Avatar

Rindum mergelleje

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, lørdag 13. april, 2019, 13:41 (13 dage siden)

Dette postkort/fotokort er pt. udbudt på QXL, mon ikke dette kort/foto er fra Rindum mergelleje ?

[image]
QXL auktion

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Rindum mergelleje

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 13. april, 2019, 15:26 (13 dage siden) @ T. Rithmester

Dette postkort/fotokort er pt. udbudt på QXL, mon ikke dette kort/foto er fra Rindum mergelleje ?

[image]
QXL auktion

Hej Thomas,

Det kan jeg ikke afgøre, men Vestjyllands Mergelforsynings 4 km lange spor fra Ringkøbing station til Rindum Mergelleje blev ibrugtaget som smalsporsbane i 1908, normalspor anlagt 1910, og nedlagt 1935. Så det kan godt være noget af smalspornettet, vi ser.

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Rindum mergelleje

af Bent Hansen, lørdag 13. april, 2019, 20:50 (12 dage siden) @ T. Rithmester

Hej.

Er blevet bedt om se på dette billede. Billedet kendes ikke i forvejen.

I den ringe opløsning er det ikke til at se noget. Jeg kan dårligt, om lokomotivet har ovale eller firekantede vinduer med en svag runding af hjørnerne. Heller ikke dom og sandkasse på kedelryggen kan jeg se. Skorstenen har måske er ret bred krans forneden, eller er det et synsbrdrag?

Tiden kunne godt være før Første Verdenskrig? Fotografen er fra Ringkøbing, så vidt jeg kan se, men er hans navn bekendt?

Jeg ser en sø samt et tog med overjord, tror jeg. Og toget skal læsse af? Et vandbygningsarbejde? Hvide Sande? Her gravedes nyt udløb, men de mange graner i baggrunden taler imod.

Hanning med flere Sogne Mergelselskab? Her kørtes materialer til Lem station til Hvide Sandebyggeriet, men ikke så tidligt?

Rindum var jo lige startet, og var der så meget vand i graven fra starten? Næppe?

Havde fotografen været udenbys? Måske?

I Hvide Sande havde de et lok med en krans om skorstenen. Det vil jeg godt undersøge, men det tager nok et par dage.

Mvh BH.

Rindum mergelleje

af Niels Munch @, søndag 14. april, 2019, 09:15 (12 dage siden) @ Bent Hansen

[image]

Tjae, lokomotivet levner ikke meget at gætte over.

Og kassevogne med indvendige lejer kendes fra flere steder. Men ved disse hæfter jeg mig ved, at gavle og sidefjæle er lige høje, at sidefjælene har skrå stivere, og at "hængslerne" sidder højt over vognkassen.

Lige præcis den kombination har jeg ikke kunnet finde i de for mig rådige billeder. Men det må andre kunne?


M.v.h.
Niels

Rindum mergelleje

af Bent Hansen, søndag 14. april, 2019, 11:02 (12 dage siden) @ T. Rithmester

Hej igen.

Intet resultat foreløbig af anstrengelserne. Intet passer sammen.

Sporvidde 600 til max 785 mm.

Det er kassevognene, der vælter de allerede foreslåede muligheder for bestemmelse. Firmaerne brugte tipvogne!

Er vi i nærheden af Ringkøbing, kunne det være udtørring af Stadil og Veststadil fjorde. Her har jeg intet. At ingen lokomotiver er registreret her, behøver ikke at betyde, at de ikke har været der?

Vi kunne tage lidt længere væk fra Ringkøbing til en tysk mergelentreprenør vest for Esbjerg. Her passer flere ting, men vandet er for meget til en mergelgrav. Jeg holder stadig på, at der læsses overjord af til en dæmning/dige. Digekronen ser dog rigelig bred ud?

Indtil videre giver jeg op. Men....

Har du noget på Stadil og Veststadil fjordes udtørringer, så må du godt betænke Industribanesagens Oplysningsråd. Min mailadresse må fremgå af indlægget her.

Eller vil jeg tilbyde den eventuelle køber, at han skanner postkortet i en acceptabel opløsning, så jeg kan se lokomotivet.
Så skal jeg se, hvad jeg kan gøre ad den vej.

Også fotografens navn må fremgå af en bedre skanning. Med dette kan vi måske finde hans data, og ad den vej indkredse tidspunktet?

Sidste gang, jeg tilbød noget lignende, hørte jeg intet fra køberen, men da havde jeg billedet i forvejen, så det gjorde ikke så meget for Industribanesagen.

Med venlig hilsen

BH.

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen