalp også til i P- og C turene på Mdt Kh hvor der i 1910 var en tur med 4 P-maskiner og to C-ture med hhv 11 og 5 maskiner. Forspandsturen til Kalundborg søndage holdt i flere år.
I turen af 1/5 1911 var der ingen ændringer og pr 1/5 1912 var Ks'erne flyttet til Gb med nu 8 maskiner i tur.
Det var en tid med meget forspandskørsel der efterhånden blev lettet med leveringen af P-maskiner til Fyn og Sjælland og R-maskiner til Østjylland. I sommeren 1920 blev Ks-maskinerne flyttet til Tønder.
M v h
Georg

Hvad er forskellen imellem at maskinen er 'Reserve' og den er 'til Rådighed?'

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg - OT begreber?

af Svend @, Storkøbenhavn, torsdag 18. april, 2019, 23:31 (5 dage siden) @ esni

Det var ikke mange fridage der blev givet dengang........til gengæld var arbejdsdagene lange

--
Svend

[image]

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg - OT begreber?

af Steffen Dresler @, fredag 19. april, 2019, 11:43 (5 dage siden) @ esni

Kære esni

Med udgangspunkt i ”Ordrer og Bestemmelser vedrørende Maskintjenesten” (Ordresamlingen, serie P, DSB 1942) er ansvar og ledelse af det beordrede ”Reservehold” (af Distriktet) tillagt ”Lokomotivmesteren” (side 5-II) og han er ansvarlig for at det(de) fornødne lokomotiver med tilsvarende antal ”Sæt” (personale, Lkf. og Lfb.) er tilstede. De nærmere bestemmelser vedr. ”Reservetjeneste” henvises der til Ordre P, side 62-II med rettelse af 1. JUL 1952.

Reserve
At et sæt med tilhørende lokomotiv er ”Reserve” i en bestemt periode betyder her, at man umiddelbart skal kunne gå ind og overtage en tur/løb i ”104. Tur”, hvis nedbrud af maskine og eller forfald af sæt forekommer. Lokomotiv med sæt køre altså her 1. Dag tog 67 København-Masnedsund og er herefter reserve frem til 2. Dag for hele tur 104 med udgangspunkt for tog fra Masnedsund og til København.
Turerene er jo bestemt af til rådighed trækkraft (her litra Ks) trækkeevne, vognvægt og hastighed.
Sålænge sættet med lokomotiv er Reserve, skal lokomotivet være opfyret og kedeltrykket må kun være et sted mellem 2. til 3. kg. under det maksimale, lokomotivet være fyldt med kul og vand og opsmurt. Sættet må ikke forlade maskindepotet i denne periode, men hvile og Lfb. kan evt. sættes til pudse det indvendige af førerhuset.
Altså: Reservelokomotivet 1. Dag må KUN anvendes til brug for nedbrud for tog i 104. Tur med udgangspunkt fra Masnedsund.

Til Rådighed
At lokomotivet med sæt kan anvendes til forefaldne arbejde i den nævnte tidsperiode, f.eks. pludselig tillyst særtog etc. Det skal være klar til at køre den pålagte faste tur næste dag eller hvornår rådighedsperioden udløber. Anvendelsen kan også være udenfor 104. tur og også med tog mindre end for anvendelsen af en litra Ks. (Trækketabel for litra Ks).

Reservehold var en meget vigtig del af statsbanernes virke.

Håber det giver lidt svar på spørgsmålet

Med venlig hilsen og fortsat god påske

Steffen Dresler

NB: Termer og anvendelse ændrede sig med tiden, bl.a. ved tilkomst af motormateriellet hvorfor Lkf. nu blot var "Disp" (Disponibel).

Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg - OT begreber?

af esni @, Frederikssund, lørdag 20. april, 2019, 08:17 (4 dage siden) @ Steffen Dresler

Tusind tak - rart at få det på plads

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen