Avatar

Det kan da vist ikke passe....

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 10:19 (98 dage siden)

.... at nedenstående foto af DSB B 25 er taget på Københavns Godsbanegård i 1901, som nogen engang har skrevet på bagsiden af fotoet, uden dog at identificere fotostedet nærmere. Alene taget på (formentlig) villaen th. tyder ikke på Gb, og hvis det ikke er Gb, så er det måske heller ikke i 1901, men hvor er det så henne?

[image]
(jernbanekilder.dk)

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Det kan da vist ikke passe....

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 17. april, 2019, 10:22 (98 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]
(jernbanekilder.dk)

Helt til venstre anes en blankmur gavl med to små ventilationsluger (til spisekammer eller nowet). Det ser ud som et etagehus på i hvert fald 3 etager.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Det kan da vist ikke passe....

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 10:29 (98 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]
(jernbanekilder.dk)

Helt til venstre anes en blankmur gavl med to små ventilationsluger (til spisekammer eller nowet). Det ser ud som et etagehus på i hvert fald 3 etager.

Ja, og det rimer heller ikke rigtigt med Gb. Jeg kan huske lignende "markante" blankmure ud mod sporene i Brønderslev (gl.) og Randers ved gasværket og ved Enghave og Valby station (højere oppe på skråningen), men ikke med en "villa" ved siden af.
Den kendte stationering af B 25 er: Jylland 1896. 1 distrikt 1899-1900. Skanderborg 1909-15. Udrangeret 1915. Ophugget 1917.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Det kan da vist ikke passe....

af UTJ, onsdag 17. april, 2019, 11:57 (98 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]
Farvet af de eksisterende bygningsforhold minder bygningen om den markerede. Måske et vådeskud, men den eksisterede på "de høje målebordsblades tid".

Kan et finscan identificere vognen bag lokomotivet?

--
ئۇلغىك

Avatar

Det kan da vist ikke passe....

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 17. april, 2019, 12:16 (98 dage siden) @ UTJ

[image]
Farvet af de eksisterende bygningsforhold minder bygningen om den markerede. Måske et vådeskud, men den eksisterede på "de høje målebordsblades tid".

Kan et finscan identificere vognen bag lokomotivet?

Det ligner jo en opstilling i forbindelse med noget anlægsarbejde - er det udvidelsen af genneføringen ved Valby bakke? Den var vel enkelsporet til at begynde med og må så have været udvidet til dobbeltspor og senere 4 dobbet spor? Hvornår blev Gb etableret?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Det kan da vist ikke passe....

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 12:26 (98 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]
Farvet af de eksisterende bygningsforhold minder bygningen om den markerede. Måske et vådeskud, men den eksisterede på "de høje målebordsblades tid".

Kan et finscan identificere vognen bag lokomotivet?

Det ligner jo en opstilling i forbindelse med noget anlægsarbejde - er det udvidelsen af genneføringen ved Valby bakke? Den var vel enkelsporet til at begynde med og må så have været udvidet til dobbeltspor og senere 4 dobbet spor? Hvornår blev Gb etableret?

Uddybningen af gennemskæringen skete i 1890'erne. Her er den gamle Carlsbergviadukt i år 1900 set i retning mod Valby kort før nedrivningen.

[image]

Men vi skal hen omkring Enghavevej. Jeg ser, hvad jeg kan finde.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Det kan da vist ikke passe....

af Steffen Dresler @, onsdag 17. april, 2019, 12:18 (98 dage siden) @ UTJ

God formiddag

UTJ:
Er det korrekt opfattet at kortudsnittet er den gamle indføring på Roskildebanen (Vestbanen) ved Enghave (spjældet!)?

Har et notat der fortæller at B 24-26 er ved 4. MSEK i 1896 og køre Orehoved-Gedser. Yderligere at der i 1897 omfordeles igen og at 4. MSEK får nu litra B nr. 24-26, 45-49. Kan dog ikke lige se hvilke tog de så kører her.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Det kan da vist ikke passe....

af UTJ, onsdag 17. april, 2019, 12:41 (98 dage siden) @ Steffen Dresler

Kortudsnit:
Det er helt korrekt - inspireret af togrejser forbi fordums Enghave Station.

--
ئۇلغىك

Avatar

Det kan da vist ikke passe....

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 13:17 (98 dage siden) @ Steffen Dresler

God formiddag

UTJ:
Er det korrekt opfattet at kortudsnittet er den gamle indføring på Roskildebanen (Vestbanen) ved Enghave (spjældet!)?

Har et notat der fortæller at B 24-26 er ved 4. MSEK i 1896 og køre Orehoved-Gedser. Yderligere at der i 1897 omfordeles igen og at 4. MSEK får nu litra B nr. 24-26, 45-49. Kan dog ikke lige se hvilke tog de så kører her.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Der var normalspor fra Vigerslev ad den gamle banelinje fra 1897, da man påbegyndte kørslen af fyld fra Hedehusene til opfyldningen af Kalvebodstrand, men fra ca. 1899, da man påbegyndte uddybningen af den gamle gennemskæring gennem Valby Bakke, var der kun smalspor. Da uddybningen var afsluttet, lå bygningerne ved Enghavevej-viadukten betydeligt højere, end det ses på fotoet, og der var ingen bazarbygning, da Vester Fælledvej station åbnede i 1911. Så ved Enghavevej er det næppe. Det kan så være på havnebanens strækning forbi Tivoli mellem gamle Hovedbanegård og Kalvebod Brygge, men her lå vist ingen villaer på det angivelige fototidspunkt. Og "villaen" i baggrunden er ikke Rudolph Berghs hospital, som formentlig mange her i forum kender.

[image]

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Det kan da vist ikke passe....

af Torben Jensen, onsdag 17. april, 2019, 13:11 (98 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Torben Jensen, onsdag 17. april, 2019, 13:50

Det er ved den senere station HOF og nuværende station Carlsberg.
www.vognstyrer.dk har et billed hvor villaen og den hvide væg kan ses.
.Søg på Linje 16 Carlsbergbroen.

Venlig hilsen
Torben

Avatar

Det kan da vist ikke passe....

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 13:58 (98 dage siden) @ Torben Jensen

Det er ved den senere station HOF og nuværende station Carlsberg.
www.vognstyren.dk har et billed hvor villaen og den hvide væg kan ses.
.Søg på Linje 16 Carlsbergbroen.

Venlig hilsen
Torben


Hej Torben,

Du har ret. Godt set! Villaens skorstene og tagvinduet samt det store træ passer. "Gb" er altså forkert. Fænomenalt fundet. Tak! :-D :-D :-D

[image]

[image]

Så er der spørgsmålet om dateringen. B 25 kørte i Jylland i 1896, Steffs notater siger B 24-26 er ved 4. MSEK i [fra ?] 1896 og kører Orehoved-Gedser, og i 1897 er maskinen ligeledes hos 4. Maskinsektion. Det normalsporede arbejdsspor fra Vigerslev og ind åbnedes i 1897 men blev så vidt vides trafikeret af entreprenøren med lokomotivet "Hyttefadet". DSB kan dog også have udført kørsel, så billedet kan være fra 1897-1898-1899, men næppe 1900, da uddybningen af banegraven da er i fuld gang og der er mildt sagt mudret omkring smalsporene ved Carlsberg. B 25 er fortsat øst for Storebælt 1899-1900, derefter uvist hvor og så i Skanderborg 1909-15, hvorefter den blev udrangeret og ophugget. Banen fra Vigerslev til Godbanegården åbnede 30. sep. 1901, og det ser sommerligt ud på billedet med blade på træet. Maskinen holder på et anlægsspor, ikke på et driftsspor. Sidesporet til Carlsberg etableredes først i 1930'erne. Så er vi i 1897, 1898, 1899 eller i 1901, som der står på bagsiden af fotoet? Kan noget udledes af vognen?

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Det kan da vist ikke passe....

af Torben Jensen, onsdag 17. april, 2019, 14:14 (98 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for de pæne ord.
Linket hvor jeg fandt billedet var stavet forkert det er www.vognstyrer.dk

Torben

Avatar

Det kan da vist ikke passe....

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 14:24 (98 dage siden) @ Torben Jensen

Tak for de pæne ord.
Linket hvor jeg fandt billedet var stavet forkert det er www.vognstyrer.dk

Torben

Det var da så lidt, Torben. Det er faktisk en lidt svær nød at knække. :-) :-) :-) Her kan du/I se muren (th.) i 1901.....
[image]

..... og muren og villaen i 1912.
[image]

Jeg synes, at sporene på lokomotivbilledet ligger for højt til, at det kan være i 1901 eller sent 1900. Hvad mener I andre?

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Det kan da vist ikke passe....

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 15:14 (98 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Jeg synes, at sporene på lokomotivbilledet ligger for højt til, at det kan være i 1901 eller sent 1900. Hvad mener I andre?


Broen for Vesterfælledvej blev taget i brug i 1899, og den burde man kunne se i højre sides mellemgrund på lokomotivbilledet, synes jeg, og så er vi vel tilbage i 1897 eller 1898?

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Det kan da vist ikke passe....

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 15:23 (98 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kan noget udledes af vognen? Ligner det en gammel EF-vogn eller en EG? For så er billedet fra 1897, da begge vogntyper angiveligt er udrangeret "før 1898".

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Det kan da vist ikke passe....

af Jens Bruun-Petersen, onsdag 17. april, 2019, 22:42 (97 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Sjællandske rejsegodsvogne havde som regel små vinduer oppe under taget, i godsrummene med sprosser, i tjenesterummet uden. På billedet synes vinduet at være tophængslet og stå lidt åbent, så jeg gætter på, at det er tjenestekupéhjørnet af en EG af nr. 1721-1727. De sidste af disse vogne holdt længe nok til at blive ombygget til hjælpevogne i 1920'erne. Man kan ane bremsetøjet under pufferplanken, så der er næppe tale om en af de treakslede EA, hvor hjulene sad længere inde under vognen.

Venlig hilsen
Jens

Avatar

Det kan da vist ikke passe....

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 23:25 (97 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Sjællandske rejsegodsvogne havde som regel små vinduer oppe under taget, i godsrummene med sprosser, i tjenesterummet uden. På billedet synes vinduet at være tophængslet og stå lidt åbent, så jeg gætter på, at det er tjenestekupéhjørnet af en EG af nr. 1721-1727. De sidste af disse vogne holdt længe nok til at blive ombygget til hjælpevogne i 1920'erne. Man kan ane bremsetøjet under pufferplanken, så der er næppe tale om en af de treakslede EA, hvor hjulene sad længere inde under vognen.

Venlig hilsen
Jens

Kære Jens,

Tak for din konstruktive kommentar. Nej, der er næppe tale om en lang 3-akslet vogn i et arbejdstog som dette. Kan der være tale om en 2-akslet EG 1719-1720, som netop var på vej ud omkring det formodede fototidspunk? Jeg har kigget på vogngavlen og justeret på lys, kontrast, skygger etc., men der kommer ikke noget nummer frem. Det gør det ikke lettere, at billedet er fremkaldt på æggeskalspapir og dermed bliver ekstra uskarpt.

De godeste hilsner
Morten

Det kan da vist ikke passe....

af Niels Munch @, onsdag 17. april, 2019, 15:42 (98 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]


Hej Morten,

Den hvide mur, der en overgang bar skriften "Carlsberg", er åbenbart forsvundet ved anlæggelsen af "Station HOF":

[image]Vigerslev Allé, Vestre Fængsel set fra luften, med Carlsberg Bryggerierne til højre i billedet. Ophav: Hansen, Viggo Valentin (1910-) pressefotograf. År: 1935. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - Id DT122642.tif.

Billedet kan i stor udgave downloades via linket.


M.v.h.
Niels

Avatar

Det kan da vist ikke passe....

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 17. april, 2019, 15:49 (98 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Hej Morten,

Den hvide mur, der en overgang bar skriften "Carlsberg", er åbenbart forsvundet ved anlæggelsen af "Station HOF":

[image]Vigerslev Allé, Vestre Fængsel set fra luften, med Carlsberg Bryggerierne til højre i billedet. Ophav: Hansen, Viggo Valentin (1910-) pressefotograf - 1935. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - Id DT122642.tif.

Billedet kan i stor udgave downloades via linket.


M.v.h.
Niels


Hej Niels,

Ja. Station HOF blev taget i brug i 1937, så luftfotografen har været så betænksom at gå til vejrs, mens tid var, og forevige den jernbane- og øl-historiske mur for os. :-) :-) ;-)

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Det kan da vist ikke passe....

af re20000, onsdag 17. april, 2019, 22:11 (97 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

Hej Morten,

Den hvide mur, der en overgang bar skriften "Carlsberg", er åbenbart forsvundet ved anlæggelsen af "Station HOF":

[image]Vigerslev Allé, Vestre Fængsel set fra luften, med Carlsberg Bryggerierne til højre i billedet. Ophav: Hansen, Viggo Valentin (1910-) pressefotograf - 1935. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - Id DT122642.tif.

Billedet kan i stor udgave downloades via linket.


M.v.h.
Niels

Hej Niels,

Ja. Station HOF blev taget i brug i 1937, så luftfotografen har været så betænksom at gå til vejrs, mens tid var, og forevige den jernbane- og øl-historiske mur for os. :-) :-) ;-)

men de lange, hvide mur på det øverste billede er bestemt heller ikke uden jerbanerelevans. Er der nogen, der har et billede af den?
(Den forestiller et tog trukket af et damplokomotiv og den lyd, sådan et giver når det sætter i gang:
F F HF HF HOF HOF HOF HOF...) -en perle!

Nold

Det kan da vist ikke passe....

af Bent Hansen, torsdag 18. april, 2019, 14:40 (97 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Jeg begynder helt forfra. Jeg er også lige kommet ind i billedet.

Jeg har ingen anelse om, hvor Københavns godsbanegård lå omkring 1901. I forbindelse med den anden hovedbanegård et eller andet sted?

Men fra sidst i årtusindet fyldte man op langs Kalvebod Strand og Gasværkshaven til den nye hovedbanegård og godsbanegård samt maskindepot, der senere kom til at ligge på de opfyldte arealer. Det varede mange år. Fyldet kom blandt andet fra Hedehusene, og Madsen, der ejede Hedehusene Skærvefabrik kørte med egne lokomotiver ind ad den gamle bane fra 1847 gennem Valby til opfyldningsområderne. Samtidig gravedes der også af gennem Valby Bakke til et spor mere, hvilket også gav fyld.

Jeg har ondt ved at tro, at P. Madsens små tokoblere klarede arbejdet uden assistance fra DSB? Jeg ser toget her som et grustog med grusvogne og en E-vogn til mandskab og skovle samt bremse. B-maskinen var vel ikke sidste skrig i 1901? Både Godsbanegård og og mdt åbnede før den nye hovedbanegård 1911.

Jeg ser fotoet som taget et sted mellem Hedehusene via Valbybakken og Kalvebod Strand. Men ellers er jeg ikke lokalknedt og kan pege på noget eksakt fotosted.

Mvh. BH.

Jernbanebøger

Skagensbanen gennem 100 år
Skagensbanen gennem 100 år
Pris 150,- kr.
 Læs mere 

Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.



 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen